Mededeling

Collapse
No announcement yet.

onderhoud bij aankoop auto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • onderhoud bij aankoop auto

    Hallo.

    Even een situatie schetsen:

    Ik kocht eind februari een auto aan bij een handelaar. Met de handelaar werd afgesproken dat ik het eerste jaar niet naar de garage zou moeten gaan, de handelaar zou hem nog een onderhoud geven dus.

    Ik heb daar niets van gekregen op papier en blijkbaar werd de boordcomputer ook niet gereset want nu geeft hij melding dat ik nieuwe olie nodig heb (pas 6000 km later).

    Ik bel daarvoor met de handelaar en die beweert dat hij wel z'n onderhoud heeft gehad maar dat niet in de onderhoudsboek wordt genoteerd ivm de garantie van de auto (de auto is wel meer dan 3 jaar oud?) Maar zo wordt dat altijd gedaan zegt hij...

    De handelaar zegt dat hij een sticker wil kleven in de deur dat de auto op die km stand een onderhoud gehad heeft maar ik betwijfel het wel of hij z'n onderhoud gehad heeft.

    Wat hiermee doen?

    Bedankt

    Olivier

  • #2
    Als die man zelf een nieuwe filter heeft gestoken, en de olie vervangen heeft, dan is daar geen bewijs (maar ook geen tegenbewijs) van te vinden.

    Wil je over zo iets zeker zijn, dan had je een factuur van een erkende merkgarage moeten vragen met details over de werkzaamheden.

    Al de rest gaat in vertrouwen, en als het vertrouwen er niet is...

    Nu, maak je niet te snel zorgen. Een oliebeurtje over slaan is geen ram, en zal de levensduur van je auto niet beïnvloeden.
    Of dacht je echt dat de olie die ze tegenwoordig pas om de 30.000 km vervangen 6 keer beter is dan de olie die ze 15 jaar geleden verkochten?

    De belangrijkste punten bij een onderhoud zijn:
    - werken alle lichten? (kan je makkelijk zelf controleren)
    - is er nog voldoende rembeleg? (bij ALU velgen meestal ook makkelijk na te kijken)
    - en is er nog olie in de motor? (peilstok trekken)
    - riemen versleten (staat in je boekje wanneer die moeten vervangen worden)
    - banden opgepompt en profiel >2mm (kan je ook zelf makkelijk nagaan)

    Vrijwel al de rest heeft geen grote invloed op veiligheid of versnelde slijtage.
    Controleer die dingen, en reset die BC, en rij je jaar gewoon uit.
    Als er iets stevig kapot gaat heb je toch nog garantie, en de verklaring dat je niet naar de garage moet in je eerste jaar.
    Let wel op, als je helemaal zonder olie gaat rijden, dan zal die garantie ook niet helpen, dat hoort bij de behandeling als goede huisvader.

    Comment


    • #3
      De handelaar waar ik de auto gekocht heb is zelf geen garagist maar laat de werken uitvoeren door een garagist. In principe zou de handelaar toch een factuur moeten kunnen voorleggen van de werken adhv het chassis-nr.?

      Uiteraard ben ik me er van bewust dat het oliepeil controleren belangrijker is dan de onderhoudsintervallen, maar toch volg ik graag de voorgeschreven intervallen.

      Comment


      • #4
        Don't worry and keep cool.

        Ga alvast eens zoeken of ge uwe peilstok vindt, en neem een keukenpapierke mee, dan heb je het belangrijkste gedaan.

        Comment


        • #5
          Feit is dat je een autohandelaar nooit op zijn woord mag geloven en beloftes en beweringen ALTIJD op papier moet laten zetten.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
            Feit is dat je een autohandelaar nooit op zijn woord mag geloven en beloftes en beweringen ALTIJD op papier moet laten zetten.
            Idd, en stel dat hij dit op papier had gezet, dan weet ik nog altijd niet of hij z'n onderhoud effectief heeft gehad, of je moet al proberen te zorgen dat je er bij kan blijven, pas op die manier ben je zeker dat het effectief gedaan is.

            Comment


            • #7
              Als ik mij al zo'n vragen moet stellen bij een handelaar, dan koop ik daar simpelweg niet?

              Comment


              • #8
                Als ik een wagen koop tweedehands ga ik zo ie zo naar een officiele garage voor een onderhoud, of dit nu gedaan is of niet.
                Ik wil zeker zijn dat olie en remmen in orde is, tenslotte moet je er de baan mee op.
                een grote kost is dat nu ook weer niet en... je bent een tijd gerust. (als je de wagen net hebt hou je best wel in de gaten of de wagen olie verbruikt of niet.)
                De verkoper kan veel zeggen (die zegt al wat je wil horen zolang je de wagen maar koopt).



                Last edited by ; 05/07/2013, 15:42.

                Comment


                • #9
                  Wat een gezever in dat filmpje. Hij is heel de tijd bezig over tijdig olie wisselen, terwijl het probleem daar helemaal niets mee te maken heeft.
                  Die auto heeft gewoon met te weinig olie gereden, er had dus tijdig BIJGEVULD moeten worden ipv gewisseld.
                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                  Comment

                  Working...
                  X