Mededeling

Collapse
No announcement yet.

garage tweedehandsauto wil enkel garantie geven als auto bij hen onderhouden wordt

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• garage tweedehandsauto wil enkel garantie geven als auto bij hen onderhouden wordt

We kochten 3 dagen geleden een auto bij een autohandelaar. Op de verkoopovereenkomst staat in kleine lettertjes dat onderhoud bij hem dient te gebeuren anders geeft hij geen garantie.

Dezelfde dag van aankoop bij het naar huis rijden begon er een controlelampje te branden, daags nadien brachten we hem terug binnen. Op onze vraag wanneer dit gerepareerd ging worden kregen we het antwoord vandaag niet ik ben ziek. Deze ochtend stuurde hij me een berichtje: het is offerfeest dus vandaag wordt hij ook niet gerepareerd. Ik heb hem opgebeld en gezegd dat ik dit teleurstellend vond. Hij reageerde heel fel en onbeleefd en gooide de telefoon op. Ik belde hem terug en hij zei kort: ik bel u wanneer hij klaar is. Wederom verbinding verbroken.

Ik was volledig verontwaardigd. Hij weet dat ik zwanger ben van ons derde kind en de wagen op dit moment broodnodig heb om de kindjes van school te halen, te werken en boodschappen te doen etc...

Plots belt hij na een uurtje terug en zegt hij dat de wagen toch gemaakt is (aan computer gehangen en storing weg). Wij onmiddellijk de lange rit gemaakt om de wagen op te halen. ik start hem en... controle lampje brand nog steeds!!! Hij zei: ik bestel dan wel een nieuwe sensor voor de km-teller die zal stuk zijn. Wist je dat dan een half uur geleden niet?? Waarom ons dan toch laten komen????

Ik ben nu zeer verontwaardig en vertrouw hem écht voor geen haar meer.

Ik check juist het onderhoudsboekje (dom dat ik dat niet eerder deed) En de wagen moet net nu een groot onderhoud hebben. Op de verkoopovereenkomst staat in kleine lettertjes dat onderhoud bij hem dient te gebeuren anders geeft hij geen garantie. Is dit wettelijk? Kan hij dit eisen? Ik weet dat hij het kan eisen dat herstellingen bij hem gebeuren maar het onderhoud?

Alvast erg bedankt voor uw antwoord!!

Er bestaat geen wettelijke verplichting om bij
    De professionele verkoper onderhoud te laten uitvoeren om recht te hebben op garantie. Dat is zelfs voor nieuwe wagens niet zo ook al denken veel mensen van wel.

Als puntje bij paaltje komt moet die professionele verkoper u garantie geven. Laat gewoon niet met uw voeten spelen en stuur hem een aangetekend schrijven of tenminste een email zodat je er ergens een bewijs van hebt. Als je ergens iemand kent die met u kan meegaan naar deze verkoper dan is dat misschien ook aan te raden, best iemand die sterk in zijn schoenen staat.

Comment

En klacht indienen bij de economische inspectie. Alleen zo krijgen we de sjoemelaars eruit.

Comment

Art. 1649quater, §1, 3e lid B.W.

en §4
        That's the difference between you and me. You want to lose small, I want to win big.

16/08/14 - 28/11/15 : Opel Astra J GTC (Astrid)
        28/11/15 - 19/04/17 : Renault Mégane RS (Megan Fox)
        28/04/17 - ... : Renault Megane GT 1.6dCi EDC

Comment

De wettelijke garantie, daar kan je niet onder uit als handelaar, tenzij die kan bewijzen dat jij de auto opzettelijk beschadigd hebt (goede huisvader).

Als het een Opel is, en je gaat naar een Opel garage, dan moet die man de garantie eens proberen te weigeren...
          Punt is wel dat je dan waarschijnlijk de gerechtelijke weg moet bewandelen met expertises etc (niet makkelijk dus).

Als je de man niet vertrouwt, ga dan naar een andere garage, en laat de boel herstellen. Nadien probeer je maar de kosten van hem terug te krijgen.
          Hou wel alle bewijzen goed bij.

Comment

Altijd weer leuk, zo'n multiposters ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
              Als je de man niet vertrouwt, ga dan naar een andere garage, en laat de boel herstellen. Nadien probeer je maar de kosten van hem terug te krijgen.
              Hou wel alle bewijzen goed bij.

Dit is gewoonweg flagrant onjuist. De handelaar die garantie moet geven moet in zo'n geval eerst toestemming geven om een herstelling onder garantie elders te laten uitvoeren want anders heb je geen garantie, zo simpel is het.

Comment

Tip voor de toekomst, koop nooit een wagen van iemand die een lamborghini/ferrari op zijn naamkaartje zet maar opel astra's en ford fiesta's verkoopt.
                En zijn Arabisch beter is dan zijn Nederlands.

Kort door de bocht, en spijtig voor de goeie, maar dit vermijd wel degelijk problemen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dries1 Bekijk Berichten
                  Deze ochtend stuurde hij me een berichtje: het is offerfeest dus vandaag wordt hij ook niet gerepareerd.
                  man man man
                  MY 2011 Lexus IS250 Aut.

Comment

Mja, je moet natuurlijk niet verwachten van iemand die u verwijt dat deze persoon de wet zal volgen en alles correct zal doen.

