Mededeling

Collapse
No announcement yet.

mijn laatste ervaring met mijn Peugeot garage (en eerste bij Midas)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• mijn laatste ervaring met mijn Peugeot garage (en eerste bij Midas)

Hallo allen,

Ik kwam vorige week terug uit vakantie in Frankrijk met mijn Peugeot 206 1.4HDI. Onderweg terug naar België merkte ik een duidelijk verlies in vermogen. Optrekken in 4de en 5de vanaf 80km/h ging zeer traag, en bij de minste helling op de autostrade viel mijn snelheid terug van 130 naar 90.

Naar de garage dus, waar ze zo vriendelijk waren om hem te diagnosticeren als ze ergens een gaatje vonden in hun volgeboekte agenda. (Merkgarage Peugeot Meiser, Schaarbeek)

Maandag: auto naar garage gebracht

Dinsdagavond: Ik zat in een vergadering, voicemailbericht: uw katalysator is kapot en te vervangen. We hebben een raming opgemaakt voor 1040€. gelieve ons zo snel mogelijk te bevestigen zodat dat we de werken mogen uitvoeren, zodat we de nodige stukken kunnen bestellen. Voor alle duidelijkheid, mijn auto is van 2004 en heeft behoorlijk wat blutsen en builen, dus 1040€ moet zowat de verkoopwaarde zijn schat ik.
    Mijn vergadering was pas gedaan na hun sluitingsuur, dus gewacht met erugbellen tot woensdag. ondertussen wat online opgezocht en een min of meer standaardprijs van 370€ gevonden voor aankoop en plaatsing van een nieuwe katalysator (mijngarage.be)

Woensdagmorgen: opgebeld vanaf dat ze open waren, verteld dat ik de werken niet wil laten uitvoeren en gevraagd wanneer ik mijn auto kon komen ophalen. Ze moesten nog wat dingen terug monteren, dus in de loop van de voormiddag. een dik half uur later was hij klaar, dus auto gaan halen en onderweg bij Midas Dailly een prijs gevraagd voor het vervangen van de katalysator. 370€ en alles kon dezelfde dag nog gemaakt worden. Dus auto gaan afhalen bij Peugeot, 70€ diagnosekosten betaald en achtergelaten bij Midas.

Woensdagavond telefoon van Midas: uw auto is klaar, maar we hebben de katalysator niet aangeraakt. Dus ik naar Midas, en de garagist vertelde me dat hij het héééél onwaarschijnlijk vond dat de katalysator kapot zou zijn, en dat hij aan het geluid van de motor had gehoord dat hij niet liep zoals het hoorde. Distributieriem nagekeken, en was blijkbaar 1 tand "verschoten". Distributieriem afgeregeld, alles weer inelkaar gestoken, alles in orde, 115€ alstublieft.
    Daarna heb ik een testrit gemaakt op het heuvelachtige stuk van de brusselse ring, met wat harmonicafile dus ideaal om te testen hoe het zat met acceleratie bergop. Alles tiptop in orde.

Eind goed al goed, behalve dat ik natuurlijk niet zo tevreden ben van de service bij Peugeot Meiser. Om volgende redenen:

-Ik heb 70€ betaald voor een waardeloze diagnose
    -Wat als ik inga op hun voorstel, 1040€ betaal en achteraf nog steeds met problemen zit?
    -Daarnaast is het ook moeilijk om de mogelijkheid te negeren dat ze effectief malafide zijn, het probleem met de distributie hadden gezien en gewoon een dikke factuur wouden opmaken.

-En last but not least: De betreffende distributieriem is Vervangen op 15/09/2014 In de garage van Peugeot Meiser. Op de toenmalige factuur staat niets over garanties en dergelijke, zijn die dingen wettelijk geregeld?

Enfin, morgenvroeg ga ik nog langs bij Peugeot Meiser om uit te pakken met mijn perfect lopende wagen en om mijn 70€ terug te krijgen. En om helemaal "wishful thinking" te gaan: ook de 115€ omdat die distributieriem minder dan een jaar geleden door hen is geplaatst.

