Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Diagnosekosten terugeisen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Diagnosekosten terugeisen?

    Heb een Golf Cabrio 4 (3) uit 2000 geïmporteerd uit Duitsland voor mijn beste maat.
    Wagen is perfect in orde, enkel afkeur op CO, lambda was goed.
    Aangezien ik geen stukken verkeerd wou bestellen en een correcte diagnose wou dan maar naar een VW dealer getrokken. Na wat opzoekwerk bleek een bepaalde dealer in Wilrijk toch een zeer goede reputatie te hebben. Dus wagen bij hun binnengebracht ter diagnose, ik wou weten wat er kapot was en hoeveel het kost.

    Ik krijg telefoon dat ze diagnose hebben en de wagen kan afgehaald worden.
    Bestek van ongeveer 1000 euro gekregen.

    400€ exclusief btw voor de lambdasonde, 350€ exclusief btw voor remblokken en remschijven vooraan. (had ik ook gevraagd naar te kijken omdat de voorste remmen wat piepten)

    Ik zei dat ik dat even moest overleggen met de eigenaar en we de wagen even terug zouden meenemen.

    (Uiteraard was ik niet van plan om die herstelling bij hun te laten doen, die zijn crazy om 1000 euro te vragen voor een sonde en remschijven en blokken)

    Ok maar dan moet u wel even diagnosekosten betalen.
    Geen probleem, voor een goede diagnose ben ik bereid te betalen.

    Echter krijg ik een factuur van jewelste...
    195,44 euro diagnosekosten...

    Er werd mij verteld dat ze even de lambdasonde hebben uitgemeten en die een foutcode gaf, dus die is kapot en daardoor de CO te hoog. (lijkt mij vreemd daar een kapotte lambda de lambdawaarde ook verstoort maar die was zelfs zeer goed maar soit)

    Voor een sonde uit te meten 195 euro?

    In detail van de diagnosekosten:

    Kontrole uitlaatlijn: 62,10 uurloon @ 0,30u = 18,63€ exc btw
    Diagnose met wp computer ivm mororregelapparaat en sensoren: 80,73 @ 0.97u = 78,31€ exc btw.
    Weerstandsmeting bedrading en lambdasondes: 80,73 @ 0,80u: 64,58€ exc btw.

    Sorry maar er is dus met 2 computers bijna 2 uur aan gewerkt voor een foutcode uit te lezen? Pure aftroggelarij eigenlijk. Die kontrole uitlaatlijn vind ik perfect normaal, maar de andere 2 is overdreven.
    Soit ik heb niet moeilijk gedaan en gewoon betaald, ik wou een diagnose en ik wist waar ik aan toe was.

    Net betaald en dan zei de receptioniste nog terloops. Ah ja, de kans is heel klein, maar het kan dat uw katalysator ook kapot is en dan komt er nog een kost van 800€ exc btw bij.

    Ik vroeg me dus af of er wel effectief een correcte diagnose is gesteld. Als ik een diagnose wil en betaal dan verwacht ik dat echt het probleem gekend is, en niet een giswerk.

    Bon, ik nieuwe lambdasonde, remblokken en remschijven besteld (heeft me exact 160€ inclusief btw gekost) en geïnstalleerd.
    Echter opnieuw afkeur op de keuring. De CO waarde was krak hetzelfde en de lambda ook.
    Met de oude zogezegd kapotte lambdasonde naar mijn garage geweest waar ik geregeld aan mijn Honda's laat werken en die heeft snel even de lambdasonde uitgemeten en die bleek gewoon perfect in orde te zijn.

    Hij heeft dan even naar de katalysator gekeken en na 5 minuten wist hij al te vertellen dat de steen op is en dus gewoon de katalysator vervangen moest worden.

    Met ander woorde die zogezegde diagnose bij VW is niet gebeurd.
    Een lambdasonde dat zogezegd defect was en nog perfect blijkt te werken en een Honda mechanieker die al na 5 minuten wist te zeggen dat de katalysator gewoon kapot is.

    Sorry maar dit vind ik gangsterpraktijken, dit is gewoon geld stelen van klanten. Het is niet dat ik mijn wagen niet laat onderhouden bij hun dat ze geld moeten stelen. Ja ik noem dit stelen want ze vragen veel geld voor werk dat ze niet naar behoren doen.
    Wat ze nu bereikt hebben is dat ze mij nooit meer van zijn leven zullen zien daar. Had het allemaal correct verlopen geweest zou ik daar wel nog eens binnen springen moest het ooit nodig zijn, nu denk ik er niet aan.

    Soit lang verhaal kort, ik vind dat ik zeker recht heb voor minstens een deel terug van de diagnosekosten. De diagnose was fout en ik geloof nooit dat die wagen bijna 2 uur aan een computer heeft gehangen en ze gewoon met de natte vinger hebben gegokt op de lambdasonde.

    Nu is de vraag, hoe pak ik dat aan om een terugbetaling te verkrijgen?Ik heb zo'n situatie nog nooit meegemaakt eigenlijk (al een geluk). Gewoon naar de receptie stappen en geld terugvragen?
    Om eerlijk te zijn ik heb geen idee hoe eraan te beginnen. Dat ik er recht op heb lijkt me logisch, of vinden jullie van niet?

