Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat mag bandenwissel kosten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    schrik ervan hoeveel mensen DIT gewoon laten doen.Mensen met een porsche,dikke bmw enz...oke(als dan al boven de 40 jaar zijn) maar hier zitten mensen met een gemiddelde leeftijd van 30j.
    wielen los,krik eronder en wisselen meer is het niet hoor
    dit word bij mij thuis meerdere keren per jaar gedaan bij kameraden enz...

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door PhilipB. Bekijk Berichten
      Hallo,

      Heb een vraagje ivm. het verwisselen van zomerbanden naar winterbanden.
      Wat kan zulk een wissel in een erkende garage maximaal kosten. (Banden staan reeds op velgen)?
      Zonder stockage van de banden.
      1e vraag : dat kan 0 tot 100 € kosten

      2e vraag : ??

      Ik versta dit als : indien reeds op de velgen : kost 10 tot 30 €

      indien nog niet op velgen : (maw , ze moeten de zomerbanden eraf halen en de winterbanden erop zetten + uitbalanceren ) : 25€ tot 100?

      Stockage : is meestal voor een jaar dat ge betaalt en dat kost 40 tot 100€ gemiddeld
      Bij mijn dealer is dit (dacht ik toch) +- 2 keer 50€ , +- 100€ per jaar dus en voor die prijs is het plaatsen inbegrepen (niet het overzetten van de banden op dezelfde velgen)

      Ik ? Ik doe dit zelf , kost me 1 uurtje ..........en 4 uur om de velgen te poetsen achteraf

      Welke krik : eentje uit de auto5 : 25 € , 2 ton (geen problemen mee en al tientallen keren gebruikt)

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
        Is dat niet wat extreem? Ik zit rond de 25 euro voor 4
        Als je rekent dat bepaalde garages 80 euro per uur rekenen, en onderaan de factuur ook nog "klein materiaal" en "milieubijdrage" aanrekenen, zit je daar snel hoor.
        PS ik wissel mijn velgen ook altijd zelf, ideaal om de toestand van de banden met eigen ogen na te gaan.
        Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

        Comment


        • #24
          Ok, ik geef toe het had mij geld kunnen besparen. Noem mij een onhandige kerel.
          Als ik het zelf wil doen, volstaat dan een gewone sleutel om de moeren los/vast te draaien of zijn er hier mensen die een momentsleutel gebruiken.
          Ik ben namelijk als de dood dat ik bijvoorbeeld de moeren niet vast genoeg zet of misschien te veel kracht op de moeren zet.
          Als ik dan na ga dat ik voor €25 al een krik heb en dat ik nu een 65 euro kwijt ben, is de rekening snel gemaakt.

          Comment


          • #25
            Natuurlijk volstaat een gewone kruissleutel om je bouten aan te draaien. Doe dit dan wel zo dat je telkens "overhoeks" de bouten aandraait . vb : heb je 4 bouten dan doe je best eerst diegene die op 12 uur staat , dan 6uur, dan 9 uur en tenslotte 3 uur .

            Doe dit ook in een paar keer ipv allemaal in 1 keer even vast , zo kan je eens afwisselen van volgorde : 12-6-9-3 , dan 6-12-3-9 .
            Heb je 5 bouten : pas dan het principe toe van de david-ster : ook de tegenoverliggende bout nemen , deze keer wel afwisselen van kant en ff onthouden welke je al wel hebt aangedraaid en welke niet .
            Vast is vast , ben je niet zeker kan je er altijd geld tegenaan smijten en een goede momentsleutel kopen .
            Zolang je geen exclusieve grote dure sportwagen hebt , kan het geen kwaad om dus gewoon een kruissleutel te gebruiken.
            Ik heb wel een extra sleutel in m'n auto liggen die een telescopische steel heeft : enkel te gebruiken om bouten LOS te draaien !

            Leg ook altijd een wiel onder de zijkant van je wagen terwijl je een wiel wisselt : je weet maar nooit wat er met de krik of ondergrond gebeurd terwijl er ff geen wiel opstaat.
            Vergeet niet om dat wiel er terug onderuit te pakken als de andere er op staat (handvast en dan pas dat wiel wegnemen) !!!
            Tip : krik eerst de band bijna van de grond zodat ie nog wel voldoende grip heeft om de bouten een slagje los te draaien , krik dan pas de band tot +- 1 cm van de grond en draai alle bouten los. (anders komt er wel erg veel kracht op die laatste bout terecht)
            Vastzetten : handvast terwijl het wiel nog zweeft en dan terug een beetje laten zakken dat ie weer genoeg grip heeft. Na vastdraaien helemaal laten zakken .
            Wil je helemaal zeker zijn dat er geen bouten losser staan dan andere : controleer na +- 25 km nogmaals de bouten ......

            Proper maken van het oppervlak waar de velg tegenkomt kan nuttig zijn om later de velg er makkelijker af te krijgen .

            Succes !

