Oorspronkelijk geplaatst door Jan
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Hoeveel vertrouwen mogen we hebben in onze garages?
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Bekijk BerichtenWij krijgen werkfiches met de uit te voeren werken, wanneer we gedaan zijn met het werk moeten we de fiche invullen en vraagt men de klant om ze af te tekenen. Je kan moeilijk dingen bijverzinnen op de factuur die niet op uw werkkaart staan. Ik zie niet alle facturen maar ik zie er toch vaak liggen (ook soms van auto's die ikzelf heb afgewerkt)
Op het forum zijn toch ook al vaker gevallen gemeld van remblokken/schijven die bijvoorbeeld vervangen zijn zonder dat de klant hiervan wist. Hij doet de auto gewoon binnen voor een onderhoud. Moet de klant dan niet geïnformeerd worden als ze zijn remsysteem willen vervangen?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk BerichtenDa's waar, was dat vergeten, bedankt voor je antwoord.
@ Nineeleven
In theorie kan je dat wel ja.. Als je als dealer daarop uw winst moet maken zou je beter stoppen en op de markt gaan staan.
I.v.m de remmen, als je uw auto binnnensteekt en uw remmen zijn versleten gaan er nieuwe op.. Als de mensen specifiek vragen om kosten door te bellen doen we dat. Remmen zijn een veiligheidsysteem, erop besparen doe je niet imo. De mensen mogen altijd de oude remblokken bekijken als ze het niet vertrouwen.. Remschijven worden opgemeten, zijn ze onder de min. maat die de constructeur opgeeft gaan ze eraf...
Al is dat enigszins anders dan bij m'n vorig werk, bij opel werd effectief alles doorgebeld.. Mercedes minder...Last edited by Jan; 02/12/2013, 22:01.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Bekijk Berichten@ Nineeleven
In theorie kan je dat wel ja.. Als je als dealer daarop uw winst moet maken zou je beter stoppen en op de markt gaan staan.
I.v.m de remmen, als je uw auto binnnensteekt en uw remmen zijn versleten gaan er nieuwe op.. Als de mensen specifiek vragen om kosten door te bellen doen we dat. Remmen zijn een veiligheidsysteem, erop besparen doe je niet imo. De mensen mogen altijd de oude remblokken bekijken als ze het niet vertrouwen.. Remschijven worden opgemeten, zijn ze onder de min. maat die de constructeur opgeeft gaan ze eraf...
Al is dat enigszins anders dan bij m'n vorig werk, bij opel werd effectief alles doorgebeld.. Mercedes minder...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Bekijk BerichtenGeen probleem hoor! Ik merk gewoon dat er veel auto's 'perfect' onderhouden zijn van een onafhankelijke garagist, tot je ze als technicus 'ns van dicht bekijkt... Maar dan is de dealer een dure vogel omdat men onderdelen vervangt die effectief versleten zijn. Niet allemaal natuurlijk, er zijn veel goeie onafhankelijke garagisten, evenveel als er stealers zijn
@ Nineeleven
In theorie kan je dat wel ja.. Als je als dealer daarop uw winst moet maken zou je beter stoppen en op de markt gaan staan.
I.v.m de remmen, als je uw auto binnnensteekt en uw remmen zijn versleten gaan er nieuwe op.. Als de mensen specifiek vragen om kosten door te bellen doen we dat. Remmen zijn een veiligheidsysteem, erop besparen doe je niet imo. De mensen mogen altijd de oude remblokken bekijken als ze het niet vertrouwen.. Remschijven worden opgemeten, zijn ze onder de min. maat die de constructeur opgeeft gaan ze eraf...
Al is dat enigszins anders dan bij m'n vorig werk, bij opel werd effectief alles doorgebeld.. Mercedes minder...
Comment
-
ik zie vooral dat er veel gehamert wordt op het bijvullen van ruitensproeiers enzo.
de technieker heeft meestal een werkfiche in de hand en die werkt die punten af. controle ruitensproeiervloeistof en bijvullen indien nodig is er ook zo ene van.
als die ruitensproeierbak vol is, en de tech heeft dat gecontrolleerd, dan duid die dat aan.
als facturatie voor die stap een bedrag aanrekent, tja, dan gebeurd dat ook zo. die technieker gaat dit er niet speciaal bijzetten om te sjoemelen, die verdient er niks meer mee.
dat ze vroegtijdig remmen controlleren, tja. stel dat je een auto krijgt die elk jaar 50 000km rijd en bij binnenkomst hebben zijn remblokken nog 30%. vervang je die of laat je hem vertrekken, goed wetende dat die het jaar niet meer haalt met die blokken. ik heb ook zo eens gereden, 3weken na keuring en ging door het rood omdat de remblokken vooraan niet meer pakte. de voering was dermate dun geworden dat ze eraf gelopen was. op de keuring werkten de remmen nog wel... daarom moet je min 3mm hebben in je banden op de keuring zodat je in dat jaar toch met tenminste 1.6mm rondrijd
voor dat adviers voor vroegtijdig vervangen banden. hoeveel profiel, gelijkmatige slijtage en hoe oud waren de banden? de ene zal zeggen dat ze nog goed genoeg zijn, de andere zegt dat ze al te oud zijn en best eens vervangen worden
Comment
-
Dat van de ruitensproeier vloeistof heb ik toch 3X meegemaakt, bomvol en toch nog op de factuur.
