Hallo, Ik kan wel een 2e mening gebruiken(en liefst ook 3e,4e,5e;-). Onze gezinswagen binnengebracht voor onderhoud nalv vertrek op vakantie, schatting 180€ die in de loop van de dag (ahja er moeten 2 nieuwe banden op, ahja ook nieuwe ruitenwissers, en brandblusser en...) al verviervoudigd was :-( . We hebben vervangwagen gevraagd voor die dag en er was geen vervangwagen meer dus werd het een camionette. Nu hebben we zelf gemerkt dat er tijdens ons gebruik ervan schade is gekomen aan de zijkant van de camionette, kan op verschillende plaatsen gebeurd zijn maar ons eerste vermoeden is op de parking van de Makro. Shit happens, we laten dit weten aan de garage, brengen hem terug, blijkt aanzienlijk te zijn en deze hebben het over een eigen aandeel in de schade van 1.500€! Voor een personenwagen zou dit 'maar'1.000€ zijn maar ja aangezien ze ons de vervangcamionette hadden meegegeven bij gebrek aan moeten wij de 1500€ betalen. Hier voel ik me heel slecht bij, zowiezo van dat onmenselijk hoge bedrag aan franchise, maar ook het feit, wij wouden helemaal geen camionette als vervanging, maar moesten beiden naar ons werk dus ja je staat daar dan en ze boden dat als enige alternatief (hadden enkele dagen voordien die vervangwagen gevraagd, toen hadden ze toegezegd en was er geen sprake van dat er geen aanwezig waren en dat het een camionette zou worden, want dat zou ik zowiezo geweigerd hebben). Weet iemand a) of dit gebruikelijk is? b) of iemand suggesties heeft wat we hieraan kunnen doen? Alvast bedankt
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Buitensporig hoge franchise op vervangwagen? 1500€
Collapse
X
-
Die hoge franchise is uiteraard om een lagere premie te krijgen.
Welke schade is er aan dat het bedrag ervan boven die 1500 EUR uitkomt als ik vragen mag? Voor 1500 EUR laat je toch wel een complete flank van een camionette herspuiten...sigpic
http://www.streamlinecarcare.be
lakbehandelingen voor voertuigen
MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2
-
Ik neem altijd een franchise van 1250 Euro, ervan uitgaande dat ik me voor kleinigheden niet verzeker.
Wellicht heb je bij het afhalen van de wagen een document getekend. Probleem is dat mensen pas een document lezen als het te laat is. Voor hetzelfde geld was er zelfs geen omniumverzekering, had je een totaal verlies en kostte het veel meer...
Een heel logische vraag bij het nemen van een huurwagen (vervangwagen is een huurwagen) is toch bij vertrek eens vragen hoeveel de franchise is en of je hem moet bijtanken of dit verrekend wordt bij het binnen brengen (tegenwoordig zien ze perfect hoeveel liter bij vertrek en hoeveel liter bij terugkomst er in de tank zat), net zoals de prijs per dag en hoeveel kilometer je mag doen.
Dit staat trouwens altijd heel duidelijk op de verhuurovereenkomst. Dus papieren lezen voor je iets overeen komt en dan weet je wat je kan verwachten.
De garagehouder kan je in dit geval totaal niets kwalijk nemen, je had je document moeten lezen of je informeren voor vertrek. Ook die bijkomende kosten kan je de man niet kwalijk nemen vermits hij voor elke bijkomende kost je op voorhand contacteerde en je akkoord vroeg. Als je de prijs vraagt voor een onderhoud zal je de prijs krijgen van een onderhoud, maar niet van een volledig nazicht. Wil je perfekt weten op voorhand hoeveel iets kost, dan doe je je wagen binnen en laat je eerst een volledige offerte maken.
Lijkt me een zeer correcte garage. Netjes bellen voor akkoord voor elke bijkomende ingreep, perfekt zoals het hoort. Dat je pech hebt en zijn wagen beschadigd terug bracht, kan hij toch niets aan doen ?
