Beste,
Inleiding:
Mijn excuses voor de lange post (ivm mailverkeer hieronder, voor een volledig dossier). Alvast bedankt voor degene die moeite doen om dit door te nemen en mij feedback te geven.
De naam van de winkel laat ik even achterwege, het is namelijk niet mijn bedoeling om deze zaak in een slecht daglicht te zetten of slechte reclame te maken.
Wat wil ik bereiken:
Ik heb een voorstel gekregen waar ik principieel niet mee eens ben. Maar ik twijfel of ik onredelijk ben en daarom had ik graag jullie raad gehad.
Een korte situatieschets.
Vorig jaar heb ik schade gehad aan mijn linker achter velg waardoor deze vervangen moest worden door een nieuw exemplaar.
Dit is vorig jaar in augustus gebeurt.
De velgen zitten al reeds + 3 jaar onder de wagen, er is 1 velg vervangen in augustus. Dit wilt dus zeggen dat 3 velgen + 3 jaar zijn, en 1 velg + 6 maanden.
Probleem:
Bij de lokale velgenboer heb ik dus 1 nieuwe velg van type Lombar LX Black 5x114 ALU Velg van 18 inch aangekocht in augustus.
Nu midden april merk ik dat de nieuwe aangekochte velg, zwarte plekken en waterschade begint te vertonen. De overige drie velgen die al meer als 3 jaar oud zijn, hebben geen last van dit verschijnsel. Daarom stel ik zelf de volgende conclusie: er is een productiefout of sprake van slechte kwaliteit van deze velg.
Hiermee ben ik dus onmiddellijk terug naar de verkoper gegaan. In eerste instantie werd er gewoon meteen gezegd, dat dit type velgen zeer delicaat zijn, omdat deze gepolijst is, en daarom wordt daar ook geen garantie op gegeven. Dit was zelfs zonder dat ze de velg kwamen bekijken en dus geen oordeel in mijn ogen konden maken.
Hier was ik het dus absoluut niet mee eens.
Uiteindelijk is er toch een werkman mee naar de wagen komen kijken.
Vlak daarna vertelde de werkman mij dat hun invoerder van deze specifieke velg failliet is verklaard, en zij dus geen garantie meer kan geven, en daarom opzoek moeten gaan naar een andere zaak die bereid is deze velg te onderzoeken.
Er werd mij verteld dat zij mij snel gingen contacteren, uiterlijk de woensdag die week. (Dit is niet gebeurt, waarop ik een 2de x terug naar de winkel ben geweest.) Ze hadden nog geen reactie van een andere invoerder van die velgen gehad. Maar ze zouden mij wel contacteren.
Uiteindelijk heb ik een lange mail geschreven, kwestie om toch iets op papier te hebben. Later die week heb ik een reactie via mail gekregen met een voorstel van hun.
Mailverkeer:
- Mijn mail:
Beste xxx xxx,
Op 19/07/2012 kocht ik bij u 1 velg, ter vervanging van een andere
beschadigde velg. Het betreft een Lombar LX Black 5x114 ALU Velg van 18
inch, zie factuur in bijlage.
Hiervoor ben ik al reeds 2x langs geweest in jullie filiaal en heb ik u de
schade getoond. Er werd mij verteld dat ik terug gecontacteerd zou worden
voor woensdag 10 april, dit is niet het geval.
Ik had contact met de heer xxx xxx. Tot op heden heb ik nog
geen reactie gekregen, daarom een bericht via deze weg. Straks is de
garantie helemaal verlopen en sta ik nog verder van huis.
Ik zit best verveeld met deze zaak en ik wil dan ook benadrukken dat ik
graag asap een oplossing aangereikt zou krijgen of mij anders genoodzaakt
voel om verdere stappen te gaan ondernemen.
De kwaliteit van de velg is niet zoals ik mag verwachten en vertoont de
volgende gebreken.:
de bovenste laag brokkelt af en laat los, er ontstaan diverse donkere
plekken op de velg. De velgen en de auto zijn altijd maniakaal en tijdig
onderhouden.
Het product moet alle eigenschappen bezitten die nodig zijn voor normaal
gebruik. Dit is nu niet het geval. Ik ben van mening dat deze problemen niet
hadden mogen ontstaan, gelet op de leeftijd en de aanschafprijs van het
product. Ook hebben mijn andere 3 velgen geen last van dit verschijnsel, en
zijn ze bovendien een stuk ouder. Deze heb ik overigens ook bij jullie
aangeschafd een aantal jaren geleden.
