Heb een Golf Cabrio 4 (3) uit 2000 geïmporteerd uit Duitsland voor mijn beste maat.
Wagen is perfect in orde, enkel afkeur op CO, lambda was goed.
Aangezien ik geen stukken verkeerd wou bestellen en een correcte diagnose wou dan maar naar een VW dealer getrokken. Na wat opzoekwerk bleek een bepaalde dealer in Wilrijk toch een zeer goede reputatie te hebben. Dus wagen bij hun binnengebracht ter diagnose, ik wou weten wat er kapot was en hoeveel het kost.
Ik krijg telefoon dat ze diagnose hebben en de wagen kan afgehaald worden.
Bestek van ongeveer 1000 euro gekregen.
400€ exclusief btw voor de lambdasonde, 350€ exclusief btw voor remblokken en remschijven vooraan. (had ik ook gevraagd naar te kijken omdat de voorste remmen wat piepten)
Ik zei dat ik dat even moest overleggen met de eigenaar en we de wagen even terug zouden meenemen.
(Uiteraard was ik niet van plan om die herstelling bij hun te laten doen, die zijn crazy om 1000 euro te vragen voor een sonde en remschijven en blokken)
Ok maar dan moet u wel even diagnosekosten betalen.
Geen probleem, voor een goede diagnose ben ik bereid te betalen.
Echter krijg ik een factuur van jewelste...
195,44 euro diagnosekosten...
Er werd mij verteld dat ze even de lambdasonde hebben uitgemeten en die een foutcode gaf, dus die is kapot en daardoor de CO te hoog. (lijkt mij vreemd daar een kapotte lambda de lambdawaarde ook verstoort maar die was zelfs zeer goed maar soit)
Voor een sonde uit te meten 195 euro?
In detail van de diagnosekosten:
Kontrole uitlaatlijn: 62,10 uurloon @ 0,30u = 18,63€ exc btw
Diagnose met wp computer ivm mororregelapparaat en sensoren: 80,73 @ 0.97u = 78,31€ exc btw.
Weerstandsmeting bedrading en lambdasondes: 80,73 @ 0,80u: 64,58€ exc btw.
Sorry maar er is dus met 2 computers bijna 2 uur aan gewerkt voor een foutcode uit te lezen? Pure aftroggelarij eigenlijk. Die kontrole uitlaatlijn vind ik perfect normaal, maar de andere 2 is overdreven.
Soit ik heb niet moeilijk gedaan en gewoon betaald, ik wou een diagnose en ik wist waar ik aan toe was.
Net betaald en dan zei de receptioniste nog terloops. Ah ja, de kans is heel klein, maar het kan dat uw katalysator ook kapot is en dan komt er nog een kost van 800€ exc btw bij.
Ik vroeg me dus af of er wel effectief een correcte diagnose is gesteld. Als ik een diagnose wil en betaal dan verwacht ik dat echt het probleem gekend is, en niet een giswerk.
Bon, ik nieuwe lambdasonde, remblokken en remschijven besteld (heeft me exact 160€ inclusief btw gekost) en geïnstalleerd.
Echter opnieuw afkeur op de keuring. De CO waarde was krak hetzelfde en de lambda ook.
Met de oude zogezegd kapotte lambdasonde naar mijn garage geweest waar ik geregeld aan mijn Honda's laat werken en die heeft snel even de lambdasonde uitgemeten en die bleek gewoon perfect in orde te zijn.
Hij heeft dan even naar de katalysator gekeken en na 5 minuten wist hij al te vertellen dat de steen op is en dus gewoon de katalysator vervangen moest worden.
Met ander woorde die zogezegde diagnose bij VW is niet gebeurd.
Een lambdasonde dat zogezegd defect was en nog perfect blijkt te werken en een Honda mechanieker die al na 5 minuten wist te zeggen dat de katalysator gewoon kapot is.
Sorry maar dit vind ik gangsterpraktijken, dit is gewoon geld stelen van klanten. Het is niet dat ik mijn wagen niet laat onderhouden bij hun dat ze geld moeten stelen. Ja ik noem dit stelen want ze vragen veel geld voor werk dat ze niet naar behoren doen.
Wat ze nu bereikt hebben is dat ze mij nooit meer van zijn leven zullen zien daar. Had het allemaal correct verlopen geweest zou ik daar wel nog eens binnen springen moest het ooit nodig zijn, nu denk ik er niet aan.
Soit lang verhaal kort, ik vind dat ik zeker recht heb voor minstens een deel terug van de diagnosekosten. De diagnose was fout en ik geloof nooit dat die wagen bijna 2 uur aan een computer heeft gehangen en ze gewoon met de natte vinger hebben gegokt op de lambdasonde.
Nu is de vraag, hoe pak ik dat aan om een terugbetaling te verkrijgen?Ik heb zo'n situatie nog nooit meegemaakt eigenlijk (al een geluk). Gewoon naar de receptie stappen en geld terugvragen?
Om eerlijk te zijn ik heb geen idee hoe eraan te beginnen. Dat ik er recht op heb lijkt me logisch, of vinden jullie van niet?
Helaas is mijn ervaring nog maar eens bevestigd dat de meeste merkendealers gewoon afzetters zijn die de klanten alleen mar zien als wandelende bankbiljetten en al het werk dat aan je wagen gebeurt je oftewel beter zelf doet, oftewel bij een al dan niet officiele kleinere garage of garage achter de hoek die je goed kent en dat je weet dat hij in goede handen is.
