Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Roetfilter volledig verstopt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Roetfilter volledig verstopt

    Hallo iedereen,

    Graag had ik volgende casus eens met jullie besproken:

    Twee jaar geleden kochten wij bij Garage Servayge Zwevegem een demo-wagen (7000km op de teller) Qashqai.
    Deze wagen hebben we heel regelmatig (zelfs meer dan normaal voorzien op onderhoudsboekje) laten onderhouden.

    Gisteren - zonder enige aanleiding - toen we met de wagen op de snelweg reden, blokkeerde de wagen volledig.
    Hij kreeg niks meer van vermogen waardoor we genoodzaakt werden om op de pechstrook ons te laten depanneren.

    Na takelen zijn we bij de firma Servayge Zwevegem terechtgekomen waar we de wagen hebben aangekocht.
    Vandaag kregen we te horen dat de roetfilter volledig verstopt zit en dat dit wellicht een eerste aanwijzing is wat er mis
    is met de wagen.

    'k Vraag men in eerste instantie af of dit normaal is na 2 jaar gewoon gebruik (75.000 km ondertussen). Kan een roetfilter
    in die tijd volledig verstopt raken?
    We hebben ondertussen ook prijs gevraagd rondom eventuele herstelkosten en daar gaf men aan dat dit vlug 1500 tot 2000€
    kost alleen al aan materiaal. Klopt dit?
    Tot slot vroegen we ook of iets dergelijks na 2 jaar (terwijl we nog garantie hebben tot februari 201 niet onder die garantie valt.
    We kregen antwoord dat die garantie volledig vervalt aangezien we niet bij hen zélf zijn gegaan voor onderhoud van de wagen.
    Klopt dit? Kan dit?

    Het zou interessant zijn mochten we hier via dit forum wat feedback krijgen rondom onze problemen. Want we liggen er letterlijk wakker van op dit moment.
    Niet leuk alleszins.

    Alvast bedankt!

    christophe

  • #2
    Ben je naar een Nissandealer geweest dan?

    Hoeveel kilometer rijd je naar je werk?
    2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

    Comment


    • #3
      Dat versta ik weer niet aan sommige mensen,

      eerst ergens een auto kopen met 2 jaar garantie en dan ergens op onderhoud gaan waar het misschien 100€ goedkoper is.( voor die 1 of 2 keer per jaar)

      maar als er ergens een garantie claim is, wel gaan zagen bij de eerste garage voor garantie.

      En dan vinden je het nog raar dat deze zegt , geen garantie

      Comment


      • #4
        Zat ik ook te denken...

        Comment


        • #5
          Roetfilter is volgens mij geen garantie en zeker niet na 2 jaar.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Gere
            Ben je naar een Nissandealer geweest dan?

            Hoeveel kilometer rijd je naar je werk?
            Dagelijks traject Gent Kortrijk

            Verstuurd vanaf mijn SM-T810 met Tapatalk

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door BARTVDS
              Dat versta ik weer niet aan sommige mensen,

              eerst ergens een auto kopen met 2 jaar garantie en dan ergens op onderhoud gaan waar het misschien 100€ goedkoper is.( voor die 1 of 2 keer per jaar)

              maar als er ergens een garantie claim is, wel gaan zagen bij de eerste garage voor garantie.

              En dan vinden je het nog raar dat deze zegt , geen garantie
              Gaat me vooral over de prijs van roetfilter en mogelijkheid of de vooropgestelde prijs van minimum 2000€ werk en materiaal correct is.

              Verstuurd vanaf mijn SM-T810 met Tapatalk

              Comment


              • #8
                Vraag me om te beginnen al af hoe het in godsnaam kan dat een DPF na 75k km op 2 jaar tijd verstopt zit.
                Prijs kan wel correct zijn, al is het aan de hogere kant.
                DPF vervangen bij een Volvo C30 kost +- €1200.

                Comment


                • #9
                  Als het te duur is gooi dat spel ervantussen, zou ik ook doen. ( leegkloppen en software aanpassen) verbruikt minder en rijd beter.

                  maar vermoedelijk is er een ander probleem waardoor de roetfilter zo snel verstopt is.

                  Comment


                  • #10
                    Waarom ga je dan niet naar uw garagist waar je altijd onderhoud laat doen?

                    Comment


                    • #11
                      Ofwel heeft die laatste verkeerde olie gebruikt of wat fout gedaan, waardoor ge nu met de gebakken peren zit.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door BARTVDS Bekijk Berichten
                        Dat versta ik weer niet aan sommige mensen,

                        eerst ergens een auto kopen met 2 jaar garantie en dan ergens op onderhoud gaan waar het misschien 100€ goedkoper is.( voor die 1 of 2 keer per jaar)

                        maar als er ergens een garantie claim is, wel gaan zagen bij de eerste garage voor garantie.

                        En dan vinden je het nog raar dat deze zegt , geen garantie
                        Ik vind jouw reactie toch wat te kort door de bocht. Er zijn heel wat redenen om niet op onderhoud te gaan bij de garage waar je de wagen kocht.

                        Misschien is er wel een merkgarage dichter bij huis of ben je inmiddels verhuisd,...