Mijns inziens is er sprake van een ondeugdelijk product of een
productiefout.
Ik verzoek u dan ook vriendelijk een afspraak met mij te maken om de defecte
velg te bezichtigen, mogelijkheden te bespreken, en de velg te repareren of
te vervangen binnen een redelijke termijn.
Gezien de wettelijke 2 jaar garantie ga ik ervan uit dat er geen kosten zijn
verbonden aan herstel of vervanging.
Als u van mening bent dat mijn klachten onterecht zijn, wijs ik u op de
omgekeerde bewijslast die de verleende garantie met zich mee brengt.
Graag uw reactie
- Recatie van de winkel:
Beste,
Ik krijg hier inderdaad te horen dat u bent langs geweest op donderdag 4
april, en enkele dagen ervoor, toen ikzelf aanwezig was. Nu, ondertussen
hebben wij ook niet stilgezeten, maar bij gebrek aan communicatie van
leveranciers of ex-leveranciers, blijft de communicatie van ons naar u ook
beperkt, waarvoor onze excuses.
Wij willen u zo goed als mogelijk helpen, maar er zijn enkele problemen.
De verantwoordelijke invoerder en leverancier van Lombartho, Jacobs Trading
uit Dessel, is op 22 januari 2013 failliet verklaard door de rechtbank van
Turnhout.
Bron : http://www.unizo.be/graydon_fal.jsp?pc=
<http://www.unizo.be/graydon_fal.jsp?pc=&naam=jacobs+trading>
&naam=jacobs+trading
De garantieverantwoordelijkheid van een verkocht product valt dan ook op de
producent, of verantwoordelijke invoerder hiervan, zijnde Jacobs Trading.
Door het faillissement echter, kan Jacobs hiervoor niet meer
verantwoordelijk worden gesteld.
Wij als verkoper van een product, kunnen verantwoordelijk gesteld worden
voor de foutieve plaatsing ervan, wat volledig terecht zou zijn in geval van
een fout, maar voor problemen voor het product op zich, dienen wij ook de
verantwoordelijke invoerder te contacteren.
Dan komt er zoals u aanhaalt de wettelijke garantie.
Zoals u op
http://economie.fgov.be/nl/consument...ijke_garantie/ kunt
lezen, is er inderdaad een wettelijke garantie op een product, zij het met
beperkingen.
Indien de schade wordt vastgesteld binnen de 6 maand na aankoop, zijnde vóór
19/01/2013 (aankoop 19/07/2012), dient de verkoper aan te tonen dat deze
schade de fout is van de cliënt.
Indien de schade wordt vastgesteld na deze 6 maand na aankoop, dient u als
client te kunnen bewijzen dat reeds bij de aankoop van het product iets fout
was met het product, want onmogelijk is bij een gebruiksproduct zoals een
velg. Pas als u kan aantonen dat deze schade weldegelijk al bestond bij
aankoop, kan u de verantwoordelijke invoerder hiervoor aanklagen. Deze is
echter zoals hierboven vermeld failliet…
Wij kunnen echter nog een velg bestellen, dit via Nederland, bij gebrek aan
een Belgisch Invoerder.
Wij willen, om u een oplossing aan te reiken, deze bestellen en aan u laten
voor de nettoprijs, zonder wij hierop enige winst nemen. Deze velg kost dan
124.74 euro EXCL btw of 150.94 euro INCL btw. De plaatsing van deze velg
nemen wij dan op ons.
Ook kunnen we deze velg binnengeven om te laten herpolijsten en lakken, wat
al meer gaat kosten dan 150 euro, en waarvan het resultaat af te wachten is,
zeker bij een velg met een spaakcurve als de Lombartho.
Graag uw reactie.
------------------------------------------------
Nu ben ik het niet helemaal eens met hun voorstel.
Ze doen moeite, dat besef ik, maar toch voel ik mij "in het zak gezet", zoals ze dat zo mooi zeggen.
Deze zaak geeft mij het gevoel dat ze enkel kunnen verkopen, en nadien bekijk je het maar ...
De omgekeerde bewijslast waarvan hun spreken is zeker normaal en ik snap hier ook de werking van. Maar hoe kan ik het nog duidelijker aantonen dan dat de drie andere (oudere) velgen deze schade niet hebben, en de nieuwe velg wel?
Ik zit hier toch serieus mee in mijn maag, moet ik hun voorstel aannemen en vrede nemen met het voorstel dat ze maken. Of hier tegen in gaan, en veel tijd en energie insteken?
Graag jullie mening.
Alvast bedankt,
mvg.
