Ik vrees dat hij de wagen dan gewoon niet verkoopt aan u.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wat is "garantie op een tweedehands voertuig"?
Collapse
X
-
The shark is BACK! BMW 635csi
BMW E24 635csi 1985
BMW F10 520da 2012
MINI Clubman Cooper 2017
2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk BerichtenDa's ook zo een zever vind ik hé. Da's de deur openzetten voor miserie.
Garantie bij zo'n handelaars is in mijn ogen gebakken lucht (ik zei duidelijk, mijn ogen).
Wat ik mij ook afvraag, heeft die handelaar geen verzekering om garantiegevallen uit te voeren?
Sommigen wel, anderen niet. Zo'n verzekering maakt tweedehandswagens ook meestal wat duurder maar je hebt meer zekerheid. Helaas willen veel particulieren altijd en overal braderieprijzen maar als er dan iets stuk gaat dan zijn ze de eerste om garantie te eisen. Zo is het helaas in veel gevallen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Erendriel Bekijk BerichtenAllez dan, omdat ik een aantal weken terug een zaak heb gehad die hierover ging.
Kort door de bocht:
Ieder gebrek dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar (of 1 jaar indien bedongen). (1649quater §1 BW)
Gebrek ontstaat binnen 6 maanden => vermoeden dat gebrek aanwezig was op datum aanschaf tot bewijs van het tegendeel (1649quater §4 BW)
Gebrek ontstaat na 6 maanden => consument dient aan te tonen dat het een gebrek aan overeenstemming was dat reeds bestond op het tijdstip van de levering (1649quater BW)
Een garage mag aan een consument een gebrekkig goed verkopen, in welk geval deze zich nadien niet over dat gebrek kan beklagen. De voorwaarde hiervoor is dat de gebreken waarmee het goed wordt verkocht, duidelijk worden gecommuniceerd aan de koper en de koper uitdrukkelijk akkoord gaat met deze gebreken
Indien niet gecommuniceerd: leer van verborgen verbreken kan van toepassing zijn. (1641 etc BW)
Kort door de bocht conclusie:
je hebt veel méér rechten dan je zou denken wanneer je een tweedehands wagen aanschaft. Veel garages proberen er (onterecht/onsuccesvol) onderuit te muizen.
Verborgen gebreken hebben wel te maken met je contract.
Maakt niet uit wat er in je contract staat, je hebt 2 jaar indien niets bedongen.
Indien de garage minder dan 1 jaar bepaalde => bepaling is inderdaad nietig (niet het hele contract).
Je kan inderdaad teruggaan, maar je zit wel met de bewijslast.
Ik snap niet dat kopers daar nog enige tussenkomst op verwachten. Uiteraard wel als duidelijk is dat de handelaar een gebrek heeft verzwegen of gecamoufleerd, maar daar heb je geen garantie voor nodig.
Heel die wetgeving is overtrokken door enkele uitwassen en zijn net in het nadeel van diegene die ze zouden moeten beschermen.
Ik heb de handelaar laten weten dat zijn beding in het contract ongeldig was, maar dat hij mij niet meer zou terug zien als hij mij niet in het zak aan het zetten was.'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk BerichtenIk heb de handelaar laten weten dat zijn beding in het contract ongeldig was, maar dat hij mij niet meer zou terug zien als hij mij niet in het zak aan het zetten was.
Zou je dit niet kunnen omzeilen door verkoper ( overdreven ) veel uitsluitingen op die garantie in het contract te laten vastleggen?Last edited by taiko; 26/02/2015, 21:12.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door taiko Bekijk BerichtenIn feite hebben jullie een gentleman agreement die niet in een contract kan gegoten worden omdat de wettelijk verplichte garantietermijn van 1 jaar niet kan 'overruled' worden.
Zou je dit niet kunnen omzeilen door verkoper ( overdreven ) veel uitsluitingen op die garantie in het contract te laten vastleggen?
Moest het kunnen zouden ze het doen denk ik dan, maar voor export of zo er op zetten werkt allemaal niet. Het maakt de markt van de budget vriendelijke tweedehands wagens wel oninteressant voor de verkopers en bijgevolg ook voor de kopers.'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk BerichtenEn dat is wat ik wil zeggen, wat ga je bewijzen als je een wagen koopt van 10 jaar oud?
