Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Carrosserie Vromman - Wingene

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Carrosserie Vromman - Wingene

Eind juni nam ik contact op met enkele carrosserie garages voor het spuiten van een nieuw front paneel voor mijn wagen. Er werd hierbij een foto van het paneel zelf voorzien alsook een omschrijving van de staat van afwerking. De website van Carrosserie Vromman in Wingene zag er professioneel uit en ook de communicatie verliep initieel vlot, na mijn prijsaanvraag via email kreeg ik dan ook vrij snel een voorstel binnen waarin een duidelijke prijsindicatie gegeven werd voor het gevraagde werk met een onderlimiet en een door hunzelf opgelegde maximale bovenlimiet, bedragen inclusief btw. De prijs zou hierbij afhankelijk zijn van het voorbereidend werk dat nodig was vooraleer het paneel kon gespoten worden maar zou zeker niet het maximaal bedrag overschrijden. Deze vorm van communicatie schepte voor mij dan ook vertrouwen en op basis hiervan selecteerde ik deze garage voor het uitvoeren van de werken.

Na het leveren van het onderdeel bij hen kon er na enkele weken vertraging van de garage uit uiteindelijk langs gekomen worden voor de kleurmatch van het paneel. Het geleverde onderdeel stond toen reeds in primer. Bij mijn bezoek werd terloops gemeld dat er "wel wat werk geweest was" aan de voorbereiding. Ik stond hier toen zelf ook niet verder bij stil, bij de prijsindicatie stond immers expliciet vermeld dat dit inclusief voorbereidend werk was en met de bovenlimiet van het vermelde bedrag kon ik leven. Er werd mij op dat moment ook helemaal niet verteld dat dit zou leiden tot een meerprijs.

De afwerking van het paneel duurde ongelofelijk lang. Bij herhaaldelijke navraag wat de status was, werd er ofwel simpelweg niet gereageerd, ofwel enkel kort vermeld dat door ziekte van medewerkers men hier nog steeds niet aan kunnen doorwerken had. Geduld is een mooie deugd en ik gaf de garage dan ook de tijd om hun werk te doen tenmeer omdat het voor mij ook niet super dringend was.

Na een klein half jaar (!) was het paneel dan toch uiteindelijk afgewerkt. Ik kreeg te horen dat betaling kon geschieden ofwel bij levering ofwel achteraf op kantoor. Omdat de levering al de dag erna reeds zou doorgaan en ik zelf niet aanwezig kon zijn gaf ik de contactgegevens mee van een persoon die voor mij het paneel op locatie in ontvangst zou kunnen nemen.

Op de dag van de levering werd mijn contactpersoon echter opgebeld met de melding dat men niet zou leveren vooraleer men de betaling ontvangen had. Ikzelf werd hier niet van op de hoogte gebracht. De komende dagen werd er overgegaan tot het plat spammen van mijn telefoon door de garage met de vraag wanneer de levering zou kunnen doorgaan. (Hint, als een persoon niet opneemt tijdens de kantooruren, wil dit misschien zeggen dat hij op dat moment niet beschikbaar is voor het bespreken van zaken die buiten zijn eigen werksfeer liggen, er zijn ook nog andere mensen die werken voor hun brood en sommige mensen nemen hun job hierbij ernstig.)

Het bedrag werd door de garage ook eenzijdig aangepast. Het gevraagde bedrag lag 50% hoger dan de maximaal opgegeven prijs. Bij de melding dat dit niet volgens afspraak was werd mij doodleuk verteld dat hij de gedane werken niet had kunnen uitvoeren voor de afgesproken prijs en dat als ik moeilijk wou doen over de 50% extra ik al niet meer hoefde te betalen en dat het onderdeel dan buiten gestockeerd zou worden (in weer en wind, dus). Bij de melding dat dit wel degelijk mijn eigendom was en dat ik zowel aankoop factuur als leverings bon had als bewijs werd mij veel sukses gewenst met de rechtszaak om het onderdeel terug te krijgen, en dan het dan wel enkele jaren buiten zou kunnen liggen vooraleer ik het ooit terugkreeg.

