Oorspronkelijk geplaatst door zappertje
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Garagist weigert gedetailleerde factuur
Collapse
X
-
Klacht indienen bij de politie wegens oplichting met de intentie tot oplichting. Garagist moet tot bij de politie komen wat hij niet graag heeft en zal misschien beginnen nadenken. Als hij al 12 andere zaken op zijn kerfstok heeft, dan staat dat normaal gezien ergens genoteerd (anders zou jij dat niet weten). Kost u niks en er kan misschien, en ik zeg misschien een gevolg aan gegeven worden.
Toen je vorige week de wagen ging afhalen en de olie eruit zeek, had je een deurwaarder of de politie erbij moeten halen die alles konden noteren en dan had je zelf nog foto's moeten nemen. Had ook nog kunnen helpen. Geen idee of het uiteindelijk iets zou uithalen maar je had toch een kans gehad.
Altijd alles per mail doen. Mails hebben zijn rechtsgeldig.
Ik heb nog maar pas een zaak gewonnen door de mails die ik had bijgehouden en natuurlijk ook nog ander bewijs dat tegen de oplichter was.
Doe zoals ik, laat niet op uwe kop schijten en ga ervoor.
Zoals gezegd geweest, BA van uw verzekering aanspreken en een expertise laten uitvoeren (vitessenbak wordt terug gedemonteerd om de expertise te laten uitvoeren). Wie weet wat deze garagist met uw vitessenbak heeft uitgespookt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kikie Bekijk BerichtenToen je vorige week de wagen ging afhalen en de olie eruit zeek, had je een deurwaarder of de politie erbij moeten halen die alles konden noteren en dan had je zelf nog foto's moeten nemen. Had ook nog kunnen helpen. Geen idee of het uiteindelijk iets zou uithalen maar je had toch een kans gehadsigpic
http://www.streamlinecarcare.be
lakbehandelingen voor voertuigen
MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2
Comment
-
Als ik juist lees en als het echt zo gebeurd is, dan ben je waarschijnlijk opgelicht. Dit is met voorbedachte rade gedaan dus is er intentie om iemand op te lichten. Ga naar de politie, dien en klacht in wegens oplichting en normaal gezien moeten ze er gevolg aan geven. Of het iets wordt, is natuurlijk iets anders. Het is te proberen waard.
contacteer zeker uw verzekering. Je betaald niet voor niets een jaarlijkse BA. (fout van mij. Ik bedoel rechtsbijstand).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kikie Bekijk Berichten...
contacteer zeker uw verzekering. Je betaald niet voor niets een jaarlijkse BA.Hier kon iets interessant gestaan hebben...
Comment
-
Toch wel. Heb het vorig jaar nog voor gehad. Ik had geen recht op rechtsbijstand omdat het geen garagist was die eventueel schade had berokkend aan mijn wagen. Was dit wel via een garagist gebeurd, dan had ik wel recht op rechtsbijstand. Is meer dan een jaar geleden en kan me niet de exacte details meer voorstellen. Een uitgebreide BA kan zelfs rechtsbijstand verlenen bij "Schade door oplichting en bedrog".
Ik heb een basis BA (all risk motorvoertuigen) en die geven rechtsbijstand in alle conflictsituaties eigen aan het bezit, ........., van alle motorvoertuigen. Hetgeen waarover het hier gaat is duidelijk een conflictsituatie. Het is altijd te proberen en de moeite om contact op te nemen met de verzekeringsmakelaar.
Oeps
96gr heeft gelijk. Ik bedoel eigenlijk de RB (rechtsbijstand).
Alle BA's in al mijn berichten moeten gelezen worden als RB.
Comment
-
Ondertussen zijn we een hele tijd verder en ik heb mijn auto nog steeds niet terug.
Gesprekken met verzekering en politie leveren niets op en de garagist reageert (als hij al reageert) ontwijkend op brieven. Hij weigert afspraken met mijn advocaat op de zaak op te lossen, hij weigert een gedetailleerde factuur en hij weigert een bestelbon van de vervangen onderdelen of de wisselstukken te tonen.
De helft van de kosten zijn al maanden geleden betaald en ik krijg mijn auto nog steeds niet mee. Nu zei hij in het laatste contact (door mijn advocaat opgezocht) dat hij ook nog eens stand geld ging vragen voor de hele periode. Dat is helemaal bewijs dat het een oplichter en geldwolf is.
Comment
-
Wat een klucht... Krijgt uw rechtsbijstand, advocaat dit niet opgelost?? Die moet toch de nodige stappen kennenThe shark is BACK! BMW 635csi
BMW E24 635csi 1985
BMW F10 520da 2012
MINI Clubman Cooper 2017
2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold
Comment
-
Ben een paar maanden geleden al van advocaat veranderd, het blijkt dat die kerel al een stuk of 12 zaken heeft gehad, een echte louche dus. Ik begrijp niet dat ze zo iemand nog toestaan een zaak op te starten.. Zal wel weer typisch België zijn zeker :-) hij heeft de sms berichten ook heel sluw opgesteld, hij wist wat hij deed. Blijkbaar valt tegen zo iets weinig te doen en daar lijkt hij van te profiteren..
