Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Leveringstermijn overschreden van je nieuwe wagen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Leveringstermijn overschreden van je nieuwe wagen

Overschrijding van de leveringstermijn bij de aankoop van een nieuw voertuig

Wat kunt u doen als de verkoper de overeengekomen leveringstermijn overschrijdt bij de koop van een nieuw voertuig?
    Mag u de koop ontbinden?
    Wat u moet weten

Er bestaat een wettelijke regeling (KB van 09.07.2000) voor de bestelbon en de levering van nieuwe voertuigen.
    Wanneer u de bestelbon voor een nieuwe wagen hebt getekend verwacht u dat hij ook tijdig geleverd wordt.
    • Naast de wettelijk verplichte informatie op de bestelbon zijn er bepalingen over het uitstel van levering en het toepassen van een prijsverhoging. Haast alle merkverdelers nemen bepalingen over de uitgestelde leveringstermijn en de mogelijke prijsaanpassing op in hun algemene verkoopsvoorwaarden.

Kan uw auto niet geleverd worden binnen de termijn zoals vermeld op de bestelbon, dan moet de verkoper u hiervan aangetekend verwittigen. Hij heeft daarbij dan wel de mogelijkheid om de oorspronkelijke leveringstermijn met maximaal ¼ te verlengen.
    Datum van de bestelling 1 maart
    Leveringstermijn 4 maanden
    Einddatum voor de levering 30 juni
    Als de verkoper uw auto niet kan leveren Hij moet u aangetekend verwittigen
    Uitstel max. 1/4 => 1 maand => ten laatste 31 juli
    Heeft de verkoper u niet verwittigd of wordt ook de tweede termijn overschreden, dan kunt u de aankoop annuleren met een aangetekende brief.
    Het voorschot moet dan binnen de acht dagen nadat de verkoper de aangetekende brief heeft ontvangen, worden terugbetaald.
    Prijsverhogingen

De overeengekomen prijs kan niet zomaar verhoogd worden door de verkoper, tenzij de oorspronkelijk overeengekomen leveringstermijn meer dan vier maanden bedraagt. De verkoper moet u in dat geval wel aangetekend verwittigen van de prijsverhoging.
    U hoeft daar niet mee akkoord te gaan: u hebt dan 10 dagen de tijd om aangetekend de verkoop te annuleren. Het betaalde voorschot moet dan binnen de 8 dagen worden terugbetaald.
    Hoe dwingt u uw rechten af?

Bij een overschrijding van de contractuele leveringstermijn met meer dan 25%
    (bv.: een voorschot van 15% is betaald)
    Stel de verkoper in gebreke

En als u niet tevreden bent?

Als u een probleem hebt met de verkoper Probeer een minnelijke schikking te treffen; maak gebruik van alternatieve geschillenregeling
    Kies een authenticatiemethode
    Ondanks uw inspanningen, kunt u het geschil niet zelf regelen Neem contact op met de Consumentenombudsdienst
    Laatst bijgewerkt
    15 januari 2018

BRON: https://economie.fgov.be
    “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

Hebde het zitten met de nieuwe?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Comment

Neen. Nog niet. Alhoewel.... hij moest volgens de bestelbon vandaag geleverd worden. Heb jij iemand die kan navragen waar hij zit?

Normaal gezien ( volgens de wet) moeten ze ons aangetekend laten weten dat hij niet kan geleverd worden op de voorziene datum.

Is niet gebeurt. Mailtje geschreven met de vraag wanneer ik de wagen kan verwachten. Ik ben benieuwd naar het antwoord.

Zodra hij er is kom ik af. Met alle 2. You remember?
      “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten
        Neen. Nog niet. Alhoewel.... hij moest volgens de bestelbon vandaag geleverd worden. Heb jij iemand die kan navragen waar hij zit?

Normaal gezien ( volgens de wet) moeten ze ons aangetekend laten weten dat hij niet kan geleverd worden op de voorziene datum.

Is niet gebeurt. Mailtje geschreven met de vraag wanneer ik de wagen kan verwachten. Ik ben benieuwd naar het antwoord.

Zodra hij er is kom ik af. Met alle 2. You remember?
        I remember.

Nee, geen bron bij VW... Jammer genoeg.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Comment

In principe kan je hem dus al weigeren op basis van het niet aangetekend schrijven.
          den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
          "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
          Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Ik heb ooit een nieuwe Porsche gekocht en deze werd 2,5 maanden later dan voorzien geleverd. De garage kwam zelf met de geste om de eerste twee onderhouden voor hun rekening te nemen. Uiteindelijk hebben ze dit ook gedaan en bij levering bleek dat er zelfs enkele opties teveel werden gemonteerd. Zo kreeg ik een schuifdak, achteruitrijcamera en het logo op de hoofdsteunen er ook nog eens gratis bij. Sommige garages doen veel om hun klanten tevreden te houden.

