Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Probleem met aankoop nieuwe velg auto, raad gevraagd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Probleem met aankoop nieuwe velg auto, raad gevraagd

    Beste,

    Inleiding:
    Mijn excuses voor de lange post (ivm mailverkeer hieronder, voor een volledig dossier). Alvast bedankt voor degene die moeite doen om dit door te nemen en mij feedback te geven.

    De naam van de winkel laat ik even achterwege, het is namelijk niet mijn bedoeling om deze zaak in een slecht daglicht te zetten of slechte reclame te maken.

    Wat wil ik bereiken:
    Ik heb een voorstel gekregen waar ik principieel niet mee eens ben. Maar ik twijfel of ik onredelijk ben en daarom had ik graag jullie raad gehad.

    Een korte situatieschets.
    Vorig jaar heb ik schade gehad aan mijn linker achter velg waardoor deze vervangen moest worden door een nieuw exemplaar.
    Dit is vorig jaar in augustus gebeurt.
    De velgen zitten al reeds + 3 jaar onder de wagen, er is 1 velg vervangen in augustus. Dit wilt dus zeggen dat 3 velgen + 3 jaar zijn, en 1 velg + 6 maanden.

    Probleem:
    Bij de lokale velgenboer heb ik dus 1 nieuwe velg van type Lombar LX Black 5x114 ALU Velg van 18 inch aangekocht in augustus.
    Nu midden april merk ik dat de nieuwe aangekochte velg, zwarte plekken en waterschade begint te vertonen. De overige drie velgen die al meer als 3 jaar oud zijn, hebben geen last van dit verschijnsel. Daarom stel ik zelf de volgende conclusie: er is een productiefout of sprake van slechte kwaliteit van deze velg.
    Hiermee ben ik dus onmiddellijk terug naar de verkoper gegaan. In eerste instantie werd er gewoon meteen gezegd, dat dit type velgen zeer delicaat zijn, omdat deze gepolijst is, en daarom wordt daar ook geen garantie op gegeven. Dit was zelfs zonder dat ze de velg kwamen bekijken en dus geen oordeel in mijn ogen konden maken.
    Hier was ik het dus absoluut niet mee eens.
    Uiteindelijk is er toch een werkman mee naar de wagen komen kijken.
    Vlak daarna vertelde de werkman mij dat hun invoerder van deze specifieke velg failliet is verklaard, en zij dus geen garantie meer kan geven, en daarom opzoek moeten gaan naar een andere zaak die bereid is deze velg te onderzoeken.
    Er werd mij verteld dat zij mij snel gingen contacteren, uiterlijk de woensdag die week. (Dit is niet gebeurt, waarop ik een 2de x terug naar de winkel ben geweest.) Ze hadden nog geen reactie van een andere invoerder van die velgen gehad. Maar ze zouden mij wel contacteren.
    Uiteindelijk heb ik een lange mail geschreven, kwestie om toch iets op papier te hebben. Later die week heb ik een reactie via mail gekregen met een voorstel van hun.

    Mailverkeer:
    - Mijn mail:
    Beste xxx xxx,
    Op 19/07/2012 kocht ik bij u 1 velg, ter vervanging van een andere
    beschadigde velg. Het betreft een Lombar LX Black 5x114 ALU Velg van 18
    inch, zie factuur in bijlage.

    Hiervoor ben ik al reeds 2x langs geweest in jullie filiaal en heb ik u de
    schade getoond. Er werd mij verteld dat ik terug gecontacteerd zou worden
    voor woensdag 10 april, dit is niet het geval.

    Ik had contact met de heer xxx xxx. Tot op heden heb ik nog
    geen reactie gekregen, daarom een bericht via deze weg. Straks is de
    garantie helemaal verlopen en sta ik nog verder van huis.

    Ik zit best verveeld met deze zaak en ik wil dan ook benadrukken dat ik
    graag asap een oplossing aangereikt zou krijgen of mij anders genoodzaakt
    voel om verdere stappen te gaan ondernemen.

    De kwaliteit van de velg is niet zoals ik mag verwachten en vertoont de
    volgende gebreken.:
    de bovenste laag brokkelt af en laat los, er ontstaan diverse donkere
    plekken op de velg. De velgen en de auto zijn altijd maniakaal en tijdig
    onderhouden.

    Het product moet alle eigenschappen bezitten die nodig zijn voor normaal
    gebruik. Dit is nu niet het geval. Ik ben van mening dat deze problemen niet
    hadden mogen ontstaan, gelet op de leeftijd en de aanschafprijs van het
    product. Ook hebben mijn andere 3 velgen geen last van dit verschijnsel, en
    zijn ze bovendien een stuk ouder. Deze heb ik overigens ook bij jullie
    aangeschafd een aantal jaren geleden.

