Beste Autoforumleden,
Ik had graag jullie mening i.v.m. onderstaand geval. Ik ben het vertrouwen in een goede afloop namelijk volledig kwijt. Het is een lang verhaal, maar ik wil zo volledig mogelijk zijn.
- Op 23/11/2017 Volvo S60 gekocht bij een onafhankelijk Mercedes dealer (overname wagen). Hierop heb ik vanzelfsprekend een jaar garantie.
- Op 4 december kreeg ik een melding dat het koelvloeistofpeil laag stond en bij het opendraaien van de afsluitdop vastgesteld dat er zeer veel druk op het systeem stond. Zelf informatie ingewonnen en een mogelijke oorzaak was dat de koppakking lek was. Dealer op de hoogte gebracht en wagen ter nazicht binnengebracht. Alles zou nagekeken worden, ook de koppakking. Na 4 dagen wagen teruggekregen met de melding dat ik me nodeloos zorgen maakte en dat er niets gevonden was. Ik moest het nu aankijken, de afsluitdop niet meer losdraaien en hem op de hoogte brengen indien de melding terugkwam.
- Half januari opnieuw melding dat het koelvloeistofpeil laag stond. Aangezien ik me nu toch wat zorgen begon te maken, ben ik naar een erkend Volvo dealer gereden waar de technieker opnieuw kon vaststellen dat er zeer veel druk op het systeem stond. Opnieuw werd er naar de koppakking verwezen. Hierna opnieuw een afspraak gemaakt met mijn dealer om de wagen binnen te brengen, om nu toch een degelijke herstelling te verkrijgen. Hierbij gaf ik zelf alweer aan dat het aan de koppakking kon liggen, maar dealer beweerde dat dit al nagekeken was en dat het hieraan waarschijnlijk niet lag. Men ging mij ook op de hoogte houden van het verdere verloop van de herstelling, maar na een 3-tal dagen kreeg ik de melding dat de auto 'hersteld' was en het probleem aan de EGR-klep lag. Deze werd dus vervangen onder garantie. Wagen afgehaald en afsluitdop ter plaatse opengedraaid, stond geen druk op. Volgende ochtend (koude motor) afsluitdop opnieuw willen opendraaien, maar wederom gemerkt dat er heel veel druk op zat. Kwam er ook nog bij dat ik de dop nu zelfs maar voor 1/4 kon losdraaien, aangezien het koelvloeistof reservoir zo vol zat, dat hij vloeistof begon te lozen indien ik verder draaide. Dit vond ik zeer vreemd, aangezien er niet voor niets een min en max aangeduid staan op een reservoir (iets te verdoezelen?). Hierna opnieuw naar de Volvo garage gereden en het resultaat van dit bezoek werd door de Volvo garage telefonisch en per mail overgemaakt aan mijn dealer.
(Diagnose Volvo garage: vermoedelijk is de cilinderwand gescheurd, waardoor er druk vanuit de motor in het koelsysteem terecht komt. Hierdoor zakt het koelwaterniveau en krijgt de bestuurder een melding van te weinig koelwater. Enige oplossing hiervoor is het vervangen van de motor)
Deze diagnose was natuurlijk niet sluitend. Voor 100% zekerheid moet de motor gedemonteerd worden. Dit is een intensief en kostelijk werk, waarvoor ik niet zelf wil opdraaien. De diagnose werd dus gesteld afgaande op eerdere ervaringen door de techniekers.