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door PhilipB. Bekijk Berichten
              Ja maar de wagen had service nodig, daarmee dacht ik dat het gemakkelijker is van in 1 keer mijn winterbanden te laten steken.
              Ook de laatste keer geweest. Afzetters!
              als ik het goed begrijp, heb je de bandenwissel laten doen bij je garage tijdens een onderhoud?
              dan is het logisch. die rekenen werkuren door, en nog wat vet en lucht voor ze op te pompen.

              kan je trouwens gemakkelijk zelf met de bijgeleverde krik en sleutel. dus al die andere krikken en sleutels zijn niet echt nodig.
              Last edited by wisali; 14/12/2012, 12:05.
              wimoptiek.be op

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door wisali Bekijk Berichten
                als ik het goed begrijp, heb je de bandenwissel laten doen bij je garage tijdens een onderhoud?
                dan is het logisch. die rekenen werkuren door, en nog wat vet en lucht voor ze op te pompen.

                kan je trouwens gemakkelijk zelf met de bijgeleverde krik en sleutel. dus al die andere krikken en sleutels zijn niet echt nodig.
                1x de bijgeleverde krik gebruikt bij een platte band en nooit meer! Krik is gewoon helemaal geplooid.
                Stond nochtans op een platte ondergrond waar ook geen helling was. Heb nu ook zo'n auto5 krik en nooit problemen mee gehad.

                Verstuurd van mijn ST25i met Tapatalk
                2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold

                1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold

                2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold

                2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!

                Comment


                • #28
                  Ter indicatie:

                  Wij als garage vragen € 20 + BTW voor wisselen en stockage.
                  € 10 + BTW enkel voor het wisselen.

                  Dit per seizoen. Dus één keer voor winter => zomer en één keer voor zomer => winter.
                  Stockage wel enkel mogelijk voor klanten die bij ons de winterbanden hebben aangekocht.

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door stefan195 Bekijk Berichten
                    laten jullie dat allemaal doen??? omg!!! is een kwartier werk???
                    machinaal aangedraaid?? so what!! doe je toch niet los met een schroevendraaier...
                    tja... autoforum.... enkel de theorie,man man.
                    Een tijdje terug wisselde ik om de x maanden mijn wielen omdat ik meerdere sets had. Just for fun... Ik heb ondertussen wel door hoe ik een band moet wisselen maar op een kwartier tijd wissel je nooit 4 wielen... Daar geloof ik niks van tenzij je speciale tools hebt.

                    Wanneer bouten te hard machinaal aangedraaid zijn, is de kans reëel dat je de bouten niet loskrijgt. In mijn geval ben ik naar een Bosch Center gereden en 1 bout kregen ze er ook niet los zonder een verlengstuk op hun toch wel professioneel werkgerief te plaatsen. Oordeel dus best niet te snel...

                    @ Jan: Waar is uw garage gelegen?
                    The shark is BACK! BMW 635csi

                    BMW E24 635csi 1985
                    BMW F10 520da 2012
                    MINI Clubman Cooper 2017


                    2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                    BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                    Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                    VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

                    Comment


                    • #30
                      Ik doe dat zelf, 2 weken geleden 3 auto's gedaan op 1,5-2u manueel op men gemakske.

                      Ik snap niet goed waarom €54 "te veel" is, en waarom "iets maar x mag kosten" Dat mag kosten wat de serviceverlener ervoor vraagt hé. Als jij denkt beter én goedkoper elders gesteld te geraken doe je dat, vrije markt heet dat. Akkoord, 54€ is goed doorgerekend, maar dat hangt ook van de situatie af hé.

                      Dus jij zet je auto daar neer met 4 banden+velg in de koffer en verwacht dat ze hun ding doen waarna de banden uit de koffer op de wagen staan en die van de wagen in je koffer belanden.

                      Als die bandenboer daarvoor een gast moet nemen die dat even doet, daarbij een brug of werkplek met krikken en moerslagsleutel bezet houd gedurende 30min, is dat toch normaal?! Ze zullen ook wel even de banden hebben nagekeken op slijtage, de beste achteraan gezet, en de bandenspanning even goedgezet etc... Mooi toch?! Je hebt een service gekregen, hebt zelf je handen niet vuil moeten maken of zelf geen krik en sleutel moeten zoeken.

                      Komen je banden en velgen van daar? Of kwam je daar de eerste maal?
                      Niet onlogisch dat een bandenboer de wissel mogelijk voordeliger doet bij aankoop van, of afname van andere services als stockage. Dan verdient hij ook zijn marge op banden, velgen etc. Waar ik ga heb ik zelfs al een gratis herstelling en zelfs een gratis "tijdelijk" andere band gekregen in afwachting van het binnenkomen van mijn nieuwe band. Ik neem aan dat ze dat niet doen voor eender wie die er stopt en zijn kop binnen steekt.

                      Als die dat moet doen voor €15 zal hij niet lang bezig blijven denk ik dan.
                      Last edited by Timmeke-Tim; 14/12/2012, 14:55.
                      Ik rij niet hard, ik vlieg laag
                      www.meevliegen.be

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door IbifaHo Bekijk Berichten
                        1x de bijgeleverde krik gebruikt bij een platte band en nooit meer! Krik is gewoon helemaal geplooid.
                        Stond nochtans op een platte ondergrond waar ook geen helling was. Heb nu ook zo'n auto5 krik en nooit problemen mee gehad.

