Oorspronkelijk geplaatst door DHL
Bekijk Berichten
als jij als garagist dan tegen de klant zegt dat dit een slijtage onderdeel is, staat er hier morgen een topic over een handelaar die geen garantie wil geven.
er zou eigenlijk iets moeten komen waarbij de garagist zelf die verzekering aanbied. dan is er geen gevecht tussen handelaar en verzekering, en dan kan de handelaar zijn kosten dekken door alle verzekeringspremies die hij heeft geint op zijn verkochte wagens.
de garagist heeft dan ook de mogelijkheid om een auto te verkopen zonder garantie als de koper dit zo wil.
nu is die mogelijkheid er niet. de handelaar mag op papier zetten wat die wil, als de klant na 3maand lastig doet en beroep doet op zijn verplichte wettelijke 1jaar garantie, is de handelaar dus in het zak gezet.
mijn volgende wagen wordt zowieso weer een oudere wagen, en zal er ene zoeken zonder garantie (ik MOET dus partikulier kopen en kan niet kijken wat handelaars hebben staan van overnames ofzo.
want stel nu dat een handelaar een auto verkoopt en hij moet de oude wagen overnemen. deze wagen heeft versleten remmen, 2 banden te vervangen, een gebarsten voorruit en een spiegel kapot (vandaar dat de klant een andere wagen kocht ipv deze te herstellen). dan moet die auto naar de sloop, of de handelaar moet deze compleet herstellen en verkopen aan een partikulier, waarbij die ook eens garantie moet geven (hij heeft dus geen idee van de staat van de koppeling, versnellingsbak, motor,....).
Nu worden die autos dus allemaal opgekocht door opkopers, die ze dan exporteren of peperduur weer doorverkopen (die moeten er genoeg aan verdienen dat ze aan toekomstige garanties geen verlies lijden).
ik kocht mijn golf ook zonder garantie, die mannen zijn content dat er hun iemand goedkoop van die auto afhelpt en niet komt zagen over defecten.
en ik ook content wat had voor weinig een goeie auto (ik moest de dodge nemen naar het werk en die verbruikte 80€/rit, kun je je wel voorstellen dat ik HEEL SNEL een dieseltje zocht. op 3weken had ik de aankoop van de golf al terugverdiend en was ik al uit de kosten).
ik ben van smorgens 4h al weg tot 18h savonds. ik kan dus nooit naar een garage (moet trouwens al 1jaar en 3maand 2deuren ophalen voor mijn ongeluk van 2013, nog steeds niet bij de garage geraakt). die gingen ook mijn kapotte injector verwisselen, heb ik zelf al gedaan ondertussen.
ik HOEF GEEN garantie gewoon, ik geraak aan alle stukken en kan zowat alle werken zelf uitvoeren. ik moet maken dat men hangaar in orde is, zodat ik, mijn bijberoep als garagist kan uitvoeren en dan kan ik ook zonder garantie aankopen bij garages en handelaars

Comment