Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Opel Antara: Geen tussenkomst kapotte transferbak die slechts 2 maand uit garantie is

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Opel Antara: Geen tussenkomst kapotte transferbak die slechts 2 maand uit garantie is

    Beste,

    Graag had ik informatie ingewonnen over welke stappen ik kan ondernemen betreft volgende feiten:

    - Ik heb nieuwe Opel Antara gekocht in december 2009 (waarde 35000 euro), daarop zit een wettelijke garantie van 2 jaar.
    - Vandaag (maart 2012) is de garantieperiode verlopen met 3 maanden. De kilometerstand is 110.000 km.
    - De auto is steeds goed onderhouden geweest (meer dan nodig zelf) bij een erkende Opel garage.
    - Zonder enige aanleiding is er een probleem met de transferbak en blijkt dat deze vervangen te moet worden: dit zou mij 3757 euro kosten. De transferbak is het mechanisme dat de automatische regeling doet van 4X4.
    - Opel heeft uitdrukkelijk gesteld (ook na het indienen van een klacht bij de customer-service) dat ze niet willen tussenkomen in de kosten. De bevindingen zijn niet door een expert gebeurd. Bij de erkende Opel garage hebben ze me bevestigd dat er geen sprake is van externe schade of onrechtmatig gebruik.

    Ik vind het onaanvaardbaar dat ik dergelijke kost moet maken voor een goed onderhouden auto van amper 2 jaar oud.

    Aangezien de auto heel erg rammelde en ik de wagen nodig heb en niet verder kan wachten heb ik de auto laten herstellen met de vermelding dat ik nog een lopende klacht heb.

    Graag had ik vernomen hoe ik toch niets tegen Opel kan ondernemen om alsnog een financiële tussenkomst te bekomen.

    Kan iemand mij hierin helpen? Heeft iemand gelijkaardige ervaring.

    Niko Van de Vyvere

  • #2
    Het is heel vervelend voor je maar ik denk niet dat je iets kan doen tegen Opel. Buiten garantie is buiten garantie.

    Mocht ik van jou zijn dan zou ik echter wel proberen de kosten te drukken door elders prijs te vragen voor zo'n herstelling of eventueel voor een gereviseerde versnellingsbak te kijken.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
      Het is heel vervelend voor je maar ik denk niet dat je iets kan doen tegen Opel. Buiten garantie is buiten garantie.

      Mocht ik van jou zijn dan zou ik echter wel proberen de kosten te drukken door elders prijs te vragen voor zo'n herstelling of eventueel voor een gereviseerde versnellingsbak te kijken.
      Auto is al hersteld!!

      En inderdaad heel jammer maar Opel moet niets doen. Garantie verlopen dus kosten voor jou, daarom dat je bij Audi/VW het WeCare programma kan afsluiten. Mits bijbetaling heb je dan langer garantie!

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Okin Bekijk Berichten
        blabla december 2009 blabla wettelijke garantie van 2 jaar blabla
        blabla maart 2012 blabla verlopen met 3 maanden blabla
        Tussen de blabla die niet ter zake doet vind je de enige feiten die tellen.
        Hoelang verwacht jij dan dat een garantie van 2 jaar (voor de duidelijkheid: TWEE jaar, 24 maanden dus) geldig is? 2 jaar en 3 maanden? En wat met degeen die stukken heeft na 2 jaar en 4 maanden? Ah ja, die ook nog. Moet ik nog verder gaan?

        Met alle respect maar jij hebt volgens mij gewoon serieus brute pech en het houdt geen pas om dat op Opel af te willen schuiven.
        Je kan je druk maken over de kwaliteit, over je eigen keuze, maar toch niet over de garantiepolitiek van Opel? Die kende je op voorhand.

        Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
        Mocht ik van jou zijn dan zou ik echter wel proberen de kosten te drukken door elders prijs te vragen voor zo'n herstelling of eventueel voor een gereviseerde versnellingsbak te kijken.
        Second that.
        Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
        Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
        If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door dragonfly Bekijk Berichten
          En inderdaad heel jammer maar Opel moet niets doen. Garantie verlopen dus kosten voor jou, daarom dat je bij Audi/VW het WeCare programma kan afsluiten. Mits bijbetaling heb je dan langer garantie!
          Die ook niet oneindig is. Je kan bij BMW ook 2 of 3 jaar garantie bijkopen maar als je dan iets tegenkomt na die extra termijn sta je er evengoed alleen voor. En terecht. Dat is de afspraak die je bij aankoop maakt.
          Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
          Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
          If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

          Comment


          • #6
            zowel bij de noorderburen als bij de oosterburen lees je vaak dat er na de garantie toch van een coulance regeling wordt gesproken, en dat importeur eeen overeenkomst treft van deelde verantwoordelijkheid

            in belgie nog steeds niet in zwang, consumentorganisties zouden er harder aan kunnen werken

            wel een mooie km-stan na 2 jaar en 3 maanden

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door dragonfly Bekijk Berichten
              Auto is al hersteld!!
              Inderdaad. Ik bedoelde dat je wanneer je met zo'n onkosten wordt geconfronteerd altijd moet kijken naar alternatieven.

              Comment


              • #8
                Ik heb ook grote kosten gehad aan mijn Opel Corsa toen de wagen een paar maanden buiten garantie was. Bij opel wilde men eerst ook niet meewerken. Mits lang aandringen is het uiteindelijk onder garantie hersteld. Kosten lagen op +/- 1600 euro in mijn geval zonder werkuren. In mijn geval ging het wel over een probleem waar meerdere 1.7dti's last van hadden. Ik zou via internet proberen om andere gedupeerden te vinden. Als het een éénmalig probleem is, vrees ik ervoor. Desnoods vragen om een tussenkomst qua werkuren??
                The shark is BACK! BMW 635csi

                BMW E24 635csi 1985
                BMW F10 520da 2012
                MINI Clubman Cooper 2017


                2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

                Comment


                • #9
                  Beetje moeilijk te begrijpen. Auto rijden kost nu eenmaal geld. Na 110000 km kan er al eens iets stuk gaan.

                  Als er 2 jaar garantie is is dat toch duidelijk.

                  Men neme de zure appel en bijt erdoorheen
                  saab 96 (1973)http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20654
                  saab 93 tid (1998 ) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20653 saab VERKOCHT
                  saab 95 estate 2.0t Lpi (2002) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20650 VERKOCHT
                  saab 93 se 2.0t cabrio (2002)http://www.autoforum.be/showthread.php?t=47497
                  saab 95 tid vector sportshatch (2006) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=42149
                  renault grand espace 2.0 dci (2008 ) http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4792653
                  Porsche 993 (1994)

                  Comment


                  • #10
                    Hier wordt wel heeeel gemakkelijk geredeneerd. T'is uwen eigen portemonnee nie zeker ?
                    Ok, een garantie is niet oneindig geldig, maar ge zou der als consument toch mogen van uit gaan dat een nieuw gekochte, goed onderhouden en normaal bereden wagen langer probleemloos blijft dan twee jaar (en drie maand) en ochot ocharm 110000km ?!
                    Autorijden kost geld, dat is een feit, en dat er slijtagestukken aankomen na een bepaalde hoeveelheid kilometers, ook nog mee akkoord, maar niet van deze prijsorde.
                    Er zijn toch wel een aantal onderdelen waarvan mag worden uitgegaan dat ze een gemiddeld autoleven meegaan ?? Onder andere de moteur en de transmissie(onderdelen excl. de koppeling) me dunkt.
                    Een beetje coulance van de dealer/importeur uit was hier wel op zijn plaats geweest.
                    Met alle permissie, maar hier ging ik ook mee verder.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door FrederikA112 Bekijk Berichten
                      Hier wordt wel heeeel gemakkelijk geredeneerd. T'is uwen eigen portemonnee nie zeker ?
                      Ok, een garantie is niet oneindig geldig, maar ge zou der als consument toch mogen van uit gaan dat een nieuw gekochte, goed onderhouden en normaal bereden wagen langer probleemloos blijft dan twee jaar (en drie maand) en ochot ocharm 110000km ?!
                      Autorijden kost geld, dat is een feit, en dat er slijtagestukken aankomen na een bepaalde hoeveelheid kilometers, ook nog mee akkoord, maar niet van deze prijsorde.
                      Er zijn toch wel een aantal onderdelen waarvan mag worden uitgegaan dat ze een gemiddeld autoleven meegaan ?? Onder andere de moteur en de transmissie(onderdelen excl. de koppeling) me dunkt.
                      Een beetje coulance van de dealer/importeur uit was hier wel op zijn plaats geweest.
                      Met alle permissie, maar hier ging ik ook mee verder.
                      Frederik, ik geef je volledig gelijk dat je eigenlijk zou mogen verwachten dat zulke zaken langer meegaan, iedereen denk ik.
                      TS vindt dit onaanvaardbaar en IS er mee verder geweest.
                      Helaas zonder succes en al wat we zeggen is dat hij niet moet rekenen om elders of om op één of andere manier nog veel uit de brand te kunnen slepen.
                      Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                      Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                      If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                      Comment