    Mijns inziens is er sprake van een ondeugdelijk product of een
    productiefout.

    Ik verzoek u dan ook vriendelijk een afspraak met mij te maken om de defecte
    velg te bezichtigen, mogelijkheden te bespreken, en de velg te repareren of
    te vervangen binnen een redelijke termijn.

    Gezien de wettelijke 2 jaar garantie ga ik ervan uit dat er geen kosten zijn
    verbonden aan herstel of vervanging.

    Als u van mening bent dat mijn klachten onterecht zijn, wijs ik u op de
    omgekeerde bewijslast die de verleende garantie met zich mee brengt.


    Graag uw reactie

    - Recatie van de winkel:

    Beste,

    Ik krijg hier inderdaad te horen dat u bent langs geweest op donderdag 4
    april, en enkele dagen ervoor, toen ikzelf aanwezig was. Nu, ondertussen
    hebben wij ook niet stilgezeten, maar bij gebrek aan communicatie van
    leveranciers of ex-leveranciers, blijft de communicatie van ons naar u ook
    beperkt, waarvoor onze excuses.

    Wij willen u zo goed als mogelijk helpen, maar er zijn enkele problemen.

    De verantwoordelijke invoerder en leverancier van Lombartho, Jacobs Trading
    uit Dessel, is op 22 januari 2013 failliet verklaard door de rechtbank van
    Turnhout.
    Bron : http://www.unizo.be/graydon_fal.jsp?pc=
    <http://www.unizo.be/graydon_fal.jsp?pc=&naam=jacobs+trading>
    &naam=jacobs+trading

    De garantieverantwoordelijkheid van een verkocht product valt dan ook op de
    producent, of verantwoordelijke invoerder hiervan, zijnde Jacobs Trading.

    Door het faillissement echter, kan Jacobs hiervoor niet meer
    verantwoordelijk worden gesteld.

    Wij als verkoper van een product, kunnen verantwoordelijk gesteld worden
    voor de foutieve plaatsing ervan, wat volledig terecht zou zijn in geval van
    een fout, maar voor problemen voor het product op zich, dienen wij ook de
    verantwoordelijke invoerder te contacteren.

    Dan komt er zoals u aanhaalt de wettelijke garantie.

    Zoals u op
    http://economie.fgov.be/nl/consument...ijke_garantie/ kunt
    lezen, is er inderdaad een wettelijke garantie op een product, zij het met
    beperkingen.

    Indien de schade wordt vastgesteld binnen de 6 maand na aankoop, zijnde vóór
    19/01/2013 (aankoop 19/07/2012), dient de verkoper aan te tonen dat deze
    schade de fout is van de cliënt.

    Indien de schade wordt vastgesteld na deze 6 maand na aankoop, dient u als
    client te kunnen bewijzen dat reeds bij de aankoop van het product iets fout
    was met het product, want onmogelijk is bij een gebruiksproduct zoals een
    velg. Pas als u kan aantonen dat deze schade weldegelijk al bestond bij
    aankoop, kan u de verantwoordelijke invoerder hiervoor aanklagen. Deze is
    echter zoals hierboven vermeld failliet…

    Wij kunnen echter nog een velg bestellen, dit via Nederland, bij gebrek aan
    een Belgisch Invoerder.

    Wij willen, om u een oplossing aan te reiken, deze bestellen en aan u laten
    voor de nettoprijs, zonder wij hierop enige winst nemen. Deze velg kost dan
    124.74 euro EXCL btw of 150.94 euro INCL btw. De plaatsing van deze velg
    nemen wij dan op ons.

    Ook kunnen we deze velg binnengeven om te laten herpolijsten en lakken, wat
    al meer gaat kosten dan 150 euro, en waarvan het resultaat af te wachten is,
    zeker bij een velg met een spaakcurve als de Lombartho.

    Graag uw reactie.


    ------------------------------------------------
    Nu ben ik het niet helemaal eens met hun voorstel.
    Ze doen moeite, dat besef ik, maar toch voel ik mij "in het zak gezet", zoals ze dat zo mooi zeggen.
    Deze zaak geeft mij het gevoel dat ze enkel kunnen verkopen, en nadien bekijk je het maar ...
    De omgekeerde bewijslast waarvan hun spreken is zeker normaal en ik snap hier ook de werking van. Maar hoe kan ik het nog duidelijker aantonen dan dat de drie andere (oudere) velgen deze schade niet hebben, en de nieuwe velg wel?
    Ik zit hier toch serieus mee in mijn maag, moet ik hun voorstel aannemen en vrede nemen met het voorstel dat ze maken. Of hier tegen in gaan, en veel tijd en energie insteken?

