Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Boete voor politie rechter wegens laattijdige keuring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    In de UK gebruiken ze al jaren automatische nummerplaatherkennings camera's die gekoppeld zijn aan een database. Signaleren die een onverzekerd of niet gekeurd voertuig dan krijgt de meldkamer automatisch een bericht en gaat een patrouille er achteraan. Waarom kan dit hier niet?
    2.0 JTDm

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
      In de UK gebruiken ze al jaren automatische nummerplaatherkennings camera's die gekoppeld zijn aan een database. Signaleren die een onverzekerd of niet gekeurd voertuig dan krijgt de meldkamer automatisch een bericht en gaat een patrouille er achteraan. Waarom kan dit hier niet?
      Omdat onze nummerplaten niet goed leesbaar zijn voor die toestellen?

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
        In de UK gebruiken ze al jaren automatische nummerplaatherkennings camera's die gekoppeld zijn aan een database. Signaleren die een onverzekerd of niet gekeurd voertuig dan krijgt de meldkamer automatisch een bericht en gaat een patrouille er achteraan. Waarom kan dit hier niet?
        Dat is hier al, zelf al vaste systemen langs autosnelwegen.

        Oorspronkelijk geplaatst door Stoffn Bekijk Berichten
        Omdat onze nummerplaten niet goed leesbaar zijn voor die toestellen?
        Deels correct De systemen hebben problemen om de '1 of 8 of 9' voor de nieuwe kentekenplaten te lezen Systeem vergeet die steeds waardoor je geen juiste opzoeking krijgt
        BMW 118D E87 M-pack

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door Stoffn Bekijk Berichten
          En onverzekerend voertuig wordt nochtans direct getakeld hoor... Kan me moeilijk inbeelden dat hier niks tegen zou gedaan worden?
          Ik daag je uit om eens de omgeving van Anderlecht en Molenbeek te controleren....
          “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
            In de UK gebruiken ze al jaren automatische nummerplaatherkennings camera's die gekoppeld zijn aan een database. Signaleren die een onverzekerd of niet gekeurd voertuig dan krijgt de meldkamer automatisch een bericht en gaat een patrouille er achteraan. Waarom kan dit hier niet?
            Wordt hier ook gedaan mobiel & statisch, moet er wel rekening mee houden dat de engelse wetgeving anders is dan de belgische. Hier in belgenland kan je alleen voertuigen in beslag nemen wegens niet verzekering en opleggen inzake het sturen zonder geldig rijbewijs.

            Voor keuring en dergelijke is dit niet voorzien

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
              In de UK gebruiken ze al jaren automatische nummerplaatherkennings camera's die gekoppeld zijn aan een database. Signaleren die een onverzekerd of niet gekeurd voertuig dan krijgt de meldkamer automatisch een bericht en gaat een patrouille er achteraan. Waarom kan dit hier niet?
              Dit kan hier wel en wordt ook al toegepast (o.a. van de toegangsring van Mechelen zijn ze een versterkte 'burcht' aan het maken).

              Maar je hebt een aantal nadelen (het is nl. niet zo rooskleurig en waterdicht als de verkoper beweert):
              - Het systeem is pokkeduur en dus alleen betaalbaar voor stedelijke politiekorpsen met een groot budget.
              - Het systeem faalt tov de kostprijs onaanvaardbaar in verhouding tot het resultaat (in een kleinere Politiezone moet er constant een vtg rondrijden bemand door 2 inspecteurs en haal je jaarlijks
              2 overtreders van de weg. Is dit efficiënt? Het systeem flopt niet alleen op karakterherkenning maar ziet in alles met lijnen wel een nummerplaat (bv ook in de voegen in een baksteenmuur).
              En iedere keer geeft die dus een 'hit' je zal je aandacht maar verliezen met meer foute dan positieve hits.
              - Zoals elk computer gestuurd systeem is het een lege domme doos die op niets reageert als ze niets dagelijks opnieuw met nieuwe data gevoed wordt.
              - Het systeem werkt alleen als het constant door mensen bediend wordt. Statisch door minstens een operator in een meldkamer die voldoende manschappen op de baan heeft om effectief op een hit af te
              sturen en/of mobiel door een voertuig met twee politiemensen aan boord, en dit extra op de voorziene interventiediensten? Dit in een land waar 'meer blauw op straat' een politieke slogan is die in het
              werkelijke leven eerder tegengewerkt dan uitgevoerd wordt.

