Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Slijtage onderdeel ofniet?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Slijtage onderdeel ofniet?

Hallo,

Sinds kort hoor ik mijn auto blazen bij het optrekken en zie ik zwarte rook uit de uitlaat komen.
    Ik heb mijn auto gekocht bij een garage en ik kreeg garantie volgens de normen van federauto.
    Nu las ik bij federauto dat slijtage onderdelen niet onder garantie vallen. Nujaa, wat is een slijtage onderdeel en wat niet?
    De garagist zei dat het de intercooler was, is dit nu een slijtageonderdeel of niet?
    Ik ga morgen langs met mijn auto en ik wil niet dat hij me in het zak zet en daarom wil ik een beetje voorbereid zijn voor ik ga.

Alvast bedankt!!

Groetjes raines

Oorspronkelijk geplaatst door raines Bekijk Berichten
    Hallo,

Sinds kort hoor ik mijn auto blazen bij het optrekken en zie ik zwarte rook uit de uitlaat komen.
    Ik heb mijn auto gekocht bij een garage en ik kreeg garantie volgens de normen van federauto.
    Nu las ik bij federauto dat slijtage onderdelen niet onder garantie vallen. Nujaa, wat is een slijtage onderdeel en wat niet?
    De garagist zei dat het de intercooler was, is dit nu een slijtageonderdeel of niet?
    Ik ga morgen langs met mijn auto en ik wil niet dat hij me in het zak zet en daarom wil ik een beetje voorbereid zijn voor ik ga.

Alvast bedankt!!

Groetjes raines

Intercooler kan bijvoorbeeld stukgaan door steenslag. Tjah, hoe kan jij dat nu voorkomen?

Comment

En nog verdere informatie: Ik heb nog maar 10.000km gereden met mijn auto.

Comment

Dus dat zou onder de garantie moeten horen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door raines Bekijk Berichten
          Dus dat zou onder de garantie moeten horen?

Een intercooler is geen slijtageonderdeel. Het gaat normaal gezien gans zijn levenduur van de auto mee. Bv Een turbo is wel een slijtageonderdeel, alle filters..... Maar een intercooler

Comment

Het gebruik van intercoolers bij turbo motoren biedt een aantal voordelen:
            • Verhoging van het vermogen en efficienter gebruik.
            • Lager brandstofverbruik – economischer.
            • Lagere emissiewaarden, minder vervuilend en dus beter voor het milieu.
            • Minder thermische belasting van de motor.
            De intercooler vormt een belangrijk onderdeel in het gehele turbo-systeem omdat het zorgt voor het juiste motorvermogen. Een
            goede werking van de intercooler is dus zeer essentieel. Een beschadigde of slecht werkende intercooler kan leiden tot ernstige
            beschadiging van de turbo compressor, de motor of de filters. (DPF/FAP voor diesel motoren en katalysatoren voor benzine
            motoren)
            Symptomen van een lekke of defecte intercooler:
            • Duidelijk merkbaar verlies van motorvermogen – Veroorzaakt door een onjuiste druk in het turbo-systeem en een verkeerde
            verhouding van zuurstof in het brandstof / luchtmengsel.
            • Verhoogd brandstofverbruik – Verlies van zuurstof veroorzaakt een verhoogd brandstofverbruik door verstoring van het
            verbrandingsproces.
            • Onnatuurlijk roken van de uitlaatgassen – veroorzaakt door een niet optimale verbranding van de brandstof waardoor grote
            rookpluimen uit de uitlaat kunnen komen.
            Voorkomende oorzaken van defecte intercoolers en de gevolgen:
            Frontale aanrijdingen – steenslag of andere vervuiling van buitenaf - Deze zichtbare schades kunnen leiden tot lekkage van
            de intercooler
            • Turbocompressor storing of vervanging – intercooler kanalen kunnen vervuild zijn door olie of resten van de beschadigde
            turbo. Deze kunnen de luchtstroom blokkeren.
            • Onjuiste afdichting van de turbo unit (versleten of defecte pakking) – Naast verstopping door olie kan dit ook leiden tot
            een beschadiging van de pakkingen van de intercooler tussen het koelblok en het reservoir zodat de kans bestaat dat het
            reservoir losraakt van het koelblok met lekkage als gevolg.
            • Vervuild oppervlak van de intercooler. Hierdoor wordt de luchtstroom verstoord en daarmee ook de werking van de
            intercooler.

