Eind juni nam ik contact op met enkele carrosserie garages voor het spuiten van een nieuw front paneel voor mijn wagen. Er werd hierbij een foto van het paneel zelf voorzien alsook een omschrijving van de staat van afwerking. De website van Carrosserie Vromman in Wingene zag er professioneel uit en ook de communicatie verliep initieel vlot, na mijn prijsaanvraag via email kreeg ik dan ook vrij snel een voorstel binnen waarin een duidelijke prijsindicatie gegeven werd voor het gevraagde werk met een onderlimiet en een door hunzelf opgelegde maximale bovenlimiet, bedragen inclusief btw. De prijs zou hierbij afhankelijk zijn van het voorbereidend werk dat nodig was vooraleer het paneel kon gespoten worden maar zou zeker niet het maximaal bedrag overschrijden. Deze vorm van communicatie schepte voor mij dan ook vertrouwen en op basis hiervan selecteerde ik deze garage voor het uitvoeren van de werken.
Na het leveren van het onderdeel bij hen kon er na enkele weken vertraging van de garage uit uiteindelijk langs gekomen worden voor de kleurmatch van het paneel. Het geleverde onderdeel stond toen reeds in primer. Bij mijn bezoek werd terloops gemeld dat er "wel wat werk geweest was" aan de voorbereiding. Ik stond hier toen zelf ook niet verder bij stil, bij de prijsindicatie stond immers expliciet vermeld dat dit inclusief voorbereidend werk was en met de bovenlimiet van het vermelde bedrag kon ik leven. Er werd mij op dat moment ook helemaal niet verteld dat dit zou leiden tot een meerprijs.
De afwerking van het paneel duurde ongelofelijk lang. Bij herhaaldelijke navraag wat de status was, werd er ofwel simpelweg niet gereageerd, ofwel enkel kort vermeld dat door ziekte van medewerkers men hier nog steeds niet aan kunnen doorwerken had. Geduld is een mooie deugd en ik gaf de garage dan ook de tijd om hun werk te doen tenmeer omdat het voor mij ook niet super dringend was.
Na een klein half jaar (!) was het paneel dan toch uiteindelijk afgewerkt. Ik kreeg te horen dat betaling kon geschieden ofwel bij levering ofwel achteraf op kantoor. Omdat de levering al de dag erna reeds zou doorgaan en ik zelf niet aanwezig kon zijn gaf ik de contactgegevens mee van een persoon die voor mij het paneel op locatie in ontvangst zou kunnen nemen.
Op de dag van de levering werd mijn contactpersoon echter opgebeld met de melding dat men niet zou leveren vooraleer men de betaling ontvangen had. Ikzelf werd hier niet van op de hoogte gebracht. De komende dagen werd er overgegaan tot het plat spammen van mijn telefoon door de garage met de vraag wanneer de levering zou kunnen doorgaan. (Hint, als een persoon niet opneemt tijdens de kantooruren, wil dit misschien zeggen dat hij op dat moment niet beschikbaar is voor het bespreken van zaken die buiten zijn eigen werksfeer liggen, er zijn ook nog andere mensen die werken voor hun brood en sommige mensen nemen hun job hierbij ernstig.)
Het bedrag werd door de garage ook eenzijdig aangepast. Het gevraagde bedrag lag 50% hoger dan de maximaal opgegeven prijs. Bij de melding dat dit niet volgens afspraak was werd mij doodleuk verteld dat hij de gedane werken niet had kunnen uitvoeren voor de afgesproken prijs en dat als ik moeilijk wou doen over de 50% extra ik al niet meer hoefde te betalen en dat het onderdeel dan buiten gestockeerd zou worden (in weer en wind, dus). Bij de melding dat dit wel degelijk mijn eigendom was en dat ik zowel aankoop factuur als leverings bon had als bewijs werd mij veel sukses gewenst met de rechtszaak om het onderdeel terug te krijgen, en dan het dan wel enkele jaren buiten zou kunnen liggen vooraleer ik het ooit terugkreeg.
Enkele dagen bleek het dan toch mogelijk te zijn om zelf het paneel te gaan afhalen, mids betaling van de meerprijs in cash. Er werd echter geweigerd om een factuur of betalingsbewijs mee te geven. De 50% hogere prijs bleek immers exclusief btw te zijn. Btw-plichtigheid is voor Carrosserie Vromman blijkbaar ook een optie waar ze zich niet persé aan hoeven te houden. Na nogmaals iemand langs te moeten sturen en mids nog eens een extra opleg kon dan uiteindelijk toch een factuur en betalingsbewijs bekomen worden. De eindprijs bedroeg inmiddels bijna twee maal hoger dan het initieel overeengekomen maximaal bedrag.
In a nutshell mijn ervaringen met dit bedrijf :
-> De prijs wordt bewust laag ingestoken om het werk binnen te halen, dat of de zaakvoerder kent zijn stiel niet, wat ik betwijfel
-> Extreem lange wachttijden voor de uitvoereing en een erg gebrekkige communicatie naar de klant hierover.
-> Totaal gebrek aan communicatie bij uitvoeren van extra werk en eventuele meerprijs voor de uitvoering van de werken
-> Afspraken tot levering worden niet nagekomen, betalingsvoorwaarden worden eenzijdig gewijzigd, de klant wordt opgejaagd en lastig gevallen door een veelvoud aan telefoontjes
-> Eenzijdig aanpassen van de overeengekomen prijs en een extreem onbeleefde communicatie hierover, tot dreigen tot opzettelijke beschadiging van iemands eigendom door verwaarlozing toe als men niet wil betalen.