              De kosten overstijgen de baten.
              Dit waar je veel goedkoper meer efficiënt kan werken.
              Waarom worden de intrekkingen van een rijbewijs niet onmiddellijk ingevoerd in een nationale database? Softwarematig is er geen probleem.
              Waarom werd er jaren geleden een wet gestemd dat ieder voertuig (zoals in Frankrijk) een sticker op zijn voorruit moet hebben zodat men kan zien of hij verzekerd is, ook al staat
              hij geparkeerd, ook al is het buiten de kantooruren van de verzekeringsmaatschappij maar werd er nooit een uitvoerend KB aan gekoppeld?
              En zo kan ik nog talrijke goedkope/poepsimpele en meer efficiënte maatregelen voor de geest halen waar duurbetaalde kabinetten blijkbaar geen oren naar hebben.

              ps. Ik begrijp de frustratie van TS volledig en had in deze ook een meer billijke houding van de rechter verwacht al was het maar voor 'bewezen diensten'
              Er krijgen er zo veel strafvermindering voor ergere zaken omdat ze een 'ongelukkige jeugd' hadden of gezien de 'begrijpelijke omstandigheden' geen straf krijgen.
              Dus er had wat meer naar de geest dan naar de letter van de wet gekeken kunnen worden.

              Wat ik wel een beetje onbegrijpelijk in het verhaal vind is dat TS zijn zoon werd tegengehouden NA zijn terugkomst. Hoelang was hij al terug? Waarom had hij zich na zijn terugkomst niet in regel gesteld? Dan zijn toch wel belangrijke elementen om de zaak volledig te kunnen beoordelen die ik nog niet beantwoord zag.
              Dat de politie PV opstelt kan ik wel begrijpen. Je hoort de meest waanzinnige uitvluchten. Ze hebben niet de mogelijkheid (en het is ook niet hun taak) om die allemaal te gaan onderzoeken. Je hebt daarvoor een antwoordformulier of een verhoor als tegengewicht op de vaststellingen. Het is dan aan het parket om met alle elementen ten laste en ten ontlaste rekening te houden.
              Ze hadden dus kunnen seponeren/minnelijke schikking voorstellen.
              Ze hebben dat niet gedaan. De rechter moet dus wel oordelen. Ook hij heeft blijkbaar geen reden gezien om de verzachtende omstandigheden in overweging te nemen die zwaar genoeg waren voor een buiten vervolging stelling?

              Je moet er ook rekening mee houden dat een 'vervallen keuring' niet onmiddellijk automatisch wordt vervolgd (toch niet bij de meeste parketten).
              De eerste 3 maanden krijg je gewoon een mondelinge opmerkingen of een waarschuwing om je in orde te stellen (Parket seponeert toch in een periode tot 3 maand na vervaldatum TC). Zelfs tot 6 maand moeten er al andere overtredingen zijn of geeft het 'gedrag' van de overtreder aanleiding om een PV op te stellen (ook in deze periode gaat
              het Parket meestal over tot seponering als de overtreder zich in regel stelt). Pas na het overschrijden van de periode van 6 maand wordt er in regel PV opgesteld (bij singuliere inbreuk) en vervolgd door het Parket (behoudens uitzonderingen).

              @TC: waarom schrijf je de wagen van je zoon niet in op jouw naam? Dan komen alle papieren en uitnodigingen bij jou toe en kan je dat opvolgen als je zoon weer eens in het
              buitenland zit. Ik neem aan dat hij regelmatig op missie moet en dit dus nog kan voorkomen? Zo zou hij ook de overschrijving tot betaling van zijn verkeerstaks ongelukkig over het hoofd kunnen zien. Vergeet niet dat de politie alleen een wagen takelt wegens niet verzekering en een voertuig kenteken terug naar DIV kan sturen bij misbruik van he tinschrijvingskenteken maar dat de bevoegde ambtenaren van de Vlaamse Gemeenschap ook wegcontroles uitvoeren en ter plaatse online kunnen zien of je wegentaks betaald is. En zij hebben wel de bevoegdheid om dan onmiddellijk ter plaatse je voertuig te immobiliseren tot je de wegentaks + boete betaald hebt.
              Last edited by ivob2; 21/03/2013, 15:05.

              Comment


              • #27
                Toch wel enkele HLN posters hier.

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door TDCi Bekijk Berichten

                  Vergeet ook niet, een niet gekeurd voertuig is in principe ook niet verzekerd, ook al heb je een geldige polis en geldig verzekeringsbewijs.
                  Keuring staat 'in theorie' los van de verzekering.