    Graag jullie mening.

    Alvast bedankt,
    mvg.

  • #2
    Ik vind het een meer dan eerbaar voorstel van uw leverancier.
    Alternatief is een juridisch geschil waarbij jij toch geen gelijk zal halen aangezien zij geen aansprakelijkheid dragen mbt de kwaliteit van de velg.
    En dan heb je een hoop rompslomp n kosten zonder resultaat en dat voor een velg die je nu anders kan vervangen voor € 150,00.

    Ik zou niet twijfelen.

    Comment


    • #3
      Ik zou ook het voorstel aannemen. Natuurlijk is het niet plezant, want is eigenlijk €150 in de vuilbak, maarja...
      In principe kunnen zij zelfs zeggen 'trekt uwe plan'.
      Vind het nog mooi dat ze zo'n voorstel doen, kom je tegenwoordig weinig tegen.

      Comment


      • #4
        Wat verwacht je ook van een velg van 150euro

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
          Wat verwacht je ook van een velg van 150euro
          M'n velgen hebben per stuk maar €130 gekost, en die dingen zijn nog in perfecte staat. Dus 'k snap niet van waar die redenering komt. Niet iedereen wil zich bv BBS'en van €500 't stuk aanschaffen.
          Last edited by ; 16/04/2013, 19:10.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door beemer_m3 Bekijk Berichten
            M'n velgen hebben per stuk maar €130 gekost, en die dingen zijn nog in perfecte staat. Dus 'k snap niet van waar die redenering komt. Niet iedereen wil zich bv BBS'en van €500 't stuk aanschaffen.
            Dat is een teken dat jij u velgen goed onderhoud en op regelmatige basis zuiver maakt. Herstelling kost meer als de aankoopprijs van een nieuwe velg dat zegt toch genoeg.

            Comment


            • #7
              goed lezen: de velg kost de plaatser 150€ btw inclusief. En die zullen geen winstmarge van 5% hebben. Dat zal een pak meer zijn waardoor de velg voor de koper snel richting 200€ (en meer) gaat wat me een normale prijs lijkt te zijn voor een velg.

              Ik zou toch ook geneigd zijn het voorstel te aanvaarden. Het is niet leuk maar ge hebt hierdoor een nieuwe velg. Spreek daar dan wel duidelijk de garantievoorwaarden over af. Ok die komt van Nederland, maar blijven zij dan de garantie geven voor een velg in België. De slechte velg kunt ge bijhouden als reservewiel.
              www.peugeotforum.be

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
                Dat is een teken dat jij u velgen goed onderhoud en op regelmatige basis zuiver maakt. Herstelling kost meer als de aankoopprijs van een nieuwe velg dat zegt toch genoeg.
                Offtopic:
                Zonder de velg te zien, ben je wel goed in een oordeel te vellen.
                Als je de tekst aandachtig zou lezen zou je zien dat de wagen erg goed onderhouden wordt (ook de velgen), als 1 velg het heeft en de andere 3 niet...
                Beetje te lopen bashen via internet is heel gemakkelijk, als je niets zinning te zeggen hebt kun je beter ook niet reageren.

                Comment


                • #9
                  Al de rest bedankt voor de reactie.
                  Soms is het toch handig even visies te delen en te horen hoe andere mensen er over denken.

                  Ik ga van de week dan maar een afspraak maken voor de wissel van de velg.
                  Bedankt voor de tips iedereen.

                  Comment


                  • #10
                    Ik zou het ook aanvaarden.
                    De verkoper zit er duidelijk mee verveelt, dat is wel duidelijk af te leiden uit zijn antwoord op je mail!

                    Verder zou ik voor dit bedrag zeker geen verdere stappen ondernemen.

                    Comment


                    • #11
                      Lastige situatie maar in dit geval zou ik het voorstel ook accepteren. Je kan ook altijd eens contact opnemen met Alu velg repair. Mss kan die man de velg goedkoper herstellen?
                      The shark is BACK! BMW 635csi

                      BMW E24 635csi 1985
                      BMW F10 520da 2012
                      MINI Clubman Cooper 2017


                      2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                      BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                      Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                      VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

                      Comment

                      Working...
                      X