Inleiding:
Mijn excuses voor de lange post (ivm mailverkeer hieronder, voor een volledig dossier). Alvast bedankt voor degene die moeite doen om dit door te nemen en mij feedback te geven.
De naam van de winkel laat ik even achterwege, het is namelijk niet mijn bedoeling om deze zaak in een slecht daglicht te zetten of slechte reclame te maken.
Wat wil ik bereiken:
Ik heb een voorstel gekregen waar ik principieel niet mee eens ben. Maar ik twijfel of ik onredelijk ben en daarom had ik graag jullie raad gehad.
Een korte situatieschets.
Vorig jaar heb ik schade gehad aan mijn linker achter velg waardoor deze vervangen moest worden door een nieuw exemplaar.
Dit is vorig jaar in augustus gebeurt.
De velgen zitten al reeds + 3 jaar onder de wagen, er is 1 velg vervangen in augustus. Dit wilt dus zeggen dat 3 velgen + 3 jaar zijn, en 1 velg + 6 maanden.
Probleem:
Bij de lokale velgenboer heb ik dus 1 nieuwe velg van type Lombar LX Black 5x114 ALU Velg van 18 inch aangekocht in augustus.
Nu midden april merk ik dat de nieuwe aangekochte velg, zwarte plekken en waterschade begint te vertonen. De overige drie velgen die al meer als 3 jaar oud zijn, hebben geen last van dit verschijnsel. Daarom stel ik zelf de volgende conclusie: er is een productiefout of sprake van slechte kwaliteit van deze velg.
Hiermee ben ik dus onmiddellijk terug naar de verkoper gegaan. In eerste instantie werd er gewoon meteen gezegd, dat dit type velgen zeer delicaat zijn, omdat deze gepolijst is, en daarom wordt daar ook geen garantie op gegeven. Dit was zelfs zonder dat ze de velg kwamen bekijken en dus geen oordeel in mijn ogen konden maken.
Hier was ik het dus absoluut niet mee eens.
Uiteindelijk is er toch een werkman mee naar de wagen komen kijken.
Vlak daarna vertelde de werkman mij dat hun invoerder van deze specifieke velg failliet is verklaard, en zij dus geen garantie meer kan geven, en daarom opzoek moeten gaan naar een andere zaak die bereid is deze velg te onderzoeken.
Er werd mij verteld dat zij mij snel gingen contacteren, uiterlijk de woensdag die week. (Dit is niet gebeurt, waarop ik een 2de x terug naar de winkel ben geweest.) Ze hadden nog geen reactie van een andere invoerder van die velgen gehad. Maar ze zouden mij wel contacteren.
Uiteindelijk heb ik een lange mail geschreven, kwestie om toch iets op papier te hebben. Later die week heb ik een reactie via mail gekregen met een voorstel van hun.
Mailverkeer:
- Mijn mail:
Beste xxx xxx,
Op 19/07/2012 kocht ik bij u 1 velg, ter vervanging van een andere
beschadigde velg. Het betreft een Lombar LX Black 5x114 ALU Velg van 18
inch, zie factuur in bijlage.
Hiervoor ben ik al reeds 2x langs geweest in jullie filiaal en heb ik u de
schade getoond. Er werd mij verteld dat ik terug gecontacteerd zou worden
voor woensdag 10 april, dit is niet het geval.
Ik had contact met de heer xxx xxx. Tot op heden heb ik nog
geen reactie gekregen, daarom een bericht via deze weg. Straks is de
garantie helemaal verlopen en sta ik nog verder van huis.
Ik zit best verveeld met deze zaak en ik wil dan ook benadrukken dat ik
graag asap een oplossing aangereikt zou krijgen of mij anders genoodzaakt
voel om verdere stappen te gaan ondernemen.
De kwaliteit van de velg is niet zoals ik mag verwachten en vertoont de
volgende gebreken.:
de bovenste laag brokkelt af en laat los, er ontstaan diverse donkere
plekken op de velg. De velgen en de auto zijn altijd maniakaal en tijdig
onderhouden.
Het product moet alle eigenschappen bezitten die nodig zijn voor normaal
gebruik. Dit is nu niet het geval. Ik ben van mening dat deze problemen niet
hadden mogen ontstaan, gelet op de leeftijd en de aanschafprijs van het
product. Ook hebben mijn andere 3 velgen geen last van dit verschijnsel, en
zijn ze bovendien een stuk ouder. Deze heb ik overigens ook bij jullie
aangeschafd een aantal jaren geleden.