Remblokken heb ik ook al eens voorgehad.
En dan mag een mens niet wantrouwig worden.
Ik merk zaken zoals luchtfilter en dergelijke en dan zie ik het meteen als het niet vervangen is.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Proden borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
De meeste garages rekenen gewoon een forfait voor zo iets als ruitensproeiervloeistof.
Dat staat voorgerdrukt op iedere factuur die gemaakt wordt, en als de 'receptionist' dat er niet afhaalt, dan betaal je dat.
Voor de 2% van de chauffeurs die het zelf vullen is dit uiteraard niet correct, dus waarom niet expliciet vermelden dat je het niet wil.
In sommige landen is het rijden met een leeg reservoir voor ruitenvloeistof niet toegelaten! (D bvb)
Comment
-
Als ik naar de garage ga vraagt de receptionist of ik de vloeistofniveaus zelf nakijk. Als je dan vraagt voor het niet meer na te kijken komt dat bij op het werkorder en is iedereen tevreden. Er worden geen dingen nagekeken/bijgevuld dus minder werk voor de technieker. Op die punten kan je geen kosten aangerekend krijgen die je niet gevraagd hebt of die niet uitgevoerd zijn. En voor de garage is het ook veiliger want ze zijn dan niet verantwoordelijk als achteraf blijkt dat er toch een probleem was met de vloeistofniveau's want je ging het zelf doen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk BerichtenDe meeste garages rekenen gewoon een forfait voor zo iets als ruitensproeiervloeistof.
Dat staat voorgerdrukt op iedere factuur die gemaakt wordt, en als de 'receptionist' dat er niet afhaalt, dan betaal je dat.
Voor de 2% van de chauffeurs die het zelf vullen is dit uiteraard niet correct, dus waarom niet expliciet vermelden dat je het niet wil.
In sommige landen is het rijden met een leeg reservoir voor ruitenvloeistof niet toegelaten! (D bvb)
Zelfs als je het meld staat het er nog op.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Proden borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
Een garage draagt een zekere verantwoordelijkheid na een onderhoud.
Stel dat jij zegt: geen niveaus controleren, dat heb ik zelf gedaan.
Stel dan nog eens dat ze het niet doen, en je rijdt weg, en blaast de motor op omdat er geen water in zit, of erger nog, geen remkracht omdat de remvloeistof te laag staat.
Zo'n risico wil je als garage toch niet lopen zeker...
Ik zou ook angst hebben dat de klant dan hier zijn verhaal komt doen...
Natuurlijk, nog altijd geen reden om het niet bij te vullen, en dan toch aan te rekenen.
Ik zal wel verwend zijn zeker, ik doe mijn firmawagen binnen, vraag onderhoud en meld eventueel een probleem, en 9/10 krijg ik de factuur zelfs niet te zien.
Maar met mijn privé wagen doe ik juist hetzelfde. Die gaat binnen, ze moeten alles doen wat voorgeschreven is, en mij bellen als er iets groot moet gebeuren.
Voor remblokken moeten ze niet bellen. Ik zou behoorlijk kwaad zijn als die versleten zouden zijn 4000km na een onderhoud...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk BerichtenIk zal wel verwend zijn zeker, ik doe mijn firmawagen binnen, vraag onderhoud en meld eventueel een probleem, en 9/10 krijg ik de factuur zelfs niet te zien.
Die leasingwagens zien de garages ongetwijfeld het liefst vanal komen: de chauffeur van de wagen gaat al zeker niet moeilijk doen, want moet toch zelf niet betalen, dus hoe meer er gedaan wordt hoe beter voor hem dus waarom klagen, en de leasing maatschappij ontvangt gewoon de factuur maar staat er ook niet op te kijken wat er wel of niet aan gedaan is en of het al dan niet werkelijk nodig was.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk BerichtenEen garage draagt een zekere verantwoordelijkheid na een onderhoud.
Stel dat jij zegt: geen niveaus controleren, dat heb ik zelf gedaan.
Stel dan nog eens dat ze het niet doen, en je rijdt weg, en blaast de motor op omdat er geen water in zit, of erger nog, geen remkracht omdat de remvloeistof te laag staat.
Zo'n risico wil je als garage toch niet lopen zeker...
Ik zou ook angst hebben dat de klant dan hier zijn verhaal komt doen...
Natuurlijk, nog altijd geen reden om het niet bij te vullen, en dan toch aan te rekenen.
Ik zal wel verwend zijn zeker, ik doe mijn firmawagen binnen, vraag onderhoud en meld eventueel een probleem, en 9/10 krijg ik de factuur zelfs niet te zien.