Ik snap niet dat kopers daar nog enige tussenkomst op verwachten. Uiteraard wel als duidelijk is dat de handelaar een gebrek heeft verzwegen of gecamoufleerd, maar daar heb je geen garantie voor nodig.
Heel die wetgeving is overtrokken door enkele uitwassen en zijn net in het nadeel van diegene die ze zouden moeten beschermen.
Ik heb de handelaar laten weten dat zijn beding in het contract ongeldig was, maar dat hij mij niet meer zou terug zien als hij mij niet in het zak aan het zetten was.
Het ging wel om een ernstig verborgen gebrek..
Nu, in zulke zaken zal een deskundige worden aangesteld. Deze onderzoekt in welke mate het gebrek ernstig/verborgen/aanwezig/... is/was.
De wet is in het voordeel van de consument hoor.That's the difference between you and me. You want to lose small, I want to win big.
16/08/14 - 28/11/15 : Opel Astra J GTC (Astrid)
28/11/15 - 19/04/17 : Renault Mégane RS (Megan Fox)
28/04/17 - ... : Renault Megane GT 1.6dCi EDC
Comment
-
ik zou eens contact opnemen met de verkoper en zien wat die zegt.
voor hetzelfde doet die vanzelf een geste dat je enkel het stuk betaald en dat hij het werk gratis uitvoert (of omgekeerd).
garages kunnen niet alles weten van een 2dehands voertuig en als ze dan een defect optreed, kunnen zij makkelijker beslissen of dit terecht is of niet.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Erendriel Bekijk BerichtenIn casu ging het om een 15j oude wagen, en mijn cliënt heeft de verkoopprijs + genotsderving + schadevergoeding bekomen.
Het ging wel om een ernstig verborgen gebrek..
Nu, in zulke zaken zal een deskundige worden aangesteld. Deze onderzoekt in welke mate het gebrek ernstig/verborgen/aanwezig/... is/was.
De wet is in het voordeel van de consument hoor.
Uiteraard vanuit jouw vakgebied bekijk je dat iets anders.'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk BerichtenIk heb een 15 jaar oude wagen gekocht met 3 jaar garantie.
Ik ben ook op een gebrek gestoten dat niet erg is, maar wel makkelijk 1,5k€ kan kosten.
Zou ik het proberen?
Maar ook daar weer de bewijslast. Wat ga je nog verhalen pp garantie als je die wagen al 2 jaar hebt ...'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
De bedoeling van de overheid met die 2 jaar garantie was simpel.
Ze willen die bakken van 10jaar oud en meer gewoon van de straat. Slopen of export naar Afrika.
Is goed voor de economie, en voor de uitstoot. Die Golf 1.6d stoot waarschijnlijk even veel fijn stof uit als 30 nieuwe Golfkes.
En voor recentere auto's willen ze de boel een beetje professionaliseren. Geef toe, als je een auto van 5 jaar koopt betaal je nog een mooi bedrag, en dan wil je ook een paar jaar gerust zijn.
Zelf ooit een occasie gekocht (>10 jaar geleden) met 6 maand garantie. Na 3 weken is de distributieriem gesprongen (was zogezegd vervangen), en waren de kleppen kapot.
De handelaar heeft gevloekt eerst, maar dan gezegd. Tja, daar scheur ik dik mijn broek aan, maar ik zal maar de grote jongen uithangen. Ik kreeg een andere auto vanop zijn parking als vervangwagen, en een week later was mijn auto properkes hersteld.
Een garagist kan dus nog altijd grotendeels aan de garantie ontsnappen, maar dan moet hij alle potentiële defecten opsommen en in de verkoopovereenkomst zetten. Ik vraag me wel af hoe veel mensen een auto kopen waarvan de verkoper zegt en schrijft dat de versnellingsbak en motor moet gereviseerd worden.
Comment
-
Stel je voor dat je een wagen koopt, ver van huis, waarbij het niet te doen is daar bij defecten iedere keer naartoe te rijden.Of je bij problemen liever zelf of een zelfgekozen mechanieker je wagen laat herstellen.
Als de handelaar eigenlijk niet technisch bekwaam is om een wagen volgens de regels van de kunst te herstellen.
Of een handelaar de wagen niet particulier wil verkopen omdat hij geen garantie wil geven...
