Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Auto kopen via online veiling? Opgelet ! (Vavato)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Auto kopen via online veiling? Opgelet ! (Vavato)

    Ben hier al een tijd niet meer geweest, maar heb net een weinig aangename ervaring gehad met kopen via een veiling (niet met de auto, wel met de veiling) en ik denk dat het waard is hier eens een topic neer te zetten waar we meer tips en ervaringen kunnen uitwisselen.

    In mijn geval geboden op een MB W124 300E van 1990 et 237000km bij Vavato. Openingsprijs 2000 euro.
    Leek me redelijk vooral omdat je met de wagen niet kan rijden (of zelfs niet kan laten draaien) en dat gelijkaardige 300E's rond de 3000-4000 op de markt staan.
    Ik neem deze mensen ook serieus, blijf een weekag in Belgie plakken om langs te gaan in St Niklaas om te auto te bezichtigen.
    Auto bleek erg redelijk voor deze startprijs. Maar echt veel meer mocht het niet zijn.
    En blijkbaar dacht de markt er ook zo over want op 10 dagen waren er maar 3 biedingen en mijn bod was het hoogste aan 2300. Veilingskosten waren 473 Euro. Dus totaal 2773 euro voor een propere en goed uitgeruste 300E... maar die ik niet hoorde draaien, laat staan mee reed. Onredelijk?

    Nadien komt de mail van Vavato: "dit is een voorlopige toekenning, de verkoper heeft een minimumprijs".

    Ik veronderstelde dat de verkoper misschien een sjacheraar zou zijn die er 200-300 euro zou proberen bijlappen in de hoop dat ik voor een klein verschil wel zou akkoord gaan. Uiteindelijk had ik die auto nu "gewonnen" en zo krijgt hij toch enkele honderden meer.

    Zelf vind ik dit wel geen manier van werken: Ik dacht dat veilingen net bindend waren en een risico inhielden voor de klant (je rijdt er niet mee) en voor de verkoper die soms duur kan verkopen, maar soms onder de marktprijs. Dat is het "spel".
    Nu, als de verkoper een minimumprijs had, dan moest de startprijs minstens daarop worden gezet logischerwijs.
    Bovendien geeft bijna elke veiling bij het bieden aan dat de minimumprijs niet werd gehaald (voorkomt veel tijdverlies). Niet zo bij Vavato duidelijk.

    Soit, ik krijg deze morgen telefoon van Vavato "dat de minimumprijs niet werd gehaald". Hoeveel wil hij dan? "Hij wil minimum 6000 euro". (plus kosten = 7235 euro)

    Ik sta niet meer verwonderd van een beetje duw- en trekwerk. Maar dit is gewoon totaal onredelijk. Zowel van de verkoper die op een veiling een hogere prijs wil halen dan de wagen waard is op de open markt, en vooral van het veilingshuis dat bij deze toch wel erg onprofessioneel is te werk gegaan. Tussen een openingsbod van 2000 euro en een minimumprijs van 6000 euro, ligt nl een erg groot verschil.

    Je weze verwittigd voor je je tijd verdoet een wagen via Vavato te proberen kopen.

    Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

  • #2
    Deze een EVO1 met wat EVO 2 stukken op totaal te betalen is ook €100.000 dat vind ik nu zo geen koopje.
    Maar met die minimum prijs zoals jij beschrijft dat is inderdaad geen manier van werken dan moet er inderdaad bijstaan "Min nog niet gehaald"

    Polo 6n 1.4

    Comment


    • #3
      Net chassisnummer van de "Evo 2" es opgezocht. Inderdaad geen Evo 2 ... Interessante beschrijving van een veiling.

      Dat die Evo geen koopje zou worden, was duidelijk. Maar de marktprijs ligt ook redelijk hoog voor dit type wagens. Alzeker met 47000km.

      Uiteindelijk gaat het er hem niet om "hoeveel" een wagen gaat op de veiling. Een veiling is vraag en aanbod. Waar het om gaat is een gebrek aan professionalisme. Een veiling die geen minimumprijs vermeldt en plots met een prijs naar voor komt die 3 keer die is van het openingsbod dat ze zelf zetten terwijl ze nooit aangeven tijdens het bieden dat het minimum niet werd gehaald?
      Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

      Comment


      • #4
        Denk dat er wel vermeld staat bij de loten "onder voorbehoud goedkeuring verkope"', als ik me niet vergis.

