Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Als ik een andere onafhankelijke garage neem ben ik mijn waarborg kwijt. Ik ga eens informeren bij twee andere Kia verdelers in de buurt. Mijn schoonzoon heeft een BMW, hij betaalt maar de helft voor zijn groot onderhoud, in een merkengarage. Als Kia zo blijft is het mijn laatste.
nee hoor, je mag je auto laten onderhouden bij bvb auto5 en garantie blijven houden
al vrees ik dat de prijs niet eens veel lager zal liggen, als auto5 volgens het boekje werkt en alle voorgeschreven zaken bekijkt
kia's prijzen liggen niet hoger dan anderen laat dat duidelijk zijn
(hoe oud is de bmw van je schoonzoon, als die uit garantie is gaan prijzen vaak naar beneden)
nee hoor, je mag je auto laten onderhouden bij bvb auto5 en garantie blijven houden
...
Voor de wettelijke garantie van 2 jaar is dit zeker maar hoe zit het met de 5 volgende jaren, gezien dit geen wettelijke garantie meer is kunnen ze bijkomende voorwaarden opleggen (zoals misschien onderhoud in een door KIA erkende garage), iemand die wel de voorwaarden kent?
Ik vind dat duur. Ik betaalde voor het eerste onderhoud (27.000 km) van m'n auto (BMW E91), 252 euro.
Dat was een oilservice neem ik aan en geen groot onderhoud. Een inspection II bij BMW kost je ook rond de 600 euro. Bij BMW heb je oilservice, INSP I en INSP II die zich afwisselen. Om de 60.000kms heb ik pas een INSP II op de E39 zodat de kosten van het onderhoud niet hoog zijn. Een vergelijkbare VW is in verhouding duurder qua onderhoud zelfs.
The shark is BACK! BMW 635csi
BMW E24 635csi 1985 BMW F10 520da 2012
MINI Clubman Cooper 2017
2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold
Dat was een oilservice neem ik aan en geen groot onderhoud. Een inspection II bij BMW kost je ook rond de 600 euro. Bij BMW heb je oilservice, INSP I en INSP II die zich afwisselen. Om de 60.000kms heb ik pas een INSP II op de E39 zodat de kosten van het onderhoud niet hoog zijn. Een vergelijkbare VW is in verhouding duurder qua onderhoud zelfs.
Ik heb het meer over de onderhoudskostprijs per kilometer. En dan blijkt een BMW zeker niet duurder te zijn.
Factuur is een zaak, de service die erbij hoort moet bij de prijs passen. Vergelijk inderdaad zeker eens met een andere dealer, maar dus niet enkel op prijs. Dit lijkt me lichtjes overdreven als't een 1,6CRDi is. Zelf heb ik geen zicht op de facturen (lease), maar wel op de belabberde service. Daar hebben ze nog veel werk aan. Auto daarentegen is wel goed voor elkaar zoals je zegt, zelfs na 145000km.
Het helpt wel als ze zoals bij Toyota de tijd nemen om je factuur te overlopen en de uitleg te geven die jij nodig acht VOOR je moet betalen. En als je dan een vraag stelt, ze je niet scheef bekijken maar meteen vriendelijk de hoofdmechanieker erbij halen om je te woord te staan.
Normaal is de brandstoffilter maar te vervangen om de 60.000km (bij Hyundai I30 1.6 crdi)
Voor wagens gekocht bij ons is uitlezen gratis
weet je hoe lang ze aan de wagen hebben gewerkt?
Zijn dat drie werkuren?
Als amateur doe je hier misschien anderhalf uur over omdat je sukkelt met de plastic platen onderaan de auto of omdat je niet weet hoe het pollenfilterhuis precies opengaat maar als je zo'n dingen dagelijks doet dan zijn ze echt zo gedaan.
Ik stel mij bij nagenoeg elke factuur van een garage vragen. Werkuren worden systematisch teveel aangerekend bij wijze van forfait.
Werkuren; 2.17 a 51 = 110.67
Eerlijk gezegd ik vind dat overdreven. Dat wil zeggen dat een mekanieker amper 4 wagens per dag kan doen. Ook het moeten betalen voor het uitlezen van de computer vind ik grof. Binnenkort kan ik betalen voor het gebruik van bv; het op de brug zetten, de compresseur, gebruik van sleutels, gereedschap.
Ik ben nog niet zo ver geraakt om bij een andere Kia verdeler prijs te vragen wat een onderhoud kost.
Nee dat is logica...
Stel : uitlees apparatuur kost 10K , klant word 50€ aangerekend (ofzo), is volkomen normaal.
2 uur zijn snel voorbij hoor Lijkt mij een redelijk normale factuur. Anders doe je vanaf nu uw onderhoud zelf?
51€/uur valt nog mee... Ik heb al gehoor bij sommige merken van 94€ / uur (!)
Mijn 1e onderhoud was ....gratis , dit stond mee op de aankoopfactuur van de wagen .
Nu heb ik niet gewacht op de 30.000 km die voorgeschreven wordt , ik kies er zelf voor om elk jaar sowiso een onderhoud te laten doen , ongeacht het aantal gereden kilometers.
Nu zijn ze in totaal 2 uur bezig en dan moesten ze zelfs nog een remschijf vervangen omdat hier een probleem mee was.
Je kan volgens mij ook ff je telefoon nemen en eens "rondbellen" naar andere garages van jouw merk en gewoon vragen wat de normale prijs is van zo'n onderhoudsbeurt ? Daarvoor hoef je je zelf niet bij naam te noemen , iedereen kan teslotte prijs vragen ivm de aankoop van een wagen...
