Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tweedehandskeuring bij aankoop.Waarom toch altijd die extra hoge kost erbij?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Tweedehandskeuring bij aankoop.Waarom toch altijd die extra hoge kost erbij?

    Frustraties alom hier.
    Ik ben op zoek naar een andere tweedehandsauto.Telkens stuit ik op het probleem dat indien ik een tweedehandskeuring wil,de koper 200 tot 350 € extra vraagt.
    Nu zag ik gisteren weer een auto die me echt aanstond.Niks op aan te merken qua uiterlijk en lage km stand.Wordt verkocht door een handelaar.Prijs vind ik ietsje te hoog weliswaar maar dat zou ik er voor over hebben.Advertentie staat op Kapaza.Er staat niets bij i.v.m. keuring of enkel voor export.
    Diezelfde auto kwam ik tegen op Autoscout.Daar staat bij vermeld:tweedehandskeuring + carpass 200 € extra.

    Mag dit eigenlijk wel?Zeker bij een handelaar.

  • #2
    Nee, dat mag niet, maar ze dien het wel.
    7 jaar geleden toen ik de C4 gekocht heb heb ik daarover zelfs ruzie gemaakt met een handelaar.
    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

    Comment


    • #3
      Dus in principe,als ik uit ga van de advertentie op Kapaza,moet hij die auto gekeurd aan mij verkopen aan de prijs waarmee hij adverteert.
      'k Heb veel zin om er langs te gaan met een print van de advertentie.Niks te zeggen over de keuring en als hij erover begint de print onder zijn neus te duwen.

      Ik heb zelf ook al enkele wagens particulier verkocht zonder buitensporige bedragen aan te rekenen voor de keuring.Dat was gewoon inbegrepen in de prijs.
      Wanneer je als particuliere verkoper geen nummerplaten meer hebt,kan ik dat nog begrijpen.Huur handelaarsplaten enz.
      Last edited by ; 26/01/2017, 00:29.

      Comment


      • #4
        Keuring zelf €50a60.
        Uurtje of 2 rekenen aan €60 is €180.
        En dan nog eens 100 voor het risico dat ze nog eens mogen terug rijden.

        Die garagisten die naar de keuring moeten rijden voor de klant slapend rijk worden noem ik dat.
        Polo 6n 1.4

        Comment


        • #5
          Garagisten maken meestal een afspraak op de keuring. Binnen 45 min. staan die terug buiten. Gewoon die advertentie even doormailen naar de economische inspectie. Die nemen wel ff contact op.

          Ofwel doet ge uw job goed, of ga iets anders doen.

          Comment


          • #6
            Heb dat vroeger nooit gedaan en eigenlijk niet anders geweten als dat je dit doet inbegrepen in de prijs. Niet serieus noem ik die praktijken...

            Comment


            • #7
              David, misschien interessant om weten dat je als particulier ook een afspraak kan maken voor tweedehandskeuring maar ook voor jaarlijkse keuring. Kan je veel tijd besparen.

              Comment


              • #8
                Heb zo een auto laten staan 4 jaar geleden. De prijs afgesproken en opeens zegt hem dat er nog 200 bij komt voor de keuring.
                Op een beleefde manier gezegd dat hij de boom in kon en vertrokken.


                Hier zou een pak meer controle op mogen komen.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                  David, misschien interessant om weten dat je als particulier ook een afspraak kan maken voor tweedehandskeuring maar ook voor jaarlijkse keuring. Kan je veel tijd besparen.
                  Tuurlijk, doe ik altijd. Ga geen uur of langer aanschuiven.

                  Comment


                  • #10
                    Een mens is niet verplicht een wagen te keuren . Ik zou ook 200a300euro vragen voor keuring . Time is money .

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse
                      Een mens is niet verplicht een wagen te keuren . Ik zou ook 200a300euro vragen voor keuring . Time is money .
                      Je bent wel verplicht tot keuring voor verkoop.

                      Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

                      Comment


                      • #12
                        Wtf. Da zou nooit in mezelf opkomen om extra geld te vragen voor de carpass en de keuring. Toen ik die van mij 2e hands verkocht ben ik achter een carpass geweest om net meer kopers aan te trekken. Heeft toch meer zekerheid. En ook omdat het eigenlijk "moet". Maar dan 200-300€ meer vragen??? Verreken het dan in de verkoopprijs e en dan nog, wat is die 60€ nu op een wagen. Raar da mensen daar intrappen.