Mijns inziens is er sprake van een ondeugdelijk product of een
productiefout.
Ik verzoek u dan ook vriendelijk een afspraak met mij te maken om de defecte
velg te bezichtigen, mogelijkheden te bespreken, en de velg te repareren of
te vervangen binnen een redelijke termijn.
Gezien de wettelijke 2 jaar garantie ga ik ervan uit dat er geen kosten zijn
verbonden aan herstel of vervanging.
Als u van mening bent dat mijn klachten onterecht zijn, wijs ik u op de
omgekeerde bewijslast die de verleende garantie met zich mee brengt.
Graag uw reactie
- Recatie van de winkel:
Beste,
Ik krijg hier inderdaad te horen dat u bent langs geweest op donderdag 4
april, en enkele dagen ervoor, toen ikzelf aanwezig was. Nu, ondertussen
hebben wij ook niet stilgezeten, maar bij gebrek aan communicatie van
leveranciers of ex-leveranciers, blijft de communicatie van ons naar u ook
beperkt, waarvoor onze excuses.
Wij willen u zo goed als mogelijk helpen, maar er zijn enkele problemen.
De verantwoordelijke invoerder en leverancier van Lombartho, Jacobs Trading
uit Dessel, is op 22 januari 2013 failliet verklaard door de rechtbank van
Turnhout.
Bron : http://www.unizo.be/graydon_fal.jsp?pc=
<http://www.unizo.be/graydon_fal.jsp?pc=&naam=jacobs+trading>
&naam=jacobs+trading
De garantieverantwoordelijkheid van een verkocht product valt dan ook op de
producent, of verantwoordelijke invoerder hiervan, zijnde Jacobs Trading.
Door het faillissement echter, kan Jacobs hiervoor niet meer
verantwoordelijk worden gesteld.
Wij als verkoper van een product, kunnen verantwoordelijk gesteld worden
voor de foutieve plaatsing ervan, wat volledig terecht zou zijn in geval van
een fout, maar voor problemen voor het product op zich, dienen wij ook de
verantwoordelijke invoerder te contacteren.
Dan komt er zoals u aanhaalt de wettelijke garantie.
Zoals u op
http://economie.fgov.be/nl/consument...ijke_garantie/ kunt
lezen, is er inderdaad een wettelijke garantie op een product, zij het met
beperkingen.
Indien de schade wordt vastgesteld binnen de 6 maand na aankoop, zijnde vóór
19/01/2013 (aankoop 19/07/2012), dient de verkoper aan te tonen dat deze
schade de fout is van de cliënt.
Indien de schade wordt vastgesteld na deze 6 maand na aankoop, dient u als
client te kunnen bewijzen dat reeds bij de aankoop van het product iets fout
was met het product, want onmogelijk is bij een gebruiksproduct zoals een
velg. Pas als u kan aantonen dat deze schade weldegelijk al bestond bij
aankoop, kan u de verantwoordelijke invoerder hiervoor aanklagen. Deze is
echter zoals hierboven vermeld failliet…
Wij kunnen echter nog een velg bestellen, dit via Nederland, bij gebrek aan
een Belgisch Invoerder.
Wij willen, om u een oplossing aan te reiken, deze bestellen en aan u laten
voor de nettoprijs, zonder wij hierop enige winst nemen. Deze velg kost dan
124.74 euro EXCL btw of 150.94 euro INCL btw. De plaatsing van deze velg
nemen wij dan op ons.
Ook kunnen we deze velg binnengeven om te laten herpolijsten en lakken, wat
al meer gaat kosten dan 150 euro, en waarvan het resultaat af te wachten is,
zeker bij een velg met een spaakcurve als de Lombartho.
Graag uw reactie.
------------------------------------------------
Nu ben ik het niet helemaal eens met hun voorstel.
Ze doen moeite, dat besef ik, maar toch voel ik mij "in het zak gezet", zoals ze dat zo mooi zeggen.
Deze zaak geeft mij het gevoel dat ze enkel kunnen verkopen, en nadien bekijk je het maar ...
De omgekeerde bewijslast waarvan hun spreken is zeker normaal en ik snap hier ook de werking van. Maar hoe kan ik het nog duidelijker aantonen dan dat de drie andere (oudere) velgen deze schade niet hebben, en de nieuwe velg wel?
Ik zit hier toch serieus mee in mijn maag, moet ik hun voorstel aannemen en vrede nemen met het voorstel dat ze maken. Of hier tegen in gaan, en veel tijd en energie insteken?
Graag jullie mening.
Alvast bedankt,
mvg.
Comment