    Helaas is mijn ervaring nog maar eens bevestigd dat de meeste merkendealers gewoon afzetters zijn die de klanten alleen mar zien als wandelende bankbiljetten en al het werk dat aan je wagen gebeurt je oftewel beter zelf doet, oftewel bij een al dan niet officiele kleinere garage of garage achter de hoek die je goed kent en dat je weet dat hij in goede handen is.
    Aankoop, verkoop van tweedehandswagens. Specialisatie Japanse wagens en voornamelijk Honda. Ook import, keuring en homologatie mogelijk op aanvraag van het buitenland, auto halen op bestelling. Ook verkoop van occasie onderdelen en nieuwe performance parts. Ook levering en of installatie van car audio. Voor meer info stuur maar een berichtje

  • #2
    Bedankt voor de waarschuwing. Garage Y&N C. Wilrijk is dus ook niet te vertrouwen. Zaken factureren die ze nooit uitvoerden blijkt een algemeen aanvaarde kwaal te zijn bij de Antwerpse VW dealers. Misschien uw rechtsbijstandsverzekering inschakelen ? Ik kreeg mijn geld , 600 euro , ook pas terug na tussenkomst van de verzekering. Uw slotconclusie is dezelfde als de mijne. Veel succes bij het terugvorderen van het gestolen geld.

    Comment


    • #3
      De receptioniste is dus de slimste van de garage, want die kon een juiste diagnose stellen zonder de wagen te controleren en bovendien nog geheel gratis, dus in het vervolg de receptioniste raadplegen hé.

      Comment


      • #4
        Waarom ben je niet van de 1e keer naar die Honda?-dealer gestapt ?

        Comment


        • #5
          da's wel wreed. ik zou eerst een nieuwe katalysator steken, en laten herkeuren.
          1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

          Comment


          • #6
            Veel VW en andere merkdealers zijn gewoonweg gekend voor dit soort praktijken. Ze verdienen nog maar weinig geld aan het verkopen van nieuwe auto's dus persen ze hun klanten zo veel mogelijk uit, zeker als het om een auto gaat die niet bij hen is aangekocht.

            Ik zou als volgt te werk gaan: check eerst of je een beroep kan doen op rechtbijstand. Ga dan je geld (of toch minstens een deel) terugvragen.

            Comment


            • #7
              Toch te zien waar, onze vw dealer is eerlijk. Niets aanrekenen als ze enkel hebben gekeken, overtlaatst was mijn remlichtschakelaar kapot was op een zaterdag dus magazijn gesloten, hebben ze mij toch speciaal ene gaan halen,.. er zitten er veel tussen die gled doorrrekenen maar zitten ook zeker nog eerlijke en klantgericbte tussen ook.
              2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold

              1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold

              2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold

              2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                Veel VW en andere merkdealers zijn gewoonweg gekend voor dit soort praktijken. Ze verdienen nog maar weinig geld aan het verkopen van nieuwe auto's dus persen ze hun klanten zo veel mogelijk uit, zeker als het om een auto gaat die niet bij hen is aangekocht.

                Ik zou als volgt te werk gaan: check eerst of je een beroep kan doen op rechtbijstand. Ga dan je geld (of toch minstens een deel) terugvragen.
                Toen ik bij garage C. mijn geld terug vroeg : "Ja maar da ga zomaar ni zenne !" en de zaakvoerder smeet de telefoon dicht. Na inschakeling rechtsbijstand : binnen de 14 dagen geld terug op mijn rekenig.Zeker doorzetten dus !

                Comment


                • #9
                  Aangezien je zelf aan de wagen hebt gewerkt na de diagnose zal het heel moeilijk worden je geld terug te eisen, zo niet onmogelijk. (Ook al zou de diagnose op niks hebben getrokken)

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door mozarella Bekijk Berichten
                    Toen ik bij garage C. mijn geld terug vroeg : "Ja maar da ga zomaar ni zenne !" en de zaakvoerder smeet de telefoon dicht. Na inschakeling rechtsbijstand : binnen de 14 dagen geld terug op mijn rekenig.Zeker doorzetten dus !

                    Misschien iets wat veel mensen niet weten: wanneer dergelijke zaken voor de rechtbank komen dan is men veelal geneigd om de particulieren gelijk te geven.

                    Comment


                    • #11
                      Dat weet je op voorhand dat merken dealers afzetters zijn. Voor zoiets kon je ook naar een B of C garage gaan.