                        Als je 200-300€ meer vraagt voor de keuring, moet toch zijn dat ze helemaal ni zeker zijn over de staat van de wagen? Ik maakte daar geen probleem van, omdat ik wist da mijn auto toch in orde was. Keuring voor verkoop moet je ook ni staan aanschuiven, gewoon afspraak maken.
                        Last edited by ; 26/01/2017, 17:33.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
                          Een mens is niet verplicht een wagen te keuren . Ik zou ook 200a300euro vragen voor keuring . Time is money .
                          Of jij bent een profiteur.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk Berichten
                            Wtf. Da zou nooit in mezelf opkomen om extra geld te vragen voor de carpass en de keuring. Toen ik die van mij 2e hands verkocht ben ik achter een carpass geweest om net meer kopers aan te trekken. Heeft toch meer zekerheid. En ook omdat het eigenlijk "moet". Maar dan 200-300€ meer vragen??? Verreken het dan in de verkoopprijs e en dan nog, wat is die 60€ nu op een wagen. Raar da mensen daar intrappen.

                            Als je 200-300€ meer vraagt voor de keuring, moet toch zijn dat ze helemaal ni zeker zijn over de staat van de wagen? Ik maakte daar geen probleem van, omdat ik wist da mijn auto toch in orde was. Keuring voor verkoop moet je ook ni staan aanschuiven, gewoon afspraak maken.
                            Voor 200-300 € extra zullen er toch geen grote problemen zijn.Dat kost bij vele garages een gewoon onderhoud.Geen grote mankementen.
                            Neemt niet weg dat ik die opmerking,wat er dan mis is met de wagen,wel maak aan een verkoper.


                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten

                              Je bent wel verplicht tot keuring voor verkoop.

                              Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
                              Handelaar aan particulier is idd verplicht, net zoals garantie. Particulier aan particulier niet dacht ik, als je een contract opmaakt waar dat instaat.
                              2012 Abarth 500 'esseesse'

                              Comment


                              • #16
                                Ik snap het.

                                Stel dat een opkoper me 3500 geeft voor mijn wagen. Een particulier wil hem kopen mét keuring, dan:
                                - keuring kost rond 120 euro dacht ik
                                - halve dag verlof nemen op het werk, snel 80 euro kwijt
                                - risico op afkeur, dan kan ik nog eens teruggaan.

                                3500 van een opkoper krijgen die exporteert naar zjakkamakka en ons onnozel systeem van keuring kan omzeilen zou mijn voorkeur krijgen, tenzij de particulier voor eigen gebruik me 300 extra dokt.

                                Als ik een auto verkoop is het trouwens mijn auto. Ik vraag de prijs die ik wil, al is die nog zo onrealistisch. Indien niet akkoord en bot gaan doen heb je meestal 2 minuten om mijn oprit te verlaten.

                                '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                Comment


                                • #17
                                  Je mag als particulier PERFECT zonder keuring voor verkoop verkopen. Het is dan aan diegene die hem koopt om het te laten keuren met Z platen of om hem te exporteren buiten België. Enkel de Car-pass is verplicht en kan je verkrijgen op de keuring.
                                  '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                  '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                  '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                  '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                  '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                  '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                  '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                  '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                  '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                  '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                                    Je mag als particulier PERFECT zonder keuring voor verkoop verkopen. Het is dan aan diegene die hem koopt om het te laten keuren met Z platen of om hem te exporteren buiten België. Enkel de Car-pass is verplicht en kan je verkrijgen op de keuring.
                                    Klopt als particulier.
                                    Een handelaar die hier verkoopt en adverteert op tweedehandssites moet zijn wagens dus wel gekeurd voor verkoop af leveren aan een particulier.
                                    Die moet niet afkomen met zoveel euro's extra.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                                      Je mag als particulier PERFECT zonder keuring voor verkoop verkopen. Het is dan aan diegene die hem koopt om het te laten keuren met Z platen of om hem te exporteren buiten België. Enkel de Car-pass is verplicht en kan je verkrijgen op de keuring.
                                      Volgens Namaz wel .

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Anakin 2 Bekijk Berichten

                                        Of jij bent een profiteur.
                                        Niemand verplicht u iets te kopen en als je geen 2a300euro kunt missen koop dan ook geen wagen .Als jij morgen een wagen bij mij koopt en je gaat iets onder de prijs zeg ik prima maar dan keur jij hem , niet tevreden bol af.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X