De Volvo garage heeft dus zowel mijn dealer telefonisch en via mail op de hoogte gebracht van hun bevindingen. Een 3-tal dagen hierna belde de dealer mij op, om te melden dat hij erg geschrokken was van de diagnose enz. Dit was volgens hem ook 'worst case scenario' en hij was zelf ook informatie gaan inwinnen. Volgens hem zou het nu toch de koppakking kunnen zijn?! Dit nadat ik hem zelf hierop al 2x had gewezen en het dus ook al nagekeken werd. (Tijdens gesprek ook aangegeven dat de koelvloeistof tot ver boven max was bijgevuld + dat de wagen niet getest werd of het probleem effectief verholpen was)
Voorstel van de dealer is nu om voor de derde keer de wagen binnen te brengen, om de motor nu effectief te demonteren. Gezien de hele historiek en de aard van het probleem, is het denk ik niet onlogisch dat ik geen vertrouwen meer heb in de dealer/hersteldienst en in een juiste diagnose. Heb zelf voorgesteld om de wagen te laten herstellen bij een Volvo dealer (normaal is hij hiervoor verzekerd), maar dat wil hij niet. Hier kan ik natuurlijk weinig aan veranderen, aangezien in de garantievoorwaarden staat dat de herstelling in de werkplaats van de verkoper, of in een door hem aangestelde werkplaats moet gebeuren.
Ook aangegeven dat ik zelf aanwezig wil zijn bij het demonteren van de motor, maar dit wil hij ook niet. ‘Werkplaatsen zijn onbevoegd voor derden. Zodra de motor openligt, zullen wij U of uw garagist uitnodigen om de werken te evalueren.' Hier kan ik wederom weinig aan veranderen.
In de garantievoorwaarden staat vb. wel dat elke herstelling moet verricht worden binnen een redelijke termijn en zonder enig ernstig nadeel voor de koper. Nu meen ik toch dat 3x voor eenzelfde probleem + een totaal van meer dan 10 dagen waarin ik mijn auto zal kwijt geweest zijn, geen redelijke termijn meer is? Een vervangwagen wordt/werd er niet voorzien, dit is hij dan ook niet verplicht. Ik kon volgens hem best mijn verzekering aanspreken voor een vervangwagen, maar hierop heb ik natuurlijk enkel recht na een ongeval.
Het probleem doet zich voor binnen de eerste 6 maanden, dus de verkoper is verplicht om dit probleem op te lossen. Maar nogmaals, ik vertrouw de hele zaak niet.
Wat is jullie mening hierover? Wagen gewoon terug binnen brengen en afwachten wat hun diagnose is/vertrouwen op een goede afloop? Of toch maar uitkijken wat mijn contractuele mogelijkheden zijn?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Ik had graag jullie mening i.v.m. onderstaand geval. Ik ben het vertrouwen in een goede afloop namelijk volledig kwijt. Het is een lang verhaal, maar ik wil zo volledig mogelijk zijn.
- Op 23/11/2017 Volvo S60 gekocht bij een onafhankelijk Mercedes dealer (overname wagen). Hierop heb ik vanzelfsprekend een jaar garantie.
- Op 4 december kreeg ik een melding dat het koelvloeistofpeil laag stond en bij het opendraaien van de afsluitdop vastgesteld dat er zeer veel druk op het systeem stond. Zelf informatie ingewonnen en een mogelijke oorzaak was dat de koppakking lek was. Dealer op de hoogte gebracht en wagen ter nazicht binnengebracht. Alles zou nagekeken worden, ook de koppakking. Na 4 dagen wagen teruggekregen met de melding dat ik me nodeloos zorgen maakte en dat er niets gevonden was. Ik moest het nu aankijken, de afsluitdop niet meer losdraaien en hem op de hoogte brengen indien de melding terugkwam.
- Half januari opnieuw melding dat het koelvloeistofpeil laag stond. Aangezien ik me nu toch wat zorgen begon te maken, ben ik naar een erkend Volvo dealer gereden waar de technieker opnieuw kon vaststellen dat er zeer veel druk op het systeem stond. Opnieuw werd er naar de koppakking verwezen. Hierna opnieuw een afspraak gemaakt met mijn dealer om de wagen binnen te brengen, om nu toch een degelijke herstelling te verkrijgen. Hierbij gaf ik zelf alweer aan dat het aan de koppakking kon liggen, maar dealer beweerde dat dit al nagekeken was en dat het hieraan waarschijnlijk niet lag. Men ging mij ook op de hoogte houden van het verdere verloop van de herstelling, maar na een 3-tal dagen kreeg ik de melding dat de auto 'hersteld' was en het probleem aan de EGR-klep lag. Deze werd dus vervangen onder garantie. Wagen afgehaald en afsluitdop ter plaatse opengedraaid, stond geen druk op. Volgende ochtend (koude motor) afsluitdop opnieuw willen opendraaien, maar wederom gemerkt dat er heel veel druk op zat. Kwam er ook nog bij dat ik de dop nu zelfs maar voor 1/4 kon losdraaien, aangezien het koelvloeistof reservoir zo vol zat, dat hij vloeistof begon te lozen indien ik verder draaide. Dit vond ik zeer vreemd, aangezien er niet voor niets een min en max aangeduid staan op een reservoir (iets te verdoezelen?). Hierna opnieuw naar de Volvo garage gereden en het resultaat van dit bezoek werd door de Volvo garage telefonisch en per mail overgemaakt aan mijn dealer.
