Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Garage wil geen garantie geven

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Garage wil geen garantie geven

Hallo,

Ik heb 11tal maand geleden een wagen gekocht bij een garage waarbij ik 1 jaar garantie kreeg. Nu begon mijn motor ineens een raar geluid te maken op de autosnelweg en men wagen viel stil. Ik had een maand daarvoor men olie bijgevuld maar dacht dat hij dus opnieuw leeg was om een of andere reden. Ik heb toen nog eens een bus van 1 liter olie bijgegoten maar tevergeefs. Daarna is mijn wagen getakeld maar de garage wil de schade niet dekken. Volgens hun zat er niks van olie in het voertuig en vervalt de garantie doordat ik de wagen niet heb behandeld zoals het moet doordat ik zogezegd het oliepijl niet had gecontroleerd. Maar aangezien ik zelf toen de wagen in panne stond nog een liter bijgegoten heb en sindsdien niet meer gereden heb en bij de garage er geen olie meer inzat lijkt het dat dit een lek is ofzo? Of kan de olie effectief verbruikt worden als de motor niet draait? Wat kan ik het beste doen nu? Want volgens de garagist moet ik een nieuwe motor hebben en zal ik alles zelf moeten betalen.

Simon

Ik zou er gewoon een expert op zetten. Je hebt tenslotte nog garantie. Eerst eens dreigen in de garage met een expertise, en zien hoe ze reageren. Houden ze voet bij stuk, doorgaan.
    “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
    Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
      Ik zou er gewoon een expert op zetten. Je hebt tenslotte nog garantie. Eerst eens dreigen in de garage met een expertise, en zien hoe ze reageren. Houden ze voet bij stuk, doorgaan.
      Expertise kan ook in z'n nadeel zijn in dit geval he. "Ik heb toen nog eens een bus van 1 liter olie bijgegoten", hebt ge naar het oliepeil gekeken? Of zomaar een liter extra erin gekapt? Teveel olie is ook niet goed he. & is het de juiste olie?

& als olie eruit lekt, dan moet er duidelijk een plas of vlek op uw oprit/parkeerplaats te zien zijn. Mijn Golf had een miniem lek, echt druppeltjes, en zelfs dat was duidelijk te zien op mijn parkeerplek. Dus als er een liter olie uitloopt, dat zal je wel zien

& wat voor auto is het? Meeste moderne auto's geven dat aan op de boordcomputer?

Comment

Zo snel mogelijk de schade laten vaststellen door een expert, bij voorkeur voor de termijn afloopt of minstens niet heel lang daarna.

Comment

Hoeveel keren heb je je oliepeil op deze 11 maanden geverifieerd ? Blijkbaar niet vaak, want een sterke olieverbruik of een lek is wel op te sporen. Als je een liter giet in een carter die zogoed als leeg is, zal dat niet veel helpen. Ik vrees dat je nalatigheid tegen jou zal keren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
            Hoeveel keren heb je je oliepeil op deze 11 maanden geverifieerd ? Blijkbaar niet vaak, want een sterke olieverbruik of een lek is wel op te sporen. Als je een liter giet in een carter die zogoed als leeg is, zal dat niet veel helpen. Ik vrees dat je nalatigheid tegen jou zal keren.
            Een wagen geeft toch zelf oliegebrek aan? Kan moeilijk tegen u gebruikt worden toch. Niet iedereen zit constant zijn oliepijl te controleren.
            “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

Comment

Oliepeil controleren is iets wat op regelmatige basis dient te gebeuren, wekelijks/maandelijks/tijdens een tankbeurt maar toch op regelmatige basis...

Als er nu werkelijk nog geen olie te zien is op de oliepeilstok (na het bijvullen van 1 liter) wilt dit zeggen dat er echt veel te weinig olie in de motor aanwezig was, rondrijden met veel te weinig olie zal vroegtijdige slijtage tot gevolg hebben en kan, zoals in dit geval, zelfs leiden tot onherstelbare schade aan de motor.

Over welke wagen gaat het hier wanneer heeft de wagen z'n laatste onderhoud gehad? Hoeveel km's heb je gereden tussen het bijvullen en nu (en stond na het bijvullen het oliepeil op maximum?).

