Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Schade aan de wagen tijdens herstelling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Schade aan de wagen tijdens herstelling

    Mijn grootvader heeft vorige week zijn 17 jaar oude Opel Omega 2.5 TD met 170.000 km binnen gebracht in een (voorlopig) niet nader te noemen officiële Opel-verdeler.

    De wagen was binnen voor de herstelling van roest in de wielkasten.
    Omdat de garage meerdere filialen heeft moest de wagen voor deze herstelling naar een ander filiaal gebracht worden. De garage zorgt zelf voor de verplaatsing van filaal A naar filiaal B en terug.

    Op de terugweg van de herstelling, naar filiaal A, is de riem die de alternator en dergelijke aandrijft (ik veronderstel de multiriem?) er blijkbaar afgeschoten en zou de wagen oververhit geraakt zijn.
    Het is één van beiden of allebei, ik weet er momenteel ook nog het fijne niet van, mijn excuses!

    Nu is de vraag natuurlijk: Wie is hiervoor aansprakelijk? Wie betaalt de opgelopen schade?

    Bij het afgeven van de wagen aan de garage voor een herstelling wordt de wagen in bewaring gegeven. Op dit punt zijn zij dus verantwoordelijk om de wagen terug in goede staat, zoals zij die hebben ontvangen, terug te geven aan de klant.

    Als die multiriem er inderdaad is afgeschoten op de terugweg van filiaal B naar A, wie is dan verantwoordelijk?
    Ik twijfel wat aangezien dit een slijtageonderdeel is en het voor de garage bv. een ongelukkig toeval kan zijn dat die riem er net onder hun verantwoordelijkheid afspringt.

    Wat in geval met oververhitting? De weg van filiaal A naar B is +- 6km. Het lijkt mij sterk dat je in zo'n korte afstand een turbodiesel kan oververhitten, tenzij er natuurlijk mee zot gedaan is.

    Wat ik nog wil meegeven:
    - De wagen is altijd correct onderhouden. Mijn grootvader is ook een groot autoliefhebber en de wagen is ook altijd op tijd (in de garage in kwestie) binnengebracht voor de onderhoudsbeurten.
    - Hij heeft ook geen grenzeloos vertrouwen meer in die dealer. Blijkbaar waren zijn banden bij het laatste onderhoud op 3 kg geblazen. Het lijkt mij toch dat een dealer die weet waar hij mee bezig is de ballonbanden van een Omega van een 70-jarige klant, niet op 3 kg blaast


    Wij vertrouwen het zaakje niet volledig en wachten nu af wat de dealer zelf zegt. Morgen weten we normaal meer en hopelijk ook wat er nu werkelijk gebeurd is op de terugweg.
    Daarom had ik graag hier eens jullie mening gehoord.
    Sowieso denk ik dat, indien de garage onredelijk is, het best is van beroep te doen op de rechtsbijstand van de verzekering.

    Alvast bedankt voor alle antwoorden!

  • #2
    dit heeft niets te zien met de werken aan je auto en is volledig voor je eigen rekening.

    indien de riem is losgeschoten, en je auto heeft een nokkenasketting, dan valt ook de stuurbekrachtiging weg. wie er mee rijdt zal dit wel direct door hebben. ik weet niet hoe het zit wanneer je geen stuurbekrachtiging hebt
    indien de riem losschiet en deze drijft de nokkenas aan, dan is je motor om zeep.

    een normaal functionerende auto zal nooit oververhitten bij een rit van A naar B in Belgie.
    1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten
      dit heeft niets te zien met de werken aan je auto en is volledig voor je eigen rekening.

      indien de riem is losgeschoten, en je auto heeft een nokkenasketting, dan valt ook de stuurbekrachtiging weg. wie er mee rijdt zal dit wel direct door hebben. ik weet niet hoe het zit wanneer je geen stuurbekrachtiging hebt
      indien de riem losschiet en deze drijft de nokkenas aan, dan is je motor om zeep.

      een normaal functionerende auto zal nooit oververhitten bij een rit van A naar B in Belgie.
      Bedoel je dan voor onze rekening of voor die van de garage?
      Want het is wel degelijk een personeelslid van de garage die de wagen van A naar B verplaatst.

      Ik weet ook nog het fijne niet van wat de schade nu is.

      Oververhitting vonden wij ook raar, daarom denken wij dat er niet mee gereden is zoals het hoort.

