Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Geen garantie wegens normale slijtage (<2000 km)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Geen garantie wegens normale slijtage (<2000 km)

    Beste,

    Ik heb me vorig jaar een nieuwe Suzuki Alto aangekocht, voornamelijk om woonwerkverkeer te doen. Gisteren echter kon ik plots niet meer vooruit. Ik kon wel nog gas geven maar dit werd niet op de wielen overgebracht. Problemen met de versnellingsbak was mijn eerste reactie. Vandaag werd dit bevestigd door de garage. Herstelkosten zouden 800 euro bedragen.

    Op de vraag of dit niet onder garantie viel kreeg ik het antwoord: "nee dit is het gevolg van normale slijtage. Daarenboven hangt er een L achteraan en is een Alto een wagen met weinig cc"

    Nu is het zo dat de wagen minder dan een jaar oud is en nog geen 2000 km op de teller heeft. Mijn vriendin heeft ook een paar keer met de wagen gaan rijden als voorbereiding op haar praktisch examen maar de laatste keer is ook al van oktober geleden.

    Ikzelf rij al 13 jaar met mijn andere wagen voor ongeveer 25.000 km per jaar en heb nog nooit problemen gehad met een versnellingsbak.

    Vandaar dat ik me afvraag of dit probleem toch niet onder garantie zou moeten vallen gezien ik nog niet eens 2000 km heb gereden en normale slijtage me nogal kortzichtig lijkt zo? Garantie was 5 jaar en tot 150.000 km.

    Welke stappen kan ik best ondernemen? Ik heb reeds een melding achtergelaten bij het hoofdkantoor maar vooralsnog zonder tegenreactie.

  • #2
    Altijd eerst beginnen met een aangetekend schrijven. Een koppeling binnen minder dan 2k verslijten valt volgens mij niet onder normale slijtage maar een productfout.

    Comment


    • #3
      Weet ik nog niet zo zeker.
      Onder omstandigheden kan je een koppeling op 30 seconden verslijten.

      Comment


      • #4
        Welke omstandigheden zijn dat dan wel? Ge koopt u een nieuwe auto, start de motor en na 30 sec. krijgt gij de koppeling kapot??? Vreemd.

        Comment


        • #5
          hij schrijft trouwens "Problemen met de versnellingsbak was mijn eerste reactie. Vandaag werd dit bevestigd door de garage." Niet de koppeling dus...

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Tmw Bekijk Berichten
            hij schrijft trouwens "Problemen met de versnellingsbak was mijn eerste reactie. Vandaag werd dit bevestigd door de garage." Niet de koppeling dus...
            Sorry was inderdaad koppeling, had slecht vertaald.

            Comment


            • #7
              Zo snel problemen met een versnellingsbak lijkt me wel degelijk iets die onder garantie moet worden opgelost. Misschien proberen ze bij die garage gewoon eerst je te laten betalen om te zien of je er in trapt. Bij de meeste merken is het trouwens niet de garage die beslist of het garantie is maar wel de invoerder. Ze moeten het dus eerst vragen of het een garantiegeval is en niet zelf gaan interpreteren waardoor het zou kunnen komen.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                Welke omstandigheden zijn dat dan wel? Ge koopt u een nieuwe auto, start de motor en na 30 sec. krijgt gij de koppeling kapot??? Vreemd.
                Ik heb vorig jaar mijn dochter leren rijden...En geloof me...als je de eerste keer de helling proef oefent, is dat perfect mogelijk ;-)
                Misschien is 30 seconden overdreven. Maar als je een paar keer de koppeling serieus laat slippen kan het snel gaan hoor.
                Toegegeven met een kilometerstand van 2000 km zou het wel héél erg moeten geweest zijn.

                Als het enkel de koppeling is, is 800€ wel een dik bedrag trouwens.

                Comment


                • #9
                  Binnen de eerste 6 maanden is het aan de garage om bewijzen te leveren en wordt het gebrek geacht aanwezig te zijn. Desnoods eens met de dienst consumentenbescherming van de FOD Economie contact opnemen of de economische inspectie

                  Comment


                  • #10
                    Schrijf iig al de "klantendienst" van dit merk , na 2000 km kan er volgens mij nog niet veel geleden hebben (tenzij je straatraces oid hebt gedaan tijdens die 2000 km )

                    Dan zou je in principe dus geen enkele "bijna-nieuwe" auto mogen kopen omdat daar bvb reeds 50 mensen hebben mee testgereden....lijkt me wel raar .

                    Als je remblokken bvb alle 4 even ver zijn afgesleten , dan zou ik ook zeggen : is normale slijtage ....echter bij mij was er 1 remblokje volledig "op" en de andere 3 waren + 8 mm........heb gelijk aangegeven dat dit garantie MOEST zijn , en heb toen alles idd in garantie gekregen (remblokjes , remschijf en klauw) Heb zelfs een interne mail mogen lezen waarin ze toegaven dat dit wel eens gebeurde en dat het aan de smering lag .
                    Probeer zeker via mail een antwoord te krijgen waarin ze toegeven dat dit niet normaal is , zo heb je een "bewijs" . (of ze een mail gaan terugsturen is iets anders ....)

