Mededeling

Collapse
No announcement yet.

probleem oplossen: merkdealer vs onafhankelijke garage

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • probleem oplossen: merkdealer vs onafhankelijke garage

    Even deze persoonlijke ervaring delen:

    Een bedrijfswagen van mijn vader (Opel Corsa CDTI 1.3 met 65000 km en 5 jaar oud) had de laatste tijd last van overmatig roken bij koude start, stationair onregelmatig draaien en plots verlies van power tijdens het rijden. Ik raadde hem aan er even naar te laten kijken, aangezien de wagen toen bijna einde leasing was en die prive zou worden overgekocht.

    Mijn vader (die in Lokeren woont) bracht de wagen binnen bij de lokale Opel verdeler. Na een dag meldden die trots dat het probleem was opgelost, na het vervangen van 2 injectoren en 2 bussen dieselcleaner. Factuur: 1200 EUR + btw (2x 400 EUR + btw van injectoren en werkuren) Bij vertrek inderdaad geen rook meer. 2 dagen nadien (toen de dieselcleaner was uitgewerkt) begon het probleem gewoon opnieuw. Mijn vader belt (ietwat teleurgesteld) naar de verdeler. Hun antwoord was dat de andere injectoren ook moesten vervangen worden, dus weer 1200 EUR + btw in het vooruitzicht.

    Vanaf toen geloofde ik hun verhaal niet meer: 4 injectoren stuk na zo'n kilometerstand? Dat leek me net iets te veel toeval...

    Ik heb mij er even mee gemoeid en de wagen naar een onafhankelijke garage gebracht waar ik al 10 jaar klant ben. (garage Pieters in Oostkamp) Conclusie van hun onderzoek: de EGR klep bleef hangen en aan de 2 niet vervangen injectoren is er helemaal niets mis. Wagen is hersteld en probleem is nu wel opgelost en dit voor een bedrag dat veel lager ligt dan de eerste factuur...

    Een verhaal van hoe een merkverdeler even snel wat geld wil verdienen zonder het probleem echt te onderzoeken. Mijn vader gaat het daar trouwens niet bij laten, hij plant een bezoekje aan de zaak met de kapotte EGR klep. Wordt vervolgd dus...
    Last edited by Streamline; 29/04/2015, 16:51.
    sigpic

    http://www.streamlinecarcare.be

    lakbehandelingen voor voertuigen

    MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

  • #2
    Bij de traffic/movano(?) hebben ze veel problemen gehad met die injectoren. Dan was het niet uitzonderlijk dat ze op die km-stand al stuk waren. Het is daarom dan ook niet verwonderlijk dat ze in die richting denken. Nu, zoiets leggen ze toch aan de pc?
    Is de foutcode van injector dan dezelfde van ERG-klep? Indien verschillende foutcodes (als ie fout gaf natuurlijk), dan is het wel erg slordig werk.

    Hoe heeft de onafhankelijk vastgesteld dat het de ERG klep was?
    Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
    Motoren & Tjeurisme

    Comment


    • #3
      Tsjah.. ken de garage waar je het over hebt, verschiet er niet van.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
        Hoe heeft de onafhankelijk vastgesteld dat het de ERG klep was?
        Movano had toch een andere motorisatie dan een 1.3?
        Door ervaring (al 3 Corsa's met deze motorisatie en dit probleem gehad bij hen) is hij meteen aan de EGR klep beginnen denken. Ze hebben de klep uitgehaald en vastgesteld dat die soms bleef hangen. Ik moet binnenkort nog es naar daar, ik vraag er nog es naar dan...
        sigpic

        http://www.streamlinecarcare.be

        lakbehandelingen voor voertuigen

        MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

        Comment


        • #5
          raar dat de kapotte EGR geen nadelig effect meer had onmiddellijk na de vervanging van de injectoren, en dan terug; enkel een bus of twee dieselcleaner kan dat m.i. niet uitleggen
          deze wagen heeft duidelijk last van te weinig gereden hebben; koop dat niet af, het wordt een probleemauto...

          Comment


          • #6
            Ik vind het vooral straf dat TS het geoorloofd acht om op basis van deze ene ervaring alle merkendealers over één kam te scheren.
            Zelfs voor deze ene dealer kan je niet eens de case hard maken dat het een bewuste strategie is.
            Goed bezig...
            Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
            Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
            If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
              Ik vind het vooral straf dat TS het geoorloofd acht om op basis van deze ene ervaring alle merkendealers over één kam te scheren.
              Zelfs voor deze ene dealer kan je niet eens de case hard maken dat het een bewuste strategie is.
              Goed bezig...

              Point taken, andere Opel dealer uit de streek waar mijn wagen op onderhoud gaat is van een heel ander kaliber. Klant staat op nummer 1.
              Is dan ook een kleine garage, maar alles voelt beter aan.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                raar dat de kapotte EGR geen nadelig effect meer had onmiddellijk na de vervanging van de injectoren, en dan terug; enkel een bus of twee dieselcleaner kan dat m.i. niet uitleggen
                deze wagen heeft duidelijk last van te weinig gereden hebben; koop dat niet af, het wordt een probleemauto...
                Er is ook amper proefgereden met de wagen na vervanging injectoren. En afkopen is niet de bedoeling, we zijn enkel ingeschakeld om keuring voor verkoop te doen omdat de platen reeds opgezegd zijn.

                Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                Ik vind het vooral straf dat TS het geoorloofd acht om op basis van deze ene ervaring alle merkendealers over één kam te scheren.
                Zelfs voor deze ene dealer kan je niet eens de case hard maken dat het een bewuste strategie is.
                Goed bezig...
                Ik noem de onafhankelijke bij naam en de specifieke merkdealer niet (maar even Googlen en je weet snel wie ik bedoel). Ik insinueer nergens dat alle merkdealers prutsers zijn, net zoals ik ook niet insinueer dat alle onafhankelijke fantastisch zijn. Dit is 1 persoonlijke ervaring, wat ik speciaal voor u nog eens bovenaan de topic heb gezet. Kwestie van de lange tenen of misverstanden te kunnen vermijden...
                sigpic

                http://www.streamlinecarcare.be

                lakbehandelingen voor voertuigen

                MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

                Comment


                • #9
                  Eigenlijk had je het ook anders kunnen opvatten... Het is een bedrijfswagen dus de kosten waren niet voor je vader hé... Als je het minder fair zou spelen dan kon je de andere injectoren ook laten vervangen en dan pas de EGR klep. En dan had je vader nadien een ideale auto om over te nemen.

                  Neemt niet weg dat het schandalig is wat er gebeurd is!
                  The shark is BACK! BMW 635csi

                  BMW E24 635csi 1985
                  BMW F10 520da 2012
                  MINI Clubman Cooper 2017


                  2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                  BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                  Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                  VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

                  Comment


                  • #10
                    Opel merkdealers zijn voor mij per definitie onbetrouwbaar.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten
                      Eigenlijk had je het ook anders kunnen opvatten... Het is een bedrijfswagen dus de kosten waren niet voor je vader hé... Als je het minder fair zou spelen dan kon je de andere injectoren ook laten vervangen en dan pas de EGR klep. En dan had je vader nadien een ideale auto om over te nemen.

                      Neemt niet weg dat het schandalig is wat er gebeurd is!
                      Euhm het is mijn pa zijn bedrijf, dus uitzonderlijke kosten is minder winst voor hem. Maar dit terzijde...
                      sigpic

                      http://www.streamlinecarcare.be

                      lakbehandelingen voor voertuigen

                      MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

                      Comment


                      • #12
                        Toch vreemd dat ze een tweede keer injectoren gaan vervangen, als ze weten op welke basis ze die de eerste keer hebben vervangen?

                        Is dit lijstje 'veel voorkomende problemen' gevolgd, zonder werkelijke check-up?

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                          Ik vind het vooral straf dat TS het geoorloofd acht om op basis van deze ene ervaring alle merkendealers over één kam te scheren.
                          Zelfs voor deze ene dealer kan je niet eens de case hard maken dat het een bewuste strategie is.
                          Goed bezig...
                          Uiteraard zijn niet alle merkendealers geldwolven, ikzelf heb ook wel een slechte ervaring achter de rug, gaat wel niet om Opel.
                          Feit was dat rechtsachter lichten in de kofferklep niet brandden. Dealer wist direct oorzaak te zeggen, heeft niks onderzocht, met name kabels door in de doorvoer van carrosserie naar kofferklep. Juiste diagnose maar voorgestelde oplossing lag mij minder, nl zowel links als rechts kabelboom vervangen, aja want hij kon niet zomaar zeggen welke kant stuk was, en elke kabel apart uitmeten ging veel tijd en geld kosten. Dus grapje ging mij 550 euro kosten na tussenkomst voor de helft in stukken door invoerder, normale kost was 850 euro!
                          Dus 2e opinie gezocht: resultaat, 2 kabeltjes hersteld met minimum aan materiaal en goed halfuurtje werk, kostprijs slechts een fractie van wat het mij anders ging kosten.
                          Moest dealer een beetje klantgericht denken kon ook hij dit op deze manier opgelost hebben en aan mij een tevreden klant hebben, nu is hij een klant kwijt natuurlijk.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                            Ik vind het vooral straf dat TS het geoorloofd acht om op basis van deze ene ervaring alle merkendealers over één kam te scheren.
                            Zelfs voor deze ene dealer kan je niet eens de case hard maken dat het een bewuste strategie is.
                            Goed bezig...
                            Goh. Ik vind het eerder niet verstandig. Als je actief bent/wilt zijn in de automotive sector en wel goodwill kan gebruiken van de merken (voor bijvoorbeeld testen), dan ga je ze toch openbaar niet door het slijk halen... Doe dat dan achter de schermen, zoals de meeste normale mensen, maar maak geen topic op de sociale media om iemand zinloos zwart te maken.

