Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Turbo grand scenic 3 (2009- 60.000km) aan het begeven wat nu?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Turbo grand scenic 3 (2009- 60.000km) aan het begeven wat nu?

    vandaag heeft onze gr scenic 1.5 diesel naar de garage gemoeten omdat het oliepeil op minimum stond (onderhoud 8000km geleden) .
    Blijkt dat de turbo de boosdoender zou zijn en moet vervangen.
    Helaas is de garantie reeds en jaar verstreken, de garage gaat eens horen wat ze nog financieel kan tussenkomen.

    Maar in het verleden tijdens de garantieperiode heb ik enkele malen gemeld dat de turbo een abnormaal geluid maakte,
    Meer dan een testrit hebben ze dan niet gedaan, de auto reed normaal en hebben er verder geen aandacht aan besteed

    Kan ik nu eisen dat renault deze herstelling op zich nemen ?

    Groetjes

  • #2
    Eisen ga je niet veel kunnen doen, garantieperiode is verstreken.

    Vriendelijk vragen om een coulanceregeling op te starten kan wel helpen...
    Soms werkt praten véél beter dan meteen eisen of dreigen/schelden.

    Je kan imo zeker argumenteren dat het niet normaal is dat een turbo op dergelijke motor zo snel begeeft. Als de turbo olie opnam vermoed ik dat een lager of dichting van de as boosdoener was (die wordt ook gesmeerd met de motorolie). Dat is zeker niet normaal... Bijvoorbeeld zou men kunnen regelen dat jij de werkuren betaald en dat de garage/fabrikant de stukken niet aanrekent. Zal al een pak geld schelen! Als de turbo ook olie heeft ingeblazen, dan kun je eigenlijk ook best de slangen en intercooler mee vervangen denk ik. Die hangen nu vol olie... (een beetje zal er altijd in nevelen, maar als je oliepeil op korte tijd gezakt is hierdoor kan het wel wat te veel zijn...)

    Praten en laten verstaan dat je wil kijken of er een oplossing gevonden kan worden, want dat het niet normaal is dat een turbo op 3 jaar of 60K km kapot gaat, en er dus mogelijk een probleem was door fabricage of in het materiaal. Zeker ook vragen om de kapotte turbo te bekijken zodat je kan zien wat er exact defect is...
    Zeker als je aangeeft al eerder iets te hebben vermeld van dit probleem. Staat dit nog op een werkbon of werd dat ook geregistreerd? Dat kan zeker ook een sterk argument zijn.
    Als de schade blijkt te zijn dat een lager is uitgesleten door slechte smering of een foutje in productie, dan zullen ze dat zien, en dan is het normaal ook duidelijk dat dit ook al een probleem was in de garantieperiode. Dan kunnen ze eigenlijk niet weigeren dat nu op te lossen voor u.
    Als ze jou nog graag als klant hebben zullen ze wel mee rond tafel willen gaan zitten
    Last edited by Timmeke-Tim; 20/09/2012, 12:40.
    Ik rij niet hard, ik vlieg laag
    www.meevliegen.be

    Comment


    • #3
      Idd vriendelijk zijn. En rustig blijven. En kijken of ze iets kunnen en willen doen. Ze moeten alvast niets doen, dus al wat je kan krijgen, daar moet je blij mee zijn.

      Onthou ook dat er veel kans is dat je zelf de turbo naar de zak gereden hebt door deze niet mooi warmt te laten lopen, niet af te laten koelen voor je de wagen stil legt en meer van dat.
      Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
      Motoren & Tjeurisme

      Comment


      • #4
        Voorlopige balans ...40% van mijn kosten zou Renault voor zich nemen (info garage)
        er is een dossier opgestuurd om eventueel meer te verkrijgen , wordt vervolgd.

        groetjes

        Comment


        • #5
          Is beter dan niks....

          Geeft aan dat ze wel degelijk iets "toegeven" omdat je dit probleem eerder vermeld hebt en ze blijkbaar hun gelijk niet haalden door te zeggen dat er niks mis was .

          Over welk bedrag heb je het dan ongeveer ?

          40% is niet niks , op 500€ moet je nog wel 300 betalen .......

          maar alles is beter dan de volle pot !

          Probeer te zoeken naar dezelfde "gevallen" , dan is er misschien meer uit te halen ?