Daarbij is alle advies (pos of neg) zeer welgekomen

alvast bedankt!

Jonas

Eens te meer een voorbeeld van een malafide officiele dealer. Geld terugeisen (met interest uiteraard) en zoveel mogelijk ruchtbaarheid geven aan uw ervaringen met deze dief. Zeker klacht neerleggen bij de importeur van Peugeot.

Comment

Ik heb het al 100 keer gezegd en ik blijf het zeggen: het is niet omdat je naar een merkgarage gaat met een grote showroom dat ze daarom competent/betrouwbaar zijn. Heeft er gewoon niks mee te maken. De meeste mensen zullen dit nooit doorhebben en braaf betalen. In feite is dit regelrechte oplichting.

Wat betreft de diagnose: die is waarschijnlijk wel uitgevoerd dus mag je het vergeten om je geld terug te krijgen.

Wat betreft het plaatsen van de distributieriem: had die verkeerd geplaatst geweest dan had je veel eerder problemen gehad. Moeilijk of onmogelijk te zeggen hoe het komt dat die een tand verspringt.

Comment

melding doen bij de importeur

de kat kunnen ze trouwens via de diagnosecomputer uitlezen, maar dan had jij ook het motorstoringslampje moeten hebben gezien op het dashboard. Iets wat bij het verspringen van de distributieriem trouwens niet is.

maar het verhaal van midas vind ik toch ook wat raar. Een versprongen tandwiel van een distributieriem herstel je niet zomaar... daar zit een oorzaak achter (spanrol die niet goed zijn werk meer doet).

Jammer van de slechte ervaring, want die 1.4 blokken kunnen best wat km's aan.
        www.peugeotforum.be

Comment

De motor is effectief wel zwaar belast geweest op reis (kleine motor, grote bergen) dus daar is die tand waarschijnlijk ergens gesprongen.
          Dat ik mijn geld niet terug zie daar kan ik mij mee verzoenen, maar ik kijk er toch al een beetje naar uit om morgenvroeg (op weekdagen is het daar altijd vrij druk 's morgens) binnen te wandelen met hun "diagnose" en raming en de factuur en me luidop af te vragen S' ILS SONT MALAFIDE SOIT INCAPABLE?

En daarna zien ze mij hoedanook nooit meer terug : )

en @flappy: zeer tevreden van de motor voor de rest hoor, heb nu zelf een kleine 100.000km gereden (2de hands gekocht op 40.000). de batterij is vervangen geweest en die distributieriem dus, adners geen kosten behalve jaarlijks onderhoud. Eerder wat teleurgesteld in deze specifieke garage
          Last edited by ; 12/08/2015, 21:23. Reden: antwoord op flappy

Comment

daarvan mag de tand niet verspringen hé

hebben ze midas niet naar de staat van de riem gezien?
            www.peugeotforum.be

Comment

Geen idee. Hij merkte zelf op dat hij had gezien dat de riem recent vervangen was...

Ik ben een totale leek wat betreft motortechniek, voor mij klonk zijn uitleg aannemelijk.

Comment

Kleine update na mijn bezoek vanmorgen aan Peugeot Meiser:

Omdat ik het frans niet genoeg machtig ben om het effectief te gebruiken in een ruzie, heb ik vriendelijk de situatie uitgelegd aan de dienst na verkoop. Met hun bestek, de factuur van Midas en de factuur van het vervangen van mijn distributieriem op 15/09/2014.

voorlopig resultaat:

-70€ diagnosekosten worden zoiezo erugbetaald
                -Voor de garantie van de distributieriem ging hij kijken hoe het effectief juist zat en of ze eventueel die 115€ van bij Midas ook konden terugbetalen.

Dus voorlopig ben ik iets gelukkiger, mocht er iemand mij meer kunnen vertellen over garanties op vervangingsonderdelen, doen!

