Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Garantieprobleem motor op Nissan Navara NP300

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Garantieprobleem motor op Nissan Navara NP300

Half mei kocht ik (mijn vennootschap) een nieuwe Navara NP300 bij de Nissan dealer te Gent, maar ik heb onderstaande probleem ermee

Eind mei (+-2500km op de teller) ging het lampje "motorstoring" voor het eerst oranje branden. Direct Assistance gebeld, wagen laten uitlezen. Conclusie; "probleem koeling EGR klep". Blijkbaar zou het 2.3dci blok 2 waterpompen hebben, eentje zou voor de EGR klep dienen en daar eventueel problemen mee. Mooi vervangen binnen garantie.

1ste week van juni (+- 8000km op de teller); terug het lampje "motorstoring" in oranje, we waren juist in Italië met het voertuig. Bleek dezelfde foutcode te zijn, mochten gewoon doorrijden tot we weer in België waren, terug binnen, terug hetzelfde probleem; waterpomp mooi vervangen binnen garantie

Begin juli (+- 12500km op de teller); terug het lampje "motorstoring" in oranje, ik zag ook dat het wijzertje van de motortemperatuur lichtjes schommelde, dus voertuig laten takelen. Uitgelezen; blijkbaar weer een probleem bij die waterpomp (of een andere). Heel het koelsysteem en nog wat andere zaken in garantie vervangen. Nissan Gent (Eddy) heeft toen zelfs op zondagochtend 6u de deuren geopend om mij toch een vervangwagen te kunnen geven, touring zat (wegens eerste "uit" weekend van de zomer) zonder vervangwagens. Niets dan lof over de service van de garage dus.

Dit weekend (+-19000km op de teller); terug hetzelfde lampje aan, auto reed wel nog goed. Weer vervangwagen gekregen...

Ik heb in ongeveer 4 maanden tijd al zonder overdrijven 1.5 maand met een vervangwagen van de garage gereden, die veel kleiner is dan wat ik heb. Ik heb een navara gekocht specifiek voor de 3.5 ton trekvermogen & het gemak van een pickup, ik rijd nu met een Xtrail zonder trekhaak & waar niets in kan.

Wat zijn mijn rechten in deze? Ik stuur bij Nissan eigenlijk aan op een overname van deze wagen omdat ik er geen vertrouwen meer in heb (al de 3de keer hetzelfde probleem, auto is nog geen 4 maand oud), maar zij konden hier nog niet op antwoorden.
    Ik ben sterk aan het overwegen om een nieuwe NP300 te eisen (eventueel met procentuele afschrijving dus met opleg van mijn kant).
    Wat zou een aanvaardbare opleg zijn? Ik dacht aan 18k gereden / 300k levensduur van een bedrijfsvoertuig (gezien aantal km's per jaar dat ik rijd is leeftijd geen issue voor mijn wagen), dus een opleg van 6%. Ze mogen al blij zijn dat ik geen optelsommetje maak met de kosten & verloren uren dat ik er al aan heb...

Iemand ervaringen met een dergelijke situatie?

Ten laatste: Ik zou eigenlijk wel graag een werkende NP300 hebben, ik ben super tevreden van de auto (als hij rijdt), en eveneens van de service van de garage.

Ligt altijd moeilijk. Een arbeider hier op het werk is bij Nissan ook zo tegen een muur gelopen en blijft met de miserie rond rijden omdat hij het geld niet heeft om al zo snel nog een nieuwe te kopen. Bij hem zelfs zo erg dat de puntlassen in het dak van de achterkant los kwamen en zijne hele achterkant los hing. Gewoon in de garage lassen en klaar. Toen hij bij Nissan vroeg of hij nu langere garantie kreeg na ALLE miserie (want die lassen was niet het enige), kreeg hij als antwoord: 'Meneer, als u een koffiemachine koopt, is er ook maar 2 jaar garantie op'.

Comment

Stel via de rechtsbijstand een expert aan...

Comment

Ja Japanse degelijkheid .

Comment

Nissan was vroeger een betrouwbaar merk tot Renault er zich ging mee bemoeien.

Concreet denk ik dat je weinig kunt eisen zolang ze alles onder garantie en voor u zonder kosten vervangen. Vervangwagen die niet kan wat uw eigen voertuig kan, valt onder 'collateral damage'

Comment

Da's een Renault motor geloof ik...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
              Stel via de rechtsbijstand een expert aan...
              Ik heb volledige rechtsbijstand (dus niet enkel autoverzekering), dus ik hoef op dit vlak niet zoveel te vrezen. Ik wil eerder nog wat de kat uit de boom kijken, want ik ben wel tevreden van de service die de garage zelf geeft. Als ze niet met een degelijke oplossing komen heb ik geen schrik om ze een rechtzaak aan te doen, zelfs al zou dat ervoor zorgen dat ik de wagen langere tijd niet kan gebruiken (heb mijn vorige weer in verkeer laten stellen, 25 jaar & 1.8miljoen km's en still running).

