Hallo allen,
Ik kwam vorige week terug uit vakantie in Frankrijk met mijn Peugeot 206 1.4HDI. Onderweg terug naar België merkte ik een duidelijk verlies in vermogen. Optrekken in 4de en 5de vanaf 80km/h ging zeer traag, en bij de minste helling op de autostrade viel mijn snelheid terug van 130 naar 90.
Naar de garage dus, waar ze zo vriendelijk waren om hem te diagnosticeren als ze ergens een gaatje vonden in hun volgeboekte agenda. (Merkgarage Peugeot Meiser, Schaarbeek)
Maandag: auto naar garage gebracht
Dinsdagavond: Ik zat in een vergadering, voicemailbericht: uw katalysator is kapot en te vervangen. We hebben een raming opgemaakt voor 1040€. gelieve ons zo snel mogelijk te bevestigen zodat dat we de werken mogen uitvoeren, zodat we de nodige stukken kunnen bestellen. Voor alle duidelijkheid, mijn auto is van 2004 en heeft behoorlijk wat blutsen en builen, dus 1040€ moet zowat de verkoopwaarde zijn schat ik.
Mijn vergadering was pas gedaan na hun sluitingsuur, dus gewacht met erugbellen tot woensdag. ondertussen wat online opgezocht en een min of meer standaardprijs van 370€ gevonden voor aankoop en plaatsing van een nieuwe katalysator (mijngarage.be)
Woensdagmorgen: opgebeld vanaf dat ze open waren, verteld dat ik de werken niet wil laten uitvoeren en gevraagd wanneer ik mijn auto kon komen ophalen. Ze moesten nog wat dingen terug monteren, dus in de loop van de voormiddag. een dik half uur later was hij klaar, dus auto gaan halen en onderweg bij Midas Dailly een prijs gevraagd voor het vervangen van de katalysator. 370€ en alles kon dezelfde dag nog gemaakt worden. Dus auto gaan afhalen bij Peugeot, 70€ diagnosekosten betaald en achtergelaten bij Midas.
Woensdagavond telefoon van Midas: uw auto is klaar, maar we hebben de katalysator niet aangeraakt. Dus ik naar Midas, en de garagist vertelde me dat hij het héééél onwaarschijnlijk vond dat de katalysator kapot zou zijn, en dat hij aan het geluid van de motor had gehoord dat hij niet liep zoals het hoorde. Distributieriem nagekeken, en was blijkbaar 1 tand "verschoten". Distributieriem afgeregeld, alles weer inelkaar gestoken, alles in orde, 115€ alstublieft.
Daarna heb ik een testrit gemaakt op het heuvelachtige stuk van de brusselse ring, met wat harmonicafile dus ideaal om te testen hoe het zat met acceleratie bergop. Alles tiptop in orde.
Eind goed al goed, behalve dat ik natuurlijk niet zo tevreden ben van de service bij Peugeot Meiser. Om volgende redenen:
-Ik heb 70€ betaald voor een waardeloze diagnose
-Wat als ik inga op hun voorstel, 1040€ betaal en achteraf nog steeds met problemen zit?
-Daarnaast is het ook moeilijk om de mogelijkheid te negeren dat ze effectief malafide zijn, het probleem met de distributie hadden gezien en gewoon een dikke factuur wouden opmaken.
-En last but not least: De betreffende distributieriem is Vervangen op 15/09/2014 In de garage van Peugeot Meiser. Op de toenmalige factuur staat niets over garanties en dergelijke, zijn die dingen wettelijk geregeld?
Enfin, morgenvroeg ga ik nog langs bij Peugeot Meiser om uit te pakken met mijn perfect lopende wagen en om mijn 70€ terug te krijgen. En om helemaal "wishful thinking" te gaan: ook de 115€ omdat die distributieriem minder dan een jaar geleden door hen is geplaatst.
Daarbij is alle advies (pos of neg) zeer welgekomen
alvast bedankt!