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door skalle Bekijk Berichten
            vandaag heeft onze gr scenic 1.5 diesel naar de garage gemoeten omdat het oliepeil op minimum stond (onderhoud 8000km geleden) .
            Blijkt dat de turbo de boosdoender zou zijn en moet vervangen.
            Helaas is de garantie reeds en jaar verstreken, de garage gaat eens horen wat ze nog financieel kan tussenkomen.

            Maar in het verleden tijdens de garantieperiode heb ik enkele malen gemeld dat de turbo een abnormaal geluid maakte,
            Meer dan een testrit hebben ze dan niet gedaan, de auto reed normaal en hebben er verder geen aandacht aan besteed

            Kan ik nu eisen dat renault deze herstelling op zich nemen ?

            Groetjes

            Wat bedoel je met een abnormaal geluid?
            2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
            2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
            2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km


            2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
            2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
            2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP

            Comment


            • #7
              We spreken hier alleen over het vervangen van de turbo (hopelijk blijft het hier bij) €2200 waarvan renault(voorlopig) 40% in rekening neemt.
              In het verleden in de garantieperiode heb ik enkele malen gemeld dat de turbo een opmerkelijke fluittoon heeft. Ik vindt het echt storend en vermoed dat het na onze vakantietrip verergerd is
              De garage heeft tijdens de garantieperiode enkel een testrit gemaakt en er verder geen aandacht aan besteed.
              De fluittoon heb je alleen bij een terugval van het toerental , ttz elke keer je gas lost -en of overgaat naar een andere versnelling.

              Comment


              • #8
                Bij veel garage's is als je je wagen aflevert voor onderhoud dat elke opmerking van de klant op de opdrachtbon staat.
                Als je de auto afgeeft samen met de sleutel laten ze je de opdrachtbon normaal tekenen, en daar zou ook die opmerking van jou moeten opstaan.
                Als je die bons nog kan terugvinden heb je volgens mij een zéér sterk argument om er verder mee te gaan. => voor in het dossier naar Renault.
                Aankoop, verkoop van tweedehandswagens. Specialisatie Japanse wagens en voornamelijk Honda. Ook import, keuring en homologatie mogelijk op aanvraag van het buitenland, auto halen op bestelling. Ook verkoop van occasie onderdelen en nieuwe performance parts. Ook levering en of installatie van car audio. Voor meer info stuur maar een berichtje

                Comment


                • #9
                  Ik doe mijn wagen binnen en teken nooit een bon voor eender wat (enkel voor de vervangwagen) .....maar nu ik dit lees kan ik misschien beter ook iets op papier hebben .

                  Bij het (voorlopig enige en laatste ) probleem (hoop ik toch ) , heb ik de dealer echter wel via e-mail op de hoogte gebracht , misschien dat dit ook wel een sterk argument zou kunnen zijn .

                  Net doordat ik én dealer én de klantendienst op de hoogte heb gebracht heb ik tot nu toe nog niks moeten betalen ivm een vervanging van oa een remschijf , remklauw en 2 keer remschoenen.

                  De "verantwoordelijke klantendienst" heeft overigens (via de telefoon) toegegeven dat ze het probleem wel meer hebben maar dat ze het probleem NIET kunnen vinden (zelfs niet in Frankrijk maw )

                  Een andere Renault-dealer heeft me gezegd dat dit heel ongebruikelijk is/was , maar kan er wel inkomen dat als er 1 remschoen op is na 20.000 km en de andere nog +- 8mm zijn , dat je dan wel recht hebt op garantie .

                  Komende week toch nog maar eens langs de dealer passeren om een 3e paar remschoenen los te peuteren omdat dat ene blokje weer bijna "op" is (3 mm nog en de andere nog 8 mm + )
                  Dit omdat ze de laatste keer hebben gezegd : " hou het in het oog en laat op tijd iets weten" ( dus remblokken zal lukken , een nieuwe schijf niet meer omdat ze aangeven " hou het in het oog" en dan kan ik zelf voor die kosten opdraaien )

                  Comment


                  • #10
                    Schandalig dat een turbo op 60d km naar de kl?ten is.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
                      Schandalig dat een turbo op 60d km naar de kl?ten is.