                    Succes en laat asap iets weten in dit topic

                    Comment


                    • #11
                      Inderdaad, eerst bellen naar de klantendienst van Suzuki, leg alles klaar en duidelijk uit, zeg dat het schandalig is dat zoiets is op zo'n stand al gebeurd, en dat het slechte service is dat ze je het proberen te laten betalen. En tenzij je die 2000km met handrem op in slippende 5e vitesse hebt gereden is dit volgens mij echt onmogelijk. Ik heb met de toyota, die al een versleten koppeling had, moeten vertrekken in achteruit op een helling van 25% en zelfs daarna reed ie nog vooruit, daar kan je niet tegenop met wat rijlessen hoor Dus normale slijtage ... hogwash.

                      Comment


                      • #12
                        Garantie is garantie, laat je niets wijsmaken door de garage. In principe zouden zelfs kapotte lampen moeten vervangen worden onder garantie, omdat die ook geacht worden langer dan 2 jaar mee te gaan.
                        sigpic

                        http://www.streamlinecarcare.be

                        lakbehandelingen voor voertuigen

                        MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

                        Comment


                        • #13
                          Japanse betrouwbaarheid en service

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
                            Japanse betrouwbaarheid en service
                            Een geluk dat we niet gaan veralgemenen he ;-)

                            De Suzuki alto wordt trouwens, samen met de nissan pixo, volledig in India gebouwd, en niet in Japan.
                            KLIK |&| KLAK

                            Comment


                            • #15
                              Toen ik mijn zus begeleidde als ze leerde rijden merkte ik op dat zij altijd haar voet op de koppelingspedaal hield, ipv op de voetsteun ernaast... Gevolg was dat de koppeling hierdoor zacht bediend bleef waardoor deze kon slippen (merkte ook al dat de gasrespons wat "raar" zat

                              Zo krijg je dat ding absoluut zeker op enkele honderden kilometers naar god!

                              Zeker in combinatie met veel maneuvers waar de beheersing over de koppeling nog niet ideaal is, weinig CC zeg je zelf, dus ook minder koppel waardoor de motor allicht wat meer in toeren gehouden wordt en meer op de koppeling gespeeld wordt...

                              Allemaal factoren die je garagist wel eens gelijk kunnen geven.

                              Bespreek het eens, vraag om de schade te tonen. Als de koppeling echt verbrand en afgesleten is, dan denk ik dat hij dit terecht buiten garantie houd. Is er iets anders aan de hand, stuk afgebroken ofzo, maar ziet de rest van het oppervlak er normaal uit, dan is dat iets anders!


                              Vergelijk het met remblokjes: als je constant je voet op de rem zou houden, dan zijn ze ook snel afgesleten, dat wil dan niet zeggen dat het slechte blokjes waren... EN een koppeling is redelijk te vergelijken met een remblokje imo.
                              Ik rij niet hard, ik vlieg laag
                              www.meevliegen.be

                              Comment


                              • #16
                                een koppeling die door een mechanisch defect niet voldoende aangrijpt verbrand ook
                                www.peugeotforum.be

                                Comment


                                • #17
                                  Maar ze gaan wel overal reclame maken met hun vijf jaar garantie hoor...

                                  En het argument "het is een kleine motor", wat heeft dat er nu met te maken? Kleine motor, niet getuned, dus weinig vermogen. Dan zien de onderdelen van de aandrijflijn amper af, tenzij ze fabrieks-af ondergedimensioneerd zijn. Met andere woorden, dan hebben ze brol geleverd. En dan is het niet meer dan normaal dat dit in garantie wordt opgelost.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Een tijdje gelden was er zo'n vraag bij peeters en marchal. ging over een c3 waarbij de oliecarter (ofzo iets) kapot ging doordat deze van plastic was. viel onder garantie, maar vele garages geven dit niet toe omdat ze dan hun uren niet kunnen doorrekenen.
                                    ps: ne maat van mij had auto gekocht bij opel in tongeren. (nieuwe astra). Verkocht die na 4 jaar aan andere opel garage en die controleerde factuur per factuur. Zeiden toen dat die kost van 1.200 euro na 1,5jaar wel degelijk onder garantie viel en nooit gefactureerd had mogen worden...
                                    Dus pas op met garagisten! Ze proberen veel, maar wees op je hoeden!

                                    Comment


                                    • #19
                                      Een koppelingsplaat valt echt niet onder garantie hoor...

                                      Das precies hetzelfde als een trackday gaan doen en de volgende dag klagen bij de dealer dat de schijven krom zijn. Verwacht je dan ook dat de dealer ze onder garantie zal vervangen?
                                      Slijtageonderdelen hebben maar een beperkte garantie, 10000km en -+ 6 maand.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Stoffn Bekijk Berichten
                                        Een koppelingsplaat valt echt niet onder garantie hoor...

                                        Das precies hetzelfde als een trackday gaan doen en de volgende dag klagen bij de dealer dat de schijven krom zijn. Verwacht je dan ook dat de dealer ze onder garantie zal vervangen?
                                        Slijtageonderdelen hebben maar een beperkte garantie, 10000km en -+ 6 maand.
                                        Waarom staan op slijtage-onderdelen een garantie van 6 maand? Ik zie niet in wat de leeftijd, toch niet op zo'n korte tijdspanne er mee te doen heeft.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X