het begin van het verhaal allemaal gewoon te lezen op http://dieterensucks.com/het-audi-a5-verhaal
augustus bezoek Garage Beerens N.V. en aangetekende brief verstuurd met annulatieNaar aanleiding van berichtgeving dat er een nieuwere versie van de Audi A5 zou uitkomen heb ik tijdens het proces van de bestelling gevraagd wanneer er een nieuwere versie uit zou komen. Hij wist mij daarop geen antwoord te geven. Hij wendde zich toen tot een andere collega die wist te vertellen dat er inderdaad een nieuwere versie uitkomt maar pas “Ja, pas volgend jaar.” Ik was dan ook zeer verbaasd toen ik in de krant las dat de Audi A5 is opgefrist. Ik ben toen direct op 4 augustus naar de Beerens gegaan waar ik te horen kreeg dat de nieuwe versie van de Audi A5 per 19 augustus te koop zou zijn terwijl ik “pas volgend jaar” te horen had gekregen.
Als ik juist was geïnformeerd had ik wel gewacht tot 19 augustus om tot de bestelling over te gaan. Ik kreeg te horen dat mijn auto nog niet geproduceerd was en in de planning stond voor half september en dan eind september bij de dealer zou zijn. Ik heb gevraagd welk model ik zou krijgen dat bleek model 2011 te zijn. Ik heb toen direct aangegeven dat ik het nieuwe facelift model wilde hebben en dat ik best langer wilde wachten en meer betalen zolang ik maar het facelift model zou krijgen.
De verkoper (de verkoper van toen werkt niet meer bij Beerens) heeft toen herhaaldelijk geprobeerd om iemand van Audi Exclusive aan de lijn te krijgen wat niet is gelukt. Hij heeft toen de district verantwoordelijke gebeld. Op een gegeven moment hoorde ik de verkoper tegen de district verantwoordelijke zeggen dat er wat problemen zijn geweest met mijn bestelling. Ik kan alleen maar gissen welke problemen dat zijn geweest, maar dat er iets goed fout zit in de organisatie moge duidelijk zijn. Hij heeft hem doorverwezen naar mevrouw Tibbaut (belast met mijn bestelling) van D’Ieteren en heeft haar toen op gebeld. Mw Tibbaut bleek thuis zitten en op haar verzoek een mailtje naar haar gestuurd met de vraag of ik de bestelling kon annuleren en daarvoor in de plaats het 2012 model kon bestellen. Nooit meer wat van haar vernomen! Uit betrouwbare bronnen heb ik vernomen dat mevrouw Tibbaut 2 tot 3 maanden thuis heeft gezeten.
In de ontvangen mail van 29 mei stond hoe eerder ik de kleur door gaf, hoe sneller de wagen in productie kon. Op 14 juni heb ik de kleur doorgegeven. Hoe kan het dan zijn dat het alsnog meer dan drie maanden later geproduceerd word. Als dat definitie van snel is bij Audi dan weet ik niet meer wat traag is? Achteraf gezien ben ik bij want anders had ik misschien net in het 2011 model rond gereden om een paar dagen later te lezen dat de AUDI A5 facelift model 2012 te koop is. Als leverings termijn op de bestelbon staat namelijk eind juli als leveringsdatum.
Ik ga naar huis en stuur direct een aangetekende brief om de aankoop te annuleren. Aangezien er eerst een annulatie moest plaatsvinden.
8 augustus telefoontje van de heer Van den Bergh Beerens
Ik kreeg een telefoontje van Beerens met de vraag waarom ik de auto annuleerde? Waarop ik te kennen gaf vanwege het oude model en ik gewoon een nieuwe bestelling wilde plaatsen voor het facelift model. Hij zou contact opnemen met D’Ieteren en mij later in de week terug bellen.
