Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Diagnosekosten terugeisen?
Collapse
X
-
Ik kan ook zo een vergelijkbaar verhaal vertellen dat me onlangs overkomen is. Ik ga geen namen van dealers vermelden. Diegene die het weten, houden het maar voor zich. 't is wel een grote uitleg vrees ik.
In juli maak ik een afspraak bij een officieel BMW dealer om mijn auto na te kijken op
- warmlopen van de motor
- carrosseriewerken na het verwijderen van de chroom wielbogen
De carrossier en de meestergast stelden me voor om eerst het probleem van het warmlopen op te lossen. Afhankelijk van de kosten konden we dan kijken wat we zouden doen met de carrosserie. Ik ga akkoord... Zowel de carrosserier als de meestergast konden immers geen prijsbestek geven... Ze wisten niet in welke mate er problemen waren.
Op de afgesproken dag breng ik de auto naar de garage. Een kameraad van me was ooit meestergast in een andere BMW garage maar werkt er niet meer omwille van een ziekte. Hij mailde me: vraag of ze de radiator checken en de viscofankoppeling. Ik stuur dat mailtje door... Je weet immers nooit met een oude wagen... Na een weekje vraag ik aan de dealer: hebben jullie het probleem gevonden?? Ik krijg als antwoord terug dat de meestergast al alles had gecheckt... Hij kan het probleem niet vinden... Ze hadden wel de viscofankoppeling geblokkeerd zodat de motor niet meer kon warmlopen. Ik begin met die kameraad van me mee verder te zoeken wat er mis kan zijn... ze vinden het probleem niet... Ik kreeg wel bericht dat ze al aan de carrosseriewerken begonnen waren. Raar... ze zouden ermee wachten... maar kom, dan is alvast dat in orde. In elke wielkas waren 3 vijzen geschroefd waar de chroomwielbogen mee vastgezet waren. Ik had gevraagd om de wielkassen compleet te herdoen. Er zal hier en daar al wat plamuur op en met die gaten toe te maken,... Aangezien ik niks van de dealer hoorde, ben ik maar zelf tot daar gereden. In de werkplaats stond mijn 635 waarbij de wielkassen herdaan waren. Ik bekijk het in de gauwte... ja oké, de 3 gaten zijn overal toegemaakt en 1 roestblaasje onder een wielboog hadden ze ook aangepakt. De auto hing nog volledig onder afplaklint. Wat het warmlopen betreft zeiden ze me: pak de wagen maar gewoon mee want we hebben het probleem niet gevonden. De meestergast denkt dat de cilinderkop kapot is... Maar dan spreken we over 4000 euro kosten op zijn minst... Als je liever een second opinion hebt, mag je die gerust vragen. Laat maar weten of we al dan niet de cilinderkop mogen vervangen. Maar maak dan wel een nieuwe afspraak...
Ik vertrek bij de dealer... Met wat risico besluit ik toch om een rally te rijden... Bij gewoon rijden loopt de motor niet warm, er is geen koelvloeistofverlies... Zolang ik files kan ontwijken (of verwarming kan opzetten) is er geen ramp. Op de rally zie ik pas dat al het afplaklint nog op de auto hangt. Schoonheidsfoutje? Ik laat aan een aantal oldtimerliefhebbers de herstellingen zien aan de wielkassen en iedereen reageert vrij negatief... Ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik alles niet zo hard gecontroleerd had... Beetje blindelings vertrouwen?? Wat bleek... in mijn wielkassen zag je allemaal witte nevel van het spuiten tot zelfs over mijn bilsteins toe... Bijkomend zie ik dat enkel de gaatjes zijn toegemaakt maar dat de plamuur van voorheen nog steeds aanwezig was... Een paar dagen later krijg ik in de bus een factuur van net geen 1000 euro voor de herstelling van de wielkassen. Ik stuur een mailtje naar de zaakvoerder en ze mailt me terug dat ze de kosten laag gehouden hadden en dat ze daarom de wielkassen niet compleet herdaan hadden rekeninghoudende met de zéér zware kosten die er nog aan kwamen van he warmlopen... Ik vraag haar: hoeveel was de meerprijs dan om de wielkassen wél compleet te herdoen??? Dan krijg ik als antwoord: 500 euro... Ik zeg hen, awel dan mag je het compleet in orde zetten voor die 500 euro extra... Daar kreeg ik ondanks aandringen geen reactie meer op... Waarom zeiden ze dit niet vroeger?? Ik mocht de auto wel laten zien voor het slordige spuitwerk. Ze gingen de wielkassen in orde brengen... Iets later was alle witte nevel weg, alles was zwart gespoten... inclusief de bilsteins... kalmte bewaren...
