Mededeling

Collapse
No announcement yet.

werkelijke marges dealers ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #81
    Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
    Feit is dat de marges op auto's niet bekend zijn omdat iedere Jan met de pet die int fabriek werkt dan denkt dat hij daar zoveel mogelijk moet afpitsen. Hetzelfde soort mensen dat ook groen wordt van afgunst wanneer ze geloven dat er fortuinen worden verdient met auto's verkopen.
    Feit is dat de meeste mensen denken dat brutowinst gelijk staat aan nettowinst.

    Een schoenenwinkel heeft makkelijk 70% Brutowinst op een paar schoenen. Maar nadat alle kosten betaald zijn blijven er geen schatten over.

    Ik vind dat iedere business een gezonde marge moet halen, anders gaat ze toch failliet. Wat kan mij het schelen dat die garagist goed verdient als ik een goede auto en degelijke service krijg. Maar als ik elders dezelfde service en auto kan krijgen voor een prijs die 20% lager ligt, tja, dan zou het wel eens kunnen dat ik elders ga kopen. En dat heeft dan niks met afgunst te maken, maar met marktprijzen.

    Comment


    • #82
      Ik laat het erbij. Probeer te bewijzen wat je wilt met gissen en koppig zijn. Bij jou zijn het veronderstellingen, bij mij zijn het feiten. Dat is het verschil.
      Als ik zo eens naar je posts kijk, ben je enorm bezig met hetgene wat anderen verdienen.

      In belgie heeft iedereen dezelfde rechten. Als u denkt dat met de verkoop van nieuwe wagens enorme winsten te maken zijn, staat het u vrij uw spaarcenten hier in te investeren. Er wordt afgunstig gekeken naar de grote bedrijven die inderdaad winst maken door hun volume, maar alle kleinere dealers die de laatste jaren hun deuren moesten sluiten, vergeet je. En die stopten wellicht omdat er zo'n grote marges te halen zijn...

      Comment


      • #83
        Velen stoppen natuurlijk ook omdat ze volumes moeten afnemen die in hun kleine regio niet te halen zijn. De groten zullen dan zijn gelijk de grote banken, eer die eruit gaan duurt wat langer maar ze gaan wel met een grote knal.

        Comment


        • #84
          Ik weet dat de vaste kosten hoog zijn, en dat de eisen hoog liggen voor een dealer.
          Dat er geeist wordt om grote showrooms met aparte merken te bouwen weet ik ook.
          Kleine dealers kunnen dat inderdaad niet volhouden omdat ze daarvoor te weinig auto's verkopen.
          De grotere voldoen wel aan die eisen, en krijgen daarvoor grotere brutomarges. ANDERS HOUDEN ZE DAT NIET VOL, en dan zouden ook die grote dealers die investeringen niet doen.

          Laat me met een ander bewijs af komen.
          Mercedes neemt meer en meer van zijn dealers zelf over. Dat doen ze toch om meer geld te verdienen zeker, en niet minder.


          Het kan me echt niet maken dat anderen veel of meer centen verdienen, daar ben je fout in. Meestal vind ik dat mensen te weinig verdienen voor wat ze doen, of voor de verantwoordelijkheid en risico's die ze dragen.

          Ik bekijk regelmatig de balansen van mijn klanten als die beschikbaar zijn. Eerlijk, ik werk echt liever met een klant die goed geld verdient aan mijn product dan iemand die elke keer komt zagen dat hij niks verdient.
          En hetzelfde geldt voor leveranciers. Als die verlies draaien, dan loop je risico's.

          Ik heb mijn werkgevers ook zo gekozen. Hoe kan je nu goed verdienen en doorgroeien in een bedrijf dat op de rand van het faillissement staat.

          Mijn principe is leven en laten leven. En als je het goed hebt niet klagen, maar trachten de zaak te laten groeien en het nog beter maken.

          Comment


          • #85
            Tendens is om naar steeds grotere garages over te stappen. Is veel interessanter voor de invoerders. Veel minder werkingskosten...

            Comment


            • #86
              Spreek ik niet tegen, en ook niet dat er druk zit op de ketel om aantallen te halen.

              Comment


              • #87
                Ik volg DHL in deze.

                En wie zit er eigenlijk achter die grote mastodont-garage-paleizen die nu opduiken? Meestal is dat niet de garagehouder van vroeger maar grote investeringsgroepen of zelfs de invoerder zelf die er een schakel tussenuit haalt. Dikwijls blijft dan wel om commerciële redenen de naam van de -gekende- garage behouden. De bestaande garagehouder komt dan in een soort onderaanneming/dienstverband of wordt er volledig buiten gehouden. En de klant, die wordt een nummer...

                Wij kopen onze wagens nog steeds bij en bevriende garagehouder die al meer dan 45 jaar achter zijn merk staat. De garage is middelgroot maar doet niet altijd mee aan de soms megalomane wedloop binnen de industrie. Dat wordt door de invoerder wss niet altijd op applaus onthaald, maar zolang de verkoopaantallen bovengemiddeld blijven wordt er wel wat door de vingers gekeken denk ik.

