Mededeling

Collapse
No announcement yet.

omnium verzekeren van tweedehands touareg vs x5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • omnium verzekeren van tweedehands touareg vs x5

    Hallo,

    Ik heb gisteren mijn touareg mogen gaan halen: 2 jaar oud, 50.000km, onberispelijke staat.

    Voordien reed ik één jaar met een tweedehands X5: bij aankoop was die 2 maanden oud, 11.000km, eveneens onberispelijk.

    Nieuwprijs voor de VW was 72.000, tweedehandsprijs: 38.000
    Nieuwprijs voor de X5 was 68.000, tweedehandsverkocht (na 1 jaar) voor 40.500.

    Mijn verzekering voor de x5 (axa) kwam op 1930€/jaar.
    Voor de touareg die (toch een pak ouder is dan de X5 destijds) zou nu komen op 2130/jaar (axa).
    De vw haeeft een VV2+CI1, de X5 had slechts vv2.

    Hoe kan het nu dat de oudste van de twee merkelijk duurder is? (+10%) de nieuwprijs scheelt toch niet zoveel hé? X5 had 211pk, de touareg 245, maar de bmw was merkelijk jonger (en is bovendien de nr1 van de meest gestolen auto's).

    graag raad.

    teizman

  • #2
    ik heb de indruk dat verzekeringen hun prijzen opdrijven zodra ze kunnen

    bij mij, zelfde verzekering, zelfde bm...3 auto's na elkaar op ong 3 jaar tijd, allen 160 pk
    € 260, volgende 320, nu 360, das + 40% alleen ba

    Comment


    • #3
      Mogelijke oorzaken:

      - Onderdelen van de VW zijn duurder?
      - Prijs is gewoon gesteven voor alle polissen, je vergelijkt wellicht de 2012 prijzen met de 2013 prijzen?
      - De leeftijd heeft niet of nauwelijks invloed op de omnium verzekeringspremies. Ze zullen sneller per total zijn, maar de eerste 40K moet het gewoon gerepareerd worden. Dus hoezo zou de VW daarin goedkoper uitkomen voor de verzekeraar?

      Comment


      • #4
        waarom de touaereg volgens mij goedkoper moet zijn? Omwille van het volgende:

        Stel de touareg wordt morgen gestolen: de verzekering zal me dan 72.000 -40% terug betalen ongeveer (gezien de leeftijd van de wagen): +/- 43.000
        In het geval van de bmw was dit (eveneens bij start van de overeenkomst): 68.000 -0%: +/- 68.000

        Ik betaal dus meer om (onder andere in het geval van diefstal) , 25.000€ te kunnen trekken in het geval van diefstal. Lijkt me toch al een goede reden om een kleinere polis te mogen verwachten, niet?

        teizman

        Comment


        • #5
          BMW nr1 gestolen wagens?
          Denk dat bmw/vw een gedeelde 1e plaats hebben..

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door teizman Bekijk Berichten
            waarom de touaereg volgens mij goedkoper moet zijn? Omwille van het volgende:

            Stel de touareg wordt morgen gestolen: de verzekering zal me dan 72.000 -40% terug betalen ongeveer (gezien de leeftijd van de wagen): +/- 43.000
            In het geval van de bmw was dit (eveneens bij start van de overeenkomst): 68.000 -0%: +/- 68.000

            Ik betaal dus meer om (onder andere in het geval van diefstal) , 25.000€ te kunnen trekken in het geval van diefstal. Lijkt me toch al een goede reden om een kleinere polis te mogen verwachten, niet?

            teizman
            Diefstal zit niet in omnium maar in mini omnium, dan zou daar het premieverschil in terug te vinden zijn. Post anders eens een opbouw van de premie ;-)

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Stoffn Bekijk Berichten
              BMW nr1 gestolen wagens?
              Denk dat bmw/vw een gedeelde 1e plaats hebben..
              BMW staat helemaal niet op kop bij de meest gestolen wagens. zie oa pagina 13 van deze lijst uit 2010

              http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&...__gyz7xE3zLY6w

              oudere gegevens uit 2004 van touring:
              CijfersAutodiefstallen per jaar in België in 2004:
              19.104 (896 car- en homejackings). De meest getroffen juridische arrondissementen: Brussel 20%, Luik 13%, Charleroi 13 %, Antwerpen 10 % en Bergen 7%.

              De meest gestolen voertuigen:
              Ford (14%), VW (13%), Opel (9%), Mercedes (8%), Peugeot (6%), Renault, BMW (5%), Citroën (4%),...

              De voertuigen die het vaakst gecar- en gehomejackt werden:
              VW (14%), Mercedes (13%), BMW (10%), Audi, Opel, Peugeot (8%), Renault (7%),...

              Teruggevonden voertuigen (54%):
              94 % in België, 6 % in het buitenland (54 % in Frankrijk, 25 % in Nederland, 9 % in Duitsland en 3 % in Spanje).