Comment
-
Heb je geen reservesleutel van je ketel? Ga die dan ophalen (desnoods in de nacht)! Je kan je eigen wagen niet stelen....
Heb dit in het Gentse ook ooit gedaan bij een Pakistaanse handelaar. Was voor een makker die daar zijn voertuig te koop had gesteld. Kwam hij plotseling met een papier opdraven dat de wagen zogezegd aan hem was verkocht voor 1500€, terwijl hij te koop stond voor 6000€...Last edited by Utah; 22/01/2014, 22:01.“If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”
Comment
-
dat had ik al gedaan, in augustus al. Ik stond met de wagen al op straat, hebben ze mij eruit getrokken en de sleutel uit mijn handen gekrabd. Toen heeft de garagist nog een oud roze formulier uit de auto gegrist en liep ermee in de lucht te zwaaien terwijl hij riep: haha nu is het mijne auto se, dit is van mij!
Het was uiteindelijk een formulier dat niet meer geldig was maar soit, het zegt wel genoeg over zijn intenties..
wij de politie gebeld maar hij had de auto terug binnengereden voor de politie daar was..
Comment
-
Tja jij laat met u voeten rammelen.…na een maand zou er al een klacht neer liggen bij de RB van koophandel...
Comment
-
je MOET je auto zowieso terug krijgen. politie bellen.
staat op u naam, is u eigendom. hij mag die NIET vasthouden.
u uit de auto sleuren en sleutels afpakken is een fysische aanval. had je een mes bijgehad, mocht je hem wettelijk, neersteken als verdediging.
nogmaals, auto gaan ophalen, bij weigering politie contacteren. MOET u de auto meegeven en factuur opsturen.
BTW hedde naar politie geweest in augustus voor dit feit. hetweigeren meegeven van u auto is dan direct de oplossing om GEEN stallingskosten te kunnen vorderen ook.
in tegendeel, jij kan hem een schadevergoeding aansmeren voor het feit dat jij geen auto hebt van augustus tot januari nu.
stel 30€/dag,is 900€/maand, stuur maar factuur van 5000€ dan.
papieren afnemen is diefstal, als je getuigen hebt van het voorval 'nu is het mijne auto)...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichtenje MOET je auto zowieso terug krijgen. politie bellen.
staat op u naam, is u eigendom. hij mag die NIET vasthouden.
De federale politie is niet bevoegd om in verband met een voertuig waarop retentierecht kan worden uitgeoefend op te treden.
Comment
-
ff beginnen wanneer het retentierecht wordt ingeroepen:
Tussen de ingehouden zaak en de schuldvordering dient er samenhang te zijn. Er dient dus een verband te bestaan tussen de reden waarom de schuldeiser de zaak onder zich heeft en de schuldvordering. vb. Het toevertrouwen van een wagen ter herstelling aan een garagist en de herstellingsfactuur.
TS kreeg geen degelijke factuur maar enkel een som te betalen. retentierecht hierbij al niet geldig. ook moet in de garage of contract kenbaar gemaakt worden dat er enkel cash mag betaald worden. is dit niet duidelijk vermeld geweest, dan mag de klant zijn factuur gewoon met overschrijving betalen en heeft de garage al afstand gedaan van het retentierecht (vandaar zovele bordjes in garage die zeggen: herstelling kunnen enkel contant betaald worden ;-) ).
retentierecht wordt vaak ingeroepen (bij garages bv) als er al achterstallige facturen bestaan op datzelfde goed.
ook kan retentierecht worden ingeroepen bij de levering van een auto als de betaling nog niet werd doorgevoerd.
voor herstelling aan een wagen is het wel een andere zaak.
van het moment de eigenaar de auto in handen heeft (zie TS die in de auto zat mijn zijn sleutels) is het retentierecht komen te VERVALLEN. de garagehouder kan enkel het retentierecht weer opeisen via de rechtbank
verder is er ook ergens een regel die bepaald tot welk bedrag het retentierecht mag lopen. iets in de regel van het max dat je cash kan betalen.
vanaf 2014 mag enkel tot 3000€ cash betaald worden, de rest MOET via de bank gaan. nuja, wie kan er zomaar 3000€ cash betalen? ik kan maar 625€/week van mijn bankkaart halen. heb 2bankkaarten dus tot 1250€ kan ik cash betalen. ook zit er een limiet op mijn kaarten waarmee ik via banccontact kan betalen (mijn vliegtuigticketten van 1440€ werden al geweigerd). ik zoek ff die regel op die dit bedrag bepaald.