Comment

Over welke auto spreken wij eigenlijk over?

Comment

Rover 45 2000 CDTI Exclusive

Comment

Een intercooler word ook vervangen onder garantie .
                  Last edited by ; 28/10/2013, 20:36.

Comment

Federauto... Ik wens U succes!

Lees even het verhaal van mijn kameraad en zijn perikelen.

In het kort;

1. 01-12-2012 = Aankoop wagen bij Federauto dealer. KMstand +/- 80.000km
                    2. 25-02-2013 = Koppeling begint te haperen. Kmstand +/- 86.000km
                    3. 01-03-2013 = Binnenbrengen wagen bij Federauto dealer

Dealer zegt geen garantie, koppeling is slijtageonderdeel, wij geven 35% goodwill en dan is er nog 425€ te betalen voor een nieuwe koppeling.

Niets van hulp van Federauto, uiteindelijk heeft hij het dan maar laten doen door de garage, die hebben bij het uitbouwen van de koppeling de radiator naar de kl* geholpen, deze hebben ze dan wel 100% op hun genomen,...

Ikzelf heb hem het advies gegeven om het contract te ontbinden (kunt ge volgens de Federauto voorwaarden indien er de eerste paar maanden een groot defect is, ook staat in hun voorwaarden dat
                    indien er een defect optreed in de eerste 6 maanden na verkoop, dat ze veronderstellen dat het probleem er al was bij verkoop en dat de verkoper verplicht is de wagen te herstellen.) Hier was echter niets aan te beginnen volgens Federauto, "ja maar neen zo gaat dat maar niet, afwachten, valt niet onder de voorwaarden dus ontbinden gaat niet" etc etc. Hun communicatie was ook zeer onprofessioneel (net zoals de garage trouwens, maar bon.)

Federauto attest = 0,0 meerwaarde.
                    Mijn Skoda

Comment

Toch niks mis met verhaal hierboven. Moogt nog blij zijn met de goodwill ....

Garage repareert schade die ze zelf hebben aangericht. ook 100 % correct...

Ofwel de schade aan koppeling niet vastgesteld tijdens de proefrit of zelf veroorzaakt... Risico van tweedehands kopen hé.

bovenstaande post = 0,0 meerwaarde.

Comment

Intercooler is geen slijtage deel, moest er een steen of zo doorgevlogen zijn of door andere omstandigheid kapot dan zal de garantie wel komen te vervallen. Als er een gat is uitgeblazen door een constructiefout of door metaalmoeheid dan zal dat wel garantie zijn vermoed ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TooTall Bekijk Berichten
                          Federauto... Ik wens U succes!

In het kort;

Dealer zegt geen garantie, koppeling is slijtageonderdeel, wij geven 35% goodwill en dan is er nog 425€ te betalen voor een nieuwe koppeling.

Niets van hulp van Federauto, uiteindelijk heeft hij het dan maar laten doen door de garage, die hebben bij het uitbouwen van de koppeling de radiator naar de kl* geholpen, deze hebben ze dan wel 100% op hun genomen,...

Ikzelf heb hem het advies gegeven om het contract te ontbinden (kunt ge volgens de Federauto voorwaarden indien er de eerste paar maanden een groot defect is, ook staat in hun voorwaarden dat
                          indien er een defect optreed in de eerste 6 maanden na verkoop, dat ze veronderstellen dat het probleem er al was bij verkoop en dat de verkoper verplicht is de wagen te herstellen.) Hier was echter niets aan te beginnen volgens Federauto, "ja maar neen zo gaat dat maar niet, afwachten, valt niet onder de voorwaarden dus ontbinden gaat niet" etc etc. Hun communicatie was ook zeer onprofessioneel (net zoals de garage trouwens, maar bon.)

Federauto attest = 0,0 meerwaarde.
                          Had ik ook gelezen, daarom moest ik weten of het een slijtageonderdeel was..

