Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Onderhandelingsmogelijkheden bij professionele aankoop

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Ik heb begin 2016 een auto gekocht op mijn zaak (zelfstandige in bijberoep).
    Ik kreeg de standaardkorting en daarbovenop een korting omdat ik geen overnamewagen achterliet. Daarna heb ik nog een tegenvoorstel gedaan om het toenmalige bedrag af te ronden naar beneden, wat ook werd aanvaard. Achteraf ben ik dan (per toeval en door een vergissing van de dealer) te weten gekomen dat ze 800 EUR aan mij verdiend hebben op een wagen van net geen 28000 EUR btw in.
    sigpic

    http://www.streamlinecarcare.be

    lakbehandelingen voor voertuigen

    MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

    Comment


    • #22
      Wat dan nog bovengemiddeld veel is eigenlijk

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door Streamline Bekijk Berichten
        Ik heb begin 2016 een auto gekocht op mijn zaak (zelfstandige in bijberoep).
        Ik kreeg de standaardkorting en daarbovenop een korting omdat ik geen overnamewagen achterliet. Daarna heb ik nog een tegenvoorstel gedaan om het toenmalige bedrag af te ronden naar beneden, wat ook werd aanvaard. Achteraf ben ik dan (per toeval en door een vergissing van de dealer) te weten gekomen dat ze 800 EUR aan mij verdiend hebben op een wagen van net geen 28000 EUR btw in.
        Dat zou dan heel weinig zijn? Hoe kunnen die merkengarages dan hun showrooms en luxe personeel blijven betalen? Ga maar eens naar een garage. Er lopen daar tientallen mensen rond en dan stel je jezelf de vraag hoe ze die allemaal kunnen betalen. Nu ik zit misschien in een heel andere producten- en dienstensector maar met zelfs 40% van de prijzen te doen zouden zowel mijn leveranciers als ikzelf nog goed de kost verdienen. Ik zou graag eens weten aan welke prijzen garages aankopen.

        Comment


        • #24
          Ja echt, die winst is goed. Je moet rekening houden dat ze daar bovenop hun volumepremie krijgen. En dat is ook een paar honderd Euro per wagen. Het is vooral hiervan dat ze het moeten hebben. Over de nettowinst op een wagen gaan vele verhalen de ronde. Maar groot is die echt niet hoor.
          Volume doen is de boodschap. En tientallen mensen... een verkoper moet toch 200 auto's doen per jaar hoor. Ik las bvb dat de garage waar ik mijn auto kocht 64 voertuigen leverde aan 1 klant. Dat moeten ze hebben die grote garages of ze kunnen niet blijven bestaan.

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door Publisher Bekijk Berichten
            Ik zou graag eens weten aan welke prijzen garages aankopen.
            Indien geen speciale acties van de invoerder/constructeur, geen fleet-voorwaarden enz... draait de BRUTO marge om en rond de 15 à 17%.
            Opties en toebehoren +/- 25%.
            Trek daar de korting af en de extraatjes die je dealer geeft en je weet zijn effectieve winstmarge.

            Nu zijn er wel bijna het ganse jaar door 'acties' die serieus aan die marge knabbelen.

            De volumepremies maken dat dan weer wat goed.

            Comment


            • #26
              Maar da's ni just Maurice
              Op de aankoopfactuur nieuwe wagen hebben de garages (allé, ik spreek voor een paar merken, ik weet het niet van allemaal natuurlijk) dezelfde korting op opties als op de wagen. Ligt tussen de 12 en 14 procent. Verkopen aan bedrijven te buiten gelaten, da's een andere korting. Als er akties zijn worden die gedragen door de invoerder: bvb overnamepremie, stockpremie, verkooppremie,... Toebehoren gaan via magazijnaankopen en hebben een grotere marge. Invoerder komt bvb ook tussen bij reclame die de dealer zelf laat maken bvb op plaatselijke radio of een foldertje. Hiervoor hebben ze een bepaald budget.
              Nogmaals, dit loopt zo bij enkele merken en ik kan niet zeggen hoe het voor andere verloopt.

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                Maar da's ni just Maurice
                Op de aankoopfactuur nieuwe wagen hebben de garages (allé, ik spreek voor een paar merken, ik weet het niet van allemaal natuurlijk) dezelfde korting op opties als op de wagen. Ligt tussen de 12 en 14 procent. Verkopen aan bedrijven te buiten gelaten, da's een andere korting. Als er akties zijn worden die gedragen door de invoerder: bvb overnamepremie, stockpremie, verkooppremie,... Toebehoren gaan via magazijnaankopen en hebben een grotere marge. Invoerder komt bvb ook tussen bij reclame die de dealer zelf laat maken bvb op plaatselijke radio of een foldertje. Hiervoor hebben ze een bepaald budget.
                Nogmaals, dit loopt zo bij enkele merken en ik kan niet zeggen hoe het voor andere verloopt.
                'k Peins toch van wel.
                Met toepassing van de juiste terminologie klopt uw uitleg.
                Als de garage een KORTING heeft van +/- 14% betekent dit een bruto WINSTMARGE van +/- 17%.

                En tenzij dit onlangs zou zijn veranderd, is of was de marge op toebehoren /opties meestal wat groter; maar het zou kunnen dat dit werd gewijzigd. (of dat uw ex-baas u dat graag liet geloven. )
                Last edited by Maurice P.P.; 10/09/2017, 10:40.

                Comment


                • #28
                  Neeje... ik kreeg de aankoopfakturen in handen...

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                    Neeje... ik kreeg de aankoopfakturen in handen...
                    En was het 14% KORTING op de catalogusprijs dat op die facturen stond zoals meestal gebruikelijk? (want dat is dan inderdaad een WINSTMARGE van 17%)
                    Ik geloof u dat op toebehoren en opties dezelfde KORTING geldt. (vroeger kregen ze blijkbaar daar toch wat betere condities op, maar kan natuurlijk dat ze dit nu in een andere vorm krijgen ter compensatie zoals tussenkomst in publiciteit e.d.)
                    Enfin, andermans rekening maken is eigenlijk not done.

                    Comment

                    Working...
                    X