als iemand weigerd 100€ te betalen, kan de garage idd weigeren de auto mee te geven tot het betaald is. bij hele hoge bedragen heb je het recht dus met overschrijving te betalen en mag de garage hem niet vasthouden.
retentierecht is een heel complexe materie. veel garages bluffen wel, maar als de politie daar ineens staat, zijn ze zo zeker niet. de garage waar ik ga heeft mij al bevestigd dat zij GEEN autos kunnen vasthouden voor niet betaalde facturen. eerst moeten ze factuur sturen, daarna herinnering... pas daarna zouden ze bij een volgend onderhoud/herstelling de auto wel kunnen vasthouden tot de VORIGE factuur werd betaald.
EDIT: t is nog een pak erger dan ik dacht met dat bedrag:
HWanneer geldt er geen retentierecht?
1. Als u als schuldenaar niet in staat bent om uw factuur te betalen. Voorbeelden uit de praktijk:- Belastingen: in het geval van een herziening omwille van gewijzigde gezinssituatie of welke reden dan ook,
- een ziekenhuisfactuur waarvan u op voorhand niet wist hoeveel die zou bedragen...
- een aannemer...
De schuldvordering van diegene die zich op het retentierecht beroept, moet ook eisbaar zijn. De garagist kan zich er dus in ons voorbeeld alleen op beroepen als zijn facturen contant betaalbaar zijn.
Hij dient de wagen in een goed afgesloten ruimte te plaatsen tot er een oplossing is voor het conflict. De hersteller mag evenmin de wagen verkopen om met de opbrengst ervan zijn factuur te voldoen
zowieso zijn er in deze zaak langs alle kanten veel fouten gebeurd. veel garages dreigen met retentierecht maar als het puntje bij paaltje komt geven ze toch toe (zeker met politie voor de deur).
er zijn zelf ergens regels waarbij je niet akkoord gaat met de herstelling, de garage u de auto moet teruggeven in de staat waarin deze was voor de herstelling (allemaal te doen als je bv je radiator laat vervangen, maar nogal moeilijk als je een auto liet herspuiten)
tip voor iedereen:
Wil u ruimte houden voor latere discussies, vermeldt dan op de factuur voor alle zekerheid ,,betaald onder voorbehoud van betwisting van de factuur''. En vermeld eventueel ook nog de reden (bijvoorbeeld: overdreven karakter van de factuur). Doet u dit niet, dan riskeert u dat de hersteller of garagist u later gaat tegenstellen dat u de factuur aanvaardde.
Comment
-
Interessante quotes, heb weer wat bijgeleerd ! Toch enkele opmerkingen:
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
TS kreeg geen degelijke factuur maar enkel een som te betalen.
als iemand weigerd 100€ te betalen, kan de garage idd weigeren de auto mee te geven tot het betaald is. bij hele hoge bedragen heb je het recht dus met overschrijving te betalen en mag de garage hem niet vasthouden.
Mijn bron Fegarbel vermeldt dat het retentierecht mag worden uitgevoerd zolang de schuld nog niet volledig werd voldaan.
pas daarna zouden ze bij een volgend onderhoud/herstelling de auto wel kunnen vasthouden tot de VORIGE factuur werd betaald.
Er moet een direct verband bestaan tussen het betrokken voertuig en de schuldvordering. Met andere woorden normaal gezien mag enkel het retentierecht uitgeoefend worden met betrekking tot de LAATSTE factuur van de werkzaamheden op het betrokken voertuig.
Indien de wagen dus bij een factuur van € 2500 is meegegeven zonder betaling en de week nadien komt de klant binnen voor een lampje te vervangen aan € 15 en hij betaalt dit, kan men GEEN retentierecht toepassen.
ik weet niet of TS al wist hoeveel de factuur ging bedragen? zoniet ook gene recht meer, hadden ze voor de herstelling maar moeten meedelen dat het zo hoog ging zijn
Ts kon gewoon met de sleutel naar de auto gaan en er mee vertrekken. dus GEEN goed afgesloten ruimte. alweer vervalt het recht. heeft de garage geen ruimte om die auto te stallen op zo een goed afgesloten ruimte, vervalt het alweer. de garage mag deze namelijk niet zomaar ergens anders zetten.
Verder kunnen we in omgekeerde richting melden dat de garagist ook het recht heeft staangeld te vragen aangezien het inderdaad zijn plicht is het betrokken voertuig als een goede huisvader te bewaren.
Misschien nog 1 opmerking over retentierecht los van dit verhaal:
Indien de wagen in opdracht van bvb politie is gesleept tot bij een garage en dus niet in opdracht van de eigenaar zelf kan er geen retentierecht worden toegepast.
Comment
Comment