                            Er staat in de openingspost ook geen enkele vraag. Het is echt vingertje komen wijzen. Niet verstandig in mijn ogen. Zeker niet onder je werknaam.
                            Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                            Motoren & Tjeurisme

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                              Goh. Ik vind het eerder niet verstandig. Als je actief bent/wilt zijn in de automotive sector en wel goodwill kan gebruiken van de merken (voor bijvoorbeeld testen), dan ga je ze toch openbaar niet door het slijk halen... Doe dat dan achter de schermen, zoals de meeste normale mensen, maar maak geen topic op de sociale media om iemand zinloos zwart te maken.
                              Sowieso is mijn testsite al een klein half jaar overgelaten, ik heb bij deze ook even werk gemaakt van de nickname te wijzigen aangezien dit niet meer echt past. (EDIT: thx Namaz voor speedy service)

                              Wat mijn topic betreft: ik deel hier een persoonlijke ervaring van mijn vader. Mijn vader is duidelijk 'int zak gezet' zoals ze zeggen. Dit heeft niks te maken met gelijk welke automotive zaak waar ik actief ben. Het ene staat los van het andere imo. Zie het als volgt: als een leraar secundair onderwijs een negatieve ervaring meemaakt met zijn kind in een lagere school, mag die dat dan niet openbaar maken om mensen op de hoogte te stellen van die ervaring zodat ze misschien op hun hoede zijn als ze zelf hen kind naar die school sturen?
                              Last edited by Streamline; 30/04/2015, 18:11.
                              sigpic

                              http://www.streamlinecarcare.be

                              lakbehandelingen voor voertuigen

                              MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

                              Comment


                              • #16
                                Ge moogt dat absoluut! Zeker weten.

                                Alleen lijkt het een beetje alsof je op basis van deze ervaring dat gedrag exemplarisch vindt voor de twee soorten van dealers (merk vs onafhankelijk) terwijl je eigenlijk gewoon de ene dealer tegen de andere afzet en over de rest van hun collega's weinig kan zeggen.
                                Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                                  Ge moogt dat absoluut! Zeker weten.

                                  Alleen lijkt het een beetje alsof je op basis van deze ervaring dat gedrag exemplarisch vindt voor de twee soorten van dealers (merk vs onafhankelijk) terwijl je eigenlijk gewoon de ene dealer tegen de andere afzet en over de rest van hun collega's weinig kan zeggen.
                                  Op basis van mijn topictitel snap ik die reactie wel, was zeker niet mijn intentie.
                                  sigpic

                                  http://www.streamlinecarcare.be

                                  lakbehandelingen voor voertuigen

                                  MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                                    Goh. Ik vind het eerder niet verstandig. Als je actief bent/wilt zijn in de automotive sector en wel goodwill kan gebruiken van de merken (voor bijvoorbeeld testen), dan ga je ze toch openbaar niet door het slijk halen... Doe dat dan achter de schermen, zoals de meeste normale mensen, maar maak geen topic op de sociale media om iemand zinloos zwart te maken.

                                    Er staat in de openingspost ook geen enkele vraag. Het is echt vingertje komen wijzen. Niet verstandig in mijn ogen. Zeker niet onder je werknaam.
                                    Tjeu, ik begrijp je mening en je hebt natuurlijk een punt.

                                    Toch vind ik het juist een meerwaarde dat hier iemand als gekend persoon dergelijke ervaring wil delen.
                                    Dit in tegenstelling tot veel eerdere berichten waar de ts zich comfortabel kan wentelen in zijn anonimiteit.
                                    Met alle gevolgen vandien.
                                    Dat de ts hier de dealer juist niet bij naam noemt, vind ik ook positief.
                                    Had eerder verwacht dat hij het wel zou doen omdat het hier om zijn vader gaat en de bedragen voor veel mensen vergelijkbaar zijn met een maandelijks leefloon.

                                    Terecht, je hebt idd geen zekerheid in deze zaak wat het technische betreft.
                                    Maar je kan je hier wel serieuze vragen stellen.
                                    Misschien niet bij de eerste wissel ( iedereen kan fouten maken ), maar zeker wel bij de tweede.
                                    Last edited by taiko; 30/04/2015, 20:50.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ach, mij zien ze ook niet meer bij merkgarages.

                                      Voorbeeld:
                                      Revisie versnellingsbak Volvo
                                      Bij de dealer: 2587 euro incl BTW
                                      Bij zelfstandige garage: 790 euro incl BTW

                                      Ik blijf erbij, techniekers in merkgarages worden opgeleid om onderhoudjes te doen, en niet om echte herstellingen te doen.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Xanthine Bekijk Berichten
                                        Ach, mij zien ze ook niet meer bij merkgarages.

                                        Voorbeeld:
                                        Revisie versnellingsbak Volvo
                                        Bij de dealer: 2587 euro incl BTW
                                        Bij zelfstandige garage: 790 euro incl BTW

                                        Ik blijf erbij, techniekers in merkgarages worden opgeleid om onderhoudjes te doen, en niet om echte herstellingen te doen.
                                        Ik zie niet in wat de door jou geposte verschillende prijzen te maken hebben met je laatste uitspraak.
                                        Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                        Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                        If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                                        Comment

                                        Working...
                                        X