Mededeling

Collapse
No announcement yet.

werkelijke marges dealers ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door arbe Bekijk Berichten
    Toen ik nog consultant was kregen we een lijst, op zich wel makkelijk. Enkel kleine verschillen, paar opties kiezen en kleur. Alleen jammer voor iemand die meer wil dan een standaardautootje.
    Dat werd meer en meer gedaan. Keuze uit een paar merken en modellen. Zelfs de kleur stond vast. Wellicht om beetje werk te besparen bij de fleetmanagers.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
      Bij BMW weet ik het niet. Doorgaans zit er tussen het lagere gamma en het hogere gamma een procent a twee procent verschil. Het bedrag is ook groter he, dus hoe duurder de auto, hoe meer winst. 3 procent netto op 70.000 euro is toch al 2100 euro.
      Voor de verkoper maakte het ook niks uit. Werk om een dure auto te verkopen is hetzelfde als het werk om een goedkopere te verkopen. Het ergste zijn diegenen die een lease auto krijgen. Daar kunde soms dagen mee bezig zijn. Zeker als't de eerste keer is dat ze er enen mogen kiezen.
      Ik had er zelfs enen die de lease auto niet bij ons gekocht had en zich kwam aanbieden voor onderhoud. Die vroeg wat er voor hem aan vasthing als hij in het vervolg bij ons op onderhoud zou komen. Ben in ne lach geschoten...
      Haha, nu al die leaserijders hier op mijn dak lol. Ik zal er maar direct bijzeggen dat het niet allemaal dezelfde zijn.
      wat is het probleem met leasewagen op onderhoud die niet bij betr. garage gekocht is?

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Blue5 Bekijk Berichten
        wat is het probleem met leasewagen op onderhoud die niet bij betr. garage gekocht is?
        't 'Probleem' zit 'm in de begeleidende vraag "wat er voor hem aan vasthing".
        Smilin' Jack - Speed Pilot

        Comment


        • Ik heb het zelfs meegemaakt dat een kleine garage me duidelijk liet weten dat leaseauto's hun eigenlijk niet interesseerden.
          Iedere keer als ik mijn auto binnendeed voor een onderhoud, en iets extra moest laten doen (lampje kapot, luidspreker die niet werkte of zo), dan was er altijd iets wat niet gedaan was, en waarvoor ik dan een nieuwe afspraak maakte.
          Dan vonden ze blijkbaar niet zo leuk, en ze vroegen me om een andere garage te zoeken. Ze zeiden dat ze toch niks verdienden aan leaseauto's....

          Een jaar of 2 later was die garage dan toch dicht.

          Comment


          • Ja dat is't... Dat was erover vond ik. Mensen durven veel vragen maar zo enen ben ik toch maar 1 keer tegen gekomen. Kameraad die wat verder een benzinestation heeft vertelde mij dat diezelfde gast steeds bij hem kwam tanken en elke keer zijn atelier (die doet onderhoud en herstellingen alle merken) binnenreed en vroeg om zijn banden op te pompen. Twee keer per week. enkele weken heeft hij dat volgehouden, toen heeft hij gezegd dat hij niet van plan was dit zo dikwijls te blijven doen. Zit zo een bandendrukcontrolesysteem op de auto en die gast wou dat elke band steeds perfekt dezelfde en juiste druk had. Natuurlijk verandert die druk tijdens het rijden maar dat wou hij niet begrijpen. Hierna is hij daar nooit meer gaan tanken.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
              Ik heb het zelfs meegemaakt dat een kleine garage me duidelijk liet weten dat leaseauto's hun eigenlijk niet interesseerden.
              Iedere keer als ik mijn auto binnendeed voor een onderhoud, en iets extra moest laten doen (lampje kapot, luidspreker die niet werkte of zo), dan was er altijd iets wat niet gedaan was, en waarvoor ik dan een nieuwe afspraak maakte.
              Dan vonden ze blijkbaar niet zo leuk, en ze vroegen me om een andere garage te zoeken. Ze zeiden dat ze toch niks verdienden aan leaseauto's....