(Diagnose Volvo garage: vermoedelijk is de cilinderwand gescheurd, waardoor er druk vanuit de motor in het koelsysteem terecht komt. Hierdoor zakt het koelwaterniveau en krijgt de bestuurder een melding van te weinig koelwater. Enige oplossing hiervoor is het vervangen van de motor)
Deze diagnose was natuurlijk niet sluitend. Voor 100% zekerheid moet de motor gedemonteerd worden. Dit is een intensief en kostelijk werk, waarvoor ik niet zelf wil opdraaien. De diagnose werd dus gesteld afgaande op eerdere ervaringen door de techniekers.
De Volvo garage heeft dus zowel mijn dealer telefonisch en via mail op de hoogte gebracht van hun bevindingen. Een 3-tal dagen hierna belde de dealer mij op, om te melden dat hij erg geschrokken was van de diagnose enz. Dit was volgens hem ook 'worst case scenario' en hij was zelf ook informatie gaan inwinnen. Volgens hem zou het nu toch de koppakking kunnen zijn?! Dit nadat ik hem zelf hierop al 2x had gewezen en het dus ook al nagekeken werd. (Tijdens gesprek ook aangegeven dat de koelvloeistof tot ver boven max was bijgevuld + dat de wagen niet getest werd of het probleem effectief verholpen was)
Voorstel van de dealer is nu om voor de derde keer de wagen binnen te brengen, om de motor nu effectief te demonteren. Gezien de hele historiek en de aard van het probleem, is het denk ik niet onlogisch dat ik geen vertrouwen meer heb in de dealer/hersteldienst en in een juiste diagnose. Heb zelf voorgesteld om de wagen te laten herstellen bij een Volvo dealer (normaal is hij hiervoor verzekerd), maar dat wil hij niet. Hier kan ik natuurlijk weinig aan veranderen, aangezien in de garantievoorwaarden staat dat de herstelling in de werkplaats van de verkoper, of in een door hem aangestelde werkplaats moet gebeuren.
Ook aangegeven dat ik zelf aanwezig wil zijn bij het demonteren van de motor, maar dit wil hij ook niet. ‘Werkplaatsen zijn onbevoegd voor derden. Zodra de motor openligt, zullen wij U of uw garagist uitnodigen om de werken te evalueren.' Hier kan ik wederom weinig aan veranderen.
In de garantievoorwaarden staat vb. wel dat elke herstelling moet verricht worden binnen een redelijke termijn en zonder enig ernstig nadeel voor de koper. Nu meen ik toch dat 3x voor eenzelfde probleem + een totaal van meer dan 10 dagen waarin ik mijn auto zal kwijt geweest zijn, geen redelijke termijn meer is? Een vervangwagen wordt/werd er niet voorzien, dit is hij dan ook niet verplicht. Ik kon volgens hem best mijn verzekering aanspreken voor een vervangwagen, maar hierop heb ik natuurlijk enkel recht na een ongeval.
Het probleem doet zich voor binnen de eerste 6 maanden, dus de verkoper is verplicht om dit probleem op te lossen. Maar nogmaals, ik vertrouw de hele zaak niet.
Wat is jullie mening hierover? Wagen gewoon terug binnen brengen en afwachten wat hun diagnose is/vertrouwen op een goede afloop? Of toch maar uitkijken wat mijn contractuele mogelijkheden zijn?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Comment