Alvorens te stellen dat er hier duidelijk een fout gemaakt wordt door de garage, en zich aan hun verplichtingen te willen onttrekken, zul je toch wat meer informatie moeten geven... want mocht je inderdaad rondgereden hebben met een veel te laag oliepeil zal het zeer moeilijk worden om zomaar alles ten laste van de garage te leggen.
              Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
                Een wagen geeft toch zelf oliegebrek aan? Kan moeilijk tegen u gebruikt worden toch. Niet iedereen zit constant zijn oliepijl te controleren.
                Dat zal afhankelijk zijn van de wagen, in veel wagens is het zo dat er pas een lampje gaat branden op het moment dat de oliedruk te laag is, en dan is het in feite al te laat

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                  Oliepeil controleren is iets wat op regelmatige basis dient te gebeuren, wekelijks/maandelijks/tijdens een tankbeurt maar toch op regelmatige basis...

Als er nu werkelijk nog geen olie te zien is op de oliepeilstok (na het bijvullen van 1 liter) wilt dit zeggen dat er echt veel te weinig olie in de motor aanwezig was, rondrijden met veel te weinig olie zal vroegtijdige slijtage tot gevolg hebben en kan, zoals in dit geval, zelfs leiden tot onherstelbare schade aan de motor.

Over welke wagen gaat het hier wanneer heeft de wagen z'n laatste onderhoud gehad? Hoeveel km's heb je gereden tussen het bijvullen en nu (en stond na het bijvullen het oliepeil op maximum?).

Alvorens te stellen dat er hier duidelijk een fout gemaakt wordt door de garage, en zich aan hun verplichtingen te willen onttrekken, zul je toch wat meer informatie moeten geven... want mocht je inderdaad rondgereden hebben met een veel te laag oliepeil zal het zeer moeilijk worden om zomaar alles ten laste van de garage te leggen.
                  Die van mij heeft zelfs geen peilstok

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door arbe Bekijk Berichten
                    Die van mij heeft zelfs geen peilstok
                    Die van u zal dan wel een elektronische aflezing van het oliepeil hebben, of misschien zoals bij de moto's vroeger een glaasje om het oliepeil te controleren,...

Comment

Je zal in principe sowieso geen garantie krijgen want na de eerste zes maand wettelijke garantie op tweedehandswagens is het aan de koper om te bewijzen dat het gebrek aanwezig was op het moment van de verkoop.

Comment

Gaat om een citroen berlingo van 99. Heb er 10.000 km mee gereden. op die tijd heb ik denk ik 4-5x 1liter olie bijgevuld

Comment

Had jij al melding gemaakt aan de garage dat de wagen veel olie verbruikte?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simon_dv Bekijk Berichten
                            Gaat om een citroen berlingo van 99. Heb er 10.000 km mee gereden. op die tijd heb ik denk ik 4-5x 1liter olie bijgevuld
                            Dan had je de garage al veel eerder op de hoogte moeten brengen.

Comment

Nee had ik nog niet gedaan. Maar ik zag nooit echt een lek op oprit ofzo

Comment

Ik denk dat het hopeloos geval wordt... Het (te) hoog verbruik had je veel sneller moeten doen reageren, nu heeft de garagist eigenlijk de beste kaarten. Veel geld in een procedure zou ik in geen gevel steken, dat geld besteedt je beter aan een andere (meer degelijke) auto. Dit is de prijs van het leren kopen...

Comment

Dat had je wel moeten doen natuurlijk, dan kon je ze daar nu op wijzen, olie lekt niet altijd naar buiten hé soms ook in de motor (verbrand) of naar het koelwater om maar een paar voorbeelden te geven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                                    Dat had je wel moeten doen natuurlijk, dan kon je ze daar nu op wijzen, olie lekt niet altijd naar buiten hé soms ook in de motor (verbrand) of naar het koelwater om maar een paar voorbeelden te geven.
                                    Is juist, maar nog altijd geen zekerheid op reparatie, als het niet op papier staat.

Comment

Je kapt dus op korte tijd twee keer olie in die kar zonder te peilen?

Ik zou hier als garage ook niet echt gelukkig van worden. Langs de andere kant, als er geen olie in zat is er wel iets mis. Probeer er uit te komen met de garage op een constructieve manier, normaliter moet jij wel de laatste 6 maand kunnen aantonen dat er iets fout was. Zo gaat dat bij die federauto garantie, trekt eigelijk op niet veel.

Comment

Ik kan totaal niet begrijpen dat je zo vaak olie gaat zitten bijvullen en daar dan niet voor naar de garage gaat om dat te melden / te laten nakijken wat het probleem is
                                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Working...
                                        X