Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Onderverzekerd zeggen ze. En nu?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Onderverzekerd zeggen ze. En nu?

Beste mensen

Na een ongeval is mijn tweedehandswagen totaalverlies verklaard
    Dat is al erg genoeg. Maar dan krijg ik doodleuk dit te horen:

"U bent onderverzekerd. U diende verzekerd te zijn voor de catalogusprijs 1ste ingebruikname van uw wagen + de aankoopprijs in nieuwwaarde van de opties. Volgens de expert is dit gelijk aan 25.756,21 EUR excl. BTW. Daar u maar voor 14.000,00 EUR excl. BTW verzekerd bent, dienen wij de evenredigheidsregel toe te passen op de waarde voor ongeval van 10.330,58 EUR excl. BTW zodat wij u 8.165,87 EUR excl. BTW- de wrakwaarde kunnen uitbetalen."

Die 14000 is wat ik betaald heb voor de wagen.
    Die 10330,58 is volgens het expertisebureau de waarde van de wagen voor het ongeval. (Devaluatie door ouderdom en aantal km, dat kan ik nog begrijpen.)

Bij het aangaan van het contract heb ik zover ik mij herinner, geen opmerkingen ontvangen over enig feit dat de wagen onderverzekerd zou zijn.
    De wagen is gewoon verzekerd voor de toenmalige aankoopprijs en toen heeft men mij niets specifieks hierover gezegd.
    • Berekenen ze dat standaard niet op de nieuwprijs dan?
    • Is dit niet iets dat ze moeten opmerken bij het aangaan van het contract in het kantoor?
    • Wat een kantoor doet, wordt toch vaak gecontroleerd door een hoofdkantoor. Moeten ze dat daar evenmin controleren?

Valt hier naar jullie mening, iets tegen te argumenteren?
    Last edited by ErikF; 20/06/2016, 23:09.

Volgens mij kan je kiezen hoe je hem verzekert. Voor het bedrag van aankoop of volgens cataloguswaarde. Onze Scenic hier is ook verzekerd volgens bedrag van aankoop. Dan krijg je bij ongeval inderdaad uitbetaald zoals bij jou. Je polis kost dan ook vele minder...

Comment

Ook heb je toch de polis getekend en een exemplaar mee gekregen naar huis. Daar staat duidelijk voor welk bedrag je verzekerd bent. Dus niks tegen in te brengen...

Comment

Ben je in fout of in recht?
        In het eerste geval ga je inderdaad veel last hebben van die onderverzekering en de bijhorende toepassing van de evenredigheidsregel.
        In het geval je in recht bent, zal je uitgekeerd worden in werkeljke waarde van je auto, daags voor het ongeval, de 10.330,58 euro. Deze vergoeding zal van de aansprakelijke tegenpartij komen.

Gebruikelijk is inderdaad dat je je verzekerd in nieuwwaarde van je voertuig incl opties excl btw en kortingen.
        Logica hierachter is dat bij een deelschade de onderdelen ook aan nieuwprijs moeten betaald worden, ook al is de auto een occasie.
        Premie van je omnium is dan ook afhankelijk van die waarde.
        2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Bij het aangaan van een verzekering kijken de meesten naar de premie die ze moeten betalen, maar trekken ze zich van de rest niets aan tot... je makelaar of agent had je goed moeten informeren. Dit ga je geen twee keer meer meemaken. Wat zijn nu concreet de gevolgen voor je?

Ik verzeker altijd op nieuwwaarde...
          Als je 10 jaar € 200 per jaar uitspaart, heb je nog altijd voordeel... in uw geval.

Wie is er in fout?
          Last edited by ; 21/06/2016, 00:13.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
            Bij het aangaan van een verzekering kijken de meesten naar de premie die ze moeten betalen, maar trekken ze zich van de rest niets aan tot... je makelaar of agent had je goed moeten informeren. Dit ga je geen twee keer meer meemaken. Wat zijn nu concreet de gevolgen voor je?

Ik verzeker altijd op nieuwwaarde...
            Als je 10 jaar € 200 per jaar uitspaart, heb je nog altijd voordeel... in uw geval.

Wie is er in fout?
            je mag wel niet vergeten dat heel veel makelaars dit gewoon niet uitleggen. Je krijgt gewoon je offerte en that's it. Ik heb mij bij de verzekering van onze vorige wagen daar eens mee bezig gehouden met de verschillen, maar daarvoor had ik ook geen gedacht dat er twee systemen bestonden, ook dan nooit uitleg over gekregen.