                In de huidige tijden een merkgarage oprichten is pure financiële zelfmoord, tenzij je een enorm kapitaal achter je hebt en de rentabiliteit kan verhogen door volume over meerdere vestigingen.
                King of the Ludospace - currently running nr. 6

                2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
                2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast

                Comment


                • #88
                  In de huidige tijden een merkgarage oprichten is pure financiële zelfmoord, tenzij je een enorm kapitaal achter je hebt en de rentabiliteit kan verhogen door volume over meerdere vestigingen.


                  Heel juist.... En dat is de tendens. Jonge starters beginnen geen merkgarage meer

                  Comment


                  • #89
                    Heel veel waarheid in de laatste posts...
                    Je merkt wel duidelijk het verschil tussen mensen die in de sector actief zijn( of geweest zijn) en mensen die buiten de sector staan...

                    Comment


                    • #90
                      Ge moet niet in de sector actief zijn om dat te weten he. Dat de autosector (zoals veel sectoren) onder druk staat weet iedereen.
                      Dat sommige auto's in andere landen veel goedkoper zijn ook. Lokale kosten zullen daar niet vreemd aan zijn.

                      Ik trek me daar allemaal niet teveel van aan, het enige wat mij stoort is dat ze u al korting geven vooraleer ge goed en wel binnen zijt. Afficheer die auto's dan correct, zou leuker zijn voor ieders VAA en misschien meer mensen aantrekken die nu denken dat ze ne nieuwe auto niet kunnen betalen.

                      Comment


                      • #91
                        Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                        In de huidige tijden een merkgarage oprichten is pure financiële zelfmoord, tenzij je een enorm kapitaal achter je hebt en de rentabiliteit kan verhogen door volume over meerdere vestigingen.


                        Heel juist.... En dat is de tendens. Jonge starters beginnen geen merkgarage meer
                        Heb ik ergens het tegendeel beweerd?

                        Comment


                        • #92
                          Oorspronkelijk geplaatst door arbe Bekijk Berichten
                          Ge moet niet in de sector actief zijn om dat te weten he. Dat de autosector (zoals veel sectoren) onder druk staat weet iedereen.
                          Dat sommige auto's in andere landen veel goedkoper zijn ook. Lokale kosten zullen daar niet vreemd aan zijn.

                          Ik trek me daar allemaal niet teveel van aan, het enige wat mij stoort is dat ze u al korting geven vooraleer ge goed en wel binnen zijt. Afficheer die auto's dan correct, zou leuker zijn voor ieders VAA en misschien meer mensen aantrekken die nu denken dat ze ne nieuwe auto niet kunnen betalen.
                          Ik zou dat ook leuker vinden, en duidelijker, maar in de praktijk niet zo makkelijk toepasbaar... We krijgen allemaal graag een mooie korting hé...
                          Neem bijv Dacia, dit merk wordt al 7-8jaar aan nettoprijzen verkocht in België. Korting worden daar niet toegekend en dat levert wekelijks nog altijd leuke gesprekken op hoor...

                          En wat ik in men vorige post bedoelde is, dat je duidelijk merkt dat de mensen binnen de sector een iets realistischer beeld hebben van de marges ( bruto en netto).

                          Comment


                          • #93
                            Welke discussies bij de aankoop van een Dacia gevoerd werden. Nu beginnen mensen te beseffen dat je daar geen korting krijgt. Tenzij weer op een langdurig stockmodel, dan wordt er eens 500 euro gegeven. Maar je krijgt hier wel met salondagen en andere open deurdagen financieringen aan 0%. Voor de dealers is er geen marge om nog korting op een Dacia te geven.

                            De kunst van verkopen is jongleren met de kortingen. heb je iemand die echt het onderste uit de kan wil, maak die zot ven een stockwagen die er al lang staat met extra premie. Die denkt de zaak van zijn leven gedaan te hebben. Of van een pre faceliftmodel. Je hebt veel prijskopers. Of die altijd de slimsten zijn stel ik sterk in vraag.

                            Ik kan hier toch moeilijk van de merken die ik ken de exacte marges gaan geven die een dealer heeft en wat hij weggeeft. Ik moet een beetje algemeen blijven, dat is niet meer dan eerlijk tov die mensen.

                            Dat Mercedes de garages in eigen beheer gaat doen, dat is toch normaal. Een bedrijf is per slot van rekening doorgaans een winstgevende onderneming. Als Mercedes een kapitaaloverschot heeft kunnen ze daar in investeren. Peugeot doet het anders, die trekken kapitalen aan in de PSA groep in de vorm van spaarboekjes. Je kan bij hen een internetspaarboekje met vrij hoge intrest openen.

                            De invoerder hebben niet liever dan hele grote garages. Garages die een paar duizend wagens per jaar verkopen. Dat houdt in dat de invoerder zijn testcentrum kan stoppen, zijn toonzaal met alle modellen kan stoppen. Wat enorm veel geld kost. Grote dealers hebben stock genoeg om dit op te vangen.