      Comment


      • #4
        Met warm weer kan de wagen op 6 km wel overhitten als de waterpomp niet draait.
        Zoals TEUS zegt gaat de servo ook niet en dat heb je direct door.
        Volgens mij reed er een ezel mee. Als je voelt dat dat servo wegvalt en watertemp van de wagen begint op te lopen moet er toch een belleke rinkelen.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
          Met warm weer kan de wagen op 6 km wel overhitten als de waterpomp niet draait.
          Zoals TEUS zegt gaat de servo ook niet en dat heb je direct door.
          Volgens mij reed er een ezel mee. Als je voelt dat dat servo wegvalt en watertemp van de wagen begint op te lopen moet er toch een belleke rinkelen.
          Dat is ook een beetje onze vrees. Het lijkt mij toch indien die riem er af springt of dergelijke dit gevoeld moet worden.
          Het verhaal van die bandendruk geeft ook wel de indruk dat ze niet weten waarmee ze bezig zijn, al dan niet terecht. Ik heb zelf geen ervaringen met de garage, enkel mijn grootvader.

          Comment


          • #6
            Ik vrees dat jullie aansprakelijk zijn. Ik hoop voor jullie dat er een tussenkomst kan komen in de kosten.
            The shark is BACK! BMW 635csi

            BMW E24 635csi 1985
            BMW F10 520da 2012
            MINI Clubman Cooper 2017


            2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
            BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
            Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
            VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

            Comment


            • #7
              Lijkt me ook gewoon een slijtage-onderdeel. Een riem verslijt en verduurt. Net als de beter bekende distributieriem vervang je deze beter preventief om de X aantal jaar of Y aantal kilometer. In het geval van je grootvader, zou dit eerder in jaren dan in kilometer uit te drukken zijn.
              Tijdens de rit van Kortrijk naar Stasegem (vermoed ik ), ga je in normale omstandigheden je motor niet oververhitten. Springt de multiriem, dan wordt de waterpomp niet meer aangedreven, en krijgt de motor bijgevolg geen koeling meer => met het gekende, desastreuse, gevolg.

              Als het die grote garage-groep is die ik voor ogen heb: mijn pa heeft onlangs ook een stoot(je) meegemaakt. Opel Astra SW, anderhalf jaar oud, net geen 20.000 km op de teller. De enige (vind ik ook al straf, trouwens), klapsleutel valt gewoonweg uit elkaar. Mijn pa meldt dit aan de erkend Opel-hersteller, waar de wagen nieuw gekocht is. Die geeft deze garantieclaim door aan de hoofddealer in kwestie. Géén garantie, is door eigen fout van de gebruiker. Mijn pa is secuur op zijn materiaal en dus ook op zijn auto. De sleutel had geen val-sporen of andere beschadigingen. Hij laat het er niet bij en mailt naar Opel Belgium. Volgende dag al reactie: 'wij gaan dit voor u oplossen, u krijgt een nieuwe sleutel. Uw delaer zal contact met u opnemen.'
              Paar weken verder: geen reactie van de bewuste garage. Telefoon naar de garage: 'Ah neen, geen garantie, wij hadden u dit toch verteld ?' Verbazing alom, mijn pa nog minder tevreden met zijn Opel. Het toeval wil dat hij diezelfde dag nog een quality-call krijgt van Opel Belgium om te checken of alles goed verlopen is met zijn garantieclaim... Toen was het kot te klein...
              Uiteindelijk heeft hij zijn sleutel gekregen. Maar de professionaliteit en de cliëntenervaring bij die hoofdverdeler was er eentje voor de boekjes.
              2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

              Comment


              • #8
                zoals eerder vermeld, een Multi-riem kan breken...maar je moet toch een kalf zijn om dan verder te rijden zonder servo en een hoop lampjes op je dash

                ik zou het erg zuur vinden om je grootvader's schoenen de gevolgen van de oververhitting te moeten betalen, dat had helemaal niet hoeven te gebeuren
                een nieuwe v-snaar geplaatst kost omzeggens nix, omdat ZIJ zijn blijven doorrrijden, zit je met een hoop kosten

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                  zoals eerder vermeld, een Multi-riem kan breken...maar je moet toch een kalf zijn om dan verder te rijden zonder servo en een hoop lampjes op je dash

                  ik zou het erg zuur vinden om je grootvader's schoenen de gevolgen van de oververhitting te moeten betalen, dat had helemaal niet hoeven te gebeuren
                  een nieuwe v-snaar geplaatst kost omzeggens nix, omdat ZIJ zijn blijven doorrrijden, zit je met een hoop kosten
                  Is ook waar, natuurlijk.

                  Wie sturen ze op baan om zo'n werkje te doen: degene die het meest gemist kan worden in het atelier.
                  2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                  Comment


                  • #10
                    Probleem is natuurlijk ook dat een 15j oude auto geen drol meer waard is en dat de herstellingsdkosten duurder zullen zijn dan de actuele waarde.