              Een jaar of 2 later was die garage dan toch dicht.
              Nochtans kan je goed verdienen aan een leasing wagen. Is gewoon wat meer werk om goedkeuringen te vragen maar zij betalen altijd het max vastgestelde uurloon en zo. Enkel voor banden doen ze soms moeilijk. Dikwijls gaan ze niet akkoord met de termijn waarop ze versleten zijn.

              Comment


              • De uiteindelijke dealermarge ligt laag. Rond de 3% gemiddeld voor alle merken en types lijkt me realistisch. Dit is dan wat ze (zonder een eventuele bonus aan hun VERKOPER) netto overhouden op een verkoop.
                Nu bepaalt de dealer heus de verkoopprijs niet hé. De aanbevolen verkoopprijs én de catalogusprijs worden opgesteld door de invoerder. Daar blijft dan een marge over en daar kan de dealer vrij over beschikken. Deze vrije marge is bij veel promotiemodellen zelfs geen 3%. Daarom dat ik het ook een GEMIDDELDE noem, want niet elke verkoop valt te vergelijken.

                De marges van de invoerder (hun aankoopprijs t.o.v. de effectieve verkoopprijs naar een dealer) liggen veel hoger. 30 % ? 35 % ? Ergens in die grootorde.

                Wat veel mensen wel vergeten is dat er voor bepaalde invoerders er ook verschrikkelijk veel afhangt van de wisselkoers. Of wist u soms niet dat Tsjechië (Skoda) nog steeds met CZK's werkt ? Of dat een Honda, Toyota, Kia, ... geproduceerd in Azië aangekocht wordt in (bijvoorbeeld) Yen ? Beeldt u maar eens in dat je vandaag 10 000 auto's bestelt, deze in oktober geleverd worden en je ze dan moet betalen. Allemaal goed en wel, maar wat als de wisselkoers veranderd is ? Dat kan je geld opbrengen, maar ook geld kosten.

                Er zijn zo veel factoren ... Feit is dat de (arme garagist toch) dealer op het einde van het rijtje staat, alles bepaald wordt door de invoerder en hij geen baas in eigen huis is.

                Comment


                • Dat systeem met invoerders is toch compleet achterhaald. Waarom zou een dealer niet rechtsteeks met de constructeur zaken mogen doen? Vrij verkeer van goederen? Als je ziet welke prijzen parallelimporteurs van sommige merken kunnen aanbieden aan hun klant tegenover een dealer...
                  Die invoerder lijkt me een overbodige tussenschakel. Wat is die hun toegevoegde waarde nog eigenlijk?
                  2.0 JTDm

                  Comment


                  • Een constructeur zal niet iedere dealer afzonderlijk bevoorraden, logistiek is het veel makkelijker om met een importeur te werken. Mocht dat toch mogelijk zijn dan deed elke dealer dat.

                    Comment


                    • Ik ken de marges niet die de invoerder heeft op een wagen, maar die zullen inderdaad een heel stuk hoger liggen dan wat een dealer heeft. Toen ik enkele maanden geleden mijn wagen kocht heb ik me rechtstreeks tot de invoerder gewend en een commerciele tegemoetkoming gevraagd. En verkregen. In grote orde iets van een 3 procent extra. Moet het natuurlijk goed motiveren...

                      Comment


                      • DHL heeft overschot van gelijk met zijn mening.