Volgens de garagist zou de 2.3 dci geen renault motor zijn maar een nissan blok, de 1.5's zijn inderdaad puur renault.
              Ik vroeg mij gewoon af of er bepaalde regels zijn omtrent ontbinden van aankoop .

Enige probleem dat ik heb;

Toyota Hilux; 3 ton trekken ipv 3.5
              Ford Ranger; je hoort veel problemen met de motoren hiermee
              Nissan Navara; je hoort weinig problemen, maar ik heb blijkbaar een maandagmodelletje gekocht...

Daar zit ik met het probleem, ik vind niet echt een alternatief (op de robuuste pickups na die geen luxe aanbieden)...
              Last edited by ; 14/08/2017, 22:13.

Comment

Amarok?

Comment

Mercedes brengt nu ook de nissan navaro uit... heeft wel dezelfde motor...
                  Last edited by ; 14/08/2017, 23:17.

Comment

De nieuwe Amarok (met V6) mag ook 3.5T trekken
                    2012 Opel Astra ST Ecoflex
                    2009 Opel Astra Ecoflex

Comment

Heb het altijd vreemd gevonden dat de 2.3 motor 3,5T mag trekken, wordt de aanhangwagen weldegelijk zo zwaar geladen? Ik ken persoonlijk niemand met een nieuwe Nav, kwa looks zit het wel goed moet ik zeggen! Hebben ze er wel de juiste koelvloeistof ingegoten?

Comment

De echte trekkracht zit in de versnellingsbak/overbrengingsverhoudingen... zie landrover defender....

Comment

Als je 3.5 ton moet trekken had je beter voor de V6 gekozen, of mag die geen 3.5 ton trekken?
                          Heeft die 2.3 van u 1 of 2 turbo's?
                          Last edited by camaro 68 rs; 15/08/2017, 10:20.
                          Z4 M40i

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                            Da's een Renault motor geloof ik...
                            Inderdaad, ligt ook in de Master...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door camaro 68 rs Bekijk Berichten
                              Als je 3.5 ton moet trekken had je beter voor de V6 gekozen, of mag die geen 3.5 ton trekken?
                              Heeft die 2.3 van u 1 of 2 turbo's?
                              De vorige generatie Navara had een keuze tot v6, ik denk dat de 2.3 de enige motoroptie is bij het nieuwe model. Amarok is denk ik de enige normal size pick-up met v6 op dit moment in België, de ranger heeft een 5 cilinder optie. Correct me if I'm wrong.
                              Last edited by jacothom; 15/08/2017, 11:55.

Comment

Regels in België zijn onduidelijk. Het komt ook niet zo veel voor dat ze een auto niet in orde krijgen.

In Duitsland heeft de garage 3 kansen om een defect te herstellen, nadien heb je gewoon recht op terugname, en er zijn formules gebaseerd op km en leeftijd om te bepalen wat je terugkrijgt.

Ik zou ook de rechtsbijstand inschakelen, en niet wachten op Nissan. Dan weten ze dat je het meent. Een briefje van een advokaat legt ineens wat druk op de zaak. Geloof me, ze voeren niet graag rechtszaken, en verliezen bog minder.

Comment

En rechtsbijstand leidt niet altijd tot een rechtszaak! Ze bemiddelen...

probeer op het net wel gelijkaardige gevallen te vinden... dat helpt.. .

nb: Hoe kan je u tevreden zijn van een garage als ze het probleem niet kunnen oplossen, ook al doen ze alles binnen hun mogelijkheden... Ik zou via de garage, iemand van nissan zelf de auto laten nakijken... 2de opinie.
                                  Last edited by ; 15/08/2017, 12:58.

Comment

Hoe ziet de garagehouder dit verder evolueren en wat is de visie van Nissan België in dit alles ?

Comment

Mijn schoonbroer heeft ook een Navara en deze is er super tevreden van. Ik vrees ook dat je een maandagexemplaar gekregen hebt. Ik vraag mij af of de waterpomp wel de schuldige is in het verhaal. Deze sneuvelt telkens door een mogelijks ander probleem? Ik zou de goede band met de garage zeker niet kapot maken. Kan de eigenaar van de garage niet bemiddelen met Nissan over een mogelijke overname van het voertuig?
                                      The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
                                      BMW F10 520da 2012
                                      MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                                      BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                                      Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                                      VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Met dezelfde 2.3 motor?

Comment

Working...
                                        X