Comment

kijk eens naar de darm tussen turbo en inlaat.
                            als deze scheurt blaast de turbo gewoon de lucht langs de scheur naar buiten.
                            je hebt dan bij het optrekken een zwarte pluim ( omdat de computer geen rekening houd met de weggevallen lucht)
                            en je hoort de turbo blazen door het gat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eklund Bekijk Berichten
                              Toch niks mis met verhaal hierboven. Moogt nog blij zijn met de goodwill ....

Garage repareert schade die ze zelf hebben aangericht. ook 100 % correct...

Ofwel de schade aan koppeling niet vastgesteld tijdens de proefrit of zelf veroorzaakt... Risico van tweedehands kopen hé.

bovenstaande post = 0,0 meerwaarde.
                              Jammer dat ge er niet bij was, ik kan U garanderen dat mijn broek afzakte van het gedrag van de garage en van Federauto, en ik ben nochtans wat gewoon. Mijn kameraad (en ikzelf) zijn echt wel redelijke mensen, maar geloof mij, als ik eraan terugdenkt begint mijn bloed weer te koken. De manier waarop die garage met ons omging was gewoon schandalig. Let op, in het begin was er helemaal niets van goodwill! Deze is pas gekomen nadat we ons hebben laten uitschijten voor het vuil van de straat, en we daar een groot kabaal hebben moeten ondergaan! Wij hebben daar een uur tegen een muur staan praten (hoofd van de werkplaats) die van niets wou weten. Echt een verschikkelijke onbeschofte en boerse manier van doen! Met die man was gewoon niet te praten. Uiteindelijk is de baas erbij gekomen en die heeft een toegifte gedaan. Dit was zéér tegen de zin van die jongere mechanieker.

Ik herhaal, de meerwaarde van een Federauto-gekeurde wagen is 0,0. Dat attest is goed genoeg voor uw gat mee af te kuisen, en daarmee is ook alles gezegd. Het is gewoon een kwestie van op dat formulier de vakjes in te vullen bij het driehoekje ("gebruikssporen") en dan wilt dat zeggen dat ze daar niet in zullen tussenkomen...

Het erge aan Federauto zelf was dat ze die annulatie van het contract niet wilden doen, en ook dat ze niets van meewerking boden. Zelfs de rechtsbijstand van de verzekering kreeg geen antwoord. Uiteindelijk is mijne kameraad dan door de knieën gegaan en heeft hij toegegeven (wat ikzelf nooit gedaan had) omdat hij de auto nodig had. En dan hebben ze er nog bijna 1 maand over gedaan om het op te lossen, inclusief het herstellen van hun eigen veroorzaakte schade. En dat kan je echt geen pluspunt noemen.

Het is moeilijk het verhaal over te brengen, maar geloof mij, heel die situatie was zo rot als maar zijn kan. Arrogantie van de garage op kop, gevolgd door het stilzwijgen van Federauto.
                              Mijn Skoda

Comment

Ok de manier waarop doet natuurlijk veel. Feit is gewoon als je schade hebt aan slijtage onderdelen dat je eigenlijk nergens op kan terugvallen. Dat ze dan bij de garage / Ferderauto onbeschoft zijn dat kan niet door de beugel natuurlijk..

Gr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TooTall Bekijk Berichten

In het kort;

3 maanden later koppeling die hapert ... lijkt me logisch dat dit niet onder garantie valt

ge moogt blij zijn dat hij nog tegemoetkoming van handelaar kreeg, nen andere zou u wegsturen

op nen dag kunt ge koppeling kapot rijden door verkeerd te gebruiken ...

als ge dus jaar garantie hebt, en ge hebt in de loop van de 11de maand en 40.000km later een versleten koppeling... dan hoort dat ook nog onder garantie volgens u .

Comment

Zucht, het is allemaal heel simpel, tot het U overkomt...maar gij zou zeker zeggen "oh ja meneer alles te betalen door ons? Graag meneer, nee meneer ja meneer ge hebt gelijk meneer, dankuwel meneer" terwijl die vent U uitkakt?

Het punt is dat ze de op het Federauto contract bij koppeling "gebruikssporen" hadden aangevinkt. Dus er was slijtage op voorhand vastgesteld. Als er dan in de eerste 6 maand een defect is, kunnen we toch aannemen dat dat valt onder hun luid verkondigde voorwaarde "als er de eerste 6 maand een defect optreed, stellen we dat het defect reeds aanwezig was bij aankoop en dus ten laste is van Federauto", zeker als het dan ook nog eens op het contract staat.