Wagen is perfect in orde, enkel afkeur op CO, lambda was goed.
Aangezien ik geen stukken verkeerd wou bestellen en een correcte diagnose wou dan maar naar een VW dealer getrokken. Na wat opzoekwerk bleek een bepaalde dealer in Wilrijk toch een zeer goede reputatie te hebben. Dus wagen bij hun binnengebracht ter diagnose, ik wou weten wat er kapot was en hoeveel het kost.
Ik krijg telefoon dat ze diagnose hebben en de wagen kan afgehaald worden.
Bestek van ongeveer 1000 euro gekregen.
400€ exclusief btw voor de lambdasonde, 350€ exclusief btw voor remblokken en remschijven vooraan. (had ik ook gevraagd naar te kijken omdat de voorste remmen wat piepten)
Ik zei dat ik dat even moest overleggen met de eigenaar en we de wagen even terug zouden meenemen.
(Uiteraard was ik niet van plan om die herstelling bij hun te laten doen, die zijn crazy om 1000 euro te vragen voor een sonde en remschijven en blokken)
Ok maar dan moet u wel even diagnosekosten betalen.
Geen probleem, voor een goede diagnose ben ik bereid te betalen.
Echter krijg ik een factuur van jewelste...
195,44 euro diagnosekosten...
Er werd mij verteld dat ze even de lambdasonde hebben uitgemeten en die een foutcode gaf, dus die is kapot en daardoor de CO te hoog. (lijkt mij vreemd daar een kapotte lambda de lambdawaarde ook verstoort maar die was zelfs zeer goed maar soit)
Voor een sonde uit te meten 195 euro?
In detail van de diagnosekosten:
Kontrole uitlaatlijn: 62,10 uurloon @ 0,30u = 18,63€ exc btw
Diagnose met wp computer ivm mororregelapparaat en sensoren: 80,73 @ 0.97u = 78,31€ exc btw.
Weerstandsmeting bedrading en lambdasondes: 80,73 @ 0,80u: 64,58€ exc btw.
Sorry maar er is dus met 2 computers bijna 2 uur aan gewerkt voor een foutcode uit te lezen? Pure aftroggelarij eigenlijk. Die kontrole uitlaatlijn vind ik perfect normaal, maar de andere 2 is overdreven.
Soit ik heb niet moeilijk gedaan en gewoon betaald, ik wou een diagnose en ik wist waar ik aan toe was.
Net betaald en dan zei de receptioniste nog terloops. Ah ja, de kans is heel klein, maar het kan dat uw katalysator ook kapot is en dan komt er nog een kost van 800€ exc btw bij.
Ik vroeg me dus af of er wel effectief een correcte diagnose is gesteld. Als ik een diagnose wil en betaal dan verwacht ik dat echt het probleem gekend is, en niet een giswerk.
Bon, ik nieuwe lambdasonde, remblokken en remschijven besteld (heeft me exact 160€ inclusief btw gekost) en geïnstalleerd.
Echter opnieuw afkeur op de keuring. De CO waarde was krak hetzelfde en de lambda ook.
Met de oude zogezegd kapotte lambdasonde naar mijn garage geweest waar ik geregeld aan mijn Honda's laat werken en die heeft snel even de lambdasonde uitgemeten en die bleek gewoon perfect in orde te zijn.
Hij heeft dan even naar de katalysator gekeken en na 5 minuten wist hij al te vertellen dat de steen op is en dus gewoon de katalysator vervangen moest worden.
Met ander woorde die zogezegde diagnose bij VW is niet gebeurd.
Een lambdasonde dat zogezegd defect was en nog perfect blijkt te werken en een Honda mechanieker die al na 5 minuten wist te zeggen dat de katalysator gewoon kapot is.
Sorry maar dit vind ik gangsterpraktijken, dit is gewoon geld stelen van klanten. Het is niet dat ik mijn wagen niet laat onderhouden bij hun dat ze geld moeten stelen. Ja ik noem dit stelen want ze vragen veel geld voor werk dat ze niet naar behoren doen.
Wat ze nu bereikt hebben is dat ze mij nooit meer van zijn leven zullen zien daar. Had het allemaal correct verlopen geweest zou ik daar wel nog eens binnen springen moest het ooit nodig zijn, nu denk ik er niet aan.
Soit lang verhaal kort, ik vind dat ik zeker recht heb voor minstens een deel terug van de diagnosekosten. De diagnose was fout en ik geloof nooit dat die wagen bijna 2 uur aan een computer heeft gehangen en ze gewoon met de natte vinger hebben gegokt op de lambdasonde.
Nu is de vraag, hoe pak ik dat aan om een terugbetaling te verkrijgen?Ik heb zo'n situatie nog nooit meegemaakt eigenlijk (al een geluk). Gewoon naar de receptie stappen en geld terugvragen?
Om eerlijk te zijn ik heb geen idee hoe eraan te beginnen. Dat ik er recht op heb lijkt me logisch, of vinden jullie van niet?
Helaas is mijn ervaring nog maar eens bevestigd dat de meeste merkendealers gewoon afzetters zijn die de klanten alleen mar zien als wandelende bankbiljetten en al het werk dat aan je wagen gebeurt je oftewel beter zelf doet, oftewel bij een al dan niet officiele kleinere garage of garage achter de hoek die je goed kent en dat je weet dat hij in goede handen is.
Comment