        Tja, dan is het simpel voor u hé. De prijs die je hebt geboden is de prijs die je wou geven, en aan een hoger bedrag moet je hem niet hebben.

        Ze proberen de vis die nu al een beetje aan de haak hangt nog verder te doen bijten hé. Jij zegt gewoon nee, en dan moeten zij maar zien hem kwijt te geraken aan de prijs die ze willen.


        Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
        Ben hier al een tijd niet meer geweest, maar heb net een weinig aangename ervaring gehad met kopen via een veiling (niet met de auto, wel met de veiling) en ik denk dat het waard is hier eens een topic neer te zetten waar we meer tips en ervaringen kunnen uitwisselen.

        In mijn geval geboden op een MB W124 300E van 1990 et 237000km bij Vavato. Openingsprijs 2000 euro.
        Leek me redelijk vooral omdat je met de wagen niet kan rijden (of zelfs niet kan laten draaien) en dat gelijkaardige 300E's rond de 3000-4000 op de markt staan.
        Ik neem deze mensen ook serieus, blijf een weekag in Belgie plakken om langs te gaan in St Niklaas om te auto te bezichtigen.
        Auto bleek erg redelijk voor deze startprijs. Maar echt veel meer mocht het niet zijn.
        En blijkbaar dacht de markt er ook zo over want op 10 dagen waren er maar 3 biedingen en mijn bod was het hoogste aan 2300. Veilingskosten waren 473 Euro. Dus totaal 2773 euro voor een propere en goed uitgeruste 300E... maar die ik niet hoorde draaien, laat staan mee reed. Onredelijk?

        Nadien komt de mail van Vavato: "dit is een voorlopige toekenning, de verkoper heeft een minimumprijs".

        Ik veronderstelde dat de verkoper misschien een sjacheraar zou zijn die er 200-300 euro zou proberen bijlappen in de hoop dat ik voor een klein verschil wel zou akkoord gaan. Uiteindelijk had ik die auto nu "gewonnen" en zo krijgt hij toch enkele honderden meer.

        Zelf vind ik dit wel geen manier van werken: Ik dacht dat veilingen net bindend waren en een risico inhielden voor de klant (je rijdt er niet mee) en voor de verkoper die soms duur kan verkopen, maar soms onder de marktprijs. Dat is het "spel".
        Nu, als de verkoper een minimumprijs had, dan moest de startprijs minstens daarop worden gezet logischerwijs.
        Bovendien geeft bijna elke veiling bij het bieden aan dat de minimumprijs niet werd gehaald (voorkomt veel tijdverlies). Niet zo bij Vavato duidelijk.

        Soit, ik krijg deze morgen telefoon van Vavato "dat de minimumprijs niet werd gehaald". Hoeveel wil hij dan? "Hij wil minimum 6000 euro". (plus kosten = 7235 euro)

        Ik sta niet meer verwonderd van een beetje duw- en trekwerk. Maar dit is gewoon totaal onredelijk. Zowel van de verkoper die op een veiling een hogere prijs wil halen dan de wagen waard is op de open markt, en vooral van het veilingshuis dat bij deze toch wel erg onprofessioneel is te werk gegaan. Tussen een openingsbod van 2000 euro en een minimumprijs van 6000 euro, ligt nl een erg groot verschil.

        Je weze verwittigd voor je je tijd verdoet een wagen via Vavato te proberen kopen.

        Comment


        • #5
          Dit is het spel wat ze spelen. In verhouding lage begin prijs adverteren liefst ook nog op verschillende normale autoverkoopwebsites om zo zoveel mogelijk mensen naar hun eigen website te lokken en hun bedrijf naam bekendheid te geven. Vervolgens hopen dat er een aantal geinteresseerden die hun eigen sprookje willen schrijven als gekken gaan bieden op een auto (al dan niet ongezien). En onder het motto "het bod is te laag bevonden" nog eens een extraatje uit de brand slepen. Ahja, op elke 1000 euro die ze er nog uit kunnen halen steken ze er zelf 170-400 euro in eigen zak.

          ik heb zelf eerder ook een hoogste bod gedaan op een auto die op verschillende andere website al te koop (tot Coys aan toe) had gestaan voor een gelijkaardig eindbedrag. Dus ik denk dat ik dan mag zeggen dat mijn bod marktcorrect was. Echter werd ik gebeld door een medewerker van Vavato die de TS zijn verhaal bevestigd. Vissen naar wat ik zelf er nog boven op wou doen en toen ik zelf vroeg wat de verkoper wou was er een verschil van 40% met de biedprijs (en dat was dan nog zonder de extra vailingskosten). Opmerking als "oh, maar we zijn dicht bij een deal" en "maar meneer, ik heb al gekkere dingen gedaan" kreeg ik er gratis bij.in spelend op het doorsnee alpha mannetjes publiek wat ze waarschijnlijk graag zien komen op dit soort van veilingen.