Onder had ik verder opzoekwerk gedaan naar het warmlopen van de motor. Ik ben dankzij dit forum bij de "motorenspecialist" uitgekomen. Die checkt de auto en hij zegt na wat testjes. Ik heb het gevonden... Uw radiator (die was nog geen jaar oud en gekocht bij de officieel dealer) is kapot en uw viscofankoppeling is kapot... Die man laat me zien hoe ik dit kan controleren.
- viscofankoppeling: kon hij met zijn hand vasthouden terwijl ik moest starten. Hij kon deze met de hand vasthouden en in de andere richting ronddraaien. Bijkomend was deze helemaal niet geblokkeerd
- de radiator was onderaan warm en bovenaan koud... ergens een verstropping... Dat gebeurt wel eens zei hij... nooit vertrouwen op nieuw materiaal... een fout die vele garages maken...
- de thermostaat zelf was ook nog nieuw en in orde zei hij.
Ik ga akkoord voor de vervanging van de viscofankoppeling & de bestekkosten. Dit komt op net geen 500 euro. Ik betaal die man... Wat een opluchting dat de cilinderkop er niet aan is... Met de nieuwe viscofankoppeling loopt de auto al minder snel warm wat positief is. De radiator ging die man niet vervangen omdat hij nog in garantie was bij de dealer. Fair...
Ik ga terug naar de officieel dealer en daar zeggen ze mij dat ze bij hun standpunt blijven. De radiator is niet kapot en de viscofan was niet versleten. Het ligt aan de cilinderkop. Mede door de slechte carrosseriewerken begin ik me wel boos te maken... Ondertussen was de radiator nog maar een paar dagen in garantie. We zijn ondertussen halfweg september... Een paar dagen later krijg ik een factuur in de bus van de officieel dealer van 300 euro! Kosten voor het stellen van hun diagnose. Daar staat duidelijk op dat de viscofan en de radiator niet kapot zijn. Bijkomend maken ze melding van: motorblok moet open gegooid worden en er moet een nieuwe cilinderkop in. Schatting van de kosten rond 4000 euro. Ik ga naar hen en vertel: ik denk dat deze factuur een vergissing is aangezien ik vanaf dag 1 vroeg of de viscofan en de radiator niet kapot waren... Al jullie andere opzoekwerk en jullie verdict waren overbodig en dus ook niet juist... Ik heb ondertussen wel betaald bij concurrent X die me wel de juiste diagnose gegeven heeft. Het enige wat jullie nu nog moeten doen is de radiator in garantie vervangen en dan zijn alle problemen opgelost.
Daar krijg je dan het antwoord op terug: "Ik denk het niet." Hun meestergast was 100% zeker van de cilinderkop en bijgevolg moest ik hun diagnose betalen. De andere garage die het probleem wel gevonden heeft, werkt geregeld met de dealer samen als er motorische problemen zijn die de dealer niet kan oplossen. De garage had gezegd dat de officieel dealer steeds naar hem mocht bellen. Ze kenden hem zéér goed.
De kapotte cilinderkop kon niet... De andere garage had een testje gedaan waarbij hij checkte of er uitlaatgassen in het koelvloeistof circuit zat. Dit was nitet het geval... Die test is niet 100% maar toch al 95% zei die man me...
De officieel dealer begon te twijfelen en ze stelden me het volgende voor
- jij betaal de 300 euro van de factuur
- wij nemen de kosten van de radiator op ons
Ik weiger: ik zeg hen dat beide facturen over 1 hetzelfde gaan. De radiator was sowieso al in garantie en kost de dealer ook niks...
Dan zeggen zij: zolang je de 300 euro niet betaalt, vervangen wij de radiator niet!
