Mededeling

Collapse
No announcement yet.

werkelijke marges dealers ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Het is in elk geval zo dat over de marges van dealers nogal gespeculeerd wordt. Veel mensen denken dat de winst enorm is. De winst is voor een garage enkel goed als ze volume draaien. Garages die pakweg 70 - 80 auto's per jaar verkopen hebben het echt niet makkelijk. Meestal specialiseren die zich in de na-verkoop en onderscheiden ze zich daar wel in. Ze moeten wel om hun bestaan te garanderen.
    Het is eigenlijk jammer dat er de laatste jaren zoveel moesten stoppen. Garages worden altijd groter. Enerzijds de fout van de klant die steeds meer verwacht. Anderzijds doet de klant zichzelf daarmee tekort. Het was dikwijls in die kleinere garages waar ze een persoonlijke behandeling kregen en een daarbij horende service.
    Toen ik klein was en mijn vader een nieuwe auto kocht, gingen we naar de garage en mijn vader vroeg wat kost dat? En dat was de prijs, daar werd niet over gesproken. Nu wordt er gediscussieerd voor de laatste procent. 1 procent op 25000 euro is och arme 250 euro. Mochten de klanten de garages dat extra procentje gunnen, dan zouden die kleintjes in de dorpen blijven bestaan. Maar liever 20 km rijden en daar kopen voor een procentje meer. Ze vergeten dat ze jaren met die wagen rijden en dus jaren 20 km meer zullen moeten rijden. En dat de service die zal zijn zoals we ze kennen van grote garages.
    En nu met de mogelijkheden van internet zal het nog veel erger worden in de toekomst. In alle sectoren. Internetaankopen zullen steeds meer ingeburgerd geraken. Heb je een nieuwe fiets nodig... met enkele muisklikken en 15 minuutjes werk vind je de goedkoopste. Kan honderden euro's verschil maken met de reguliere handel. Ook ik begin steeds meer via internet aan te kopen. is makkelijk, alles word aan huis geleverd. Je kan ook al auto's online kopen. Mensen zijn er nog niet gereed voor, maar het wordt de toekomst... Een testcentrum met raadgevers bvb en daarna online je bestelling plaatsen.

    Comment


    • #22
      Alleen in de kaatste post lees ik het verschil tussen de netto en bruto marge...

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
        we krijgen ondertussen us prijzen, of we daar blij voor moeten zijn is ander vraag

        in 2004 werd er gelachen met de citroen kortingen van 21%, vandaag realiteit bij alle constructeurs

        met dat verschil cit en pug veel te weinig ander markten beleveren
        Da's zoiets waar de mensen zich laten aan vangen. Korting 21%. Het was het bedrag ter waarde van de BTW 21% die je kreeg. Da's ongeveer 17.4% korting...
        Hoeveel keer dat ik daar destijds voor in discussie moeten gaan ben en de berekening moeten maken heb op een stukje papier. Wij gaven , ik zeg maar iets 19% korting, ah zeiden de mensen, bij citroen is het wel 21%...
        Zelf autogids ging in de fout met het zo te vermelden. Heb daar toen een lezersbrief over gestuurd die ze gepubliceerd hebben. Tja, als zelf die mannen het niet weten

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door Solleke Bekijk Berichten
          Dealers krijgen via de invoerder een aantal stockwagens binnen die ze verplicht moeten afnemen om aan hun invoerprijzen te geraken.

          Nemen ze die wagens niet af, dan is betalen ze voor al hun wagens meer.
          Stockwagens zijn verplichte nummers die via de invoerder komen, en worden vaak in paketten verkocht aan dealers, en die wagens moeten ze dan minstens periode x laten staan en maximum periode y en dan mogen ze aan prijs z verkocht worden.

          Dealers verdienen gemiddeld weinig aan auto's, het zijn de werkplaatsen die een garage draaiend houden, niet de autoverkoop.

          Ik weet nog de korting die ik als VW verkoper mocht geven:

          Polo: 4,5% (en das gans de winstmarge)
          Alles daarboven tot de Sharan 7,5% (en das gans de winstmarge)

          Pas boven de sharan kan uitzonderlijk een procentje ofzo meer gegeven worden omdat er iets meer marge op zit.
          Op een Touareg en een Phaeton zit uiteraard meer marge, maar die verkoop je niet elke week.

          Dus daarom dat bijna elke VW verkoper ineens gans de marge weggeeft aangezien in de dag van vandaag de klant toch ergens anders een offerte gaat vragen, en als jij het gedurft hebt om slechts 7% te geven op een Golf, dan gaan ze naar een andere VW garage een offerte vragen en die geeft wek de hele 7,5%, al scheelt dit amper 80 euro, die klant zijt ge kwijt. Dat de klant meer dan 80 euro kwijt is met alle VW garages in de buurt af te rijden voor offertes maakt niks uit, ze willen op papier de beste deal doen. Daarom dat ik het showroom verkopen rap beu was. Constant karrekesvolk die er een sport van maken de verkoper te doen zwoegen en zweten voor een verkoop om dan uiteindelijk de auto toch op een ander te bestellen.