Enkele dagen bleek het dan toch mogelijk te zijn om zelf het paneel te gaan afhalen, mids betaling van de meerprijs in cash. Er werd echter geweigerd om een factuur of betalingsbewijs mee te geven. De 50% hogere prijs bleek immers exclusief btw te zijn. Btw-plichtigheid is voor Carrosserie Vromman blijkbaar ook een optie waar ze zich niet persé aan hoeven te houden. Na nogmaals iemand langs te moeten sturen en mids nog eens een extra opleg kon dan uiteindelijk toch een factuur en betalingsbewijs bekomen worden. De eindprijs bedroeg inmiddels bijna twee maal hoger dan het initieel overeengekomen maximaal bedrag.

In a nutshell mijn ervaringen met dit bedrijf :
    -> De prijs wordt bewust laag ingestoken om het werk binnen te halen, dat of de zaakvoerder kent zijn stiel niet, wat ik betwijfel
    -> Extreem lange wachttijden voor de uitvoereing en een erg gebrekkige communicatie naar de klant hierover.
    -> Totaal gebrek aan communicatie bij uitvoeren van extra werk en eventuele meerprijs voor de uitvoering van de werken
    -> Afspraken tot levering worden niet nagekomen, betalingsvoorwaarden worden eenzijdig gewijzigd, de klant wordt opgejaagd en lastig gevallen door een veelvoud aan telefoontjes
    -> Eenzijdig aanpassen van de overeengekomen prijs en een extreem onbeleefde communicatie hierover, tot dreigen tot opzettelijke beschadiging van iemands eigendom door verwaarlozing toe als men niet wil betalen.

De zaakvoerder van het bedrijf liet mij trouwens ook duidelijk verstaan dat klantvriendelijkheid en service hem hoegenaamd niets kan schelen. Hij zal het dus ook niet erg vinden dat ik mijn ervaring als klant hier voor andere autoliefhebbers deel.

had je niet beter gewoon naar de politie gestapt?
    met een overeenkomst in u handen van de kostprijs en het onderdeel, moet ze je dat gewoon teruggeven hoor.
    als ze het buiten stockeren, dan ga je daar ter plaatse fotos van nemen en laat ze doen.
    dan mogen ze erna NOG EENS die boel volledig herdoen als er schade aan is.

hij zal EEN HEEL PAK minder piepen als daar een combi voor de deur staat om u verklaring af te nemen. als gij het voorgestelde bedragd betaald kan die uw stuk ook niet vasthouden. en van die maximum prijs had je nu éénmaal een document.

als ze de werken niet kunnen uitvoeren voor het origineel opgestelde bedrag, dan is dan zijn probleem en niet het uwe.
    zou nogal leuk zijn als een garage zegt dat een onderhoud 50€ kost en dit op papier ook meegeeft en bij afhaling moogt ge 550€ neertellen

Comment

Met dergelijke zaken moet je niet direct naar de politie stappen maar in eerste instantie wel naar de economische inspectie. Weet dat je als consument zeker niet machteloos staat, wel integendeel, je hebt heel wat rechten en bescherming. En die zaakvoerder mag dreigen met van alles en nog wat, hij heeft zich tot iets verbonden en hij heeft zich daar aan te houden.

Je mag zoiets als consument in feiten nooit zo ver laten komen.

Comment

Je kunt bij afhaling ook een Albanees of een Tsjetsjeen meepakken.

Comment

Ik zou hier zeker op verder gaan om het teveel betaalde bedrag terug te vorderen. Je staat sterk, je hebt bewijs op papier. Je hoeft daar zelfs geen advocaat voor in de hand te nemen, laat het papierwerk voor zich spreken. Ik heb ooit een ex-huisbaas voor de rechtbank gedaagd omdat hij mijn huurwaarborg niet wou teruggeven, ondanks dat ik bewijs op papier had. Die had toen ook een grote mond voor de rechtzaak. Na de rechtzaak (die ik won), was die grote mond plots weg...

