Ze hebben mij ooit verteld dat de winst op mercs afhankelijk is op het aantal wagens dat ze verkopen, dus als jij net de maand kan goedmaken door die extra wagen die een bonus geeft dan zullen ze moeite doen met de prijs. De enige echte onderhandelingsmarge zijn vaak de opties waar ze mee kunnen spelen.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
werkelijke marges dealers ?
Collapse
X
-
En waarom zouden dat de opties zijn? Die opties kosten evenveel als een korting op de wagen... het is gewoon de politiek van een merk om niet teveel korting in procenten te geven maar opties of optiepaketten als vorm van korting aan te bieden. Dit om de discussie van het laatste procentje te vermijden en niet het imago te hebben van andere merken die wel met kortingen gooien. Vooral imago behouden op duurdere wagens door ze niet te solderen.
Als een dealer nog 1 of 2 auto's nodig heeft zet hij er gewoon twee extra in demo of als vervangwagen en verkoopt een andere demo of vervangwagen.. Zo heeft hij zijn aantal ook. En de volumebonus wordt niet per maand bekeken maar per trimester of quadrimester. Dus moet het al erg lukken dat het op 1 of 2 auto's zou aankomen.
De eerste 3 maanden van het jaar kan je jaar maken of kraken. Als je dan niet voldoende verkocht hebt zit je met een probleem. De helft van de jaaromzet wordt die eerste 3 maanden gerealiseerd.
Comment
-
Kan alleen maar zeggen dat de marketing werkt.
Ze willen ons doen geloven dat er geen garagist geld verdient aan de verkoop van (nieuwe) autos, en toch bouwen ze allemaal showrooms pm ter grootst. En lopen er goedbetaalde verkopers rond.
Om dan 100€ te verdienen op een auto.... Maak dat een ander wijs.
Als je tegen een verkoper zegt dat hij tot 7% mag weg geven, omdat de garage er niet meer marge op heeft, dan is 7% weg.
Bij Citroen zeggen ze hetzelfde, maar dan met 18%, en dus geven verkopers die 18% weg....
De enige die de echte marge kent is de baas van de garage, en niet de verkoper die in de showroom rond loopt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk BerichtenKan alleen maar zeggen dat de marketing werkt.
Ze willen ons doen geloven dat er geen garagist geld verdient aan de verkoop van (nieuwe) autos, en toch bouwen ze allemaal showrooms pm ter grootst. En lopen er goedbetaalde verkopers rond.
Om dan 100€ te verdienen op een auto.... Maak dat een ander wijs.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Shoves Bekijk BerichtenTel daar de kost voor die grote showroom met bepaalde dure verplichtingen qua infrastructuur opgelegd door constructeur, het goedbetaald loon van de verkoper, de testritwagens, de PDI van de nieuwe wagen dat meer & meer tijd in beslag neemt incl. kuisen, de administratieve medewerker enz van af en het zal minder dan die € 100 per auto zijn ja.
Comment
-
Ik heb trouwens in het buitenland gekocht omdat de combinatie die ik wou (TGI + Highline) in Belgie niet mogelijk was. Het kleine prijsvoordeel was dus niet doorslaggevend. De dealer kan niet anders dan er begrip voor hebben dat de klant dan op een alternatieve manier aan zijn wagen komt. Hij hoeft trouwens niet te weten hoeveel ik werkelijk voor de wagen betaald heb. Ze zouden wel gek zijn om te weigeren deze wagen te onderhouden. Aan 4 literkes olie à 25 euro per liter verdienen ze blijkbaar al zoveel als aan de verkoop van een nieuwe wagen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door alanus Bekijk BerichtenEen kennis zegt mij dat hij op zijn stock wagen nog 4% korting bekomen heeft. Kan dit of maakt hij mij iets wijs?
Dacht dat de prijzen van stock modellen vast lagen.
Ik heb op de mijne nog een pak korting gekregen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichtenen waarom doen die groepen dan die grote investeringen? Om niks te verdienen?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk BerichtenKan alleen maar zeggen dat de marketing werkt.
Ze willen ons doen geloven dat er geen garagist geld verdient aan de verkoop van (nieuwe) autos, en toch bouwen ze allemaal showrooms pm ter grootst. En lopen er goedbetaalde verkopers rond.
Om dan 100€ te verdienen op een auto.... Maak dat een ander wijs.
Als je tegen een verkoper zegt dat hij tot 7% mag weg geven, omdat de garage er niet meer marge op heeft, dan is 7% weg.
Bij Citroen zeggen ze hetzelfde, maar dan met 18%, en dus geven verkopers die 18% weg....
De enige die de echte marge kent is de baas van de garage, en niet de verkoper die in de showroom rond loopt.
Je denkt toch niet dat merken op een auto dezelfde marges hebben? En dat de ene 18 procent van zijn marge geeft terwijl de andere hebberig zou zijn en maar 7 geeft.
Nogmaals, dealers verdienen wel aan de verkoop van auto's. Maar niet heel veel. Ze moeten hun volume halen om een bonus te krijgen. Zonder die bonus hebben ze bitter weinig verdiend als je de verkoper, de showroom, de verwarming, de computers, de opleidingen nieuwe wagens, de elektriciteit enz enz van af trekt. Vandaar dat er zoveel kleine garages verdwijnen of 'specialist' worden. Grote aantallen, anders kunnen ze niet blijven bestaan. Als je dan nog eens rekening houdt met de grote investeringen dat die mensen moeten doen, niet alleen voor hun gebouwen en apparatuur maar ook hun stock. De risico's die ze nemen... ik heb er respect voor.