Zelf ga ik dit ook doen , zo sta ik niet voor verrassingen de volgende keer .
Nee dat is logica...
Stel : uitlees apparatuur kost 10K , klant word 50€ aangerekend (ofzo), is volkomen normaal.
2 uur zijn snel voorbij hoor Lijkt mij een redelijk normale factuur. Anders doe je vanaf nu uw onderhoud zelf?
51€/uur valt nog mee... Ik heb al gehoor bij sommige merken van 94€ / uur (!)
Monserez Kortrijk: 65/u voor onderhoud, 75 voor herstellingen, 81 voor speciale herstellingen...
Als ik een andere onafhankelijke garage neem ben ik mijn waarborg kwijt. Ik ga eens informeren bij twee andere Kia verdelers in de buurt. Mijn schoonzoon heeft een BMW, hij betaalt maar de helft voor zijn groot onderhoud, in een merkengarage. Als Kia zo blijft is het mijn laatste.
Tja dat is een klassieker. Mijn E46 325i in der tijd was meer dan de helft goedkoper in onderhoud dan mijn madam haar rotte Renault Scenic.
ik vind een auto-onderhoud anno 2012 ook schromelijk duur
op zich is het bedrag voor deze kia niet uitzonderlijk, mijn smartje is +200 voor een klein onderhoud
maar mij lijkt het dat hoe langer de service-interval, hoe evenredig omhoog de prijs van een onderhoud gaat
toen ik 18 was deed ik mijn auto om de 5k binnen voor een klein onderhoud, kostte toen ik denk ongeveer €50
Jups, maar wat moesten ze toen doen? Pollen filter? Airco in orde stellen? Hadden ze toen ook al 20 milieu vergunningen nodig om een garage uit te mogen baten? Hoeveel was de loonkost? En de kost voor een liter olie? Hoeveel olie zat er op jouw blok? Hoeveel blok zat er in je motorkap (bereikbaarheid van de onderdelen)? Hoeveel milieu bijdrage moest je garage betalen? Welk materiaal hadden ze allemaal nodig om aan jouw auto te werken en wat was de kost van dat materiaal? Welke voorschriften werden door de constructuur opgelegd betreffende de kleurtjes van de werkplaats? En de showroom?
Ja snapt het wel. Tis tegenwoordig idd schandalig duur, maar als je alles samen telt hebben ze er heden ten dage zeker minder aan over.
Werkuren; 2.17 a 51 = 110.67
Eerlijk gezegd ik vind dat overdreven. Dat wil zeggen dat een mekanieker amper 4 wagens per dag kan doen. Ook het moeten betalen voor het uitlezen van de computer vind ik grof. Binnenkort kan ik betalen voor het gebruik van bv; het op de brug zetten, de compresseur, gebruik van sleutels, gereedschap.
Ik ben nog niet zo ver geraakt om bij een andere Kia verdeler prijs te vragen wat een onderhoud kost.
Dat is toch normaal? Hoe denk je dat ze al die materialen betalen? Enig idee hoeveel zo een uitlees computer dees dagen kost? En wat de kost voor de garage is om al die mecaniekers een opleiding te geven?
Maar ja, om jouw auto te kunnen onderhouden zijn ze nodig. Voor jouw vorige niet. Dat ging nog met eenvoudiger en goedkoper materiaal. Het is dan toch wel normaal dat jij er nu wel voor moet betalen en met je vorige wagen niet. Of zou je willen dat ze de kost van die computer en andere ook aanrekenen aan wagens die er geen gebruik van maken (zoals jouw vorige) zodat jij nu minder zou moeten betalen?
En betalen voor sleutels, de brug, de compresseur, ... dat doe je al. Alleen staat dat niet afzonderlijk vermeld op jouw factuur. Alles wat jouw dealer heeft, en gebruikt, dat betaal jij. Wat dacht je nu zelf?
Nee dat is logica...
Stel : uitlees apparatuur kost 10K , klant word 50€ aangerekend (ofzo), is volkomen normaal.
2 uur zijn snel voorbij hoor Lijkt mij een redelijk normale factuur. Anders doe je vanaf nu uw onderhoud zelf?
51€/uur valt nog mee... Ik heb al gehoor bij sommige merken van 94€ / uur (!)
Idd... Maar op dit socialistisch ingestelde forum snappen ze dat soms niet goed...
Tja dat is een klassieker. Mijn E46 325i in der tijd was meer dan de helft goedkoper in onderhoud dan mijn madam haar rotte Renault Scenic.
If you pay peanuts you get monkeys
Renault is idd niet altijd de goedkoopste. Let ook wel op in welke intervallen je rijdt.
Sommigen lijken ook wel te vergeten dat sommige auto's nu maar alle 30.000 km of zelf 60.000km binnen gaan. Vroeger was dat alle 5000 of int beste geval alle 10.000.
Dat wil dan ook wel zeggen dat alles aan die auto na het onderhoud opnieuw 60.000km mee moet gaan. Remblokken die anders nog 4 onderhouden goed waren, die gaan er nu af en worden vervangen. Hetzelfde met ruitenwissers, filters allerhande en nog zoveel meer. Het is dan ook logisch dat het duurder wordt.
'Onlangs kocht ik een nieuwe wagen. Ik betaal me blauw voor een klein onderhoud in een garage van het merk. Ik heb veel zin om uit te wijken naar een multimerkengarage in de buurt, maar vraag me af of ik de merkgarantie niet dreig te verliezen?', vraagt Paul Roelandt uit Aalst aan onze redactie.
Comment