Eerste stap nu: een aangetekend schrijven richten tot de zaak waarin je de factuur betwist, en je vraagt om binnen de maand het bedrag hoger dan de bovenlimiet terug te storten op je rekening, netjes met kopie van factuur en kopie van het schrijven met de bovenlimiet. Indien geen reactie, rechtzaak starten.
          sigpic

http://www.streamlinecarcare.be

lakbehandelingen voor voertuigen

MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

Comment

Is een leuk kluifje voor je rechtbijstandsverzekering van je wagen!
            Als je een sluitend prijsbestek op papier hebt, zeker procederen.
            Je hebt niets te verliezen, alleen maar te winnen en de kosten zijn gedekt voor je rechtsbijstandsverzekering.

Comment

Bedankt voor jullie feedback. Ik vernam ondertussen van andere gedupeerden dat deze garage zeker niet aan zijn proefstuk toe is in dergelijke praktijken. Ik bekijk verder wat hiermee te doen valt.

Comment

Straks heb je een proces aan je broek omdat je slechte reclame maakt voor dat bedrijf.

Comment

kunnen ze niks aan doen. persoonlijke ervaringen mag je delen met 3den.
                  je mag alleen geen namen van personeelsleden vermelden, alsook geen verhalen van : "ik heb gehoord dat persoon x ook dat heeft voorgehad..."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
                    Straks heb je een proces aan je broek omdat je slechte reclame maakt voor dat bedrijf.
                    Het zou nogal mooi zijn mocht je online geen persoonlijke ervaring mogen delen over de service (of het gebrek eraan) van bedrijven. Online systemen zoals ebay, amazon, booking.com en Yelp zijn totaal gebaseerd op het principe van het geven van feedback. Jammer genoeg bestaat er geen zo'n systeem voor garagisten in België, dit had in dit geval een hoop miserie kunnen vermijden. Next best thing is dan ook mijn ervaring delen in de consumentenhoek van dit forum.

Comment

Economische inspectie stuurt nu mensen door naar de consumenten ombudsdienst: http://consumentenombudsdienst.be/
                      Misschien de moeite om eens te proberen xlr8r, het invulformulier op de site ziet er alvast gedetailleerd uit en je kan bijlagen meesturen. Opzet van spel is dat die mensen, gratis, gaan bemiddelen met een firma over uw zaak en hun verplichtingen. Komen ze er niet uit dan worden grotere stappen ondernomen.

Ik ben alvast benieuwd...

Comment

Verwacht niet teveel van die ombudsdienst.

Reeds 2X een procedure opgestart voor artikelen onder garantie waarvan de handelaar zijn verantwoordelijkheid probeerde af te schuiven. Na een paar maand krijg je dan een brief waarin je gelijk krijgt van hen. Maar als je dan ook nog je gelijk wil halen, dan moet je een gerechtsprocedure opstarten.

Comment

Het probleem bij die discussies op een forum is dat we het verhaal meestal maar van 1 kant horen.
                          Z4 M40i

Comment

@benji; via een ombudsman probeer je een compromis te bekomen, alvorens gerechtelijke stappen te nemen. Het feit dat je een brief hebt met uw gelijk daarop en de melding dat de andere partij zijn verplichtingen niet wil nakomen is een bijkomend handig bewijsstuk als je een gerechtsprocedure wil opstarten en zou zeker goed scoren in uw verdediging omdat je alle middelen gebruikt hebt voor je een procedure opgestart hebt.
                            Als je natuurlijk niet bereid bent om gerechtelijke stappen te ondernemen, tja dan denk ik dat er weinig firma's gehoor zullen geven aan klachten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door XiPHiAS Bekijk Berichten
                              Is een leuk kluifje voor je rechtbijstandsverzekering van je wagen!
                              Als je een sluitend prijsbestek op papier hebt, zeker procederen.
                              Je hebt niets te verliezen, alleen maar te winnen en de kosten zijn gedekt voor je rechtsbijstandsverzekering.
                              Zo zou ik het ook aanpakken.
                              The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
                              BMW F10 520da 2012
                              MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                              BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                              Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                              VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door camaro 68 rs Bekijk Berichten
                                Het probleem bij die discussies op een forum is dat we het verhaal meestal maar van 1 kant horen.
                                In verhalen waarin geen sluitend bewijs op papier staat, is het inderdaad allemaal van horen zeggen. Deze situatie lijkt me toch iets duidelijker...
                                sigpic

http://www.streamlinecarcare.be

lakbehandelingen voor voertuigen

MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

Comment

Working...
                                X