                        Verder kan ik nog wel wat aanvullen
                        - dealers kunnen vaak grotere kortingen geven omdat de constructeur zelf extra premies geeft. Met die premies gaan dealers wel creatief om. Niet elke dealer geeft het maximale korting en als ze de overname van een voertuig erbij betrekken moet je uitkijken. Je koop best een auto aan de beste condities zonder een overname erbij te betrekken.
                        - het grote geld stroomt niet binnen door een auto te verkopen maar door het verkopen van verzekeringen, onderhoudscontracten, onderhoud, herstellingen,...
                        -niet elke dealer krijgt standaard dezelfde korting van de constructeur. Naargelang het aantal auto's dat je jaarlijks afneemt krijg je bepaalde kortingen.
                        - bij bepaalde constructeurs blijft de band altijd aan een bepaald tempo lopen. Je bent als dealer dus verplicht om x aantal auto's af te nemen. Je hebt wel nog tijd om de auto aan te passen zolang hij niet definitief in productie is. Zo bekom je soms snelle levertermijnen. Maar een dealer bestelt alleen maar erg populaire versies op die manier
                        - marges op opties zijn normaal groter dan op de auto zelf. Een gratis optie geven is dus goedkoper dan een geldbedrag in korting geven
                        - In regio Antwerpen speelt men sinds x aantal jaren trouwens een hard spel. De groep ALCOPA oa gekend van Hyundai is begonnen met massaal alle dealers op te kopen van allerlei merken. Garages die niet willen overgekocht worden, worden super hard aangepakt. Ze krijgen slechtere condities waarbij ze na een tijdje met het mes op de keel toch overgenomen worden. Je moet maar eens kijken hoeveel garages al tot die groep behoren. Andere garages zoals BEERENS en GMAN (weinig weten dat daar de kleine opel dealer Gaspar motors achter zit) zijn ook massaal aan het groeien. In het geval van BMW heb je zo Jorssen. Jorssen heeft het oude ERCO gekocht in Schoten. In dezelfde groep zitten ook Renault Antwerpen en LandRover.
                        - Tijdje geleden was ik verantwoordelijke voor een groot wagenpark. De arbeiders reden hoofdzakelijk met Peugeot Partners rond als werkbeest. Er waren onderhandelingen om te switchen naar Dacia. De Dacia Dokkers waren toen nog niet op de markt maar ze waren aangekondigd als zijnde. Goedkoper dan een Kangoo, minstens even groot, meer garantie en goedkoper in onderhoud. Maanden hebben we zitten onderhandelen met Renault over de condities maar die zijn écht belachelijk bij Dacia. Het feit dat een gewone particulier dus geen korting krijgt, is niet te verbazen.
                        - Heb ooit een tijdelijk werk gedaan op de aankoopafdeling van een groot leasingbedrijf. Het verschil in kortingen dat ik daar zag was niet te overzien... Zo heb ik BMW 530d's gezien met vrijveel opties op die even duur verkocht werden dan 520d's bij andere stealers. Veel heeft er wellicht mee te maken hoeveel auto's bedrijf x afneemt tov bedrijf y
                        - dealer zijn vaak niet geïnteresseerd in occassiewagens. Meestal gaan ze naar opkopers. De winstmarges op die auto's zijn wel gigantisch groot.
                        Je zou ervan verschieten voor hoe een schandalig laag bedrag mensen hun auto's laten gaan...
                        Last edited by BEEMER; 12/09/2014, 22:14.
                        The shark is BACK! BMW 635csi

                        BMW E24 635csi 1985
                        BMW F10 520da 2012
                        MINI Clubman Cooper 2017


                        2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                        BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                        Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                        VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

                        Comment


                        • GMAN behoort tot alcopa
                          En Beerens is een slecht voorbeeld want die is serieus aan het 'downsizen'

                          Het feit dat grotere groepen garages betere marges kunnen bekomen geldt trouwens niet enkel voor aankoop nieuwe wagens, dat geldt ook voor onderdelen, contracten met bandenleveranciers, toeleveranciers voor gereedschap & producten, ...
                          Last edited by ; 12/09/2014, 22:23.

                          Comment


                          • Aha ik wist niet dat GMAN ook de Alcopa groep zat. Gaat het zo slecht met Beerens? Wat hebben ze allemaal al buiten gegooid dan?
                            The shark is BACK! BMW 635csi

                            BMW E24 635csi 1985
                            BMW F10 520da 2012
                            MINI Clubman Cooper 2017


                            2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                            BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                            Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                            VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

                            Comment


                            • Slecht zou ik niet zeggen, gewoon toespitsing op andere activiteiten:

                              Comment


                              • Hola... mooie overname van D'ieteren. Dat heb ik gemist in de media.
                                The shark is BACK! BMW 635csi

                                BMW E24 635csi 1985
                                BMW F10 520da 2012
                                MINI Clubman Cooper 2017


                                2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                                BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                                Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                                VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

                                Comment


                                • Heey Beemer, enkele zaken zijn niet volledig juist in je post (als ik zo vrij mag zijn)

