Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Garantiecertificaat

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Garantiecertificaat

Vraagje, bij aankoop van een autootje heb ik een garantiecertificaat ondertekend. Dat vermeld dat als de auto meer dan 140.000 km heeft, de garantie beperkt wordt tot 40%.
    Is dit wettelijk of telt de gewone garantie alsnog ?

Bijkomende vraag: als de herstelling economisch niet verantwoord is, dient de herstelling toch uitgevoerd te worden ?

Dank alvast voor jullie antwoorden.

Op de eerste vraag kan ik niet antwoorden.
    De tweede vraag is simpel.
    Als de herstelling duurder is dan de auto waard is (gesteld dat de garantie zou gelden), dan kan de verkoper overgaan tot een schadeloosstelling:
    - ofwel een andere auto van de dezelfde waarde ongeveer (kan behoorlijk wat discussie opleveren natuurlijk)
    - ofwel de auto terugbetalen met aftrek van een gebruiksvergoeding.

Geef eens wat meer details. Wat heb je gekocht, en wat is er mis?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krisvdw Bekijk Berichten
      Vraagje, bij aankoop van een autootje heb ik een garantiecertificaat ondertekend.
      Dus, je ondertekent iets waar je geen zak van weet ... dat lijkt me een bijzonder gegeven te zijn.

Comment

Ok, voor mijn dochter, die geen of weinig budget heeft heb ik een ouder wagentje gekocht, met 141000 km op de teller.
        Daarbij was het voor mij belangrijk dat er garantie op was. Ondertussen weet ik dat een handelaar wettelijk verplicht is minimum 1 jaar garantie te geven.
        Dan, bij aankoop, wat ver van huis, bij het ophalen, kreeg ik dat garantiecertificaat , wat mij toch gerust stelde aangaande de staat van het voertuig.
        Maar goed, we zijn 2 maanden verder en de motor is vastgelopen.
        Economisch gezien is het niet te doen om deze te herstellen (aankooppprijs 1150 euro)
        De handelaar reageert niet meer ondertussen op mijn laatste email, die ik ook stuurde naar de fod economie.
        Van hun kreeg ik wel antwoord, en dit vermeld dat de ontbinding van koop kan.

Vandaag, eigenlijk gisteren want we zijn al morgen, allez, eigenlijk nog vandaag, maar gisteren waren we nog niet vandaag, enfin ...

ik had gevraagd hoe ze mij tegemoet konden:willen komen.
        Aangezien ze stil blijven ben ik daar een beetje boos om geworden, vaders die een dochter hebben zullen dat wel begrijpen, het blijft je kleine meisje ...

nu dan, waar ik gisteren vroeg wat ze konden doen heb ik vandaag een minnelijke schikking voorgesteld:

ontbinding van de verkoop -> minder dan 6 maanden dus bewijslast voor de verkoper,

1150 euro terug te geven.

Indien ze hier niet op ingaan, zal ik deze aanhangig maken bij de rechtbank, ik heb daar een beetje ervaring mee, vredegerecht, rechtbank van eerste aanleg en raad van state, ik ken de procedures dus genoeg.

Maar wat mij veel plezier deed was volgende zaken:

op de factuur ontbreken:

algemene voorwaarden
        ondernemingsnummer
        rpr

maar vooral: een factuurnummer

Ik vermoed dus dat de wagen verkocht is in het zwart.
        Dat heb ik de verkoper ook fijntjes laten weten. (hij weet dat ik contact heb met fod economie)

Als hij deze minnelijke schikking niet aanvaard, dat ik bijkomende schadevergoeding zal eisen, inschrijvingstaks, depannagekosten, genotsderving, en vooral, dat de fod economie zijn factuur eens zal mogen bekijken.

Ik ben geen azijnpisser, en wil ook niet het onderste uit de kan, maar als je zaken doet ben je eerlijk, punt.

En packard, zoals jij het mooi verwoordt, inderdaad, maar ondertussen weet ik er wel al een zak van.

Het is geen schande om iets niet te weten, wel jammer als je gans uw leven dom blijft !

Comment

Benieuwd hoe dit gaat aflopen. Hou ons op de hoogte.

Comment

De juiste drive !

Comment

Working...
            X