Even een situatie schetsen: een kennis van me kocht in mei 2012 een nieuwe stockwagen bij een officiële dealer van het merk. Omdat die dealer aan de andere kant van het land lag maar één van de weinige was die nog zo'n stockwagen had staan, besloot de kennis op onderhoud te gaan bij een dichtere dealer.
Sinds de aankoop zijn er al 2 grote problemen geweest:
- op 7 maanden breuk van ABS en ESP: vervangen onder garantie
- op 10 maanden: volledige motorbreuk met nog geen 10.000 km op de teller.
De wagen is nu 11 maanden en staat al 3 weken bij de dealer, te wachten tot de garantiedienst van de importeur goedkeuring geeft om de motor te vervangen. De wagen staat ook bij de dichte dealer, die uiteraard niet graag zo'n probleemgeval ziet komen aangezien de wagen ook elders is aangekocht.
De kennis van me speelt nu met het idee om een soort compensatie te vragen bij de importeur. Niet alleen kan de wagen niet gebruikt worden, maar ook naar herverkoop is een motorwissel niet bevorderlijk en meestal een afknapper voor potentiële kopers.Je kunt wel zeggen dat je een motorwissel niet hoeft te communiceren naar een koper, maar daar gaat het hier niet om... Een vervangwagen is niet aangeboden, maar was ook niet nodig.
Mijn vraag: zijn er mensen die al ooit ervaring hebben gehad met het vragen van compensatie voor geleden schade bij een importeur? Dit mogen zowel positieve ervaringen als negatieve zijn...
Als niemand hier positieve ervaringen heeft met zo'n zaken, lijkt het me nutteloos om aan te raden om een dossier op te starten...
Sinds de aankoop zijn er al 2 grote problemen geweest:
- op 7 maanden breuk van ABS en ESP: vervangen onder garantie
- op 10 maanden: volledige motorbreuk met nog geen 10.000 km op de teller.
De wagen is nu 11 maanden en staat al 3 weken bij de dealer, te wachten tot de garantiedienst van de importeur goedkeuring geeft om de motor te vervangen. De wagen staat ook bij de dichte dealer, die uiteraard niet graag zo'n probleemgeval ziet komen aangezien de wagen ook elders is aangekocht.
De kennis van me speelt nu met het idee om een soort compensatie te vragen bij de importeur. Niet alleen kan de wagen niet gebruikt worden, maar ook naar herverkoop is een motorwissel niet bevorderlijk en meestal een afknapper voor potentiële kopers.Je kunt wel zeggen dat je een motorwissel niet hoeft te communiceren naar een koper, maar daar gaat het hier niet om... Een vervangwagen is niet aangeboden, maar was ook niet nodig.
Mijn vraag: zijn er mensen die al ooit ervaring hebben gehad met het vragen van compensatie voor geleden schade bij een importeur? Dit mogen zowel positieve ervaringen als negatieve zijn...
Als niemand hier positieve ervaringen heeft met zo'n zaken, lijkt het me nutteloos om aan te raden om een dossier op te starten...
Comment