Comment

Je moet bij omnium verzekering een onderscheid maken tussen aangenomen waarde en werkelijke waarde. Gezien je de wagen verzekerd hebt voor 14.000 euro kunnen we aannemen dat je de wagen verzekerde in werkelijke waarde en dan kan de verzekering toch niet spreken van onderverzekering denk ik. Eventueel eens met de aankoop factuur naar de verzekering gaan en vragen waarom ze dit destijds wel aanvaard hebben en nu niet meer.

Als je in je recht bent speelt het totaal geen rol voor hoeveel je je voertuig verzekerd hebt je moet die 10.330,58 euro krijgen van de tegenpartij (en eventueel ook de BTW op dat bedrag).
              Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Bedankt voor jullie toelichting alvast.

Ik had nog niet vermeld dat het inderdaad om een omniumcontract ging.

Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                Ben je in fout of in recht?
                In het eerste geval ga je inderdaad veel last hebben van die onderverzekering en de bijhorende toepassing van de evenredigheidsregel.
                In het geval je in recht bent, zal je uitgekeerd worden in werkeljke waarde van je auto, daags voor het ongeval, de 10.330,58 euro. Deze vergoeding zal van de aansprakelijke tegenpartij komen.
                Gebruikelijk is inderdaad dat je je verzekerd in nieuwwaarde van je voertuig incl opties excl btw en kortingen.
                Logica hierachter is dat bij een deelschade de onderdelen ook aan nieuwprijs moeten betaald worden, ook al is de auto een occasie.
                Premie van je omnium is dan ook afhankelijk van die waarde.
                Ik denk toch niet dat ze mij volledig ingelicht hebben indertijd.

Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten

Wie is er in fout?
                Een oordeel over de aansprakelijkheid kan nog maanden op zich laten wachten is mij verteld.
                Het betreft namelijk een kettingbotsing met 5 wagens op de linkerstrook.

Voorligger (A) doet een noodremmanoeuver wegens een chauffeur (X) die zich naar het linkervak schoot, beweert (A).
                Ik (B) tik ondanks remmen voorligger (A) lichtjes aan omdat ik niet meer kon ontwijken.
                Dan ben ik vanachter aangereden door (C) met een SUV en nog (D) en (E) er achter.
                De schade van (C) aan mijn voertuig (B) achteraan is de belangrijkste reden waarom mijn wagen totaalverlies verklaard is.

Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                Je moet bij omnium verzekering een onderscheid maken tussen aangenomen waarde en werkelijke waarde. Gezien je de wagen verzekerd hebt voor 14.000 euro kunnen we aannemen dat je de wagen verzekerde in werkelijke waarde en dan kan de verzekering toch niet spreken van onderverzekering denk ik. Eventueel eens met de aankoop factuur naar de verzekering gaan en vragen waarom ze dit destijds wel aanvaard hebben en nu niet meer.

Als je in je recht bent speelt het totaal geen rol voor hoeveel je je voertuig verzekerd hebt je moet die 10.330,58 euro krijgen van de tegenpartij (en eventueel ook de BTW op dat bedrag).
                De werkelijke waarde, volgens die expert, is € 25756.
                Zal ik inderdaad eens doen, met de factuur naar de verzekeringsmaatschappij stappen met die vraag waarom ze dat aanvaard hebben.
                Ik hoop eveneens dat je gelijk hebt indien ik in mijn recht ben, dat ik dan toch de volle 10330 zou krijgen.

Op mijn aankoopfactuur van deze tweedehands wagen voor 14000, staat nergens BTW vermeld.
                Er zegt mij net iemand dat er toch niets verkocht wordt zonder BTW?
                Last edited by ErikF; 21/06/2016, 22:43.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ErikF Bekijk Berichten
                  Op mijn aankoopfactuur van deze tweedehands wagen voor 14000, staat nergens BTW vermeld.
                  Er zegt mij net iemand dat er toch niets verkocht wordt zonder BTW?
                  van particulier gekocht? dan heb je geen btw betaald, anders wel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                    Je moet bij omnium verzekering een onderscheid maken tussen aangenomen waarde en werkelijke waarde. Gezien je de wagen verzekerd hebt voor 14.000 euro kunnen we aannemen dat je de wagen verzekerde in werkelijke waarde en dan kan de verzekering toch niet spreken van onderverzekering denk ik.
                    Zo zie ik het ook.
                    Een omniumverzekering wordt afgesloten om je te beschermen tegen verlies van het bedrag wat je voor de wagen hebt betaald.
                    Hier werd het volledig bedrag, 14k, contractueel afgedekt.
                    Dit bedrag staat ook duidelijk vermeld in het contract.
                    De verzekering heeft hier dus zeker geen fout gemaakt.