                    In elk geval een kieken die daar is mee blijven rijden nadat de riem was gesprongen.

                    Comment


                    • #11
                      wees eens voorzichtig met beweringen te maken als "de riem is gesprongen en ze reden verder"
                      1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                      Comment


                      • #12
                        oke...àls die riem er is afgeschoten, en zij reden verder zou ik het erg moeilijk hebben

                        Comment


                        • #13
                          Jammer ook dat Opel geen waardige vervangers meer maakt voor die auto.

                          Heb je al meer info van de garage?

                          Comment


                          • #14
                            Kijk ook eens facturen na, bij de voorwaarden. Zal wel ergens tussen staan dat zij niet verantwoordelijk zijn voor enige schade aan uw auto tijdens reparaties in de garage. Viel mij laatst ook op toen ik het factuur van mijn ma haar Polo haar onderhoud doorlas.
                            2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold

                            1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold

                            2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold

                            2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!

                            Comment


                            • #15
                              da is te zien he. als ze ergens tegen botsen met je auto, of de auto valt van de brug, dan is dat voor de garage.
                              ik stel voor dat de threadstarter de nodige informatie opvraagt en dan post, en dat er niet teveel gespeculeerd moet worden
                              1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                              Comment


                              • #16
                                Sowieso al bedankt voor alle reacties.

                                Vandaag toch nog geen nieuws. Heb weinig tijd gehad vandaag, maar in de loop van de week probeer ik ze eens te contacteren.
                                Of er al dan niet mee doorgereden is, is dus ook nog niet zeker.
                                Indien er gewoon netjes gestopt is, is er weinig over te klagen en zullen de kosten gewoon voor ons zijn. Logisch want inderdaad, die riem is gewoon een slijtageonderdeel.
                                Indien er toch mee doorgereden is nadat wel degelijk moet opgemerkt zijn dat er iets niet pluis was, denk ik toch de rechtsbijstand daarvoor eens te contacteren.

                                Op alle facturen zal je vinden dat ze niet verantwoordelijk zijn voor enige schade tijdens reparaties. En dat klopt ook.
                                Maar wanneer er een kennelijk grove fout gemaakt wordt kan de persoon in kwestie aansprakelijk worden gesteld voor die fout en komt de verzekering van de werkgever (de dealer in dit geval) tussen.
                                Een professioneel mechanieker die merkt dat er iets fout is maar steevast doorrijdt met de oververhitting als gevolg, maakt mijn inziens een zware fout.

                                Nu, dit zijn nog allemaal speculaties, we gaan eerst rustig afwachten en eens kijken wat er echt gebeurd is.

                                Comment


                                • #17
                                  Als ik het zo kan afleiden uit de openingspost.
                                  Het knakken van de riem, dat is puur slijtage en dus voor de eigenaar (tenzij de garage de onderhoudsintervallen niet heeft nageleefd).
                                  Het oververhitten van de motor is in principe voor de garage. Zij zijn verantwoordelijk voor het handelen van hun werknemers. Als je op het dash het lampje van de batterij ziet oplichten dan moet er toch een zeker besef zijn (zeker in hoofde van een garagist) dat er iets loos is. Nadien doorrijden is niet verantwoord.

                                  Ik zou toch de rechtsbijstand eens raadplegen. Desnoods kan er een regeling worden getroffen. Het argument dat de wagen geen moer meer waard is, houdt geen steek. Een wagen vertegenwoordigt altijd een zekere waarde en wanneer er schade wordt veroorzaakt aan die wagen dan moet de schade vergoed worden (schade = kosten van reparatie en genotsderving).

                                  Maar uiteraard weet ik het fijne niet van de zaak. Alleen jammer van de Omega..

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Alessio Bekijk Berichten
                                    Sowieso al bedankt voor alle reacties.

                                    Vandaag toch nog geen nieuws. Heb weinig tijd gehad vandaag, maar in de loop van de week probeer ik ze eens te contacteren.
                                    Of er al dan niet mee doorgereden is, is dus ook nog niet zeker.
                                    Indien er gewoon netjes gestopt is, is er weinig over te klagen en zullen de kosten gewoon voor ons zijn. Logisch want inderdaad, die riem is gewoon een slijtageonderdeel.
                                    Indien er toch mee doorgereden is nadat wel degelijk moet opgemerkt zijn dat er iets niet pluis was, denk ik toch de rechtsbijstand daarvoor eens te contacteren.

                                    Op alle facturen zal je vinden dat ze niet verantwoordelijk zijn voor enige schade tijdens reparaties. En dat klopt ook.
                                    Maar wanneer er een kennelijk grove fout gemaakt wordt kan de persoon in kwestie aansprakelijk worden gesteld voor die fout en komt de verzekering van de werkgever (de dealer in dit geval) tussen.
                                    Een professioneel mechanieker die merkt dat er iets fout is maar steevast doorrijdt met de oververhitting als gevolg, maakt mijn inziens een zware fout.