De vorige eigenaar heeft 93% van de kilometers gereden, mijn kameraad 7%.

Een correcte verhouding van de reparatiekosten naar mijn mening was 7% ten laste van mijn kameraad, 93% ten laste van Federauto, en dit binnen de eerste 6 maand.

Dit is echter wel heel cru, zoals ik zei, wij zijn redelijk, wij verwachtten echt niet van maar 7% te moeten betalen, had die garage meteen gezegd 35% of zelfs maar 20% dan waren we nog content geweest, maar die garage wou helemaal niet tussenkomen (en op een nogal boertige manier werd ons dat duidelijk gemaakt).

als ge dus jaar garantie hebt, en ge hebt in de loop van de 11de maand en 40.000km later een versleten koppeling... dan hoort dat ook nog onder garantie volgens u .
                                    Jaja we weten het wel, ik ben de slechterik Het gaat hier over 3 maand en 6.000km.

laten we het zo stellen, als gij een auto koopt met garantie, en de dag erna staat gij in de garage met een kapotte koppeling, dan hoop ik dat ze eens met U lachen en U alles doen betalen. Want dat is uw mening, als we toch alles in het extreme trekken...

Oh en FYI; De meeste mensen kopen geen auto's om de koppeling op 1 dag stuk te rijden
                                    Last edited by TooTall; 29/10/2013, 08:56.
                                    Mijn Skoda

Comment

Ik begrijp uw probleem (dat van uw maat) wel, maar een koppelingsplaat is en blijft een slijtage onderdeel, en normale slijtage valt nu éénmaal niet onder garantie. De vraag of een wagen mag verkocht worden met een versleten koppelingsplaat is een andere vraag natuurlijk. Om duidelijker te maken wat ik bedoel stel je koopt een wagen met banden met 2 millimeter profiel en je moet na 2 maanden nieuwe banden leggen spreek je in dat gevall ook van garantie (natuurlijk kon je het probleem van de reeds versleten koppelingsplaat niet zo duidelijk zien maar...).

En mocht inderdaad na 1 dag uw koppeling het begeven hebben zou je kunnen aannemen dat de handelaar het had kunnen/moeten weten, nu spreek je over drie maanden en toch nog 6K km.

Zelfs mocht je een nieuwe wagen gekocht hebben en na 3 maanden 86K km gereden hebben zou je de koppelingsplaat niet in garantie gekregen hebben (want het is een slijtageonderdeel), en inderdaad is 86k km zeer weinig voor een koppelingsplaat maar dat zal dan voornamelijk aan de rijstijl, van waarschijnlijk de voorgaande eigenaar, gelegen hebben.
                                      Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

koppeling dag erna kapot is iets heel anders... dan gaat ge ook maar over max paar honderd km spreken in de meeste gevallen he ...

maar op 3 maanden kan er veel gebeuren met ne auto he, ook al is er maar 6000 km mee gereden

als die met voet op zijn koppeling blijft rijden, of zwaar remorken trekt (stel in geval trekhaak onder auto zit),....

ik heb aantal jaar terug ne bmw gekocht (wel van particulier en dus geen garantie in tegenstelling tot handelaar). koud ging die koppeling goed, maar eens ge paar straten verder waart slipte de koppeling... die verkoper wist dat ook heel goed en heeft dat ook goed kunnen verbergen tijdens testrit (die enkel hij wilde rijden). toen ik dag nadien auto ging ophalen en dit merkte ben ik 2km verder gestopt en hem gebeld ...

nen hoop gezeik en ik had het ook maar moeten zien of testen zei hij (terwijl ik ze getest had met handrem op als hem stilstond)...

heb den auto dag nadien te koop gezet en week later verkocht met 1000 euro verlies... gewoon omdat ik geen zin had in maandenlange strijd met advocaat owv verborgen gebreken (wat ik uiteindelijk wel zou gewonnen hebben)
                                        Last edited by ; 29/10/2013, 09:48.

Comment

Working...
                                        X