Jonas
Ik kwam vorige week terug uit vakantie in Frankrijk met mijn Peugeot 206 1.4HDI. Onderweg terug naar België merkte ik een duidelijk verlies in vermogen. Optrekken in 4de en 5de vanaf 80km/h ging zeer traag, en bij de minste helling op de autostrade viel mijn snelheid terug van 130 naar 90.
Naar de garage dus, waar ze zo vriendelijk waren om hem te diagnosticeren als ze ergens een gaatje vonden in hun volgeboekte agenda. (Merkgarage Peugeot Meiser, Schaarbeek)
Maandag: auto naar garage gebracht
Dinsdagavond: Ik zat in een vergadering, voicemailbericht: uw katalysator is kapot en te vervangen. We hebben een raming opgemaakt voor 1040€. gelieve ons zo snel mogelijk te bevestigen zodat dat we de werken mogen uitvoeren, zodat we de nodige stukken kunnen bestellen. Voor alle duidelijkheid, mijn auto is van 2004 en heeft behoorlijk wat blutsen en builen, dus 1040€ moet zowat de verkoopwaarde zijn schat ik.
Mijn vergadering was pas gedaan na hun sluitingsuur, dus gewacht met erugbellen tot woensdag. ondertussen wat online opgezocht en een min of meer standaardprijs van 370€ gevonden voor aankoop en plaatsing van een nieuwe katalysator (mijngarage.be)
Woensdagmorgen: opgebeld vanaf dat ze open waren, verteld dat ik de werken niet wil laten uitvoeren en gevraagd wanneer ik mijn auto kon komen ophalen. Ze moesten nog wat dingen terug monteren, dus in de loop van de voormiddag. een dik half uur later was hij klaar, dus auto gaan halen en onderweg bij Midas Dailly een prijs gevraagd voor het vervangen van de katalysator. 370€ en alles kon dezelfde dag nog gemaakt worden. Dus auto gaan afhalen bij Peugeot, 70€ diagnosekosten betaald en achtergelaten bij Midas.
Woensdagavond telefoon van Midas: uw auto is klaar, maar we hebben de katalysator niet aangeraakt. Dus ik naar Midas, en de garagist vertelde me dat hij het héééél onwaarschijnlijk vond dat de katalysator kapot zou zijn, en dat hij aan het geluid van de motor had gehoord dat hij niet liep zoals het hoorde. Distributieriem nagekeken, en was blijkbaar 1 tand "verschoten". Distributieriem afgeregeld, alles weer inelkaar gestoken, alles in orde, 115€ alstublieft.
Daarna heb ik een testrit gemaakt op het heuvelachtige stuk van de brusselse ring, met wat harmonicafile dus ideaal om te testen hoe het zat met acceleratie bergop. Alles tiptop in orde.
Eind goed al goed, behalve dat ik natuurlijk niet zo tevreden ben van de service bij Peugeot Meiser. Om volgende redenen:
-Ik heb 70€ betaald voor een waardeloze diagnose
-Wat als ik inga op hun voorstel, 1040€ betaal en achteraf nog steeds met problemen zit?
-Daarnaast is het ook moeilijk om de mogelijkheid te negeren dat ze effectief malafide zijn, het probleem met de distributie hadden gezien en gewoon een dikke factuur wouden opmaken.
-En last but not least: De betreffende distributieriem is Vervangen op 15/09/2014 In de garage van Peugeot Meiser. Op de toenmalige factuur staat niets over garanties en dergelijke, zijn die dingen wettelijk geregeld?
Enfin, morgenvroeg ga ik nog langs bij Peugeot Meiser om uit te pakken met mijn perfect lopende wagen en om mijn 70€ terug te krijgen. En om helemaal "wishful thinking" te gaan: ook de 115€ omdat die distributieriem minder dan een jaar geleden door hen is geplaatst.
Daarbij is alle advies (pos of neg) zeer welgekomen

alvast bedankt!
Jonas
Comment