Mededeling

Collapse
No announcement yet.

oudere wagen niet te herstellen onder garantie, wat nu?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • oudere wagen niet te herstellen onder garantie, wat nu?

    Een nieuw topic hiervoor, om wat meer aandacht en respons te krijgen.

    De boordcomputer van mijn wagen (MB 1998 C220 CDI) is onherstelbaar beschadigd geraakt, mijn garage vindt het te duur om dit te laten herstellen aangezien het te duur is. Er hangen reeds 500 euro aan werkuren aan, en het is niet zeker dat dit met tweedehands stukken te herstellen valt. Nieuwe ECU en contactslot zouden +-2500 euro kosten, plus montage en configuratie van het systeem door Mercedes.

    Sinds ik de auto heb zijn er nogal wat kosten aan gedaan geweest: nieuwe remschijven + blokken vooraan, ophangingsgewrichten, stuurgewrichten, rubbers stabisting en nog wat prullen. Ik ben tijdens het Paasverlof de hele tijd bezig geweest om het grootste deel van de roest weg te krijgen. Ook zitten er nieuwe banden op achteraan.

    Mijn garagist stelt voor om mij een andere auto te geven. Ik zit echter met een paar vragen:
    - hoeveel moet mijn vervangwagen waard zijn?
    - krijg ik garantie op de vervangwagen?
    - moet dat per se een Mercedes zijn?
    - kan ik zelf bij handelaars gaan zoeken naar een andere?

    Een goedkopere Mercedes wil ik niet, want alles van voor de mijne is platte diesel. Ik heb een turbodiesel met commonrail. Eigenlijk wil ik zelf iets anders....
    Ik heb de auto zéér duur betaald, omwille van het jaar garantie er op, en nu krijg ik het gevoel dat ik genaaid zal worden met een klote vervangwagen. De garagist probeert ook alles om het probleem van zich af te schudden: gaande van het mij beschuldigen van de panne (batterij verkeerd aansluiten) tot grove leugens zoals het beweren dat ze met Federauto belden en mijn slechts 6 in plaats van 12 maand garantie heeft.
    1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

  • #2
    Ik heb het topic over je Benz ook gevolgd en met wat ik al gelezen heb over de verkoper zou het misschien niet slecht zijn om al eens juridisch advies te vragen.
    Wat een eventuele vervangwagen betreft: ik zou zeker geen genoegen nemen met een wagen die minder kost dan wat jij aan je W202 hebt gegeven (aanschaffingswaarde).

    Moest ik in jouw schoenen staan zou ik zeker en vast proberen te bekomen dat je een wagen mag kiezen bij een andere handelaar, als je alleen bij hem zou mogen kiezen heeft hij er nog eens winst op ook! Wat ik hem zeker niet zou gunnen gezien de truccen die de verkoper al heeft uigehaald.

    Comment


    • #3
      Het feit dat die garagist zo jankt doet bij mij het vermoeden rijzen dat die mens geen garantieverzekering heeft genomen voor je wagen en erop gegokt heeft dat er geen probs zouden zijn en nu dus zelf met de rekening zit.
      In principe kan jij eisen dat hij je wagen herstelt, dat is net garantie. Als je toch toegeeft, dan zou ik mijn centen gewoon 100% terugwillen. Indien hij weigert zou ik beroep doen op je rechtsbijstand van je verzekering en er een advocaat op zetten.
      sigpic

      http://www.streamlinecarcare.be

      lakbehandelingen voor voertuigen

      MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

      Comment


      • #4
        ofwel herstelt die u wagen, ofwel neemt hij de wagen terug.
        hij gaat zagen dat het niet eerlijk is sinds die kmstand is gestegen en net verkoopbaar is blablabla.
        jij gaat zeggen dat jij een hooop onderdelen hebt vervangen. welke hij perfect kan verkopen als 2dehands onderdelen voor een bijna nieuwprijs.
        indien niet zeg je dat het voor de rechter laat komen en dat dit iets s dat hij zowiezo gaat verliezen sinds die garantie wel degelijk voor alles van die auto geld.
        ( gevolgd door je theorie van garantiewetgeving die je hebt gezien in avondschool...... )

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Jenszor Bekijk Berichten
          IMoest ik in jouw schoenen staan zou ik zeker en vast proberen te bekomen dat je een wagen mag kiezen bij een andere handelaar, als je alleen bij hem zou mogen kiezen heeft hij er nog eens winst op ook! Wat ik hem zeker niet zou gunnen gezien de truccen die de verkoper al heeft uigehaald.
          hoe gaat dat precies in zijn werk?
          is die auto dan te koop aan particulieren, of moet ik kijken op de markt voor handelaars? heb ik dan 1 jaar garantie?

          Oorspronkelijk geplaatst door HotHatch.be Bekijk Berichten
          Het feit dat die garagist zo jankt doet bij mij het vermoeden rijzen dat die mens geen garantieverzekering heeft genomen voor je wagen en erop gegokt heeft dat er geen probs zouden zijn en nu dus zelf met de rekening zit.
          In principe kan jij eisen dat hij je wagen herstelt, dat is net garantie. Als je toch toegeeft, dan zou ik mijn centen gewoon 100% terugwillen. Indien hij weigert zou ik beroep doen op je rechtsbijstand van je verzekering en er een advocaat op zetten.
          tja, er is een verschil tussen "in principe" en "het meest haalbaar" :s
          1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

          Comment


          • #6
            teus, dit gaat volgens mij nog een lange tijd aanslepen

            Comment


            • #7
              hmm als uit uitspraken doet zoals dat hij 6 maand ipv 12 maand garantie gaf.
              zou ik hiervoor verder gaan.
              want als hij de auto in het wit verkocht moet hij verplicht 12 maand geven aan een particulier (vandaar dat oudere autos vaak niet meer particulier maar enkel handelaar of export verkocht worden,omdat er gewoon weg meer problemen (lees : kosten) aan kunnen komen )
              maar hier zit een luchtje aan.