                      Hoe kan je dat nu zeggen als je niet weet hoe de wagen gebruikt werd....
                      Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                      Motoren & Tjeurisme

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                        Hoe kan je dat nu zeggen als je niet weet hoe de wagen gebruikt werd....

                        Idd , misschien wel vol op het gas vanaf de (koud)start en ook gelijk de motor af na een lange rit zonder deze ff op adem te laten komen...

                        Is net 1 van de redenen waarom ik niet geneigd ben om een lease-wagen te kopen : je kent de historie niet van de chauffeur . Vlammen maar en vol op het gas : de baas betaalt toch de tankkaart en indien kosten : naar de garage..... (bij een 2dehands heb je nog een indicatie , maar veel hangt af van de rijstijl volgens mij en er zijn er niet veel die alles "volgens het boekje" doen )

                        Comment


                        • #13
                          Ben nogal een rustige chauffeur (al zeg ik hetzelf) en weet maar al te goed hoe je een motor moet behandelen , daar zal het zeker niet aan liggen ,
                          trouwens 30000km met dezelfde olie doe ik nooit zoals ze bij renault voorschrijven , dit om ao. problemen met de turbo te voorkomen , helaas ......

                          Comment


                          • #14
                            Dan zou ik er toch zeker meer uit proberen te halen : je hebt immers melding gemaakt van die fluittoon (eerder) en er is niet op ingegaan (inspectie oid ? ) .

                            Als je al zeker bent van die 40% (op papier dan) kan je laten horen dat je "er over nadenkt" om in de toekomst misschien wel een andere garage op te zoeken die je opmerkingen wel ter harte neemt ?

                            Nu lijkt het voor mij (en voor jou ook denk ik ) eerder een soort van nalatigheid te zijn geweest van jouw garage .

                            Comment


                            • #15
                              Idd niet leuk.
                              Ik ben enkel binnen geweest op de 30000km zoals voorgeschreven. Heb nog geen problemen gehad, maar ik ga eerlijk zijn moest ik hetzelfde voorhebben als u, is hij morgen weg.
                              Nieuwe bestellen (zou als ik dezelfde ervaring zou hebben als jouw met de dealer geen Renault meer zijn) en overlaten aan de garage. Nogmaals dat zou ik doen, ik zeg niet dat dat de beste oplossing is.
                              2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
                              2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
                              2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km


                              2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
                              2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
                              2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP

                              Comment


                              • #16
                                Is wel extreem natuurlijk : inleveren...

                                Maar ook bij mij blijft het probleem met die achterste remschoen maar duren .........soms denk ik er ook aan om een soort van "ruil" te doen , maar dan wel een nieuwe GSIII in de plaats mits een beetje opleg...

                                Voor 20.000 € mogen ze hem hebben en koop ik gelijk een nieuwe......( dromen mag toch )

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Vlammembaareg Bekijk Berichten
                                  Idd niet leuk.
                                  Ik ben enkel binnen geweest op de 30000km zoals voorgeschreven. Heb nog geen problemen gehad, maar ik ga eerlijk zijn moest ik hetzelfde voorhebben als u, is hij morgen weg.
                                  Nieuwe bestellen (zou als ik dezelfde ervaring zou hebben als jouw met de dealer geen Renault meer zijn) en overlaten aan de garage. Nogmaals dat zou ik doen, ik zeg niet dat dat de beste oplossing is.
                                  Ook niet overdrijven, een Turbo is een duur onderdeel maar kan al eens kapot gaan... op jouw vorige geliefde 320D was het zelfs een veel voorkomend euvel ;-) Of dat dan €2.200 moet kosten, dat is nog een andere vraag..

                                  Comment


                                  • #18
                                    anders laten reviseren
                                    kost minder (ook voor de garage of renault) en dus ook voor u
                                    www.peugeotforum.be

                                    Comment


                                    • #19
                                      momenteel wil renault een commerciele tegemoetkoming van 80% geven , dat is nog steeds een zure appel, tenslotte moet ik nog €450 zelf ophoesten......

                                      groetjes

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door skalle Bekijk Berichten
                                        momenteel wil renault een commerciele tegemoetkoming van 80% geven , dat is nog steeds een zure appel, tenslotte moet ik nog €450 zelf ophoesten......

                                        groetjes
                                        Doen en niet twijfelen . 450euro is niet veel voor een nieuwe turbo

                                        Comment

                                        Working...
                                        X