          Nu scheer ik er vele over dezelfde kam hoor, er zijn ook fijne klanten.
          En ja, ik deed alles volgens het boekje, netjes terugbellen etc. Sinds het internet tijdperk weet een klant vaak al wat hij perfect wil en wat alles kost, dus is het als verkoper moeilijker geworden om een auto te verkopen.
          Bijna geen enkele klant koopt een auto na 1 bezoek/testrit, soms gingen er 5-6 bezoeken over een verkoop, en als je een klant verliest aan een concurrent die al 6 bezoeken heeft gedaan en waar je al uren en uren tijd hebt ingestoken... Ja dan verwens je even alles en iedereen
          Aangezien de dealer niets verdient aan een nieuwe wagen zal hij er zeker niets op tegen hebben dat ik mijn wagen met grote korting in het buitenland koop en bij hem kom voor onderhoud en garantiekwesties.

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door dikkejos Bekijk Berichten
            Vandaag bij een bmw-dealer binnengestapt, daar stond een gloednieuwe 5 serie, catalogus ongeveer 50.000 euro, voor 37.000 euro netto, alles betaald...
            Da's ongeveer 25 % korting, wegens stockmodel dacht ik, terwijl je anders op die auto met moeite misschien 8 % krijgt of zo...

            Dan vraag ik me toch af : doen ze die auto's dan met zoveel verlies weg ? Of is het toch niet zo slecht gesteld met de "kleine winstmarges op nieuwe auto's" waar alle autoverkopers steen en been over klagen ?

            Ik heb er vorige week in kalmthout ook zo ene zien staan (5 reeks, stockwagen) echter blijken dat wel pre facelift stockwagens te zijn. Niet erg als je daar niet wakker van ligt, maar niet echt te vergelijken met het bestellen van een nieuwe
            2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
            2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
            2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km


            2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
            2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
            2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door spitsmuis Bekijk Berichten
              Aangezien de dealer niets verdient aan een nieuwe wagen zal hij er zeker niets op tegen hebben dat ik mijn wagen met grote korting in het buitenland koop en bij hem kom voor onderhoud en garantiekwesties.

              Ze moeten nog altijd zo veel mogelijk verkopen dus zullen ze u niet graag zien komen met uw geïmporteerde auto.

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                Ze moeten nog altijd zo veel mogelijk verkopen dus zullen ze u niet graag zien komen met uw geïmporteerde auto.
                Aan het onderhoud verdienen ze, ook na de garantieperiode , goed hun kost of hebben ze liever dat ik naar Midas of Auto 5 ga ?

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door spitsmuis Bekijk Berichten
                  Aan het onderhoud verdienen ze, ook na de garantieperiode , goed hun kost of hebben ze liever dat ik naar Midas of Auto 5 ga ?

                  Onderhoud zal geen probleem zijn maar er zijn er hier op het forum die kunnen meepraten over het niet krijgen van garantie en terugroepacties bij een geïmporteerde wagen.

                  Comment


                  • #29
                    Ze zijn verplicht om dat te doen. In mijn rechtsbijstandverzekering zit trouwens een module waarin geschillen met oa. garagehouders/garantie gedekt worden.

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                      Onderhoud zal geen probleem zijn maar er zijn er hier op het forum die kunnen meepraten over het niet krijgen van garantie en terugroepacties bij een geïmporteerde wagen.

                      Ze mogen niet weigeren, kan voor leuke discussies voeren.
                      Of ze je auto dan met respect gaan behandelen weet ik niet.

                      Comment


                      • #31
                        Stel dat ik een auto koop bij een dealer in Antwerpen en daarna verhuis naar Diksmuide. Gaat de dealer in Diksmuide dan moeilijk doen over onderhoud en eventuele garantie ? Ik denk het niet. Stel dat een Duitser in Belgie in panne valt met zijn nieuwe wagen. Gaat een Belgische dealer die man dan respectloos behandelen en garantie weigeren ? Ik denk het niet.

                        Comment


                        • #32
                          Ik ga mijn wagen ook op onderhoud laten gaan bij een andere dealer dan waar ik hem gekocht heb, reden hiervoor is dat ik hem kan binnen steken en op wandelafstand van mijn nieuw werk zit.
                          Gaat die mens mij graag zien komen? Als ik hem de situatie uitleg waarschijnlijk wel.