Vanaf dan ben ik er dagelijks langsgegaan om een oplossing te vinden. Op zeker moment dan toch tot een compromis gekomen (met dank aan een koppel dat een auto kwam kopen...). Ik betaalde de helft van de factuur en in ruil kreeg ik een nieuwe radiator. Ze zeiden me wel dat BMW AG nog tot eind dit jaar de tijd heeft om de oude radiator op te eisen zodat ze kunnen zien of hij al dan niet kapot was. Indien hij niet kapot was zou ik ook opdraaien voor de kosten van de nieuwe radiator + werkuren + de overige 150 euro...
Uiteindelijk zit de radiator in de auto en ze beweren dat ze de auto uren hebben laten draaien. De motor loopt niet warm... Ik stap in de auto en zie dat de boordcomputer op 12 liter staat. Onmogelijk dat die uren stationair gedraaid heeft. Zelfs geen kwartier... Op weg naar huis merk ik dat de motor koud blijft staan. De dag erna doe ik een grote rit op de snelweg en de motor blijft ijskoud... Toen ik aan de lichten stond te wachten, kwam de temperatuur wel terug tot het midden zoals het hoort. Ik begon terug te rijden... onmiddellijk de motor terug ijskoud... De auto verbruikte ook een pak meer dan gewoonlijk...
Bij een andere dealer even gestopt en ze zeiden me dat mijn thermostaat wellicht kapot was. Ik zei hen: onmogelijk die is nieuw... Ze halen deze eruit en wat blijkt? Er zijn 6 gaten in geboord. Dit moet de officieel dealer gedaan hebben maar ik heb geen bewijs... Ondertussen heeft de laatste garage een nieuwe thermostaat gemonteerd en sindsdien zijn er geen vodden meer...
Last edited by BEEMER; 17/12/2013, 18:30.The shark is BACK! BMW 635csi
BMW E24 635csi 1985
BMW F10 520da 2012
MINI Clubman Cooper 2017
2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk BerichtenIk kan ook zo een vergelijkbaar verhaal vertellen dat me onlangs overkomen is. Ik ga geen namen van dealers vermelden. Diegene die het weten, houden het maar voor zich. 't is wel een grote uitleg vrees ik.
...
Ergens vind ik wel dat je bij zo'n verhaal de naam van de garage moet vermelden want dit is wel meer dan een ordinaire vergissing, dit is gewoon incompetentie, zeer slechte service en misschien wel sabotage... Anderen kunnen hierdoor alleen maar gewaarschuwd worden en niet hetzelfde meemaken...
Comment
-
Ik heb hier weken niet van geslapen moet je weten. Ik voelde mij enorm rottig en had schrik dat de dealer een advocaat op de zaak zou zetten of dat ik een deurwaarder over de vloer zou krijgen... In totaal had ik een dossier van 37 bladzijden opgemaakt waarbij ik de factuur betwist had en voor mijn rechten opkwam. Uiteindelijk blijf ik nog steeds de grote verliezer.
- 150 euro (in de plaats van 300 euro) moeten betalen voor een compleet verkeerde diagnose (ik had geen keuze of kreeg de radiator niet in garantie)
- mijn bilsteins krijg ik nooit meer in orde originele kleur (een detail voor velen maar voor een hobby auto toch belangrijk)
- de wielkassen zijn herdaan maar de plamuur hangt er nog steeds op. Bij een andere carrossier gaan ze me wellicht opnieuw 1000 euro aanrekenen om ze wel deftig te herstellen
- de thermostaat die nieuw was, heb ik terug moeten laten vervangen
Dan moet je weten dat kort voor deze feiten de volgende zaken ook nog gebeurd zijn
- bij de vervanging van de achterruitwissermotor van de touring hebben ze de kunstoffen bescherming van de koffer beschadigd (een gat erin van 2cm). Ik kreeg te horen dat het een oude wagen was en dat ze hun personeel voor 100% vertrouwden... Na discussie wilden ze 50% voor de kosten instaan... Het onderdeel was sowieso niet meer nieuw... Ik ga voor de lieve vrede akkoord. Alles bleek vervangen te zijn... ik terug naar huis... 1 week later ligt de volledige kofferbakbekleding los in de koffer. Wat bleek, ze hadden de clipsen afgebroken bij het terug monteren van de bekleding. Ze hadden het wel met TEC7 opgelost... Na een grote klacht hebben ze de bekleding terug vervangen... een paar maanden later is terug 1 paneel compleet losgekomen... Duitse kwaliteit of geklungel...