Maar met mijn privé wagen doe ik juist hetzelfde. Die gaat binnen, ze moeten alles doen wat voorgeschreven is, en mij bellen als er iets groot moet gebeuren.
Voor remblokken moeten ze niet bellen. Ik zou behoorlijk kwaad zijn als die versleten zouden zijn 4000km na een onderhoud...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk BerichtenMaar het interesseert u ook ongetwijfeld niet wat ze juist wel of niet gedaan hebben, want ge raapt toch zelf niet de factuur, maar de leasingmaatschappij.
Die leasingwagens zien de garages ongetwijfeld het liefst vanal komen: de chauffeur van de wagen gaat al zeker niet moeilijk doen, want moet toch zelf niet betalen, dus hoe meer er gedaan wordt hoe beter voor hem dus waarom klagen, en de leasing maatschappij ontvangt gewoon de factuur maar staat er ook niet op te kijken wat er wel of niet aan gedaan is en of het al dan niet werkelijk nodig was.
Als een merk constant te veel aanrekent, dan gaat de leaseprijs de hoogte in, en wordt een wagen al snel minder aantrekkelijk.
Geloof maar dat ze mooi nakijken wat de gemiddelde kost per auto is, en de uitzonderingen gaan napluizen.
Daarbij komt het natuurlijk niet op 2 €, maar vele kleintjes maken...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk BerichtenKlopt niet helemaal.
Als een merk constant te veel aanrekent, dan gaat de leaseprijs de hoogte in, en wordt een wagen al snel minder aantrekkelijk.
Geloof maar dat ze mooi nakijken wat de gemiddelde kost per auto is, en de uitzonderingen gaan napluizen.
Daarbij komt het natuurlijk niet op 2 €, maar vele kleintjes maken...
En bovendien, als alle dealers van de merken dit spelletje meespelen, ik zou niet inzien waarom niet, dan komt de onderhoudskost opnieuw gelijk uit
Comment
-
Leasingmaatschappijen krijgen een prijs voorgesteld van de nodige werken en de garage mag deze niet uitvoeren tot ze van de leasing een akkoord hebben gekregen (wat soms tot frustratie van bestuurders leidt die komen voor een onnozel koplampje en dan een halfuur moeten wachten voor dit gezet mag worden). Deze zijn dus op de hoogte van welke bedragen ze akkoord mee gaan.
De dealers weten niet hoe groot de zogezegde 'speelruimte' is en kunnen niet zomaar vergelijken met andere merken/dealers.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk BerichtenHet probleem is m.i. niet dat mensen noodzakelijk willen besparen op hun veiligheid, maar dat ze (begrijpelijk) er niet van houden ongevraagd een extra kost op hun factuur zien verschijnen zonder even overleg daarover. Ik vraag ook altijd uitdrukkelijk bij een onderhoud geen extra ingrepen te doen zonder verwittiging vooraf (terwijl ik daar toch in de wachtzaal zit). Als men mij dan komt halen en toont dat de remmen versleten zijn, dan ga ik daar niet moeilijk over doen. Maar na twee of drie uur wachten naar de balie moeten gaan en daar op de factuur te lezen dat de remmen zonder kennisgeving vervangen zijn, en men in het beste geval de versleten remmen laat zien (zonder zelfs zeker te zijn of het wel jouw remmen zijn), dan word ik daar ook niet enthousiast van. Gewoon een kwestie van communicatie, zo wek je ook vertrouwen bij de klanten.
@ alanus, als je echt je filters begint te merken... Zou je dan niet beter een andere garage zoeken? Een dealer die winst maakt op zo'n dingen, vind ik maar triest.
Ik denk dat je dit ook eerder voorhebt bij Garage pier & pol die 2 auto's per dag doen dan een dealer die er 20 per dag doet. Uiteindelijk wordt je ook niet zomaar een concessie, vooral op gebied van aftersales wordt er veel controle uitgevoerd. Er worden menig klanten van ons opgebeld na recente bezoeken of ze wel tevreden zijn etc. Vanaf dat men teveel klachten opmerkt mag je er zeker van zijn dat er gezaag komt van hogerop. Waarom denk je dat er 'wedstrijden' gehouden worden binnen het merk om de beste dealerships te verkiezen? Al durf ik niet zeggen of dit bij ieder merk zo is
@ Jakkel: een Benz dealer.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Bekijk BerichtenASoms heb je gewoon mensen die nooit tevreden zijn: Stel, je hebt een auto die pakweg 25/30k km op een jaar rijdt, de remblokken gaan nog een 10k meegaan. Vervang je ze niet komt de klant 9/10 keer zagen dat hij voor z'n onderhoudsbeurt moet terug komen (M'n auto is hier nog maar binnen geweest en blablabla). Daarentegen, vervang je ze wel komt de klant zagen dat hij daar niet om gevraagd heeft of de extra kost niet wil betalen. Wat moet je dan nog doen als garage/technieker om ze tevreden te houden..?
Comment
Comment