                            Het is de klant zelf die kortingen gevraagd heeft. vroeger was dat niet. Tot er ene een radio vroeg bvb. En de volgende zei dat hij al een radio had en die vroeg een volle tank. En zo stillekes aan is dit ingeburgerd geraakt. Wij lachten vroeger met de Turken, maar doen in feite net hetzelfde

                            Voor de klant kunnen de grote garages voor en nadelen hebben. Hij zal zich verder moeten verplaatsen. De prijzen zullen overal min of meer hetzelfde zijn. De aanpak zal minder persoonlijk zijn. De prijzen voor onderhouden en zo kunnen duurder zijn. Anderzijds zal er meer know how aanwezig zijn.
                            Maar toch vind ik het jammer dat de kleine dealer (de onderagenten) stillekes aan verdwijnen. En er gaan geen nieuwe komen. De middelgrote worden de onderagenten van vroeger. En zoals dikwijls zullen de rijken rijker worden.

                            Mensen die denken dat de marges groot zijn hebben dat nog van vroeger toen er geen korting gegeven werd. Toen hadden de dealers gouden tijden. Vandaar de zovele kleine garages vroeger. Nu moet je een echt manager zijn met veel eigen kapitaal om iets op te richten. De garagist van vroeger die met een vuile overall uit zijn garage kwam bestaat niet meer. De moderne garagist is een zakenman die delegeert.

                            Comment


                            • #94
                              Ik denk echt dat wij hetzelfde aan het vertellen zijn.

                              Deftige bruto marges en degelijk verdienen op onderhoud om kortingen te kunnen geven en die grote infrastructuur te kunnen betalen.

                              En dat je met 150.000€ kapitaal geen garage meer kan beginnen is al heel lang het geval.

                              Comment


                              • #95
                                Wat bruto marges betreft is er natuurlijk ook een groot verschil tussen de modellen. een 1 reeks tov een 6 reeks.

                                Ik zit niet in de sector maar op een 6 reeks kan het niet anders dan dat de marge GROOT is, net zoals de marge op een 7 veel groter zal zijn dan op een 3, toch?
                                previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                                current : BMW 330D F30

                                Comment


                                • #96
                                  Bij BMW weet ik het niet. Doorgaans zit er tussen het lagere gamma en het hogere gamma een procent a twee procent verschil. Het bedrag is ook groter he, dus hoe duurder de auto, hoe meer winst. 3 procent netto op 70.000 euro is toch al 2100 euro.
                                  Voor de verkoper maakte het ook niks uit. Werk om een dure auto te verkopen is hetzelfde als het werk om een goedkopere te verkopen. Het ergste zijn diegenen die een lease auto krijgen. Daar kunde soms dagen mee bezig zijn. Zeker als't de eerste keer is dat ze er enen mogen kiezen.
                                  Ik had er zelfs enen die de lease auto niet bij ons gekocht had en zich kwam aanbieden voor onderhoud. Die vroeg wat er voor hem aan vasthing als hij in het vervolg bij ons op onderhoud zou komen. Ben in ne lach geschoten...
                                  Haha, nu al die leaserijders hier op mijn dak lol. Ik zal er maar direct bijzeggen dat het niet allemaal dezelfde zijn.

                                  Comment


                                  • #97
                                    Ik ben al meer dan 15 jaar leasingrijder.
                                    Ik maak altijd configs via het web, mail dan door naar de verkoper. Meestal heeft die mij dan nog niet gezien.
                                    Daarna moet de offerte dan via de vlootbeheerder naar de leasingsmaatschappij, en krijg je te horen of het past of niet.

                                    En omdat je niet altijd kan zien welke optie welke effect heeft op de maandprijs gaan daar wel wat offertes over heen.
                                    Pas als ik dan één of twee offertes heb die kunnen ga ik de auto eens deftig bekijken en eventueel testrijden (als ik nog niet met die auto's van een collega of zo gereden heb).
                                    Vond altijd dat het geen zin heeft naar een auto te gaan kijken of testrijden als je niet zeker bent dat je die in je budget krijgt.
                                    En zelf nog onderhandelen heeft toch geen zin. Prijzen liggen vast in conventies.

                                    Comment


                                    • #98
                                      Toen ik nog consultant was kregen we een lijst, op zich wel makkelijk. Enkel kleine verschillen, paar opties kiezen en kleur. Alleen jammer voor iemand die meer wil dan een standaardautootje.

                                      Comment


                                      • #99
                                        Bij ons is de vrijheid nogal groot, maar er zijn wat minimale eisen (metaalkleur, diesel, 4 deuren, GPS ingebouwd), een aantal merken (Merc, BMW, Audi, Ford, VW, Volvo), en een grens op CO2.
                                        En dan natuurlijk een budget afhankelijk van graad en functie.

                                        Comment


                                        • Dat was eerst bij ons (Cegeka indertijd) ook, naargelang ze groeiden werd het krapper en krapper om de wildgroei te beperken.
                                          Ik ben wel vertrokken vooraleer co² er ook nog bijkwam.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X