Toch kan in dergelijke gevallen een wagen voor een particulier interessant zijn.
Met aangepaste prijs weliswaar en waarbij koper dit risico wil nemen.
Al besef ik ook wel dat uitzonderingen inbouwen in een algemene beschermingswetgeving risico's kan inhouden.
Anders gezegd : als je morgen voor ene een gaatje maakt in den draad,
kruipen ze er overmorgen allemaal door.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk BerichtenEr bestaan idd verzekeringen zoals REALGARANT waarop je beroep kan doen. Ik heb mijn 318is coupe in de tijd ook met garantie gekocht van een handelaar. Ik heb vodde gehad aan de deuren (ruiten zakten niet bij het openen/sluiten van de deuren) en er was een probleem met het motortje van de airco. Ik ben meerdere keren naar de handelaar moeten terugrijden en die kreeg het niet opgelost. Hij monteerde brol van een andere E36 coupe en het probleem geraakte niet opgelost. uiteindelijk heb ik het opgegeven en ben ik naar een deftige garage gereden die het probleem direct opgelost heeft.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk BerichtenDat moet dan toch in de prijs verrekend geweest zijn?
Maar ook daar weer de bewijslast. Wat ga je nog verhalen pp garantie als je die wagen al 2 jaar hebt ...
klopt.
Heb er 4k voor betaald. voor een 14jr oude 5-reeks met 110.000km.BMW X5 45e
Comment
-
Ik heb indertijd ook met zo'n garantieverzekeringen gewerkt. Klinkt heel aanlokkelijk voor de klant, maar eigenlijk ben je dan pas echt gekloot. Die mannen komen echt niet makkelijk tussen in de kosten. Ofwel is het een slijtage onderdeel (bvb starter, alternator, roulementen, enz), ofwel was het gebrek er al bij de verkoop en moeten ze zich richten tot de verkoper. En dan begint het spelletje he. De verkoper stuurt de mensen bij de verzekering en omgekeerd. En als klant... tja, die kan klacht indienen tegen de garagist die dan weer de verzekering moet aanvallen. Denk een stuk of vijftig wagens verkocht te hebben met zo'n verzekering en dan was mijn goesting dik over. Als je een beetje eerlijke zaken wil doen, betaal je als garagist uiteindelijk de verzekering en als de verzekering nadien een defect afwijst betaal je eerlijkheidshalve ook nog eens zelf de herstelling. Tegen die verzekeringen moet je niet gaan procederen want die mannen hebben hun contracten laten opstellen door mensen die echt alle hiaten in de wetgeving kennen.
Comment
-
Verzekeringen en garanties zijn maar net zoveel waard als de makelaar/uitschrijver van de garantie. Heb al meegemaakt dat je met een probleem aanklopt bij de verzekering, en dat die mensen er al het mogelijke aan doen om je te helpen, en dat ook uiteindelijk doen.
Heb ook al meegemaakt dat garantieverleners zich wegsteken en zich bedienen van de meest belachelijke excuses...
Het enige wat je kan doen is "stemmen met je geld", indien je slecht geholpen bent, veranderen van makelaar, of niet meer naar een bepaalde garage gaan, etc. Helaas is dan het kwaad meestal al geschied.
Ik zal alleszins nooit een eurocent betalen voor een 'verlengde' garantie, dan hou ik m'n centen liever op zak...
Comment
-
Het typecontract van federauto gebruiken lijkt mij voor de verkoper ook wel een goede zaak.
Gratis advies bij de federale overheid...
http://economie.fgov.be/nl/consument/Garantie/#.VPV3jC54y1w
http://economie.fgov.be/nl/geschillen/Consumentengeschillen/Belmed/Topics_in_de_kijker/#.VPV5MS54y1wDe pagina waarnaar u zocht, werd niet gevonden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door calendomatic Bekijk BerichtenHet typecontract van federauto gebruiken lijkt mij voor de verkoper ook wel een goede zaak.
Federauto is dus voor mij als koper ook geen meerwaarde meer....niet zozeer om de "njet", maar vooral de manier waarop...totaal NIETS van communicatie van Federauto uit, en als er al iets kwam was het de zoveelste doorverwijzing naar de volgende dossierbeheerder, etc. Uiteindelijk hebben ze hun poot stijfgehouden...
Comment
Comment