Comment

Er is een onderscheid tussen de garantie die de handelaar biedt, en de garantie die de distributeur of fabrikant biedt. Laten we dus eerst eens beginnen met (a) over welk merk / model het gaat en (b) hoe oud de auto is. Want niet iedere distributeur / fabrikant biedt dezelfde garantietermijnen. Wettelijk is het twee jaar, maar heel wat merken bieden een langere termijn. Je kan tegelijk ook meer te weten komen over de garantie die de handelaar moet bieden op deze website: http://www.zichtopuwautogarantie.be/ Daar wordt gezegd dat de typische termijn bij tweedehandsverkoop van de handelaar uit een jaar garantie moet zijn. Maar die ligt dan inderdaad wel bij hem, die garantie. En ik kan me voorstellen dat het onderhoud dan ook bij hem moet gebeuren, tenzij hij expliciet zijn akkoord geeft om het ergens anders te laten uitvoeren.

Comment

Kijk eens of je rechtsbijstand hebt...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Double A Bekijk Berichten
                          Tip voor de toekomst, koop nooit een wagen van iemand die een lamborghini/ferrari op zijn naamkaartje zet maar opel astra's en ford fiesta's verkoopt.
                          En zijn Arabisch beter is dan zijn Nederlands.

Kort door de bocht, en spijtig voor de goeie, maar dit vermijd wel degelijk problemen.
                          Maar zo is het wel.
                          den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                          "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                          Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Maak u lid van test aankoop en laat hen deze man juridisch aanvechten. En zeg ineens welke garage dit is op anderen te beschermen.

Comment

'Onlangs kocht ik een nieuwe wagen. Ik betaal me blauw voor een klein onderhoud in een garage van het merk. Ik heb veel zin om uit te wijken naar een multimerkengarage in de buurt, maar vraag me af of ik de merkgarantie niet dreig te verliezen?', vraagt Paul Roelandt uit Aalst aan onze redactie.

Moet ik mijn wagen laten onderhouden in een garage van het merk?

17/03/2009 om 00:00 door (BDH)

'Onlangs kocht ik een nieuwe wagen. Ik betaal me blauw voor een klein onderhoud in een garage van het merk. Ik heb veel zin om uit te wijken naar een multimerkengarage in de buurt, maar vraag me af of ik de merkgarantie niet dreig te verliezen?', vraagt Paul Roelandt uit Aalst aan onze redactie.

In oktober 2002 keurde de Europese Commissie een Groepsvrijstellingsverordening goed. Die vormt het wettelijke kader voor overeenkomsten over de distributie en het onderhoud van motorvoertuigen. De verordering beschermt expliciet het recht van de consument om motorvoertuigen te laten onderhouden en zelfs herstellen in een werkplaats van zijn keuze. Aan prijzen die door de vrije concurrentie worden bepaald. Voor werkzaamheden die onder de garantie vallen, gratis diensten of terugroepacties moet de koper uiteraard naar een garage van het merk zelf.

Ook in België is de verordening van kracht. Daardoor kan ook de Belgische consument vrij een garage kiezen voor een normaal onderhouds- en herstellingswerk bij een ongeval . 'Het is inderdaad bij wet voorzien dat de klant voor een klein onderhoud vrij is om een garage te kiezen. En dat de consument ook naar een onafhankelijke garagehouder kan gaan zonder daarbij zijn garantie te verliezen. In realiteit willen de merken het vaak anders laten uitschijnen, wij vechten daartegen', vertelt algemeen secretaris Jean-François Dinant van Reparauto, dat de onafhankelijke autoreparatiebedrijven verenigt. 'Onder de noemer normale onderhouds- en herstellingswerken bij ongevallen vallen bijvoorbeeld het vervangen van banden, het verversen van olie of de herstelling van een kleine deuk als gevolg van een ongeval.'

Geert Popelier, juridisch adviseur van de automobilistenorganisatie VAB, bevestigt de vrije keuze voor de consument. 'Althans wat de wettelijke garantie van twee jaar betreft. Voor een bijkomende contractuele garantie ben je uiteraard afhankelijk van de overeenkomst en kan de leverancier bepaalde voorwaarden opleggen. Vroeger koppelde men die vaak. Maar omdat de wettelijke garantie nu vrij ruim is, komt dat niet zo vaak meer voor.'

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brammelo Bekijk Berichten
                                Daar wordt gezegd dat de typische termijn bij tweedehandsverkoop van de handelaar uit een jaar garantie moet zijn. Maar die ligt dan inderdaad wel bij hem, die garantie. En ik kan me voorstellen dat het onderhoud dan ook bij hem moet gebeuren, tenzij hij expliciet zijn akkoord geeft om het ergens anders te laten uitvoeren.
                                En van waar haal je dat?
                                Die garantie is een wettelijke verplichting van de verkoper. Punt.
                                Als je professioneel auto's wil verkopen moet je garantie geven, onderhoud heeft daar niets mee te maken.
                                Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

15 reacties ondertussen, maar geen TS meer te zien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
                                    15 reacties ondertussen, maar geen TS meer te zien.
                                    zullen we dan ook maar over soep beginnen ......

Comment

Working...
                                    X