Comment
-
franchise vind ik redelijk normaal bij een vervangwagen, verzekeringmaatschappij zal de premie serieus laten stijgen indien kleinere franchise wegens geen vaste gekende chauffeur? auto kan uitgeleend worden aan een 18jarige die denkt een racepiloot te zijn of aan iemand van 80 die nie verder kijkt dan de neus lang is, en alles daartussen
tip: als je op je eigen auto nog omnium hebt, dan telt die ook op een vervangvoertuig (als je eigen auto ter herstelling binnen is), misschien is daar de vrijstelling kleiner opmijn autootjes:
Volvo V60 D3 R-Design 2021
Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513
Seat Ibiza TGI(not GTI) voor mijn vrouwke en Audi A4
voor de dochter
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichtentip: als je op je eigen auto nog omnium hebt, dan telt die ook op een vervangvoertuig (als je eigen auto ter herstelling binnen is), misschien is daar de vrijstelling kleiner op
Comment
-
THE GREEN HORNET Ik beschuldig de garage niet van oneerlijkheid hoor, ik zeg in mijn vraag gewoon dat ik enorm verschoot van de zeer hoge (want geef toe dat 1500€ toch een buitensporig hoof bedrag is) franchise, dat gaat bij ons in elk geval enkele maanden toch behoorlijk pijn doen in ons budget. Verder valt hen inderdaad niets te verwijten behalve dan de belofte van een vervangwagen en dat het een vervangcamionette bleek te zijn, een beslissing van hén die óns nu 500€ extra kost (want had hetzelfde gebeurd bij de vervangwagen had het ons 1.000€ aan franchise gekost)
Philken bedankt voor de tip, geen volledige omnium meer op eigen wagen, maar is toch een piste die ik ook nog eens ten gronde ga uitpluizen.
Comment
-
Ik neem altijd een hoge franchise eigenlijk, 1250 Euro. Dus vind het niet echt buitensporig.
En die franchise,.. de keuze tot het aanvaarden van die camionette lag volledig bij jezelf. Als door onvoorziene omstandigheden een vervangwagen die een andere klant huurt niet binnen komt (bijv een onderdeel dat niet in voorraad is) en hierdoor enkel nog een camionette beschikbaar was dan kon je toch zelf nog altijd beslissen wat je deed na het lezen van de documenten ? Die camionette al dan niet aanvaarden of op voorhand over de grotere franchise spreken ?
Stel nu dat je hetzelfde die dag voor had aan je eigen wagen... dan had je ook die kosten (en misschien zelfs een pak meer meer) moeten dragen voor de herstelling van je auto vermits je geen omnium hebt.
Wat je wel kan doen, als de franchise niet in verhouding staat tot de schade (ik bedoel indien er minder kosten zijn om die camionette te herstellen dan die 1500 Euro), je jouw verzekering eventueel kan inschakelen als je rechtsbijstand hebt en vragen om een tegenexpertise te laten uitvoeren op die camionette.
Het is allemaal heel cru zoals ik het schrijf, maar je vroeg een mening. Het lijkt dan wel niet zo, maar ik vind het oprecht zeer jammer dat dit voorval je de komende maanden behoorlijk pijn zal doen. Ik wou dat er andere oplossingen mogelijk waren.
Comment
-
Dat is mij hier toch maar een eigenaardig verhaal.
Vraagsteller heeft zelf géén omnium, huurt een vervangwagen in de garage en vindt nu dat de franchise bij schade (die niet door de BA is gedekt) te hoog is?
Dat het om een bestelwagen gaat i.p.v. een personenwagen doet toch geen éne moer ter zake?
Groene bromvlieg heeft dus gelijk, indien hij schade oploopt met zijn eigen wagen die niet door zijn BA wordt gedekt, draait hij VOLLEDIG zelf op voor de kosten.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Streamline Bekijk BerichtenWelke schade is er aan dat het bedrag ervan boven die 1500 EUR uitkomt als ik vragen mag? Voor 1500 EUR laat je toch wel een complete flank van een camionette herspuiten...
sigpic
http://www.streamlinecarcare.be
lakbehandelingen voor voertuigen
MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2
Comment
Comment