Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Garantieprobleem Federauto na 3 maand

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Garantieprobleem Federauto na 3 maand

Heb een kennis in de onderstaande situatie. Wat is de mening van het collectief hierover?

1. 01-12-2012 = Aankoop wagen bij Federauto dealer. KMstand +/- 80.000km
    2. 25-02-2013 = Koppeling begint te haperen. Kmstand +/- 86.000km
    3. 01-03-2013 = Binnenbrengen wagen bij Federauto dealer

Dealer zegt geen garantie, koppeling is slijtageonderdeel, wij geven 35% goodwill en dan is er nog 425€ te betalen voor een nieuwe koppeling.

Federauto zegt in eerste instantie hetzelfde.

Ik weet dat de koppeling altijd een delicaat onderdeel is bij garantiegevallen, maar dit lijkt me toch wel een overduidelijk bewijs dat het probleem (slijtage of ander) zich voor het overgrote deel (80.000km of 93%) heeft voorgedaan bij de vorige eigenaar.

Federauto maakt reclame dat indien er een defect optreed in de eerste 6 maanden na verkoop, dat ze veronderstellen dat het probleem er al was bij verkoop en dat de verkoper verplicht is de wagen te herstellen. Maar natuurlijk gaat het hier om de koppeling, en dan vinden we ons al snel terug in de grijze zone van garantievoorwaarden met omschrijvingen zoals "goede huisvader" en "normaal gebruik"

Erg zuur, zeker indien je bij opzoekwerk op internet dingen tegenkomt zoals "koppeling na 11 maanden onder garantie vervangen door Federauto"

Meningen?
    Mijn Skoda

Kun je moeilijk bewijzen, als moemoe er mee zou rijden lukt t wel op enkele 1000den km de koppeling te verslijten.
    Ik vrees ervoor
    Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
    Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
    Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

Moeilijk inderdaad, koppeling kan je makkelijk op 6000km er door jagen...

Vind het al 'deftig' dat ze enige tegemoetkoming doen.
      Wat niet wil zeggen dat de kennis toch niet moet proberen van wat extra druk te zetten

Comment

Mij viel vooral het verschil in afstand op...93% van de km's werden door de vorige eigenaar gedaan, slechts 7% door mijn kennis...om dan zelf op te draaien voor de kosten, zelfs als geeft de garage dan nog (met veel misbaar en borstgeklop) een korting, het blijft een zware kost.

In de Federauto overeenkomst staat trouwens ook dat de koper binnen de 6 maand de wagen kan "weigeren", maar niet voor een klein gebrek. Een koppeling met bijbehorende factuur lijkt mij al geen klein gebrek meer, dus ik heb mijn kennis ook aangeraden om die optie te bekijken...probleem is dat de garage meteen begon dat de wagen véél minder waard was nu, en nee ze hadden nog geen tijd gehad om te zien hoeveel de auto nog waard zou zijn...

Meh.
        Mijn Skoda

Comment

De wet zegt simpel samengevat het volgende:

-Indien het defect zich voordoet binnen de eerste zes maand na de verkoop dan is het aan de verkoper om te bewijzen dat het defect er nog niet was op het moment van de verkoop.
          -Na de eerste zes maand is het aan de koper om te bewijzen dat het defect er wel was op het moment van de verkoop.

Naar mijn mening is dit dus voor 90% zeker een garantiegeval. Ik zeg 90% omdat ik weet dat er meer dan genoeg mensen zijn die een koppeling kapot krijgen binnen de eerste duizenden km waarmee ik niet wil zeggen dat het in dit geval zo was.

Eerlijk gezegd heb ik nooit echt veel vertrouwen gehad in Federauto. Het is gewoon het zoveelste label dat mensen vertrouwen zou moeten geven terwijl het in veel gevallen niks voorstelt.

Comment

Heb je bij de testrit er niets van gemerkt?

Comment

Ik was niet aanwezig bij de testrit, met mijn tweedehandswagen heb ik de tweede-versnelling test wel gedaan, weet niet of mn kennis dat gedaan heeft. Hij is wel erg voorzichtig met zijn auto's!
              Mijn Skoda

Comment

Welke wagen is het?
                Is de koppeling misschien een gekend zwak punt bij dit type/motorisatie?
                2.0 JTDm

Comment

Het betreft een Citroen grand c4 picasso MY 2006 1.6 hdi. Tot mijn verbazing heeft hij al antwoord gehad van de klantendienst van citroen, ben benieuwd!
                  Mijn Skoda

Comment

die hebben inderdaad een zwakke koppeling...
                    de 90pk hebben er iets minder snel last van dan de 110pk

Comment

Altijd moeilijke discussies met slijtagegevoelige onderdelen. Toen ik een klapband had 2 weken nadat ik mijn occassie 520d gekocht, heb ik ook gereclameerd bij de dealer. Toen ik de bij de bandencentrale stond, zei men mij dat de karkassen van de 4 banden beschadigd waren door vermoedelijk een tijdje met te platte banden gestaan te hebben. Mits aandringen heb ik 4 nieuwe banden gekregen van de dealer. Ondertussen 100.000kms verder nog steeds dik in orde qua profiel (wel in de winter met winterbanden gereden).
                      The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
                      BMW F10 520da 2012
                      MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                      BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                      Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                      VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Working...
                      X