                                  De dealers zijn niet echt verplicht om een aantal auto's af te nemen. Maar wel om er een aantal te verkopen. (op de directie- en vervangwagens na, dat is vastgesteld). Daarop wordt hun bonus berekend.
                                  Marges op opties zijn dezelfde als die op de wagens. je krijgt aankoopfaktuur van wagen met die en die optie - toegestane korting. Het is op accessoires dar er meer marge is.
                                  En de winstmarges op okkaziewagens die naar opkopers gaan is vrijwel nihil. Die geven meestal op voorhand hun prijs en dat is het. Als het een auto is van het eigen merk dat particulier verkocht wordt, kan je wel veel winst maken. Maar daar zit garantie en zo inbegrepen. Neemt niet weg dat dit zeer winstgevend kan zijn..

                                  Sorry voor de opmerkingen hoor.

                                  Comment


                                  • Altijd welkom om bijkomende feedback te geven. Het merk waar ik kort voor gewerkt heb, was wel degelijk verplicht x aantal auto's af te nemen. De productieband moest draaiende blijven en de dealer moest bij wijze van spreken zijn plan maar trekken met de wagens die op de band stonden. Zo gebeurde het dat er gewoonweg een te grote stock aan wagens was. Allemaal nutteloos geproduceerde wagens die eigenlijk niet besteld waren door een klant. Hoe dit aantal bepaald werd, weet ik niet. Wellicht op basis van de volumes die het jaar ervoor afgenomen werden??

                                    Marges zullen idd op accessoires zijn.

                                    Ivm een occassiewagen heb je gelijk. Ik heb me verkeerd uitgedrukt. Ik heb zo een voorbeeld van een Alfa Romeo diesel met 140000kms die ik heb overgenomen voor 1000 euro. Ik schaamde mij toen kapot toen ik prijs aan de klant moest zeggen. Die verkoper deed er niet moeilijk over. De opkoper zelf deed een schitterende zaak aangezien de wagen ettelijke keren meer waard was. De grote winstmarge was dus voor de opkoper. Wij waren verplicht om de auto's aan de opkopers te laten gaan zonder 1 cent winst. Dat heb ik wel altijd raar gevonden... En een verkoper die een centje in eigen zak stak, werd op staande voet ontslagen. Wagens met heel weinig kms werden wel opgekocht door de officieel dealer.

                                    Bij een bepaald merk was de winst op een occassiewagen 1000 euro die de officieel dealer zelf verkocht. Dat ging over een Opel Astra diesel in populaire uitvoering.
                                    Last edited by BEEMER; 14/09/2014, 11:43.
                                    The shark is BACK! BMW 635csi

                                    BMW E24 635csi 1985
                                    BMW F10 520da 2012
                                    MINI Clubman Cooper 2017


                                    2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                                    BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                                    Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                                    VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

                                    Comment


                                    • Goh man, hoeveel geld die opkopers me inderdaad hebben aangeboden. Maar heb dat nooit gedaan om de goede samenwerking met mijn baas. Komt daarbij dat voor die opkopers het totale bedrag telt, dus als ze mij een commissie gaven, kon ik minder aan de klant geven en verloor ik dan daardoor soms een verkoop.
                                      Mijn baas betaalde me heel erg goed, dus ik had geen behoefte om zoiets te doen. Ik had commissie op elke auto die buitenging, zowel de auto's aan opkopers als aan particulieren als nieuwe auto's. Zo liep het snel op natuurlijk.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door rayder Bekijk Berichten
                                        Ze hebben mij ooit verteld .
                                        Enough said... Ze hebben ooit verteld... er zijn al heel veel dingen ooit verteld, daarom niet allemaal waar.

                                        Comment


                                        • Denk je niet dat veel verkopers geld aannemen? Waar ik tijdelijk werkte waren het bonussen van 20 euro bruto per auto... Dan was het wel heel verleidelijk.
                                          The shark is BACK! BMW 635csi

                                          BMW E24 635csi 1985
                                          BMW F10 520da 2012
                                          MINI Clubman Cooper 2017


                                          2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                                          BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                                          Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                                          VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

                                          Comment

                                          Working...
                                          X