                      • #12
                        Sommige merken zijn meer coulant dan anderen, en komen na de garantie periode, als het defect zo dicht bij het aflopen ervan, soms tussen voor een deel van de kosten.
                        Maar het is goodwill natuurlijk.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door FrederikA112 Bekijk Berichten
                          Hier wordt wel heeeel gemakkelijk geredeneerd. T'is uwen eigen portemonnee nie zeker ?
                          Ok, een garantie is niet oneindig geldig, maar ge zou der als consument toch mogen van uit gaan dat een nieuw gekochte, goed onderhouden en normaal bereden wagen langer probleemloos blijft dan twee jaar (en drie maand) en ochot ocharm 110000km ?!
                          Autorijden kost geld, dat is een feit, en dat er slijtagestukken aankomen na een bepaalde hoeveelheid kilometers, ook nog mee akkoord, maar niet van deze prijsorde.
                          Er zijn toch wel een aantal onderdelen waarvan mag worden uitgegaan dat ze een gemiddeld autoleven meegaan ?? Onder andere de moteur en de transmissie(onderdelen excl. de koppeling) me dunkt.
                          Een beetje coulance van de dealer/importeur uit was hier wel op zijn plaats geweest.
                          Met alle permissie, maar hier ging ik ook mee verder.
                          Klopt en ik zou ook boos zijn maar je hebt geen poot om op te staan!!
                          Als dit geen algemeen gekend probleem is vrees ik dat de TS niets kan doen!

                          Comment


                          • #14
                            Garantie is maar garantie en die is voorbij. Punt dus.

                            Maar...
                            Wat je kan proberen (misschien al gedaan hebt) is via de invoerder (Opel Belgium) vragen om een regeling verborgen gebreken en fabricagefouten.

                            Het is eigenlijk vrij simpel: Is dat onderdeel versleten (tandwielen of lager afgesleten etc) dan is dat pech. Is er een ander gebrek, gebroken as, slecht gegoten onderdeel,... kortom iets dat stuk is waar dit normaal helemaal niet zou kunnen/mogen, dan KAN je proberen dit op te geven als een verborgen gebrek of fabricagefout.

                            Dus een gebrek dat er in zat bij de levering, en dat niet eerder vastgesteld kon worden.

                            Nu dat hangt allemaal af van de goodwill van dealer en importeur af natuurlijk. Dit juridisch verder brengen zou ik precies niet doen tenzij je echt overtuigende argumenten hebt

                            Ik heb het ooit succesvol gedaan gekregen:
                            Mijn Combo stond enkele weken na de garantie stil met een kapotte injectiesturing.
                            Onderdeel moest worden vervangen: 1400€ excl. BTW en werkuren voor een stom doosje met een handvol stomme componenten.
                            Ik natuurlijk niet blij, en de vraag gesteld of dit "normaal" is, een reden heeft dat dit kapot gaat en of dat wel meer voorkwam. Mijn garage wilde een geste doen en 20% korting geven Ondertussen laten herstellen want ik moest kunnen rijden natuurlijk.

