Het is in elk geval zo dat over de marges van dealers nogal gespeculeerd wordt. Veel mensen denken dat de winst enorm is. De winst is voor een garage enkel goed als ze volume draaien. Garages die pakweg 70 - 80 auto's per jaar verkopen hebben het echt niet makkelijk. Meestal specialiseren die zich in de na-verkoop en onderscheiden ze zich daar wel in. Ze moeten wel om hun bestaan te garanderen.
Het is eigenlijk jammer dat er de laatste jaren zoveel moesten stoppen. Garages worden altijd groter. Enerzijds de fout van de klant die steeds meer verwacht. Anderzijds doet de klant zichzelf daarmee tekort. Het was dikwijls in die kleinere garages waar ze een persoonlijke behandeling kregen en een daarbij horende service.
Toen ik klein was en mijn vader een nieuwe auto kocht, gingen we naar de garage en mijn vader vroeg wat kost dat? En dat was de prijs, daar werd niet over gesproken. Nu wordt er gediscussieerd voor de laatste procent. 1 procent op 25000 euro is och arme 250 euro. Mochten de klanten de garages dat extra procentje gunnen, dan zouden die kleintjes in de dorpen blijven bestaan. Maar liever 20 km rijden en daar kopen voor een procentje meer. Ze vergeten dat ze jaren met die wagen rijden en dus jaren 20 km meer zullen moeten rijden. En dat de service die zal zijn zoals we ze kennen van grote garages.
En nu met de mogelijkheden van internet zal het nog veel erger worden in de toekomst. In alle sectoren. Internetaankopen zullen steeds meer ingeburgerd geraken. Heb je een nieuwe fiets nodig... met enkele muisklikken en 15 minuutjes werk vind je de goedkoopste. Kan honderden euro's verschil maken met de reguliere handel. Ook ik begin steeds meer via internet aan te kopen. is makkelijk, alles word aan huis geleverd. Je kan ook al auto's online kopen. Mensen zijn er nog niet gereed voor, maar het wordt de toekomst... Een testcentrum met raadgevers bvb en daarna online je bestelling plaatsen.
Het is eigenlijk jammer dat er de laatste jaren zoveel moesten stoppen. Garages worden altijd groter. Enerzijds de fout van de klant die steeds meer verwacht. Anderzijds doet de klant zichzelf daarmee tekort. Het was dikwijls in die kleinere garages waar ze een persoonlijke behandeling kregen en een daarbij horende service.
Toen ik klein was en mijn vader een nieuwe auto kocht, gingen we naar de garage en mijn vader vroeg wat kost dat? En dat was de prijs, daar werd niet over gesproken. Nu wordt er gediscussieerd voor de laatste procent. 1 procent op 25000 euro is och arme 250 euro. Mochten de klanten de garages dat extra procentje gunnen, dan zouden die kleintjes in de dorpen blijven bestaan. Maar liever 20 km rijden en daar kopen voor een procentje meer. Ze vergeten dat ze jaren met die wagen rijden en dus jaren 20 km meer zullen moeten rijden. En dat de service die zal zijn zoals we ze kennen van grote garages.
En nu met de mogelijkheden van internet zal het nog veel erger worden in de toekomst. In alle sectoren. Internetaankopen zullen steeds meer ingeburgerd geraken. Heb je een nieuwe fiets nodig... met enkele muisklikken en 15 minuutjes werk vind je de goedkoopste. Kan honderden euro's verschil maken met de reguliere handel. Ook ik begin steeds meer via internet aan te kopen. is makkelijk, alles word aan huis geleverd. Je kan ook al auto's online kopen. Mensen zijn er nog niet gereed voor, maar het wordt de toekomst... Een testcentrum met raadgevers bvb en daarna online je bestelling plaatsen.
Comment