Overschrijding van de leveringstermijn bij de aankoop van een nieuw voertuig
Wat kunt u doen als de verkoper de overeengekomen leveringstermijn overschrijdt bij de koop van een nieuw voertuig?
Mag u de koop ontbinden?
Wat u moet weten
Er bestaat een wettelijke regeling (KB van 09.07.2000) voor de bestelbon en de levering van nieuwe voertuigen.
Wanneer u de bestelbon voor een nieuwe wagen hebt getekend verwacht u dat hij ook tijdig geleverd wordt.
Kan uw auto niet geleverd worden binnen de termijn zoals vermeld op de bestelbon, dan moet de verkoper u hiervan aangetekend verwittigen. Hij heeft daarbij dan wel de mogelijkheid om de oorspronkelijke leveringstermijn met maximaal ¼ te verlengen.
Heeft de verkoper u niet verwittigd of wordt ook de tweede termijn overschreden, dan kunt u de aankoop annuleren met een aangetekende brief.
Het voorschot moet dan binnen de acht dagen nadat de verkoper de aangetekende brief heeft ontvangen, worden terugbetaald.
Prijsverhogingen
De overeengekomen prijs kan niet zomaar verhoogd worden door de verkoper, tenzij de oorspronkelijk overeengekomen leveringstermijn meer dan vier maanden bedraagt. De verkoper moet u in dat geval wel aangetekend verwittigen van de prijsverhoging.
U hoeft daar niet mee akkoord te gaan: u hebt dan 10 dagen de tijd om aangetekend de verkoop te annuleren. Het betaalde voorschot moet dan binnen de 8 dagen worden terugbetaald.
Hoe dwingt u uw rechten af?
En als u niet tevreden bent?
Laatst bijgewerkt
15 januari 2018
BRON: https://economie.fgov.be
Wat kunt u doen als de verkoper de overeengekomen leveringstermijn overschrijdt bij de koop van een nieuw voertuig?
Mag u de koop ontbinden?
Wat u moet weten
Er bestaat een wettelijke regeling (KB van 09.07.2000) voor de bestelbon en de levering van nieuwe voertuigen.
Wanneer u de bestelbon voor een nieuwe wagen hebt getekend verwacht u dat hij ook tijdig geleverd wordt.
- Naast de wettelijk verplichte informatie op de bestelbon zijn er bepalingen over het uitstel van levering en het toepassen van een prijsverhoging. Haast alle merkverdelers nemen bepalingen over de uitgestelde leveringstermijn en de mogelijke prijsaanpassing op in hun algemene verkoopsvoorwaarden.
Kan uw auto niet geleverd worden binnen de termijn zoals vermeld op de bestelbon, dan moet de verkoper u hiervan aangetekend verwittigen. Hij heeft daarbij dan wel de mogelijkheid om de oorspronkelijke leveringstermijn met maximaal ¼ te verlengen.
Datum van de bestelling | 1 maart |
Leveringstermijn | 4 maanden |
Einddatum voor de levering | 30 juni |
Als de verkoper uw auto niet kan leveren | Hij moet u aangetekend verwittigen |
Uitstel | max. 1/4 => 1 maand => ten laatste 31 juli |
Het voorschot moet dan binnen de acht dagen nadat de verkoper de aangetekende brief heeft ontvangen, worden terugbetaald.
Prijsverhogingen
De overeengekomen prijs kan niet zomaar verhoogd worden door de verkoper, tenzij de oorspronkelijk overeengekomen leveringstermijn meer dan vier maanden bedraagt. De verkoper moet u in dat geval wel aangetekend verwittigen van de prijsverhoging.
U hoeft daar niet mee akkoord te gaan: u hebt dan 10 dagen de tijd om aangetekend de verkoop te annuleren. Het betaalde voorschot moet dan binnen de 8 dagen worden terugbetaald.
Hoe dwingt u uw rechten af?
Bij een overschrijding van de contractuele leveringstermijn met meer dan 25% (bv.: een voorschot van 15% is betaald) |
Stel de verkoper in gebreke |
En als u niet tevreden bent?
Als u een probleem hebt met de verkoper | Probeer een minnelijke schikking te treffen; maak gebruik van alternatieve geschillenregeling |
Kies een authenticatiemethode | |
Ondanks uw inspanningen, kunt u het geschil niet zelf regelen | Neem contact op met de Consumentenombudsdienst |
15 januari 2018
BRON: https://economie.fgov.be
Comment