12 augustus telefoontje van de heer Van den Bergh Beerens en aangetekende brief verstuurd
Hij kon niemand bereiken bij Beerens, maar liet mij wel weten dat ik niet zomaar de auto kon annuleren. Waarop ik aangaf dat ik de auto echt niet zou afnemen. Hij mij vertelde dat de rechter mij wel kon dwingen en dat hij het liever niet op een rechtszaak laat aankomen. En hij dan zijn schade zou moeten berekenen als ik de auto niet zou afnemen. Mij werd medegedeeld dat de auto eind september bij de dealer zou zijn. Ook is de aankoop door mijn vennootschap gedaan wat pertinent onjuist is. Maar het feit dat naast mijn naam ook de naam van mijn BVBA erop staat en ik hierdoor niet onder de consumenten wetgeving val. Ik heb de toenmalige verkoper mijn visite kaartje gegeven zodat hij in een keer al mijn gegevens zou hebben. Het adres van de BVBA is tevens mijn woonadres. Ik heb er die zaterdag geen aandacht aan besteed aangezien ik zo blij was dat eindelijk de bestelling was geplaatst. Nu weet ik wel beter. Inmiddels heb ik contact opgenomen met de toenmalige verkoper en heb ik aangegeven om deze fout recht te zetten. Ik heb Beerens per aangetekende brief hierover geïnformeerd.
24 augustus brief van de heer Van den Bergh Beerens ontvangen
Met als bericht. De auto is reeds in de productieplanning opgenomen en er kan onmogelijk nog een wijziging plaats vinden! En de importeur weigert om mijn aanvraag om de huidige bestelling te annuleren en een nieuw model te bestellen te honoreren. Ook ontbreekt de motivering in mijn brief en is enkel het willen van het nieuwe facelift model niet genoeg om te annuleren over te gaan.
25 augustus aangetekende brief naar Beerens en D’Ieteren met motivatie
Ik heb in deze brief duidelijk aangegeven waarom ik wilde annuleren. Wie neemt nou genoegen met het oud model? Ik niet. Hij heeft het over zijn schade, maar hoe zit het met mijn schade? Een model 2011 is nu al minder waard aangezien er al een nieuw 2012 model word verkocht. Er wordt dus van mij verwacht dat ik voor een auto betaal die nu al minder waard is en bij eventuele verkoop door mij aan iemand anders nog minder waard word. Dit ben ik dus niet van plan. Daarbij loop ik niet alleen financiële, maar andere ook emotionele schade op. Daarbij opgeteld de hoeveelheid stress dat met zich mee brengt. Dit alles heeft geleid tot slapeloze nachten. Ook kan ik mijn werk niet naar behoren uitvoeren en heb ik mijn zaken reis naar India waarbij ik besprekingen zou voeren met mijn programmeurs even tot nadere orde moeten uitstellen gezien deze situatie. Ik wil namelijk ten allen tijde aanwezig zijn zolang deze zaak speelt.
Daarnaast tijdens het tweede gesprek met de verkoper zat hij met de dame van Audi Exclusive aan de telefoon en werd mij verteld dat er extra kosten zouden bijkomen aangezien de roze kleur speciaal gefabriceerd moest worden. Dat heeft de dame aan hem te kennen gegeven. Als de kosten eenmaal bekend waren dan zou ik op de hoogte worden gesteld. Wat nooit is gebeurd. Ik heb het nu over kosten die bovenop het bedrag van de bestelbon zou komen. Dit omdat de baby pink niet in de AUDI exclusive lijn zit en dus speciaal moest worden gefabriceerd. Ook weet ik niet of de instructies die de verkoper heeft opgegeven omtrent de kleur afwerking van het interieur juist worden doorgevoerd aangezien ik daar ook nooit een bevestiging van heb ontvangen.
6 september Beerput met klachten aan het adres van D’Ieteren op internet aangetroffen
Ik wilde weten of ik de enige was met klachten ten aanzien van de handelswijze van D’Ieteren. Dat is dus niet het geval. Het niet reageren op klachten of verzoeken van klanten is D’Ieteren niet vreemd. Ik trof een beerput van klachten aan tegen D’Ieteren die betrekking hadden op het niet verlenen van customer service, verstrekken van informatie, productie data die niet zouden kloppen etc.
Omdat ze een monopolie positie hebben kunnen zij het zich wel veroorloven om arrogant en onschikkelijk te zijn. Zij hebben een put up and shut up situatie gecreëerd omdat zij zich ervan bewust zijn dat klanten en Audi liefhebbers nergens anders dan bij hun terecht kunnen.
Comment