Ben hier al een tijd niet meer geweest, maar heb net een weinig aangename ervaring gehad met kopen via een veiling (niet met de auto, wel met de veiling) en ik denk dat het waard is hier eens een topic neer te zetten waar we meer tips en ervaringen kunnen uitwisselen.
In mijn geval geboden op een MB W124 300E van 1990 et 237000km bij Vavato. Openingsprijs 2000 euro.
Leek me redelijk vooral omdat je met de wagen niet kan rijden (of zelfs niet kan laten draaien) en dat gelijkaardige 300E's rond de 3000-4000 op de markt staan.
Ik neem deze mensen ook serieus, blijf een weekag in Belgie plakken om langs te gaan in St Niklaas om te auto te bezichtigen.
Auto bleek erg redelijk voor deze startprijs. Maar echt veel meer mocht het niet zijn.
En blijkbaar dacht de markt er ook zo over want op 10 dagen waren er maar 3 biedingen en mijn bod was het hoogste aan 2300. Veilingskosten waren 473 Euro. Dus totaal 2773 euro voor een propere en goed uitgeruste 300E... maar die ik niet hoorde draaien, laat staan mee reed. Onredelijk?
Nadien komt de mail van Vavato: "dit is een voorlopige toekenning, de verkoper heeft een minimumprijs".
Ik veronderstelde dat de verkoper misschien een sjacheraar zou zijn die er 200-300 euro zou proberen bijlappen in de hoop dat ik voor een klein verschil wel zou akkoord gaan. Uiteindelijk had ik die auto nu "gewonnen" en zo krijgt hij toch enkele honderden meer.
Zelf vind ik dit wel geen manier van werken: Ik dacht dat veilingen net bindend waren en een risico inhielden voor de klant (je rijdt er niet mee) en voor de verkoper die soms duur kan verkopen, maar soms onder de marktprijs. Dat is het "spel".
Nu, als de verkoper een minimumprijs had, dan moest de startprijs minstens daarop worden gezet logischerwijs.
Bovendien geeft bijna elke veiling bij het bieden aan dat de minimumprijs niet werd gehaald (voorkomt veel tijdverlies). Niet zo bij Vavato duidelijk.
Soit, ik krijg deze morgen telefoon van Vavato "dat de minimumprijs niet werd gehaald". Hoeveel wil hij dan? "Hij wil minimum 6000 euro". (plus kosten = 7235 euro)
Ik sta niet meer verwonderd van een beetje duw- en trekwerk. Maar dit is gewoon totaal onredelijk. Zowel van de verkoper die op een veiling een hogere prijs wil halen dan de wagen waard is op de open markt, en vooral van het veilingshuis dat bij deze toch wel erg onprofessioneel is te werk gegaan. Tussen een openingsbod van 2000 euro en een minimumprijs van 6000 euro, ligt nl een erg groot verschil.
Je weze verwittigd voor je je tijd verdoet een wagen via Vavato te proberen kopen.
In mijn geval geboden op een MB W124 300E van 1990 et 237000km bij Vavato. Openingsprijs 2000 euro.
Leek me redelijk vooral omdat je met de wagen niet kan rijden (of zelfs niet kan laten draaien) en dat gelijkaardige 300E's rond de 3000-4000 op de markt staan.
Ik neem deze mensen ook serieus, blijf een weekag in Belgie plakken om langs te gaan in St Niklaas om te auto te bezichtigen.
Auto bleek erg redelijk voor deze startprijs. Maar echt veel meer mocht het niet zijn.
En blijkbaar dacht de markt er ook zo over want op 10 dagen waren er maar 3 biedingen en mijn bod was het hoogste aan 2300. Veilingskosten waren 473 Euro. Dus totaal 2773 euro voor een propere en goed uitgeruste 300E... maar die ik niet hoorde draaien, laat staan mee reed. Onredelijk?
Nadien komt de mail van Vavato: "dit is een voorlopige toekenning, de verkoper heeft een minimumprijs".
Ik veronderstelde dat de verkoper misschien een sjacheraar zou zijn die er 200-300 euro zou proberen bijlappen in de hoop dat ik voor een klein verschil wel zou akkoord gaan. Uiteindelijk had ik die auto nu "gewonnen" en zo krijgt hij toch enkele honderden meer.
Zelf vind ik dit wel geen manier van werken: Ik dacht dat veilingen net bindend waren en een risico inhielden voor de klant (je rijdt er niet mee) en voor de verkoper die soms duur kan verkopen, maar soms onder de marktprijs. Dat is het "spel".
Nu, als de verkoper een minimumprijs had, dan moest de startprijs minstens daarop worden gezet logischerwijs.
Bovendien geeft bijna elke veiling bij het bieden aan dat de minimumprijs niet werd gehaald (voorkomt veel tijdverlies). Niet zo bij Vavato duidelijk.
Soit, ik krijg deze morgen telefoon van Vavato "dat de minimumprijs niet werd gehaald". Hoeveel wil hij dan? "Hij wil minimum 6000 euro". (plus kosten = 7235 euro)
Ik sta niet meer verwonderd van een beetje duw- en trekwerk. Maar dit is gewoon totaal onredelijk. Zowel van de verkoper die op een veiling een hogere prijs wil halen dan de wagen waard is op de open markt, en vooral van het veilingshuis dat bij deze toch wel erg onprofessioneel is te werk gegaan. Tussen een openingsbod van 2000 euro en een minimumprijs van 6000 euro, ligt nl een erg groot verschil.
Je weze verwittigd voor je je tijd verdoet een wagen via Vavato te proberen kopen.
Comment