Comment

Dat is mooi! Welke reden gaven ze dat je plots een paar extra opties kreeg? Want bepaalde zaken zijn zo ingrijpend dat je die niet zomaar kan toevoegen tijdens het productieproces.
              Peugeot Partner Tepee 1.6 BlueHDi ETG

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
                In principe kan je hem dus al weigeren op basis van het niet aangetekend schrijven.
                Ga ik niet doen. Maar ik wil weten wat ze gaan tov stellen...

Comment

Als je hem zou weigeren dan kan je terug x tijd wachten om een nieuwe te bestellen. Dat lijkt het mij nu ook weer niet. Ik zou echter ook wel vragen achter een extraatje.
                  The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
                  BMW F10 520da 2012
                  MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                  BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                  Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                  VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten

Ga ik niet doen. Maar ik wil weten wat ze gaan tov stellen...
                    Zou ik ook niet doen maar zeg gewoon dat het wettelijk al zou kunnen.
                    Ik wist dat niet.
                    den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                    "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                    Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Voila se... ik blij dat ik een aantal mensen heb wijzer gemaakt.

Comment

Ik begrijp Utah volkomen dat dit niet leuk is,als je langer moet wachten dan voorzien ,maar als je begint ambetant te doen van voor je de wagen hebt , ze gaan u graag zien komen achteraf .
                        Ik wacht ook niet graag maar zou het als het maar een paar dagen overtijd is het toch heel subtiel aanpakken , en als het een deftige garage is zullen die zelf wel iets doen om je pijn te verzachten
                        Mijn alter ego Willy met ne Toyota

Comment

Dit is precies wel eigen aan de VAG groep. In januari een Skoda Octavia RS245 besteld met levering in mei. Eind april eens gemaild,alles heeft vertraging en we houden u op de hoogte. Half mei eens naar de dealer geweest, levering nu eind augustus begin september. Dan maar eens gemaild naar klantendienst Skoda met de vermelding dat ik helemaal niet blij was. Ze gaan nu een commeriële compensatie geven in samenspraak met de dealer. De dealer gaat contact met mij opnemen, wanneer weet ik niet.

Comment

Is niet eigen aan VAG, het is overal nu met die WLPT normen.
                            Renault capture van een collega heeft 5 maand extra vertraging..

Comment

Collega van mij heeft in november een T-Roc besteld, met levering gepland begin april. Ze heeft hem sinds vorige week (levering 1 juni) en heeft nooit nieuws gekregen van de garage, heeft altijd zelf moeten bellen voor nieuws. Komt erbij dat haar wagen eind maart verkocht was... Het zou van mij geen waar geweest zijn, ik had de verkoop geannuleerd en ene in Duitsland gaan halen.
                              sigpic

http://www.streamlinecarcare.be

lakbehandelingen voor voertuigen

MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

Comment

In principe is de verkoper verplicht je aangetekend te melden dat je wagen niet op tijd kan geleverd worden. Hij kan maximaal 1/4 van de voorziene levertijd extra bijdoen. Daarna heb je het recht van je voorschot weer te eisen en de verkoop kosteloos te annuleren.

Comment

Gewoon ne keer bellen en vragen wat er fout loopt doet wonderen.
                                  Heel veel mensen vergeten dat die smartphone ook kan dienen om met iemand te praten. En dat is voor die verkoper ook geldig hé, ik zou nogal kwaad zijn als ik ineens een aangetekende brief krijg om te melden dat mijn auto te laat is zonder dat die verkoper mij dat per telefoon zou gemeld hebben.

Direkt dreigende mails sturen werkt meestal ook contraproductief.

Comment

Ik krijg een tijdelijk voertuig totdat de nieuwe binnen is. Dreigen is niet het beste middel. Hen laten weten dat je op de hoogte bent van de wet is hen even met de voetjes op de grond zetten. Teveel dealers denken dat jij hen nodig hebt. Terwijl ze net van jou afhangen om te overleven...

Comment

Zoals Utah heeft mijn vader dit ook meegemaakt; nieuwe A6 besteld met toen de 2.7 diesel. Duurde uiteindelijk 9 maand voor hij er was. Ondertussen kon hij rondrijden met een mooie A4 Avant = Snelste wagen ter wereld (want "huurwagen" )

Comment

me too...wagen besteld november 2017...nog steeds niet geleverd...ook nooit geen aangetekend oid gekregen...annuleren wil ik niet want dan verlies ik alle fiscale voordelen...
                                        mijn mercedes logboek

Dodge Ram sport - Mercedes C180 - Vw golf V - Nissan 100NX - Honda Civic

Ducati Monster S2R1000 - Suzuki Intruder 800 - Suzuki Gsxr750 - Honda cbr1000 - Suzuki Intruder 750

Comment

Working...
                                        X