Het staat de verzekerde wel vrij om de wagen te verzekeren aan werkelijk waarde ipv factuurbedrag.
                    Maar hij zal dit wel zelf moeten vragen en ook bereid zijn om de, hieraan verbonden, hogere premie te betalen.
                    In de praktijk is de goesting dan meestal snel over.

De verzekering zal er wel op toezien, en intern idd controleren, dat wagens niet verzekerd worden voor een bedrag dat hoger is dan de werkelijke waarde ervan.
                    Om begrijpelijke redenen.

Comment

Hij is gekocht bij een merkgarage
                      maar het rare is, nergens BTW te zien, enkel een nettoprijs van 14000. Denk je dat ik het erdoor zou krijgen bij de verzekering, dat die BTW misschien in die prijs gerekend zit?

Mijn huidige maatschappij zegt alvast van niet:
                      Geachte heer,

Wij ontvingen de aankoopfactuur van uw beschadigde wagen.

Daar u geen BTW betaalde voor uw wagen, kunnen wij ook geen BTW uitbetalen aan u.
                      bijkomende informatie, net even mijn contract erbij gehaald, ik zou een afbeelding willen tonen maar uploaden lukt me niet. (Nochtans verkleind en resolutie aangepast) :
                      Gegevens voor omnium
                      vergoeding in: functionele waarde
                      type waarde voertuig: cataloguswaarde waarde voertuig zonder BTW 14000

totaal te verzekeren waarde zonder BTW 14000
                      Last edited by ErikF; 22/06/2016, 22:11.

Comment

Hij is gekocht bij een merkgarage
                        maar het rare is, nergens BTW te zien, enkel een nettoprijs van 14000. Denk je dat ik het erdoor zou krijgen bij de verzekering, dat die BTW misschien in die prijs gerekend zit?...
                        Waarschijnlijk gekocht onder het speciaal stelsel van BTW op de marge. Je betaalt dan 21% btw op de winstmarge van de handelaar en je krijgt van de handelaar een factuur waarop het bedrag aan btw niet apart wordt vermeld. De factuur bevat de vermelding: "Levering onderworpen aan de bijzondere regeling van belastingheffing over de marge: btw niet aftrekbaar".

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
                          van particulier gekocht? dan heb je geen btw betaald, anders wel.
                          Ook bij garage kan je zonder btw kopen als het een margewagen is
                          sigpic

http://www.streamlinecarcare.be

lakbehandelingen voor voertuigen

MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Streamline Bekijk Berichten
                            Ook bij garage kan je zonder btw kopen als het een margewagen is
                            Margewagen is niet "zonder BTW" lees maar wat ik hierboven daarover geschreven heb.

Comment

Volledig correct...

Comment

Een vraag die hier nog niet gesteld is geweest: hoe lang heb je die auto al?
                                mijn autootjes:

Volvo V60 D3 R-Design 2021
                                Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

Comment

type waarde voertuig: cataloguswaarde waarde voertuig zonder BTW 14000
                                  Als dit er letterlijk instaat lijkt me niet dat ze nu kunnen beweren dat hij onderverzekerd is...
                                  Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                  Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                  If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
                                    Een vraag die hier nog niet gesteld is geweest: hoe lang heb je die auto al?
                                    Nieuw van april 2012 geloof ik,
                                    ik heb hem gekocht in juli 2015 .
                                    In mei 2016 een ongeval mee gehad.

Ik heb net nog even inlichtingen ingewonnen, en als de tegenpartij (achterligger) aansprakelijk kan geacht worden, kan ik toch nog bijkomende vergoeding krijgen, zodat ik toch aan de € 103330 vergoeding kom.
                                    Als. En hopelijk duurt dat geen jaar.

Comment

Nieuw van april 2012 geloof ik,
                                      ik heb hem gekocht in juli 2015 .
                                      In mei 2016 een ongeval mee gehad.

Ik heb net nog even inlichtingen ingewonnen, en als de tegenpartij (achterligger) aansprakelijk kan geacht worden, kan ik toch nog bijkomende vergoeding krijgen, zodat ik toch aan de € 103330 vergoeding kom.
                                      Als. En hopelijk duurt dat geen jaar.
                                      Ik denk niet dat je ooit 103.330 euro als vergoeding zult krijgen van de tegenpartij

Comment

In totaal. Samengeteld met de rest, mijn beste

Comment

Working...
                                        X