Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Overdreven factuur of correct?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Overdreven factuur of correct?

    Hallo,

    ik ben géén echte autokenner dus daarom mijn vraag. Ik rijd met een Saab 9.3 SportHatch. Ik sukkel al een tijdje met de batterij. Voordien is de alternator al vervangen. Vorige week naar de garagist geweest : Auto startte niet meer en gevraagd om de auto na te kijken en om de batterij te vervangen (de batterij was onder garantie) en om vooraan 2 nieuwe banden te leggen en uit te balanceren. De nieuwe banden heb ik zelf aangekocht via internet en de oude banden recupereer ik zelf. De factuur was 131,67 Euro. Zijnde 87,50 euro (excl) aan ArbeidsTijd (AT) en 21,32 voor het bandenwerk.
    Als leek vraag ik nu, is dit niet wat veel om een batterij uit te halen en twee banden op te leggen?

    Bedankt voor jullie antwoord!

  • #2
    Officiele garage?

    Comment


    • #3
      10€ voor een band te balanceren en op leggen is een correcte prijs. Dus die 21€ is ok.
      Een batterij vervangen duurt 5 minuten... Ik zou die factuur zeker niet betalen. 87€ wtf

      Heeft de garage ook een echte diagnose gesteld of gewoon meteen batterij en alternator vervangen? De klant lekker op kosten jagen terwijl het probleem niet gekend en opgelost is, dat is makkelijk ja...

      Wat je zelf snel even kan doen is de lekstroom meten. Contact afzetten en koppel de min-pool van de batterij los. Meet dan de stroom met een multimeter tussen min-pool en massa (koetswerk). Zet hem op stand mA want normaal mag je niet meer dan 100 mA meten. Hoe hoger dit stroomverbruik hoe sneller uw accu zal leeglopen door gewoon stil te staan. Als je bijvoorbeeld 200 mA meet dan is er ergens iets niet pluis in het elektrisch circuit

      Comment


      • #4
        Ja officiele garage

        Comment


        • #5
          De garage zegt dat ze getracht hebben een diagnose te stellen. ze hebben allerlei "uitgemeten". De alternator was reeds een tijd geleden vervangen omdat deze de vorige batterij niet meer oplade. De batterij die er nu in zit is van Bosh.

          Nine, lekstroom is al eens gemeten geweest, bleek OK

          Comment


          • #6
            Denk dat die prijzen ook correct zijn, er is ook nog altijd verschil tussen kwaliteit en kwantiteit...

            Comment


            • #7
              Je moet dit toch wat nuanceren denk ik? Ik ben zelfstandige en zit wel niet in de autobranche maar als je met personeel werkt dat met werkbonnen moet werken en daar hun gepresteerde werkuren op moet invullen dan werkt met meestal met een teveel aan uren

              Als ik iemand de baan op moet sturen die heel de dag bezig is met op verschillende plaatsen kleine klusjes op te lossen en dan enkel maar 20 minuutjes daar en 30 minuutjes ginder dan komt deze persson na 8u binnen en heeft hij op papier maar 4u gewerkt

              Dus ik vermoed dat de garage of de man die aan je wagen heeft gewerkt zijn werktijd wat heeft gerokken op de werkbon, uiteindelijk moet hij op het einde v/d dag ook zijn uren bij elkaar hebben.
              Een goede bestuurder gebruikt zijn rempedaal nauwelijks op de snelweg! Afstand houden en anticiperen......

              Comment


              • #8
                Tja, hoeveel werk is dat? Band op velg leggen en balanceren en onder de wagen steken? Lijkt me beetje duur, volgende keer uw banden ergens ander laten leggen en kostenopgave vragen van ter voren. Maar die dealer telt mss een beetje extra door omdat ie niets verdient aan onderdelen in dit geval. Wat ook zijn recht is vind ik.

                Beetje duur , maar zeker geen afzetterij of schande of zo ... Zou me hier niet te veel vragen over stellen of blijven piekeren.

                Gr

                Comment


                • #9
                  Mijn Saab kennis is 0.0, maar ik weet dat bij recente BMW's, bij het plaatsen van een nieuwe batterij, dit ook geprogrammeerd "moet" worden in de wagen. Misschien dat dit bij saab ook zo is en daar voor wordt aangerekend?
                  Ik vind die prijs nog meevallen. Een nieuwe batterij laten steken bij de BMW dealer voor een E60 bv kost je €450+ (batterij, werkuren, programmeren) (al zou ik dat natuurlijk zelf doen, ipv zo'n bedrag neer te leggen)

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door jan.van.gent Bekijk Berichten
                    Mijn Saab kennis is 0.0, maar ik weet dat bij recente BMW's, bij het plaatsen van een nieuwe batterij, dit ook geprogrammeerd "moet" worden in de wagen. Misschien dat dit bij saab ook zo is en daar voor wordt aangerekend?
                    Ik vind die prijs nog meevallen. Een nieuwe batterij laten steken bij de BMW dealer voor een E60 bv kost je €450+ (batterij, werkuren, programmeren) (al zou ik dat natuurlijk zelf doen, ipv zo'n bedrag neer te leggen)
                    Enige wat volgens mij geprogrammeerd moet worden zijn de zijruiten, en dat doe je door in gesloten stand de schakelaar in de 'op' positie te houden