                  Comment


                  • #29
                    In de praktijk ook.
                    Eenmaal je verzekeraar besluit je als klant te aanvaarden en je een groen verzekeringsbewijs aflevert (zelfs al voldoe je niet aan de andere vereisten of heb je zelfs je premie niet betaald) moet hij je verzekeren (en ben je wettelijk verzekerd) en kan hij je alleen weigeren na in achtname van de opzegtermijn de klant bezorgd per aangetekend schrijven.
                    Ik wil de eerste politieagent nog tegenkomen die mijn auto aan de haak hangt omdat mijn voertuig niet gekeurd is en ik 'in principe' dus ook niet verzekerd ben, al leg ik hem een geldige groene kaart voor.
                    Last edited by ivob2; 21/03/2013, 17:17.

                    Comment


                    • #30
                      Staat er inderdaad volledig los van.

                      Wel kan je verzekeraar bij een ongeval de aan de tegenpartij betaalde vergoeding bij je terugvorderen indien het ongeval te wijten is aan het feit dat je voertuig niet gekeurd werd.

                      Comment


                      • #31
                        Enkel en alleen als hij kan bewijzen dat het aan de gebrekkige technische staat ligt van het voertuig.

                        Een andere vraag: stel dat je voertuig pas gekeurd is en er breekt een wiel af en je gaat de decor in, met gewonden tot gevolg. Kan je de technische keuring hiervoor verantwoordelijk stellen? Zij hebben immers de wagen pas gekeurd en technisch in orde bevonden voor de openbare weg?

                        Maw: is een keuringsbewijs een attest van een technisch in orde staande wagen?
                        “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                        Comment


                        • #32
                          Ik ben een paar jaar terug ook tegengehouden terwijl mijn keuring verlopen was, heb hier gewoon een minnelijke schikking van €60 voor gekregen uiteindelijk...
                          Honda Civic Type R EP3 - 200pk
                          Citroën Berlingo - 2 koppige steenezels
                          Honda Civic Type R EP3 - 250pk
                          Honda Del Sol - 120pk

                          Comment


                          • #33
                            aan de juristen hier , een vraagje :-),

                            Ik moet mogelijk dit weekend naar duitsland met mijn wagen die niet gekeurd is.Dit door het feit dat de rechterduer geramd is en spiegel afgereden. Ik ben er niet mee naar de keuring geweest omdat hij hiervoor zal afgekuerd worden en ik het geld niet onmiddelijk heb voor de herstelling..zal nog +- één maand duren. Maar kan mij dit problemen oplever in duitsland? de wagen is verder technisch prima onderhouden hoor en behalve de spiegel die afgberoken is is er enkel carosserieschade...maar het heeft geen zin om een nieuwe spiegel te plaatsen op een deur die toch moet vervangen worden en er dan weer afgehaald moet worden. Graag jullie mening.

                            alvast bedankt

                            Comment


                            • #34
                              Dat je dit nog maar overweegt... Begin er niet aan, je zal zien dat er net die dag je iets overkomt. En dan hoef je zelf nog niet in de fout te zijn...
                              The shark is BACK! BMW 635csi

                              BMW E24 635csi 1985
                              BMW F10 520da 2012
                              MINI Clubman Cooper 2017


                              2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                              BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                              Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                              VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten
                                Dat je dit nog maar overweegt... Begin er niet aan, je zal zien dat er net die dag je iets overkomt. En dan hoef je zelf nog niet in de fout te zijn...
                                klopt, in zo een geval zou ik altijd naar de keuring gaan, kost je een paar €, maar je krijgt dan toch een nieuwe kaart met nieuwe datum, zodat je even verder kan.

                                Comment


                                • #36
                                  Dit is een "maas" in het net, ga naar de keuring -> ge wordt afgekeurd en krijgt een rode kaart die 2 weken geldig is. Met andere woorden, ge kunt weer 2 weken "gekeurd" rondrijden... Ga elke 2 weken en dan rijd je toch nog gekeurd rond.
                                  Dit is ook maar wat ik gehoord heb op't werk.

                                  Comment


                                  • #37
                                    Onze brave man had gewoon zijn post moeten laten doorsturen door Be-post dat kost slechts enkel euro's .
                                    Tegenwoordig al blij dat de fietsers wat opletten wanneer ze ons weer eens inhalen ...daarom spendeer ik mijn centjes iets anders dan vroeger :
                                    My other car is a sailboat .....no traffic jam

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door georges Bekijk Berichten
                                      Onze brave man had gewoon zijn post moeten laten doorsturen door Be-post dat kost slechts enkel euro's .
                                      En de post is ook niet meer wat het geweest is...

                                      Comment

                                      Working...
                                      X