- Ik heb nog zo een verhaaltje... Ik ging een nieuwe angel eye halen voor de touring. Bij hoog en laag beweerden ze dat ik een pré facelift had en geen facelift nadat ze de sleutel hadden uitgelezen. Ik vertel hen het bouwjaar, de verschillen tss pré facelift en facelift... Bleek uiteindelijk een "foutje" in hun programma te zijn. Dan had ik sowieso xenonlampen zeiden ze... Duidelijk niet dus... Voor een 25 à 30 euro heb ik uiteindelijk het juiste lampje meegekregen. 2 weken geleden was de lamp opnieuw stuk... Een niet officieel BMW dealer heeft het gratis voor me vervangen... Meneer, het is maar een ledje... je moet de volledige unit helemaal niet vervangen kreeg ik te horen...
- Of deze... Toen ik pas mijn 520d kocht (premium selection) had ik binnen de 2 dagen een klapband op de E19. Ik ga met de auto naar de bandencentrale en daar blijkt het dat het karkas van de 4 banden kapot was. De auto had duidelijk een tijdje op te platte banden gestaan. Na een heftige discussie wel 4 nieuwe banden gekregen. Bij de aankoop van de auto had ik geen korting gevraagd moet je weten... enkel maar een "banale" sleutelhanger met een 5 op. Dit was geen probleem. Toen ik de auto ging afhalen, kreeg ik wel een factuur voor iets van een 25 euro... De persoon bij wie ik de auto kocht, werkte er niet meer. Op de auto zelf was geen marge moest je weten...
- Of deze... Elke E39 touring krijgt te kampen met roest onder de achterruit van de koffer. Ik laat deze herstellen. Ik vraag hen om in één keer 1 klein plekje steenslag net naast het kofferdeksel mee te spuiten. Dit was niet mogelijk... oké dan niet... Toen ik de auto kwam ophalen hadden ze hem in een niet stofvrije omgeving gespoten.. Ze hadden geen tijd om mee naar de auto te komen kijken maar ik mocht hem laten staan. Ze zouden het nadien wel oplossen... Effectief daarna was het in orde...
Ach... Ik heb dergelijke verhalen nooit aan de grote klok gehangen (buiten via PM aan sommige forummers) maar de frustratie zat hoog. Ik blijf erbij, voor een officieel BMW dealer ben je als particulier eerder een last dan een klant. 3/4 nieuwe BMW's wordt gekocht door leasingbedrijven aan wie ze volgens mij veel geld verdienen en minder last hebben. De kennis van oudere BMW modellen is ook wat zoek... Tegenwoordig hangen ze een computer aan de auto die de problemen zoekt. De jongere garde garagisten is vaak niet meer op de hoogte vrees ik... Het is zeker ook niet allemaal slecht geweest bij de officieel dealer. Ze hebben problemen opgelost gekregen waarbij anderen gefaald hebben. Ze kennen er mij persoonlijk goed en tot voor kort had ik eigenlijk best wel een goede relatie met hen. Maar de relatie is serieus verzuurd. Het zal wat tijd vragen...
En zo kan ik er nog een boek over schrijven...The shark is BACK! BMW 635csi
BMW E24 635csi 1985
BMW F10 520da 2012
MINI Clubman Cooper 2017
2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold
Comment
-
maw zoeken naar iemand anders welke je auto wel met de nodige zorg behandelt
als ik je relaas lees heb je al veel te veel geduld getoond
Comment
-
Ja eigenlijk wel. Ondertussen heb ik wel de juiste garage gevonden denk ik. Wel spijtig dat ik hierdoor niet meer terecht kan bij mijn vaste leverancier van autoboekjesThe shark is BACK! BMW 635csi
BMW E24 635csi 1985
BMW F10 520da 2012
MINI Clubman Cooper 2017
2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold
Comment
Comment