zoals ik al vermelde, het is een heel complexe materie en hangt van 100den voorwaarden af of het gerechtigd is of niet. in een ander topic wou de garage ook de auto niet weergeven en kreeg deze hem wel mee na het dreigen met politie bellen. zo zie je maar dat veel garages dan ook snel hun woorden inslikken
toch geld het retentierecht wel degelijk bij vorige facturen
er wordt wel ergens vermeld dat er geen retentierecht op een persoon zijn auto is omdat er een factuur openstaat van zijn vrouw. het moet dus rechtstreeks gelinkt aan die persoon EN het goed zijn
ik heb het geluk blijkbaar om goed te liggen bij mijn garages. mijn garage geeft zelf geen factuur mee bij afhaling. zegt gewoon wat die gedaan heeft en wat het ongeveer zal kosten.
week of 2later krijg ik een factuur in de bus in detail ingevuld bv: (laatste factuur):
-waterpomp xxeuro
-dichting xx euro
-koelvloeistof xxeuro
-werkuren xxeuro
BTW xxeuro
totaal....
kom je natuurlijk bij een louche type terecht, dan loop je het risico dat deze de regeltjes beter kent dan het deftig herstellen van een voertuig. zowieso zijn er in bovenstaand verhaal VEELTEVEEL fouten gebeurd langs 2kanten (bij het herlezen blijkt dus ook dat de beginprijs overéénkomt met de factuur en dat er ergens een SMS verstuurd werd met "ok voor herstelling".
toch geld het retentierecht wel degelijk bij vorige facturen
- Retentierecht
Vindt u dat de rekening te hoog is en weigert u daarom te betalen? Dan mag de garage de auto onder zich houden (retentierecht). De garage heeft dit recht ook als een eerdere reparatie aan de auto niet is voldaan en als u een geschil met de garage aanhangig maakt bij de rechter of bij de Geschillencommissie Voertuigen. De Geschillencommissie Voertuigen zal u vragen het verschuldigde bedrag bij hen in depot te geven. De Geschillencommissie zorgt er dan voor dat de garage het geld krijgt als ze de zaak winnen. Dan is er geen reden meer de auto onder zich te houden. Als u in het gelijk gesteld wordt, krijgt u het geld natuurlijk terug.
Het retentierecht kan niet op om het even welk goed worden uitgeoefend. Er moet een zeer nauw verband bestaan tussen de schuldvordering van diegene die het inroept, en de zaak die hij weigert terug te geven. Doet u bijvoorbeeld uw wagen naar een garagist aan wie u nog een factuur moet betalen voor de herstelling van de wagen van uw vrouw, dan kan deze niet weigeren uw wagen terug te geven tot u de nog openstaande factuur voor de vroegere herstelling betaalt. De schuldvordering van diegene die zich op het retentierecht beroept, moet ook eisbaar zijn. De garagist kan zich er dus in ons voorbeeld alleen op beroepen als zijn facturen contant betaalbaar zijn.
week of 2later krijg ik een factuur in de bus in detail ingevuld bv: (laatste factuur):
-waterpomp xxeuro
-dichting xx euro
-koelvloeistof xxeuro
-werkuren xxeuro
BTW xxeuro
totaal....
kom je natuurlijk bij een louche type terecht, dan loop je het risico dat deze de regeltjes beter kent dan het deftig herstellen van een voertuig. zowieso zijn er in bovenstaand verhaal VEELTEVEEL fouten gebeurd langs 2kanten (bij het herlezen blijkt dus ook dat de beginprijs overéénkomt met de factuur en dat er ergens een SMS verstuurd werd met "ok voor herstelling".
Comment