Ik heb wat moeite om het volgende in te schatten, dus ik hoor graag even jullie mening. Vinden jullie het volgende verhaal redelijk?
Op 4 juni 's avonds liet ik mijn wagen (Mercedes CLK van 2006) achter aan mijn gebruikelijke Mercedesgarage. Reden: klein onderhoud en het motorblok-icoon dat brandt op het dashboard.
Een week voordien had een Touring-medewerker al eens de computer voor me uitgelezen: de zuurstof/brandstof-menging was fout. In 95% van de gevallen betekent dit dat er een sensor defect is. Piece of cake.
Ik had erop gerekend de wagen snel terug te hebben, maar dat bleek al gauw te optimistisch. De dagen en later weken schoven voorbij en wanneer ik naar de garage bel blijkt dat ze er maar niet in slagen de oorzaak van de foute menging te achterhalen.
Om een lang verhaal kort te houden: op 26 juli was de wagen eindelijk opnieuw beschikbaar.
Ik schrijf "eindelijk" omdat we meer dan 50 dagen hadden moeten wachten op de auto, niet omdat ik vind dat de garagemedewerkers er te lang over gedaan hebben. Ik kan de problematiek veel te weinig inschatten en ga ervan uit dat de mensen die zich over de wagen ontfermden bekwaam zijn en dat het gewoon normaal is - gezien de aard van het probleem - dat de diagnose zo lang duurde. De garagemedewerkers hadden al meermaals laten weten dat de auto helemaal uiteen lag in hun zoektocht naar de oorzaak.
Die oorzaak bleek een gescheurd buisje te zijn, waardoor de menging inderdaad totaal fout liep en waardoor inmiddels 2 lambdasondes en de katalysator het begeven hadden.
Ik trok wel even de ogen open over het feit dat er anderhalve maand gezocht wordt naar een gescheurd buisje, maar zoals al vermeld ben ik hier helemaal niet in thuis. Raad waar stak dat hele buisje.
Bij afhalen van de wagen kreeg ik tenslotte de factuur onder ogen.
Er wordt mij 4460 EUR aangerekend, voor het overgrote deel werkuren.
De auto heeft mij tweedehands minder dan 13.000 EUR gekost, vijf jaar geleden. Ik denk niet dat ik een slordige 4500 EUR over had voor een herstelling.
De garagemedewerker drukte erop dat zij al een volledige week aan werkuren (25u) laten vallen hadden en me een korting van 20% gegeven hadden op alle onderdelen - op de katalysator zelfs 30%.
Zij hebben dus een inspanning geleverd om de kost voor mij te drukken. Toch kom ik nog aan een totaal van 2777 EUR aan uitsluitend werkuren.
Ik betaal dus voor 42,5 werkuren aan 54 EUR +BTW. Dit aantal werkuren komt uiteraard niet overeen met de tijd die ze gestoken hebben in de herstelling van mijn wagen, maar dat lijkt mij ook normaal: bij elk probleem dienen ze eerst tijd te steken in de diagnose en die wordt de klant aangerekend.
Ik neem daar vrede mee... tot op het punt dat de verhouding tussen diagnose-uren en uren probleemoplossing zo scheef groeit als op deze factuur. Dan worstel ik toch met een paar bedenkingen.
En vandaar dus deze post.
Wat is jullie inschatting van deze situatie?
Moet ik als klant de garage dankbaar zijn voor de tegemoetkoming die ze al deden?
Of ben ik een brave idioot als ik de factuur betaal voor al die uren "leergeld", waarvan de kost, nog meer dan nu het geval is, door de garage op zich genomen zou moeten worden?
Op 4 juni 's avonds liet ik mijn wagen (Mercedes CLK van 2006) achter aan mijn gebruikelijke Mercedesgarage. Reden: klein onderhoud en het motorblok-icoon dat brandt op het dashboard.
Een week voordien had een Touring-medewerker al eens de computer voor me uitgelezen: de zuurstof/brandstof-menging was fout. In 95% van de gevallen betekent dit dat er een sensor defect is. Piece of cake.
Ik had erop gerekend de wagen snel terug te hebben, maar dat bleek al gauw te optimistisch. De dagen en later weken schoven voorbij en wanneer ik naar de garage bel blijkt dat ze er maar niet in slagen de oorzaak van de foute menging te achterhalen.
Om een lang verhaal kort te houden: op 26 juli was de wagen eindelijk opnieuw beschikbaar.
Ik schrijf "eindelijk" omdat we meer dan 50 dagen hadden moeten wachten op de auto, niet omdat ik vind dat de garagemedewerkers er te lang over gedaan hebben. Ik kan de problematiek veel te weinig inschatten en ga ervan uit dat de mensen die zich over de wagen ontfermden bekwaam zijn en dat het gewoon normaal is - gezien de aard van het probleem - dat de diagnose zo lang duurde. De garagemedewerkers hadden al meermaals laten weten dat de auto helemaal uiteen lag in hun zoektocht naar de oorzaak.
Die oorzaak bleek een gescheurd buisje te zijn, waardoor de menging inderdaad totaal fout liep en waardoor inmiddels 2 lambdasondes en de katalysator het begeven hadden.
Ik trok wel even de ogen open over het feit dat er anderhalve maand gezocht wordt naar een gescheurd buisje, maar zoals al vermeld ben ik hier helemaal niet in thuis. Raad waar stak dat hele buisje.
Bij afhalen van de wagen kreeg ik tenslotte de factuur onder ogen.
Er wordt mij 4460 EUR aangerekend, voor het overgrote deel werkuren.
De auto heeft mij tweedehands minder dan 13.000 EUR gekost, vijf jaar geleden. Ik denk niet dat ik een slordige 4500 EUR over had voor een herstelling.
De garagemedewerker drukte erop dat zij al een volledige week aan werkuren (25u) laten vallen hadden en me een korting van 20% gegeven hadden op alle onderdelen - op de katalysator zelfs 30%.
Zij hebben dus een inspanning geleverd om de kost voor mij te drukken. Toch kom ik nog aan een totaal van 2777 EUR aan uitsluitend werkuren.
Ik betaal dus voor 42,5 werkuren aan 54 EUR +BTW. Dit aantal werkuren komt uiteraard niet overeen met de tijd die ze gestoken hebben in de herstelling van mijn wagen, maar dat lijkt mij ook normaal: bij elk probleem dienen ze eerst tijd te steken in de diagnose en die wordt de klant aangerekend.
Ik neem daar vrede mee... tot op het punt dat de verhouding tussen diagnose-uren en uren probleemoplossing zo scheef groeit als op deze factuur. Dan worstel ik toch met een paar bedenkingen.
En vandaar dus deze post.
Wat is jullie inschatting van deze situatie?
Moet ik als klant de garage dankbaar zijn voor de tegemoetkoming die ze al deden?
Of ben ik een brave idioot als ik de factuur betaal voor al die uren "leergeld", waarvan de kost, nog meer dan nu het geval is, door de garage op zich genomen zou moeten worden?
Comment