                          Zou dat ook zijn met een Duitse import, geen idee, al zou het wel moete

                          Comment


                          • #33
                            Een kennis zegt mij dat hij op zijn stock wagen nog 4% korting bekomen heeft. Kan dit of maakt hij mij iets wijs?
                            Dacht dat de prijzen van stock modellen vast lagen.
                            den borre


                            "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                            "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                            Int3x0r
                            Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                            Comment


                            • #34
                              Op de nieuwe van mijn ma hebben we ook nog extra kortig gehad op de stock prijs. En die was al serieus cheap. Moesten we die zelf geconfigureerd hebben was die 3200duurder. Toch veel voor een simpele 1.2i poloke.
                              2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold

                              1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold

                              2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold

                              2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door spitsmuis Bekijk Berichten
                                Stel dat ik een auto koop bij een dealer in Antwerpen en daarna verhuis naar Diksmuide. Gaat de dealer in Diksmuide dan moeilijk doen over onderhoud en eventuele garantie ? Ik denk het niet. Stel dat een Duitser in Belgie in panne valt met zijn nieuwe wagen. Gaat een Belgische dealer die man dan respectloos behandelen en garantie weigeren ? Ik denk het niet.
                                Probeer het eens he. Koop een auto in het buitenland of bij Cardoen. Ga dan bij een dealer en verwacht full service. Zult van een kale reis terugkomen. En als ge al moet beginnen om uw bijstandsverzekering in te schakelen zijde goed bezig. Dan ga je zeker service krijgen.
                                Ja, in 't andere geval kan je met uwe mooien auto naar Midas gaan of Auto5. Kennen ze daar het woord service? Hebben die vervangwagens, computerapparatuur om aan je wagen te werken, originele wisselstukken,...?

                                De situatie die je aanbrengt van iemand die verhuist is niet te vergelijken. Als je een auto koopt in het buitenland voor de goedkoop, neem er dan de consequenties bij. Zorg dat je min of meer je plan kan trekken.

                                Er werd nergens gezegd dat een dealer niks verdient aan de verkoop. Hij verdient er weinig op, maar zijn volumebonus kan dit goedmaken.

                                Ik kocht een elektrische fiets met heel wat electronica op. Gekocht via internet in Nederland. Als ik daar problemen mee heb ga ik ook niet bij een verkoper van het merk aankloppen hier in de streek. Ik zorg er wel voor dat dit via Nederland gebeurt. Ik zou eigenlijk niet durven bij een fietsenmaker gaan, gewoon uit schaamte.

                                Ah ja, je moet eens in panne vallen in het buitenland met je wagen en die binnendoen voor herstel in een plaatselijke garage. Daar spelen ze met uw voeten dat het gene naam heeft.

                                Als ge voor het profijt gaat, trek de lijn dan door en ga op onderhoud bij een specialist van het merk.

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door alanus Bekijk Berichten
                                  Een kennis zegt mij dat hij op zijn stock wagen nog 4% korting bekomen heeft. Kan dit of maakt hij mij iets wijs?
                                  Dacht dat de prijzen van stock modellen vast lagen.
                                  Dat kan. Maar dat zijn dan auto's die al een tijdje op stock staan. Soms geeft de invoerder hier een extra op. Maar die auto kan dan wel enkel maanden in de showroom gestaan hebben. Dat weet je niet. Of er is een facelift uit. Of bij het veranderen van de milieunorm kan het ook zijn dat de stock voor een bepaalde datum weg moet.

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Solleke Bekijk Berichten
                                    Bijna geen enkele klant koopt een auto na 1 bezoek/testrit, soms gingen er 5-6 bezoeken over een verkoop, en als je een klant verliest aan een concurrent die al 6 bezoeken heeft gedaan en waar je al uren en uren tijd hebt ingestoken... Ja dan verwens je even alles en iedereen
                                    Zal dan ook wel in omgekeerde volgorde gebeuren?
                                    previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                                    current : BMW 330D F30

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                                      Onderhoud zal geen probleem zijn maar er zijn er hier op het forum die kunnen meepraten over het niet krijgen van garantie en terugroepacties bij een geïmporteerde wagen.
                                      Tiens, wie zou dat zijn???

                                      En betreffende dat niet mogen weigeren moet ik ook eens lachen.

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                                        Tiens, wie zou dat zijn???

                                        En betreffende dat niet mogen weigeren moet ik ook eens lachen.
                                        Lol,
                                        Ze mogen u niet weigeren maar wat doen ze allemaal niet als je hun daarop wijst.
                                        Zou hem ook niet met vertrouwen achterlaten.
                                        den borre


                                        "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                        "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                        Int3x0r
                                        Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                        Comment


                                        • #40
                                          Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                                          Tiens, wie zou dat zijn???

                                          En betreffende dat niet mogen weigeren moet ik ook eens lachen.
                                          Inderdaad, het ging over jou. Jij zet het nog op het forum maar er zijn er zeker meer dan genoeg die dat niet doen.


                                          Sommige mensen zijn zo arrogant om te denken dat ze automatisch recht hebben op alles.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X