              De drie belangrijkste bestemmingsgebieden:
              Oost-Europa, West- en Noord-Afrika en het Midden-Oosten.
              The shark is BACK! BMW 635csi

              BMW E24 635csi 1985
              BMW F10 520da 2012
              MINI Clubman Cooper 2017


              2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
              BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
              Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
              VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

              Comment


              • #8
                Na heel wat vergelijk heb ik toch een offerte bekomen waarbij ik mijn wagen kan vezekeren aan tweedehands factuur waarde. Enige probleem hierbij is dat 3 makelaars elkaar tegenspreken.
                Eentje (mijn huidige verzekeraar) beweert dat een wagen van 27 maanden oud gerust verzekerd kan worden aan de tweedehandsfactuur prijs maar dat de sleet waarde afname al begint bij de eerste inschrijving. Bij perte totale zou ik vandaag dus een vergoeding krijgen van 34.000€ - 27% = minder dan 25.000€ !!!
                De andere twee, die dezelfde offerte hanteren van Mercator is dit niet zo en zou de sleetafname starten bij mijn meest recente inschrijving. Perte totale vandaag zou dus 34.000 opleveren.

                Ik heb dit aangekaard bij mijn huidige verzekeraar en deze beweert dat alleen hij de stiel kent ( ). Verder wil hij blijkbaar geen uittreksel uit de polis/bijzondere voorwaarden doorsturen waar deze interpretatie verwoord wordt.

                Na meer dan een week wachten, zal ik dus proberen te vertrekken bij deze makelaar.

                Probleem: mijn vervaldag (BA) is half maart al en ik kan dus niet opzeggen voor het volgende jaar.
                Kan ik mijn BA laten 'overnemen' door een andere makelaar en hierbij ook een omnium starten bij deze makelaar?


                alvast bedankt,
                teizman

                Comment


                • #9
                  Probleem: mijn vervaldag (BA) is half maart al en ik kan dus niet opzeggen voor het volgende jaar.
                  Kan ik mijn BA laten 'overnemen' door een andere makelaar en hierbij ook een omnium starten bij deze makelaar?

                  Comment


                  • #10
                    Teizman,

                    Wettelijk gezien is er een bepaling in je contract (staat in elk verzekeringscontract!) dat je de polis op hoofdvervaldag kan opzeggen bij wijziging tarief.

                    In de praktijk betekent dit dat je kan opzeggen als je prijs bij vernieuwing (dus als je een betalingsuitnodiging krijgt) wijzigt (hoeft zelfs niet te stijgen, wet spreekt van wijzigen). Dus bijna altijd, gezien de verzekeringen bijna elk jaar iets duurder worden.
                    '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                    '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                    '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                    '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                    '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                    '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                    '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                    '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                    '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                    '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                    Comment


                    • #11
                      maar is dit ook zo bij voertuigswijziging?
                      Indien ja: kan ik dan onmiddellijk overstappen (gezien ik een ander voertuig gekocht heb en ingeschreven heb?) De papieren van de nieuwe BA zijn nog niet getekend door mezelf.

                      alvast bedankt
                      teizman

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door teizman Bekijk Berichten
                        maar is dit ook zo bij voertuigswijziging?
                        Indien ja: kan ik dan onmiddellijk overstappen (gezien ik een ander voertuig gekocht heb en ingeschreven heb?) De papieren van de nieuwe BA zijn nog niet getekend door mezelf.

                        alvast bedankt
                        teizman
                        Je kan toch gewoon het oud voertuig volledig uitschrijven, plaat laten schrappen, aan uw verzekering doorgeven en dan wordt je verzekering opgedoekt.
                        Daarna gewoon een makelaar naar keuze nemen voor je nieuwe wagen. Je hebt dan misschien wel een paar dagen een leeg gat omdat je niet kan rijden (in vakantie doen)?

                        Comment


                        • #13
                          Stomme vraag (ik ben niet meer 100% op de hoogte van de verzekeringen in Belgie):

                          Waarop is de verzekering in Belgie tegenwoordig gebaseerd?

                          Toen ik er nog rondreed, was het redelijk simpel. Je had het vermogen in pk en de nieuwprijs.

                          Gezien je VW meer pk heeft en nieuw ook duurder was, is het dus logisch dat hij meer kost. Zeker als je er de "bobo factor" ook bijrekend.


                          In UK werken ze redelijk gesofisticeerd.
                          Ten eerste is er natuurlijk het vermogen en de prijs, maar ook bvb de ongevallen statistieken met dit type wagen, de kans om gestolen te worden, etc. Die brengen de wagen onder in een "insurance category".

                          Nadien nemen ze het profiel van de bestuurder en eventuele andere mensen die er gaan mogen mee rijden. (in UK zijn er haast geen verzekeringen die toelaten dat je efkes je pa, je broer of je maat met je auto een ritje laat doen, tenzij ze op de verzekering met naam opstaan).

                          Tenslotte is er het risicoprofiel van waar je woont (meer ongelukken in de stad dan het platteland bvb) en het aantal autodiefstallen in je buurt.