                                    Nu, dit zijn nog allemaal speculaties, we gaan eerst rustig afwachten en eens kijken wat er echt gebeurd is.
                                    Pin je niet vast op de algemene voorwaarden. Men kan niet zonder meer exoneratiebedingen inlassen ten aanzien van een consument, zeker niet wanneer de algemene voorwaarden pas ter kennis worden gebracht bij facturatie. De redenering hierachter is dat de garagist je zo kan dwingen om te betalen (niet betalen betekent auto niet terug: retentierecht van de garagist).

                                    De garagist blijft verantwoordelijk voor zijn werknemer zelfs voor de lichtste fout.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                                      Lijkt me ook gewoon een slijtage-onderdeel. Een riem verslijt en verduurt. Net als de beter bekende distributieriem vervang je deze beter preventief om de X aantal jaar of Y aantal kilometer. In het geval van je grootvader, zou dit eerder in jaren dan in kilometer uit te drukken zijn.
                                      Tijdens de rit van Kortrijk naar Stasegem (vermoed ik ), ga je in normale omstandigheden je motor niet oververhitten. Springt de multiriem, dan wordt de waterpomp niet meer aangedreven, en krijgt de motor bijgevolg geen koeling meer => met het gekende, desastreuse, gevolg.

                                      Als het die grote garage-groep is die ik voor ogen heb: mijn pa heeft onlangs ook een stoot(je) meegemaakt. Opel Astra SW, anderhalf jaar oud, net geen 20.000 km op de teller. De enige (vind ik ook al straf, trouwens), klapsleutel valt gewoonweg uit elkaar. Mijn pa meldt dit aan de erkend Opel-hersteller, waar de wagen nieuw gekocht is. Die geeft deze garantieclaim door aan de hoofddealer in kwestie. Géén garantie, is door eigen fout van de gebruiker. Mijn pa is secuur op zijn materiaal en dus ook op zijn auto. De sleutel had geen val-sporen of andere beschadigingen. Hij laat het er niet bij en mailt naar Opel Belgium. Volgende dag al reactie: 'wij gaan dit voor u oplossen, u krijgt een nieuwe sleutel. Uw delaer zal contact met u opnemen.'
                                      Paar weken verder: geen reactie van de bewuste garage. Telefoon naar de garage: 'Ah neen, geen garantie, wij hadden u dit toch verteld ?' Verbazing alom, mijn pa nog minder tevreden met zijn Opel. Het toeval wil dat hij diezelfde dag nog een quality-call krijgt van Opel Belgium om te checken of alles goed verlopen is met zijn garantieclaim... Toen was het kot te klein...
                                      Uiteindelijk heeft hij zijn sleutel gekregen. Maar de professionaliteit en de cliëntenervaring bij die hoofdverdeler was er eentje voor de boekjes.
                                      Ik heb een vermoeden over welke garage-groep je het hebt. En inderdaad, service staat bij hen niet bovenaan de lijst.
                                      Vroeger met de Vectra van mijn ouders ook meer dan genoeg fratsen meegemaakt daar.

                                      De eerlijkheid gebied mij echter te melden dat het niet om deze groep gaat. Zelf heb ik ook géén ervaring met deze garage, enkel mijn grootvader komt er.
                                      Ik ga dus vooralsnog geen uitspraken er over doen tot ik zelf ook meer weet.

                                      Wat ik wel kan opmerken is dat de service bij Opel, als merk in het algemeen, de wensen overlaat.
                                      Met 3 verschillende wagens (2x Vectra, 1x Zafira) bij 3 verschillende verdelers geweest en overal is het niet je van het

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Evert Bekijk Berichten
                                        Pin je niet vast op de algemene voorwaarden. Men kan niet zonder meer exoneratiebedingen inlassen ten aanzien van een consument, zeker niet wanneer de algemene voorwaarden pas ter kennis worden gebracht bij facturatie. De redenering hierachter is dat de garagist je zo kan dwingen om te betalen (niet betalen betekent auto niet terug: retentierecht van de garagist).

                                        De garagist blijft verantwoordelijk voor zijn werknemer zelfs voor de lichtste fout.
                                        Klopt als een bus!

                                        Zoals ik zei in mijn vorige reactie, ik wacht nu af tot ik weet wat er echt gebeurd is.
                                        Indien er wel degelijk een fout gemaakt is zal de beste optie gewoon zijn de rechtsbijstand het te laten uitzoeken.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X