Comment

Toch een goeie oplossing van hun!
                  Iedereen maakt fouten he, zeker als het een probleem is dat niet vaak voorkomt. Maar ja merkgarages zijn mijn vriend ook niet :p

Comment

Iedereen maakt fouten maar toch raar dat't dan een foutje van 1000€ in hun voordeel is ipv in't jouwe

Comment

Het is hen geraden dat ze op zijn minst een compensatie geven. Anderzijds hebben ze nu al imagoschade geleden dus daarvoor is het te laat.

Als ik mij niet vergis heb je zes maand garantie op herstellingen.

Comment

Toch knap dat ze hun fout erkennen en je de diagnosekosten terugbetalen. Dat van die distributieriem valt moeilijker aan te tonen dus vrees ik voor, tenzij ze echt genereus zijn en hun imagoschade zoveel mogelijk willen beperken.

Minpuntje voor hun slechte diagnose, pluspuntje voor hun dienst na verkoop toch wel.
                        Honda S2000 2002
                        BMW E30 318is 1990

VW Polo 1.9TDI 2006

Comment

het is toch een serieus minpunt voor de slechte diagnose
                          www.peugeotforum.be

Comment

heel straf dat ze afkomen dat de katalysator zou kapot zijn terwijl dit toch een duur stuk is, en dat ze dat bij midas zo kunnen horen dat er iets fout was

Comment

pluim voor midas, maar hoeft er dan ook niets aan de spanrol te gebeuren opdat het probleem niet opnieuw zou optreden?

Comment

Inderdaad maakt iedereen fouten. Maar als ze dit met 100 mensen op jaarbasis doen en ze betalen die kosten aan 10 mensen terug, dan heeft die garage nog een smak teveel verdient.

Comment

een katalysator van 1000 euro willen aanrekenen terwijl de distributieriem mankeert, dat is een énorme kemel schieten.
                                  ga eens praten met hen en zie of je enige gunsten kunt loskrijgen. die 70 euro diagnose terugbetalen is een eerder symbolisch en het toegeven van hun fout. de 115 van midas terugkrijgen is lastiger.
                                  vraag eens of je wat gratis onderhoud kunt krijgen, da's voor beide partijen interessant
                                  ik zou vooral geschokt zijn door hun foute vaststelling en een eerlijke compensatie vragen.
                                  1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

500 euro lijkt me redelijk als schadevergoeding.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten

maar het verhaal van midas vind ik toch ook wat raar. Een versprongen tandwiel van een distributieriem herstel je niet zomaar... daar zit een oorzaak achter (spanrol die niet goed zijn werk meer doet).
                                      Idd. Distributie die verspringt tijdens het rijden is heel ernstig.

Hiervoor moet alles terug losgemaakt worden om uitlijning tandwielen, span- en geleidingsrollen, moment bouten, waterpomp, spanning riem etc. te checken, eventueel te vernieuwen.
                                      Dat kost bijna evenveel tijd als de distributie vervangen.

Niet verkeerd bedoeld naar Midas maar Peugeot moet deze wagen onmiddellijk terug binnenroepen voor volledig nazicht distributie.
                                      Iedereen kan een fout maken maar je moet wel de moeite doen om te zien wat er is misgelopen en hoe dit een volgende keer te voorkomen.

Ook eventueel mogelijk is dat de distributie wel goed werd vervangen maar dat er naderhand iets is gebeurd waardoor deze spanning heeft verloren of niet meer uitgelijnd is. Belangrijk nu is dat de oorzaak zeker is weggenomen om naderhand geen nieuwe problemen te krijgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spitsmuis Bekijk Berichten
                                        500 euro lijkt me redelijk als schadevergoeding.
                                        Anders ff overdrijven. Het zou heel mooi zijn van Peugeot dat ze die kosten van midas zouden terugbetalen, dan mag hij echt blij zijn. Iedereen maakt fouten.

Comment

Working...
                                        X