                        Verstuurd van mijn ST25i met Tapatalk
                        zegt veel over de kwaliteit van vw
                        ik hef men mondeo (die toch wel wat meer weegt dan een polo) 2keer per jaar op voor de bandenwissel plus de bijkomende platte band eens. en krik is nog steeds in orde.
                        wimoptiek.be op

                        Comment


                        • #32
                          Ik doe dat ook altijd zelf.
                          Wissel van 4 velgen is zo een 20 minuutjes werk, een goede "pomp" krik en goei stel sleutels en het is snel in orde.
                          Ik kan met mijn krig de wagen hoog genoeg opkrikken dat beide wielen van de grond zijn.

                          Persoonlijk is 50€+ een bedrag waarvan ik denk, afzetters!
                          Maar inderdaad, je moet rekening mee houden dat een garage of centrale zijn mechaniekers ook per uur moet betalen, en ze kunnen geen onderscheid maken tussen een gewoon mechanische herstelling of 4 velgen wisselen... De tijd loopt en het uurloon is hetzelfde. Tussen mechaniek en elektriciteit is natuurlijk wel een verschil.

                          Koop u gewoon een goei krikske en wat goeie sleutels en ge kunt voort, komt van pas, mijn wielen gaan er meer af ze dan allen zomer en winterwissel.
                          Aankoop, verkoop van tweedehandswagens. Specialisatie Japanse wagens en voornamelijk Honda. Ook import, keuring en homologatie mogelijk op aanvraag van het buitenland, auto halen op bestelling. Ook verkoop van occasie onderdelen en nieuwe performance parts. Ook levering en of installatie van car audio. Voor meer info stuur maar een berichtje

                          Comment


                          • #33
                            Sorry maar ik kan het niet nalaten nu ook een reactie te plaatsen.
                            Vorige week winterbanden op de velgen laten trekken en die laten plaatsen op mijn auto.
                            Nikske even iemand iets uit de koffer laten halen (haalde gewoon zelf mijn winterbanden uit de koffer), bracht die zelf tot aan de machine en wanneer de banden op de velgen staken ook weer zelf klaargelegd aan de wagen... Bandenboer moest die dan maar gewoon weer opzetten.
                            En waarom ik dat niet zelf deed? Heel simpel, ik ben een vrouw en mankeer een beetje aan kracht om die moeren los te krijgen... maar zou zeker niet bang zijn om die zelf te vervangen. (Nu weet ik tenminste hoe het moet )
                            Kostenplaatje? 40€

                            Comment


                            • #34
                              gratis, als ik het bij den bandenboer zelf doe ist gratis

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door stefan195 Bekijk Berichten
                                schrik ervan hoeveel mensen DIT gewoon laten doen.Mensen met een porsche,dikke bmw enz...oke(als dan al boven de 40 jaar zijn) maar hier zitten mensen met een gemiddelde leeftijd van 30j.
                                wielen los,krik eronder en wisselen meer is het niet hoor
                                dit word bij mij thuis meerdere keren per jaar gedaan bij kameraden enz...
                                Allemaal mooi als je ze kan stockeren, maar dat lukt niet bij iedereen.

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door elio Bekijk Berichten
                                  ergens tussen de 50 en 100 euro?
                                  Huh!!!???

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door stefan195 Bekijk Berichten
                                    schrik ervan hoeveel mensen DIT gewoon laten doen.Mensen met een porsche,dikke bmw enz...oke(als dan al boven de 40 jaar zijn) maar hier zitten mensen met een gemiddelde leeftijd van 30j.
                                    wielen los,krik eronder en wisselen meer is het niet hoor
                                    dit word bij mij thuis meerdere keren per jaar gedaan bij kameraden enz...
                                    Blijkbaar bedoel je een gewone wielenwissel. Onder bandenwissel versta ik de banden van de velgen halen en er andere op zetten. Dit laatste kost normaal gezien meer dan een wielenwissel.

                                    Comment


                                    • #38
                                      Ik betaal 44€ en vindt dit een faire prijs,je kan moeilijk verwachten van die mensen dat ze het gratis doen,wielen worden ook uitgebalanceerd voor die prijs

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Luc ///M3 Bekijk Berichten
                                        Ik betaal 44€ en vindt dit een faire prijs,je kan moeilijk verwachten van die mensen dat ze het gratis doen,wielen worden ook uitgebalanceerd voor die prijs

                                        Bedoel je dan wielen- of bandenwissel? Bij een bandenwissel is het niet meer dan logisch dat deze dan ook uitgebalanceerd worden en dat je deze prijs betaalt.

                                        Comment


                                        • #40
                                          Oorspronkelijk geplaatst door W3N Bekijk Berichten
                                          Bedoel je dan wielen- of bandenwissel? Bij een bandenwissel is het niet meer dan logisch dat deze dan ook uitgebalanceerd worden en dat je deze prijs betaalt.

                                          Bandenwissel ,koop mijn banden meestal via internet en ga dan langs bij de garagist ,wielenwissel doe ik zelf wel....

                                          Comment

                                          Working...
                                          X