          En ze spelen wel meer spelletjes, Een wrak voor een hoge prijsinstellen en dan maar wachten tot er iemand een bod doet .. eentje is genoeg. Vandaag niet verkocht dan proberen we het volgende maand nog een keer. En de maand erop, etc etc. Prijzen van oldtimers stijgen toch alleen maar weet je wel.

          Mensen moeten van het idee af dat men op zulke sites koopkes kan doen. Vaak worden deze soort van website gebruikt door zowel professionele als particulieren om auto;s "in de staat waarin ze zicht bevinden" en alles wat daar bij hoort door te schuiven aan een koper op een roze wolk..

          En nog even meegeven dat je 0,0 benen hebt om op te staan want;
          - ze zijn zelf niet verkopende partij
          - auto's worden verkocht in de staat waarin ze zich bevinden inclusief gebreken, gezien of ongezien
          - kmstanden zijn louter informatief
          - een lege kartonnen doos of een auto verkopen is voor hun hetzelfde,.De garantie die je krijgt ook.
          Last edited by Niche; 02/04/2019, 11:15.

          Comment


          • #6
            Minimum instelprijzen ( onze engelse vrienden hun "reserve") ontbreken veel bij dit soort "autoveilingen".
            “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

            Comment


            • #7
              Merci Zweed om ons mee te nemen in jouw verhaal!
              “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

              Comment


              • #8
                Startprijs moet je ongeveer maal 3 doen om de prijs te weten op die veilingen.
                En let op,er worden een hoop lijken verkocht op deze manier.
                http://alternativesdobermannforum.foren-city.eu/

                Comment


                • #9
                  een hoop reele zaken worden voor een correcte prijs verkocht

                  Comment


                  • #10
                    Veilingen vandaag zijn iets totaal anders dan 5-7 jaar geleden - vroeger kon je elke dag koopjes doen omdat dit échte failissementen waren en hier en daar iets waarbij iemand niet anders kon dan "het spul" verkopen. Vandaag is het zoeken geblazen om een échte veiling te vinden. Veilingen houden zich nu bezig met zich te profileren als een andere manier om goederen te verkopen, zoeken ook zelf actief contact op met firma's om dit aan te bieden.

                    In mijn werk moet ik wekelijks de veilingsites in de gaten houden om zo gewoon onze concurrenten in de gaten te kunnen houden. Mensen van een sector kunnen zaken doen omdat ze spul kunnen kopen van concurrenten, het gaat om spul dat ze niet klassiek kunnen verkopen door soms voor de hand liggende redenen. Ik kocht vroeger zelf veel via veilingen, nu is het al zeker 4 jaar geleden. En gezien ik er zoveel mee te maken heb zie ik ook vaak dingen gewoon terugkeren en daarom kan ik het zeker niet aanbevelen aan gewone mensen om te kopen via veilingen.

                    Comment


                    • #11
                      Zie net dat via moyersoen porsche en andere speciale racewagens worden aangeboden door AD-Sport (gekende naam in de Belgische autosport).
                      https://www.moyersoen-auctions.com/o...008:11:::NO:::

                      In mijn ogen is dit toch HEEL bizar >> AD Sport wil gewoon even zien wat er geboden gaat worden op deze manier want mochten ze écht deze wagens willen verkopen dan zijn er toch betere manieren om deze op de markt te zetten.
                      Of misschien is er nog iets meer aan de hand want die witte 997 met nul kilometer en geen enkel document op foto , zou wel eens een heel duur decoratiestuk kunnen worden mocht iemand dit kopen.

                      Comment


                      • #12
                        AD is of was failliet? Zit Albert Vanierschot daar niet achter?
                        “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                        Comment


                        • #13
                          ah inderdaad zie ik zojuist op Google, dus deze wagens behoren aan iemand anders toe.

                          Comment


                          • #14
                            Wagens van AD zijn ooit ingezet met de broers Wauters en Longin.
                            “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                            Comment

                            Working...
                            X