                        Indien er fabrieksgarantie is, dan maakt het toch niet uit of die onderhouden is in de garage waar de wagen gekocht is? Zolang die maar door een officiële dealer is onderhouden.

                        Indien nog fabrieksgarantie zou ik wel geen verhaal gaan halen bij de verkopende garage, maar de garage waar je op onderhoud gaat het laten afhandelen.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Coollemon Bekijk Berichten

                          Ik vind jouw reactie toch wat te kort door de bocht. Er zijn heel wat redenen om niet op onderhoud te gaan bij de garage waar je de wagen kocht.

                          Misschien is er wel een merkgarage dichter bij huis of ben je inmiddels verhuisd,...

                          Indien er fabrieksgarantie is, dan maakt het toch niet uit of die onderhouden is in de garage waar de wagen gekocht is? Zolang die maar door een officiële dealer is onderhouden.

                          Indien nog fabrieksgarantie zou ik wel geen verhaal gaan halen bij de verkopende garage, maar de garage waar je op onderhoud gaat het laten afhandelen.
                          Waar haal je uit dat de TS bij een andere officiële dealer op onderhoud is geweest?

                          Indien de TS effectief naar een officiële dealer gaat, vind ik persoonlijk ook dat de garage waar hij gekocht is, garantie moet verlenen, aangezien de TS dan kan aantonen dat hij correct onderhouden is.

                          Indien de TS bij de garagist op de hoek z'n wagen liet onderhouden, snap ik de garage waar hij gekocht is maar al te goed dat ze hier lastig over doen.

                          Comment


                          • #14
                            Indien hij inderdaad bij de officiële dealer gebleven is zal garantie onderling geen probleem zijn.

                            Maar ik heb zo een vermoeden van niet , anders zou hij hem toch niet laten takelen hebben naar zijn garage van aankoop ??


                            Comment


                            • #15
                              Ik zou ééns een fatsoenlijke diagnose laten stellen . Probleem bij de oorzaak aanpakken en een geforceerde regeneratie lost het probleem 9/10 op . Moest de roetfilter daadwerkelijk omzeep zijn zou ik hem leeg laten maken bij dimitri om de hoek voor een euro of 100 a 150

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse
                                Ik zou ééns een fatsoenlijke diagnose laten stellen . Probleem bij de oorzaak aanpakken en een geforceerde regeneratie lost het probleem 9/10 op . Moest de roetfilter daadwerkelijk omzeep zijn zou ik hem leeg laten maken bij dimitri om de hoek voor een euro of 100 a 150
                                Hallo

                                Wat wordt bedoelt met geforceerde regeneratie?

                                Verstuurd vanaf mijn SM-T810 met Tapatalk

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door cwybo Bekijk Berichten

                                  Hallo

                                  Wat wordt bedoelt met geforceerde regeneratie?

                                  Verstuurd vanaf mijn SM-T810 met Tapatalk
                                  Garage hangt die aan de computer, en forceert een regeneratie om de DPF schoon te branden.
                                  Kan in veel gevallen helpen, maar soms ook niet, en dan moet je een nieuw DPF plaatsen, ofwel laten doorboren & wegschrijven (minder legaal, maar wel goedkoper en nooit meer last van).

                                  Comment


                                  • #18
                                    Je moet je in dit stadium nog niet focussen op de filter zelf, maar op de dieperliggende oorzaak van deze problemen ... die moet je eerst vinden en oplossen.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Collega van t'werk heeft recent een verstopte roetfilter gehad op een C max kostprijs stuk 1700 euro.
                                      Er is een reiniging geprobeerd zonder resultaat.
                                      In Nederland kunnen ze blijkbaar bij metingen op de keuring nu zien of de roetfilter leeggemaakt is of niet, wat hier in Belgie binnenkort ook zo zal zijn.
                                      Dit is wat mij deze week verteld is.
                                      Z4 M40i

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door camaro 68 rs Bekijk Berichten
                                        Collega van t'werk heeft recent een verstopte roetfilter gehad op een C max kostprijs stuk 1700 euro.
                                        Er is een reiniging geprobeerd zonder resultaat.
                                        In Nederland kunnen ze blijkbaar bij metingen op de keuring nu zien of de roetfilter leeggemaakt is of niet, wat hier in Belgie binnenkort ook zo zal zijn.
                                        Dit is wat mij deze week verteld is.
                                        Klopt niet
                                        Op Volvoforum is ook een topic over dat DPF gedoe, met eentje die op de keuring werkt, en zei onlangs nog dat het nog veraf was eer ze dat zouden kunnen testen
                                        Wat ze wel doen is kijken of hij er fysiek nog zit, maar tegenwoordig worden die toch gewoon doorboord, dusja.

                                        Tot nu toe is er geen regelgeving die dit controleert. APK-keurmeesters moeten vanaf mei 2018 controleren of het roetfilter nog aanwezig is én het controlesysteem goed functioneert. De overheid zoekt op dit moment naar een manier om dit te doen.
                                        Tegen dat ze ooit een goeie, betrouwbare manier gevonden hebben om een DPF delete op te sporen, zijn we 10 jaar verder en rijden de meesten op naft / elentriek.
                                        Last edited by ; 29/06/2017, 18:48.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X