Blijkbaar is voor sommigen een garage iets waar ze zo graag over speculeren. En dromen... Ik denk dat ne fietsenhandelaar meer verdient op een fiets van 2000 euro. Allez ik ben het zeker eigenlijk. Bizar dat we daar nog geen korting afdingen, alhoewel als je ernaar vraagt je ook korting krijgt. Ik vraag overal korting als ik iets groots koop. Nieuwe garagepoorten, nieuw salon, nieuwe zitmaaier, heggeschaar, tuin laten aanleggen,... noem maar op. En je krijgt in 90 procent van de gevallen een mooie korting. Vroeger durfde ik dat niet. Maar er hebben in mijn leven zoveel mensen aan mij korting gevraagd dat ik alle gene verloren ben lol.
Comment
-
Een dealer verkoopt een nieuwe wagen zelden met verlies. De winstmarges zijn idd kleiner door sterkere concurrentie enz...sigpic
http://www.streamlinecarcare.be
lakbehandelingen voor voertuigen
MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2
Comment
-
Tuurlijk, waarom zou hij verlies maken. Een auto geraakt altijd verkocht. Is het een moeilijk model dan zetten ze die auto op de ruilbeurs. Dat is een beurs waar elke dealer van het merk over het ganse land inzage in heeft. Moet er een auto snel geleverd worden, bvb klant na ongeval, dan kan de dealer kijken of er iets tussen zit dat die klant aanstaat. En zo geraakt elk model verkocht. Blijft het echt staan, dan is de invoerder er nog om eens een extra tussenkomst te doen. En met een grotere korting... dan geraakt zelfs het raarste model verkocht
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenzie jij nog veel investeringen ?
Heremans in GRoot-Bijgaarden is afgebrand. Was vroeger Audi en VW. Nu heropgebouwd, showroom is 2 keer zo groot, en enkel voor VW. Ze hebben zeker meer geïnvesteerd dan ze van hun brandverzekering ontvangen hebben.
Er zitten daar 3 verkopers. Jaarlijkse loonkost (inclusief werkgeversbijdragen, firmawagen, ziektverzekering etc) zal makkelijk 80-100k€ zijn.
Dus zitten ze al met een kost van ca 250.000€.
Stel dat ze in totaal 1000 autos per jaar verkopen.
Hoe geraken die daar aan uit als ze maar 200-300€ per auto verdienen?
Hoe gaan ze die showroom van meer dan 1mio afbetalen?
Ik heb nooit beweerd dat ze 30% maken op een auto, maar dat er maar 200€ winst gemaakt wordt is onmogelijk.
Comment
-
Sommige showrooms dat geüpdatet worden is gewoon verlplicht door het merk.
Tegenwoordig moeten bijna alle showrooms uniform zijn. In één en dezelfde stijl.
Simpelste voorbeeld is de Blue Box showroom van Peugeot. Volg je niet als dealer, dan vlieg je eruit.
Dan heb je als zelfstandige dealer de keuze: investeren in je showroom, of niet inversteren en je officiële dealer licentie kwijtspelen.
Hoe komt het denk je dat bvb bijna alle VW showrooms er hetzelfde uitzien? Allemaal richtlijnen van de grote baas. Niet elke garage doet dit vrijwillig hoor, soms kunnen ze niet anders...
En geloof mij, van verkoop van de wagens kan een garage niet leven.
Honda Center Antwerpen, simpel voorbeeld.
Enkel Honda, maar weinig werk in de werkplaats, want het zijn gewoon erg betrouwbare wagens. Zeker niet doodgeconcurreerd door andere showrooms want het is niet dat er in elk dorp een Honda garage is. Om te overleven ging er een tweede merk bijgekomen zijn, maar Honda in Brussel heeft njet gezegd aan een 2e merk. Dus Honda Center Antwerpen dicht. Bracht niet genoeg op.Aankoop, verkoop van tweedehandswagens. Specialisatie Japanse wagens en voornamelijk Honda. Ook import, keuring en homologatie mogelijk op aanvraag van het buitenland, auto halen op bestelling. Ook verkoop van occasie onderdelen en nieuwe performance parts. Ook levering en of installatie van car audio. Voor meer info stuur maar een berichtje
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
Ik heb nooit beweerd dat ze 30% maken op een auto, maar dat er maar 200€ winst gemaakt wordt is onmogelijk.
3 procent op pakweg gemiddeld 20 k is 600 Euro per auto. Je moet veel auto's verkopen dus.
Indien volumebonus niet gehaald, grote problemen om rond te komen.
Dus, ze moeten die bonus halen om rond te komen. Snap je nu?
En dan zijn er nog budgetten van de invoerder voor de uniforme merkaankleding, publiciteit,... Ook hier zijn tussenkomsten in.
Ook zijn er winsten op tweedehandswagens.
Het is dus niet zo makkelijk andermans rekening te maken. Ik merk dat men wel liever heeft dat het slecht gaat met iemand of met een bedrijf. Als je tegen iemand zegt dat het goed gaat, dan is er onmiddellijk afgunst.
Vraag me af of sommigen überhaupt nog iets durven kopen uit schrik dat er winst gemaakt wordt. Al eens gerekend wat bvb een Carrefourvestiging moet doen om rendabel te zijn? hoeveel winst ze maken op een pakje koffie? Ik iig niet
Comment
Comment