                          Zo komen ze tot "een" prijs... die je natuurlijk niet kan begrijpen.

                          Feit was wel dat bvb een Mercedes S320 benzine destijds minder ging kosten dan een E320 CDi. De logica was dat de E320 CDI doorgaans door jongere mensen en veelrijders werd gereden en veel meer in ongelukken was betrokken dan een S320 benzine, die te boek stond als "gepensioneerdenwagen". Het verschil was wel 650 GBP vs 1000 GBP per jaar !
                          Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                          Comment


                          • #14
                            Ja inderdaad, maar ondertussen is de auto al ingeschreven. Deze weg kan dus niet meer.
                            Ik heb de auto laten inschrijven. De BA zou verder lopen bij huidige verzekeraar en de omnium werd stopgezet en de resterende 3 maanden van de voorafbetaalde omnium werden terug gestort. Aangezien ik geen overeenkomst lijkt te krijgen met de huidige verzekeraar ga ik alvast voor de omnium elders en wil ik de BA meepakken naar deze andere verzekeraar. tenminste: dat is het plan.

                            teizman

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door patatke Bekijk Berichten
                              Je kan toch gewoon het oud voertuig volledig uitschrijven, plaat laten schrappen, aan uw verzekering doorgeven en dan wordt je verzekering opgedoekt.
                              Daarna gewoon een makelaar naar keuze nemen voor je nieuwe wagen. Je hebt dan misschien wel een paar dagen een leeg gat omdat je niet kan rijden (in vakantie doen)?
                              Dit is algemeen aangenomen maar is NIET correct. Een polis is een jaarcontract (altijd, wettelijk bepaald) en verandering van wagen is geen reden om een verzekering op te zeggen.
                              Je bent technisch gezien verplicht de nieuwe wagen altijd in de oude polis te verzekeren tot op de hoofdvervaldag, wanneer je kan veranderen.

                              In de praktijk zal het vaak opgelost worden door te polis te schorsen tot aan de hoofdvervaldag, en dan niet te hernieuwen. 100% wettelijk is dit echter niet. Je kan dan bij een andere maatschappij gaan en op dit moment staat het nog niet zover dat maatschappijen cross-checks doen.

                              Natuurlijk, als de oude maatschappij je een voorstel doet voor de nieuwe wagen dat ook maar 1 cent afwijkt van het oude tarief (voor de oude wagen), kan je opnieuw wettelijk opzeggen.
                              '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                              '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                              '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                              '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                              '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                              '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                              '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                              '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                              '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                              '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                                Stomme vraag (ik ben niet meer 100% op de hoogte van de verzekeringen in Belgie):

                                Waarop is de verzekering in Belgie tegenwoordig gebaseerd?

                                Toen ik er nog rondreed, was het redelijk simpel. Je had het vermogen in pk en de nieuwprijs.

                                Gezien je VW meer pk heeft en nieuw ook duurder was, is het dus logisch dat hij meer kost. Zeker als je er de "bobo factor" ook bijrekend.


                                In UK werken ze redelijk gesofisticeerd.
                                Ten eerste is er natuurlijk het vermogen en de prijs, maar ook bvb de ongevallen statistieken met dit type wagen, de kans om gestolen te worden, etc. Die brengen de wagen onder in een "insurance category".

                                Nadien nemen ze het profiel van de bestuurder en eventuele andere mensen die er gaan mogen mee rijden. (in UK zijn er haast geen verzekeringen die toelaten dat je efkes je pa, je broer of je maat met je auto een ritje laat doen, tenzij ze op de verzekering met naam opstaan).

                                Tenslotte is er het risicoprofiel van waar je woont (meer ongelukken in de stad dan het platteland bvb) en het aantal autodiefstallen in je buurt.

                                Zo komen ze tot "een" prijs... die je natuurlijk niet kan begrijpen.

                                Feit was wel dat bvb een Mercedes S320 benzine destijds minder ging kosten dan een E320 CDi. De logica was dat de E320 CDI doorgaans door jongere mensen en veelrijders werd gereden en veel meer in ongelukken was betrokken dan een S320 benzine, die te boek stond als "gepensioneerdenwagen". Het verschil was wel 650 GBP vs 1000 GBP per jaar !
                                Swede,

                                Enkele van de criteria zijn (een volledige lijst krijg ik ook niet, soort black-box maar het schijnen er meer dan 200 te zijn!):

                                - leeftijd
                                - schadehistoriek (zowel in fout als niet in fout)
                                - verzekeringshistoriek
                                - vermogen
                                - vermogen/gewicht
                                - wagen met sportieve kenmerken
                                - leeftijd wagen
                                - veiligheidsuitrusting wagen
                                - postcode
                                - bezitter eigen woning of niet
                                - hoelang al op huidige postcode
                                - bepaalde kleuren van wagens
                                - benzine vs. diesel
                                - ...
                                '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                Comment

                                Working...
                                X