De zaakvoerder van het bedrijf liet mij trouwens ook duidelijk verstaan dat klantvriendelijkheid en service hem hoegenaamd niets kan schelen. Hij zal het dus ook niet erg vinden dat ik mijn ervaring als klant hier voor andere autoliefhebbers deel.
Na het leveren van het onderdeel bij hen kon er na enkele weken vertraging van de garage uit uiteindelijk langs gekomen worden voor de kleurmatch van het paneel. Het geleverde onderdeel stond toen reeds in primer. Bij mijn bezoek werd terloops gemeld dat er "wel wat werk geweest was" aan de voorbereiding. Ik stond hier toen zelf ook niet verder bij stil, bij de prijsindicatie stond immers expliciet vermeld dat dit inclusief voorbereidend werk was en met de bovenlimiet van het vermelde bedrag kon ik leven. Er werd mij op dat moment ook helemaal niet verteld dat dit zou leiden tot een meerprijs.
De afwerking van het paneel duurde ongelofelijk lang. Bij herhaaldelijke navraag wat de status was, werd er ofwel simpelweg niet gereageerd, ofwel enkel kort vermeld dat door ziekte van medewerkers men hier nog steeds niet aan kunnen doorwerken had. Geduld is een mooie deugd en ik gaf de garage dan ook de tijd om hun werk te doen tenmeer omdat het voor mij ook niet super dringend was.
Na een klein half jaar (!) was het paneel dan toch uiteindelijk afgewerkt. Ik kreeg te horen dat betaling kon geschieden ofwel bij levering ofwel achteraf op kantoor. Omdat de levering al de dag erna reeds zou doorgaan en ik zelf niet aanwezig kon zijn gaf ik de contactgegevens mee van een persoon die voor mij het paneel op locatie in ontvangst zou kunnen nemen.
Op de dag van de levering werd mijn contactpersoon echter opgebeld met de melding dat men niet zou leveren vooraleer men de betaling ontvangen had. Ikzelf werd hier niet van op de hoogte gebracht. De komende dagen werd er overgegaan tot het plat spammen van mijn telefoon door de garage met de vraag wanneer de levering zou kunnen doorgaan. (Hint, als een persoon niet opneemt tijdens de kantooruren, wil dit misschien zeggen dat hij op dat moment niet beschikbaar is voor het bespreken van zaken die buiten zijn eigen werksfeer liggen, er zijn ook nog andere mensen die werken voor hun brood en sommige mensen nemen hun job hierbij ernstig.)
Het bedrag werd door de garage ook eenzijdig aangepast. Het gevraagde bedrag lag 50% hoger dan de maximaal opgegeven prijs. Bij de melding dat dit niet volgens afspraak was werd mij doodleuk verteld dat hij de gedane werken niet had kunnen uitvoeren voor de afgesproken prijs en dat als ik moeilijk wou doen over de 50% extra ik al niet meer hoefde te betalen en dat het onderdeel dan buiten gestockeerd zou worden (in weer en wind, dus). Bij de melding dat dit wel degelijk mijn eigendom was en dat ik zowel aankoop factuur als leverings bon had als bewijs werd mij veel sukses gewenst met de rechtszaak om het onderdeel terug te krijgen, en dan het dan wel enkele jaren buiten zou kunnen liggen vooraleer ik het ooit terugkreeg.
Enkele dagen bleek het dan toch mogelijk te zijn om zelf het paneel te gaan afhalen, mids betaling van de meerprijs in cash. Er werd echter geweigerd om een factuur of betalingsbewijs mee te geven. De 50% hogere prijs bleek immers exclusief btw te zijn. Btw-plichtigheid is voor Carrosserie Vromman blijkbaar ook een optie waar ze zich niet persé aan hoeven te houden. Na nogmaals iemand langs te moeten sturen en mids nog eens een extra opleg kon dan uiteindelijk toch een factuur en betalingsbewijs bekomen worden. De eindprijs bedroeg inmiddels bijna twee maal hoger dan het initieel overeengekomen maximaal bedrag.
In a nutshell mijn ervaringen met dit bedrijf :
-> De prijs wordt bewust laag ingestoken om het werk binnen te halen, dat of de zaakvoerder kent zijn stiel niet, wat ik betwijfel
-> Extreem lange wachttijden voor de uitvoereing en een erg gebrekkige communicatie naar de klant hierover.
-> Totaal gebrek aan communicatie bij uitvoeren van extra werk en eventuele meerprijs voor de uitvoering van de werken
-> Afspraken tot levering worden niet nagekomen, betalingsvoorwaarden worden eenzijdig gewijzigd, de klant wordt opgejaagd en lastig gevallen door een veelvoud aan telefoontjes
-> Eenzijdig aanpassen van de overeengekomen prijs en een extreem onbeleefde communicatie hierover, tot dreigen tot opzettelijke beschadiging van iemands eigendom door verwaarlozing toe als men niet wil betalen.
De zaakvoerder van het bedrijf liet mij trouwens ook duidelijk verstaan dat klantvriendelijkheid en service hem hoegenaamd niets kan schelen. Hij zal het dus ook niet erg vinden dat ik mijn ervaring als klant hier voor andere autoliefhebbers deel.
Comment