De laatste tijd worden hier namen van handelaars door het slijk gehaald, terwijl er maar 1 kant van het verhaal wordt gegeven en de mensen vaak denken dat "1 jaar garantie" gelijk staat met 1 jaar geen enkele kost aan een wagen hoeven te doen en de handelaar sowieso voor alles moet opdraaien. Zo kregen wij ooit (true story) een klant die na een 2tal maanden binnenkwam met zijn wagen omdat hij de speling van zijn koppelingspedaal wat kort vond en dus vaak stilviel. Die mens verwachtte van ons dat wij op onze kosten dat koppelingspedaal gingen regelen zodat hij meer speling had, ondanks dat hij voor de aankoop een testrit van +20 km met de wagen had gedaan.
Daarom wil ik es een paar artikels van de site www.zichtopuwautogarantie.be hier posten, kwestie dat de mensen es zicht krijgen op wat een garantie juist inhoudt en waarom handelaars aanvragen voor garantie soms weigeren.
* Een tweedehandsvoertuig werd min of meer intensief gebruikt door één of meerdere bestuurders. Afhankelijk van zijn leeftijd en het aantal afgelegde kilometers vertonen de onderdelen en componenten min of meer grote sporen van slijtage (bijvoorbeeld uitlaten, elektrische ruiten, versnellingsbak...).
* De verkoper moet kunnen beoordelen of het voertuig de kwaliteiten en prestaties biedt voor het gebruik waarvoor zijn klant het wil bestemmen. In principe neemt hij als leidraad het gebruik dat een gemiddelde Belgische automobilist ervan zou maken, meer bepaald met betrekking tot het jaarlijks aantal afgelegde kilometers (15.000 km voor benzinevoertuigen, 25.000 km voor diesels). Indien de koper het voertuig onder andere voorwaarden wil kopen, dan moet hij daarvan de verkoper in kennis stellen en dan moet deze ermee akkoord gaan hem het voertuig te verkopen met kennis van zaken.
* Bij zijn aankoop moet de consument begrijpen dat, zelfs buiten de gewone onderhoudsbeurten, sommige van die onderdelen en componenten wellicht vervangen zullen moeten worden tijdens het jaar na de verkoop. Dit is de normale onderhoudscyclus van het voertuig.
* De verkoper biedt geen "omniumverzekering" die het risico van defect of onderhoud van het verkochte voertuig onvoorwaardelijk dekt.
* De zichtbare defecten waarvan de koper kennis had toen hij het contract afsloot of die hij redelijkerwijs kon kennen, zijn vanzelfsprekenduitgesloten
* Als de koper een gebrek aan overeenstemming vaststelt langer dan zes maanden na de levering, dan moet hij bewijzen dat het gebrek al bestond op het moment van de levering. Pas dan zal de verkoper het gebrek verhelpen.
* De herstelling kan geschieden met nieuwe onderdelen of met tweedehandsonderdelen. Wanneer voor de herstelling nieuwe onderdelen gebruikt worden, dan kan overwogen worden om aan de koper een bijdrage in de kosten te vragen. * Herstellingen onder garantie worden uitgevoerd in de werkplaats van de verkoper of in een door hem erkende werkplaats. De koper zal de herstelling niet in een andere werkplaats uitvoeren, behalve indien de verkoper daartoe vooraf zijn toestemming gegeven heeft.
Daarom wil ik es een paar artikels van de site www.zichtopuwautogarantie.be hier posten, kwestie dat de mensen es zicht krijgen op wat een garantie juist inhoudt en waarom handelaars aanvragen voor garantie soms weigeren.
* Een tweedehandsvoertuig werd min of meer intensief gebruikt door één of meerdere bestuurders. Afhankelijk van zijn leeftijd en het aantal afgelegde kilometers vertonen de onderdelen en componenten min of meer grote sporen van slijtage (bijvoorbeeld uitlaten, elektrische ruiten, versnellingsbak...).
* De verkoper moet kunnen beoordelen of het voertuig de kwaliteiten en prestaties biedt voor het gebruik waarvoor zijn klant het wil bestemmen. In principe neemt hij als leidraad het gebruik dat een gemiddelde Belgische automobilist ervan zou maken, meer bepaald met betrekking tot het jaarlijks aantal afgelegde kilometers (15.000 km voor benzinevoertuigen, 25.000 km voor diesels). Indien de koper het voertuig onder andere voorwaarden wil kopen, dan moet hij daarvan de verkoper in kennis stellen en dan moet deze ermee akkoord gaan hem het voertuig te verkopen met kennis van zaken.
* Bij zijn aankoop moet de consument begrijpen dat, zelfs buiten de gewone onderhoudsbeurten, sommige van die onderdelen en componenten wellicht vervangen zullen moeten worden tijdens het jaar na de verkoop. Dit is de normale onderhoudscyclus van het voertuig.
* De verkoper biedt geen "omniumverzekering" die het risico van defect of onderhoud van het verkochte voertuig onvoorwaardelijk dekt.
* De zichtbare defecten waarvan de koper kennis had toen hij het contract afsloot of die hij redelijkerwijs kon kennen, zijn vanzelfsprekenduitgesloten
.
* Als de koper een gebrek aan overeenstemming vaststelt langer dan zes maanden na de levering, dan moet hij bewijzen dat het gebrek al bestond op het moment van de levering. Pas dan zal de verkoper het gebrek verhelpen.
* De herstelling kan geschieden met nieuwe onderdelen of met tweedehandsonderdelen. Wanneer voor de herstelling nieuwe onderdelen gebruikt worden, dan kan overwogen worden om aan de koper een bijdrage in de kosten te vragen. * Herstellingen onder garantie worden uitgevoerd in de werkplaats van de verkoper of in een door hem erkende werkplaats. De koper zal de herstelling niet in een andere werkplaats uitvoeren, behalve indien de verkoper daartoe vooraf zijn toestemming gegeven heeft.
Comment