                            Ik een beetje kwaad maar vriendelijk gebeld met Opel Belgium en alles uitgelegd: 2 dagen later telefoon van de garage: factuur zal worden gecrediteerd en onderdeel wordt door Opel zelf vervangen

                            Dus het kan...
                            Ik rij niet hard, ik vlieg laag
                            www.meevliegen.be

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door FrederikA112 Bekijk Berichten
                              Hier wordt wel heeeel gemakkelijk geredeneerd. T'is uwen eigen portemonnee nie zeker ?
                              pardon, hier 4 voertuigen op eigen naam en dealeronderhouden. Saabs ingevoerd uit Duitsland, dus zonder garantie. Espace particulier....je wil niet weten wat er hier jaarlijks besteed wordt aan onderhoud en herstellingen

                              Auto rijden is gewoon duur. Een 4x4 nog veel duurder....
                              saab 96 (1973)http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20654
                              saab 93 tid (1998 ) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20653 saab VERKOCHT
                              saab 95 estate 2.0t Lpi (2002) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=20650 VERKOCHT
                              saab 93 se 2.0t cabrio (2002)http://www.autoforum.be/showthread.php?t=47497
                              saab 95 tid vector sportshatch (2006) http://www.autoforum.be/showthread.php?t=42149
                              renault grand espace 2.0 dci (2008 ) http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4792653
                              Porsche 993 (1994)

                              Comment


                              • #16
                                Wat was er precies kapot aan die reductiebak? Dit kan bij normaal gebruik toch niet kapot gaan na 2 jaar. Moet toch ergens een fabricagefout zijn.
                                2.0 JTDm

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                  zowel bij de noorderburen als bij de oosterburen lees je vaak dat er na de garantie toch van een coulance regeling wordt gesproken, en dat importeur eeen overeenkomst treft van deelde verantwoordelijkheid

                                  in belgie nog steeds niet in zwang, consumentorganisties zouden er harder aan kunnen werken

                                  wel een mooie km-stan na 2 jaar en 3 maanden
                                  Die Coulance bestaat bij de Premium merken al langer hoor

                                  Comment


                                  • #18
                                    Indien zou blijken dat je de garage al eerder hebt gemeld over dit gebrek, en ze hebben er aan gewerkt zonder resultaat, maar wel een factuur opgemaakt, dan kan je deze als argument gebruiiken.
                                    Maar verwacht er ook niet te veel van...Het gaat immers over een slijtage onderdeel dat niet onder vrroegtijdige slijtage resulteert.
                                    “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                                    Comment


                                    • #19
                                      Bekijk het even van de kant van de garage: als een wagen binnenkomt met grote breuk 2 dagen voor de garantie vervalt, is het voor hen ook balen. Een garage wil immers zelf ook wel niet dat hun wagens vervroegd terugkeren...

                                      Los daarvan is het wel spijtig voor TS, maar ik denk ook dat een garage die aan klantenbinding wil doen hier mss wel een effort kan doen en bv. de werkuren op hen nemen of niet volledig doorfactureren. Mond-aan-mondreclame is nog altijd erg belangrijk en zoiets kan een zaak positieve comments opleveren...
                                      sigpic

                                      http://www.streamlinecarcare.be

                                      lakbehandelingen voor voertuigen

                                      MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

                                      Comment


                                      • #20
                                        Beste mensen,

                                        Bedankt voor de reacties allemaal, het is interessant om ze allemaal te lezen.

                                        kort samengevat heb ik dus brute pech, maar inderdaad voor 3500 euro kan ik 2 keer op vakantie! Het is en blijft veel geld.

                                        Deze reactie blijft hangen:
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Timmeke-Tim Bekijk Berichten
                                        Wat je kan proberen (misschien al gedaan hebt) is via de invoerder (Opel Belgium) vragen om een regeling verborgen gebreken en fabricagefouten.

                                        Het is eigenlijk vrij simpel: Is dat onderdeel versleten (tandwielen of lager afgesleten etc) dan is dat pech. Is er een ander gebrek, gebroken as, slecht gegoten onderdeel,... kortom iets dat stuk is waar dit normaal helemaal niet zou kunnen/mogen, dan KAN je proberen dit op te geven als een verborgen gebrek of fabricagefout.

                                        Dus een gebrek dat er in zat bij de levering, en dat niet eerder vastgesteld kon worden.
                                        Ik ga de garage bellen voor het kapot stuk te kunnen krijgen.
                                        Misschien dat ik daarmee verder kan, maar dan vrees ik dat ik het juridische pad op moet.

                                        Ik kan al beginnen met een aangetekend schrijven, maar dan moet ik goede argumenten hebben.

                                        Weet iemand of je terecht kan met zoiets bij de rechtsbijstands verzekering voor juridische bijstand wat dit betreft?

                                        Comment

                                        Working...
                                        X