Mijn grootvader heeft vorige week zijn 17 jaar oude Opel Omega 2.5 TD met 170.000 km binnen gebracht in een (voorlopig) niet nader te noemen officiële Opel-verdeler.
De wagen was binnen voor de herstelling van roest in de wielkasten.
Omdat de garage meerdere filialen heeft moest de wagen voor deze herstelling naar een ander filiaal gebracht worden. De garage zorgt zelf voor de verplaatsing van filaal A naar filiaal B en terug.
Op de terugweg van de herstelling, naar filiaal A, is de riem die de alternator en dergelijke aandrijft (ik veronderstel de multiriem?) er blijkbaar afgeschoten en zou de wagen oververhit geraakt zijn.
Het is één van beiden of allebei, ik weet er momenteel ook nog het fijne niet van, mijn excuses!
Nu is de vraag natuurlijk: Wie is hiervoor aansprakelijk? Wie betaalt de opgelopen schade?
Bij het afgeven van de wagen aan de garage voor een herstelling wordt de wagen in bewaring gegeven. Op dit punt zijn zij dus verantwoordelijk om de wagen terug in goede staat, zoals zij die hebben ontvangen, terug te geven aan de klant.
Als die multiriem er inderdaad is afgeschoten op de terugweg van filiaal B naar A, wie is dan verantwoordelijk?
Ik twijfel wat aangezien dit een slijtageonderdeel is en het voor de garage bv. een ongelukkig toeval kan zijn dat die riem er net onder hun verantwoordelijkheid afspringt.
Wat in geval met oververhitting? De weg van filiaal A naar B is +- 6km. Het lijkt mij sterk dat je in zo'n korte afstand een turbodiesel kan oververhitten, tenzij er natuurlijk mee zot gedaan is.
Wat ik nog wil meegeven:
- De wagen is altijd correct onderhouden. Mijn grootvader is ook een groot autoliefhebber en de wagen is ook altijd op tijd (in de garage in kwestie) binnengebracht voor de onderhoudsbeurten.
- Hij heeft ook geen grenzeloos vertrouwen meer in die dealer. Blijkbaar waren zijn banden bij het laatste onderhoud op 3 kg geblazen. Het lijkt mij toch dat een dealer die weet waar hij mee bezig is de ballonbanden van een Omega van een 70-jarige klant, niet op 3 kg blaast
Wij vertrouwen het zaakje niet volledig en wachten nu af wat de dealer zelf zegt. Morgen weten we normaal meer en hopelijk ook wat er nu werkelijk gebeurd is op de terugweg.
Daarom had ik graag hier eens jullie mening gehoord.
Sowieso denk ik dat, indien de garage onredelijk is, het best is van beroep te doen op de rechtsbijstand van de verzekering.
Alvast bedankt voor alle antwoorden!
De wagen was binnen voor de herstelling van roest in de wielkasten.
Omdat de garage meerdere filialen heeft moest de wagen voor deze herstelling naar een ander filiaal gebracht worden. De garage zorgt zelf voor de verplaatsing van filaal A naar filiaal B en terug.
Op de terugweg van de herstelling, naar filiaal A, is de riem die de alternator en dergelijke aandrijft (ik veronderstel de multiriem?) er blijkbaar afgeschoten en zou de wagen oververhit geraakt zijn.
Het is één van beiden of allebei, ik weet er momenteel ook nog het fijne niet van, mijn excuses!
Nu is de vraag natuurlijk: Wie is hiervoor aansprakelijk? Wie betaalt de opgelopen schade?
Bij het afgeven van de wagen aan de garage voor een herstelling wordt de wagen in bewaring gegeven. Op dit punt zijn zij dus verantwoordelijk om de wagen terug in goede staat, zoals zij die hebben ontvangen, terug te geven aan de klant.
Als die multiriem er inderdaad is afgeschoten op de terugweg van filiaal B naar A, wie is dan verantwoordelijk?
Ik twijfel wat aangezien dit een slijtageonderdeel is en het voor de garage bv. een ongelukkig toeval kan zijn dat die riem er net onder hun verantwoordelijkheid afspringt.
Wat in geval met oververhitting? De weg van filiaal A naar B is +- 6km. Het lijkt mij sterk dat je in zo'n korte afstand een turbodiesel kan oververhitten, tenzij er natuurlijk mee zot gedaan is.
Wat ik nog wil meegeven:
- De wagen is altijd correct onderhouden. Mijn grootvader is ook een groot autoliefhebber en de wagen is ook altijd op tijd (in de garage in kwestie) binnengebracht voor de onderhoudsbeurten.
- Hij heeft ook geen grenzeloos vertrouwen meer in die dealer. Blijkbaar waren zijn banden bij het laatste onderhoud op 3 kg geblazen. Het lijkt mij toch dat een dealer die weet waar hij mee bezig is de ballonbanden van een Omega van een 70-jarige klant, niet op 3 kg blaast
Wij vertrouwen het zaakje niet volledig en wachten nu af wat de dealer zelf zegt. Morgen weten we normaal meer en hopelijk ook wat er nu werkelijk gebeurd is op de terugweg.
Daarom had ik graag hier eens jullie mening gehoord.
Sowieso denk ik dat, indien de garage onredelijk is, het best is van beroep te doen op de rechtsbijstand van de verzekering.
Alvast bedankt voor alle antwoorden!
Comment