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door jan.van.gent Bekijk Berichten
                      Mijn Saab kennis is 0.0, maar ik weet dat bij recente BMW's, bij het plaatsen van een nieuwe batterij, dit ook geprogrammeerd "moet" worden in de wagen. Misschien dat dit bij saab ook zo is en daar voor wordt aangerekend?
                      Ik vind die prijs nog meevallen. Een nieuwe batterij laten steken bij de BMW dealer voor een E60 bv kost je €450+ (batterij, werkuren, programmeren) (al zou ik dat natuurlijk zelf doen, ipv zo'n bedrag neer te leggen)
                      Ik was bij BMW 250 euro kwijt voor een batterij te vervangen. 450 euro is écht wel duur. Welke dealer was dit?

                      Een auto aan de computer hangen kan wel eens een tijdje duren. Je bent snel 4u kwijt om een auto compleet te laten uitlezen. Dat zal wellicht de grootste kost geweest zijn. Ik het vervolg zou ik banden wel in een bandencentrale laten vervangen.
                      The shark is BACK! BMW 635csi

                      BMW E24 635csi 1985
                      BMW F10 520da 2012
                      MINI Clubman Cooper 2017


                      2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                      BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                      Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                      VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

                      Comment


                      • #12
                        Normale prijs,banden monteren en dergelijk is ook wel wat werk en bij het vervangen van een batterij,eerst mss uitmeten en achteraf nog eens foutcodes wissen
                        BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door jan.van.gent Bekijk Berichten
                          Mijn Saab kennis is 0.0, maar ik weet dat bij recente BMW's, bij het plaatsen van een nieuwe batterij, dit ook geprogrammeerd "moet" worden in de wagen. Misschien dat dit bij saab ook zo is en daar voor wordt aangerekend?
                          Ik vind die prijs nog meevallen. Een nieuwe batterij laten steken bij de BMW dealer voor een E60 bv kost je €450+ (batterij, werkuren, programmeren) (al zou ik dat natuurlijk zelf doen, ipv zo'n bedrag neer te leggen)
                          Als je hem onder spanning houd moet er niets geprogrammeerd worden.

                          Comment


                          • #14
                            Ik vind dit ook een correcte prijs, hoe zit het met bereikbaarheid van de batterij? Want bij sommige wagens moet je eerst andere zaken losmaken voor je aan de batterij kan (ik herinner me mijn Clio RS waar de luchtfilterbak eerst los moest).
                            sigpic

                            http://www.streamlinecarcare.be

                            lakbehandelingen voor voertuigen

                            MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
                              Normale prijs,banden monteren en dergelijk is ook wel wat werk en bij het vervangen van een batterij,eerst mss uitmeten en achteraf nog eens foutcodes wissen
                              Maar de werkuren tellen toch niet mee voor het banden wisselen. Dat is die kost van 21€. Das toch overal zo bij de bandencentrales. Vaste prijs voor monteren en uitbalanceren

                              Comment


                              • #16
                                uitlezen gaat thans heel snel hier, hebt ge maar paar minuten voor nodig

                                kzeg nu niet als ze compleet nieuwe software moeten inlezen ... maar dat is al niet nodig voor een batterij he


                                maar als garagist zal die ook denken: als gij uw banden op een ander koopt en hij mag ze opleggen, dan zult ge der ook voor betalen ...

                                das hetzelfde als uwe eigen steak meenemen naar een restaurant

                                Comment


                                • #17
                                  Bij een officiele garage moet je op voorhand afspraken maken dan kom je ook niet voor verrassingen te staan . Vraag op voorhand wat het kost.

                                  Comment


                                  • #18
                                    die post banden dat is toch enkel de kost voor de aparatuur? dat is niet de prijs voor arbeid hé, is dat niet voor het mschien voor uitlijnen of balanceren of wat doen ze zo allemaal ...

                                    En inderdaad ik werk bij een pechverhelping van een constructeur. Het gebeurt ook bij pechgevallen wel eens dat de klant zelf een versnellingsbak of koppeling of zo aanlevert, dan heeft de dealer zelfs het recht om hierover een toeslag te rekenen om het verlies op onderdelen deels op te vangen. Zo´n garage draait op onderdelen hé, die uren verdienen ze niet zo op....

                                    Dus ik herhaal mijn eerdere post. Eerlijke prijs, maar als je volgende keer een keertje rondvraagt bij garages ga je goedkoper vinden. Bij mijn bandenwissel (4 wielen wisselen) van 36 naar 10 euro gegaan. Beide prijzen zijn te rechtvaardigen, maar dan toch liever aan 10 euro, niet?

                                    Comment


                                    • #19
                                      € 21,- om oude banden te demonteren, nieuwe te monteren en balanceren (incl. lood) ?
                                      Dat is een koopje.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door ecurie Bekijk Berichten
                                        € 21,- om oude banden te demonteren, nieuwe te monteren en balanceren (incl. lood) ?
                                        Dat is een koopje.
                                        Ik heb daar nooit meer als 15euro voor betaald.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X