                      Comment


                      • #12
                        Hoe groter de garage , hoe slechter de service vrees ik. In 1998 hadden wij een defect aan onze Passat , olielek servostuur (garantie). Dezelfde zaakvoerder die mij nu in mijn zakken probeerde te zitten kwam toen persoonlijk , om 8 u s'avonds langs om een noodherstelling uit te voeren (2 x20 km verplaatsing). Nu in 2013 , zijn zaak is nu uitgebreid en andere garage overgenomen ,kan ik van zulke service alleen maar dromen.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door mozarella Bekijk Berichten
                          Hoe groter de garage , hoe slechter de service vrees ik. In 1998 hadden wij een defect aan onze Passat , olielek servostuur (garantie). Dezelfde zaakvoerder die mij nu in mijn zakken probeerde te zitten kwam toen persoonlijk , om 8 u s'avonds langs om een noodherstelling uit te voeren (2 x20 km verplaatsing). Nu in 2013 , zijn zaak is nu uitgebreid en andere garage overgenomen ,kan ik van zulke service alleen maar dromen.
                          In 1998 kochten nog niet zoveel mensen hun auto in het buitenland, zo konden de merkdealers iets meer verdienen dan nu op de verkoop van nieuwe wagens zeker.

                          Comment


                          • #14
                            Eigen schuld , dikke bult zou ik zeggen.-) . Met diefstal ga je zeker geen nieuwe klanten winnen of oude trouwe klanten behouden. Net op de website van VW Tsjechie gezien dat, mede door de goedkope Kroon , de prijzen me daar wel heel interessant lijken.:-)
                            Last edited by ; 16/12/2013, 07:52.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door mozarella Bekijk Berichten
                              Eigen schuld , dikke bult zou ik zeggen.-) . Met diefstal ga je zeker geen nieuwe klanten winnen of oude trouwe klanten behouden. Net op de website van VW Tsjechie gezien dat, mede door de goedkope Kroon , de prijzen me daar wel heel interessant lijken.:-)
                              simpel , dan moet je er daar maar eentje kopen, je praat er heel veel over maar nu moet je het maar eens gaan doen zeker.... en dan met sluitende bewijzen afkomen dat het daadwerkelijk ook zo is.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door mozarella Bekijk Berichten
                                Eigen schuld , dikke bult zou ik zeggen.-) . Met diefstal ga je zeker geen nieuwe klanten winnen of oude trouwe klanten behouden. Net op de website van VW Tsjechie gezien dat, mede door de goedkope Kroon , de prijzen me daar wel heel interessant lijken.:-)
                                Doen hé.
                                En als het allemaal zo makkelijk verdiend geld is, start dan een importzaak op, en leg Cardoen het vuur aan de schenen.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door mozarella Bekijk Berichten
                                  Hoe groter de garage , hoe slechter de service vrees ik. In 1998 hadden wij een defect aan onze Passat , olielek servostuur (garantie). Dezelfde zaakvoerder die mij nu in mijn zakken probeerde te zitten kwam toen persoonlijk , om 8 u s'avonds langs om een noodherstelling uit te voeren (2 x20 km verplaatsing). Nu in 2013 , zijn zaak is nu uitgebreid en andere garage overgenomen ,kan ik van zulke service alleen maar dromen.
                                  Gij zijt precies ne kruistocht tegen deze garage begonnen.
                                  Uw zaak is nu in orde, maar steeds moet ge opnieuw uw gal kwijt als het over VW gaat.
                                  (PS: dit is niet alleen mijzelf intussen opgevallen)
                                  Probeer eens positief te denken
                                  Last edited by DZOW; 16/12/2013, 13:57.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door DZOW Bekijk Berichten
                                    Gij zijt precies ne kruistocht tegen deze garage begonnen.
                                    Uw zaak is nu in orde, maar steeds moet ge opnieuw uw gal kwijt als het over VW gaat.
                                    (PS: dit is niet alleen mijzelf intussen opgevallen)
                                    Probeer eens positief te denken
                                    Het straffe is dat de garage in B of in Tsjechie waarschijnlijk even veel verdienen aan die auto's.
                                    Het is VW die de prijzen aan de invoerders vast legt, en het zijn de invoerders die hun marges lokaal bepalen.

                                    De garage mag dan zijn gebruikelijke 5-10% verdienen op een nieuwe auto.

                                    Dus richt uw kruistocht op VW zelf, en zoek een merk dat je hier even goedkoop kan kopen als in de andere landen.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Jullie hebben gelijk. Op dat ene minpuntje na , ik zal het maar een spijtige vergissing noemen die uiteindelijk toch in mijn voordeel werd opgelost , is dit toch wel een degelijke , goede garage waar ik 15 jaar tevreden klant was. Vriendelijk personeel , uitstekende, ,vriendelijke klantenadviseur . Missen is menselijk zeker ? Het leven is te kort om je te blijven ergeren aan zulke banale materiele dingen. Ik ga het vanaf nu positief bekijken.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door mozarella Bekijk Berichten
                                        Jullie hebben gelijk. Op dat ene minpuntje na , ik zal het maar een spijtige vergissing noemen die uiteindelijk toch in mijn voordeel werd opgelost , is dit toch wel een degelijke , goede garage waar ik 15 jaar tevreden klant was. Vriendelijk personeel , uitstekende, ,vriendelijke klantenadviseur . Missen is menselijk zeker ? Het leven is te kort om je te blijven ergeren aan zulke banale materiele dingen. Ik ga het vanaf nu positief bekijken.
                                        Oorspronkelijk geplaatst door mozarella Bekijk Berichten
                                        Ik zal t ni meer doen :-).


                                        Komaan kornuit, waar is je woord.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X