              Comment


              • #8
                Geld terug, herstelling, of een gelijkaardige, bouwjaar/km stand/motor, lijkt mij onderhandelbaar.
                Je hebt 1j garantie, zeg dat je dat na juridisch advies wel zeker weet en dat je wel een tegemoetkoming wil doen door van de huidige afstand te doen als hij op de drie eerste voorstellen ingaat.
                Maar het ziet ernaar uit dat het via de rechtbank zal gaan.
                Volgens mij heeft hij geen verzekering genomen voor dat jaar garantie.

                Comment


                • #9
                  ik vind dat je veel te veel hebt hersteld (€) daarvoor aan een oude sleur
                  loods dat door de keuring is't enig wat belangrijk is

                  Comment


                  • #10
                    klopt, geen verzekering
                    garantiekwesties van mindere zaken werden vrij obscuur geregeld
                    1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                    Comment


                    • #11
                      Dergelijke garages nemen geen verzekering voor de garantie, dat is eerder iets wat autohandelaars doen met weinig technische middelen.
                      Het is natuurlijk wel heel zwak om er dan onderuit te proberen komen als het mis gaat. Omwille van de garantie verkoopt de betrokken garage zijn wagens nochtans erg duur. Hij zal dus al behoorlijk wat winst gemaakt hebben door geen verzekering te nemen voor als het eens grondig mis zou gaan zoals nu. Deze wagen heeft hij waarschijnlijk destijds overgenomen voor geen al te hoog bedrag, zoveel pijn zou dat niet doen om daar wat verlies op te nemen.

                      Zoals ik al gezegd heb kan je best juridische stappen ondernemen, er moeten hier wel mensen zijn die daaromtrent concreter kunnen zeggen wat je moet ondernemen. Ik betwijfel of je absoluut een advocaat nodig hebt voor zo'n duidelijke zaak.
                      2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

                      Comment


                      • #12
                        Kies gewoon een andere wagen uit . Ook al word u ecu hersteld dan ga je achteraf nog kosten hebben gezien de km stand.
                        De eerste generatie cdi's hebben veel elektronica problemen.

                        Comment


                        • #13
                          of laat hem herstellen en maak dan dat je hem verkocht krijgt.

                          Comment


                          • #14
                            Al vorderingen geboekt met deze zaak?
                            sigpic

                            http://www.streamlinecarcare.be

                            lakbehandelingen voor voertuigen

                            MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

                            Comment


                            • #15
                              ik heb zelf de ECU gedemonteerd en bekeken en zie geen schade
                              net gebeld naar Vandenabeele voor meer uitleg

                              de ECU printplaat heeft 4 lagen. de buitenste twee zien er goed uit. om de binnenste twee te bekijken moet je wel een X ray scan doen.
                              1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                              Comment


                              • #16
                                Dien eventueel klacht in bij http://economie.fgov.be/nl/geschillen/ . Zij zullen u ook verwijzen naar een of ander bemiddelingsorgaan.


                                Wat meer info over het onderhoud en de garantie
                                http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...leID=GO627RKVD
                                Last edited by ; 07/08/2012, 20:28. Reden: Bijkomende info over garantie

                                Comment


                                • #17
                                  Ik heb ooit een wagen terug laten overnemen door de garage waar ik hem kocht omdat ze gefoefeld hadden met km's. Was een iets ander verhaal, ik had bewijzen op papier gevonden en ik kon wat druk zetten via interne kanalen bij de invoerder. Zonder advocaat dus.
                                  In jouw geval: misschien eens advies vragen aan een advocaat, en polsen of het haalbaar is om te verkrijgen dat de wagen terug overgenomen wordt aan een redelijke prijs (actuele verkoopswaarde + eventuele pro rata afrekening van de zelf betaalde herstellingen naar het aantal km's je er al van gebruik kunnen maken hebt tegenover wat ze nog dienen mee te gaan).
                                  __________________________

                                  2015 Volvo V60 D2 aut.
                                  2003 Volvo S60 2.4 benzine

                                  Comment


                                  • #18
                                    Is het de volledige ECU of enkel het slot/startsysteem?
                                    In het laatste geval moogt ge mij eens PM'en.

                                    Comment


                                    • #19
                                      nog es gebeld met Vandenabeele, de binnenste 2 lagen van de ECU printplaat zouden verbrand zijn.
                                      vind ik wat raar, ma bon.

                                      @dimi: zowel ECU als slot/immobilizer/... nodig
                                      vrijdag ga ik langs om te onderhandelen, ik ga al eens rondbellen voor de onderdelen
                                      heel deze zeik duurt inmiddels al bijna 4 maand, ik hoop dat ze mij een soort troostprijs geven. goede condities op X of Y....
                                      1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                                      Comment


                                      • #20
                                        Dan kan ik u niet helpen. Slot/immobilizer/alarm is een aparte "ecu" waarmee vrij veel last is. Die kunt ge relatief goedkoop laten herstellen in Duitsland (€250 a €300 + ernaartoe gaan). Zou al een stuk schelen. Maar als het de hele ECU is, ben je daar niets mee natuurlijk.
                                        Dit in geval je er niet uit zou raken met de garage natuurlijk.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X