Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Betalen voor uren diagnose: hoeveel is redelijk?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Betalen voor uren diagnose: hoeveel is redelijk?

    Ik heb wat moeite om het volgende in te schatten, dus ik hoor graag even jullie mening. Vinden jullie het volgende verhaal redelijk?

    Op 4 juni 's avonds liet ik mijn wagen (Mercedes CLK van 2006) achter aan mijn gebruikelijke Mercedesgarage. Reden: klein onderhoud en het motorblok-icoon dat brandt op het dashboard.
    Een week voordien had een Touring-medewerker al eens de computer voor me uitgelezen: de zuurstof/brandstof-menging was fout. In 95% van de gevallen betekent dit dat er een sensor defect is. Piece of cake.

    Ik had erop gerekend de wagen snel terug te hebben, maar dat bleek al gauw te optimistisch. De dagen en later weken schoven voorbij en wanneer ik naar de garage bel blijkt dat ze er maar niet in slagen de oorzaak van de foute menging te achterhalen.

    Om een lang verhaal kort te houden: op 26 juli was de wagen eindelijk opnieuw beschikbaar.
    Ik schrijf "eindelijk" omdat we meer dan 50 dagen hadden moeten wachten op de auto, niet omdat ik vind dat de garagemedewerkers er te lang over gedaan hebben. Ik kan de problematiek veel te weinig inschatten en ga ervan uit dat de mensen die zich over de wagen ontfermden bekwaam zijn en dat het gewoon normaal is - gezien de aard van het probleem - dat de diagnose zo lang duurde. De garagemedewerkers hadden al meermaals laten weten dat de auto helemaal uiteen lag in hun zoektocht naar de oorzaak.

    Die oorzaak bleek een gescheurd buisje te zijn, waardoor de menging inderdaad totaal fout liep en waardoor inmiddels 2 lambdasondes en de katalysator het begeven hadden.
    Ik trok wel even de ogen open over het feit dat er anderhalve maand gezocht wordt naar een gescheurd buisje, maar zoals al vermeld ben ik hier helemaal niet in thuis. Raad waar stak dat hele buisje.

    Bij afhalen van de wagen kreeg ik tenslotte de factuur onder ogen.
    Er wordt mij 4460 EUR aangerekend, voor het overgrote deel werkuren.
    De auto heeft mij tweedehands minder dan 13.000 EUR gekost, vijf jaar geleden. Ik denk niet dat ik een slordige 4500 EUR over had voor een herstelling.

    De garagemedewerker drukte erop dat zij al een volledige week aan werkuren (25u) laten vallen hadden en me een korting van 20% gegeven hadden op alle onderdelen - op de katalysator zelfs 30%.
    Zij hebben dus een inspanning geleverd om de kost voor mij te drukken. Toch kom ik nog aan een totaal van 2777 EUR aan uitsluitend werkuren.

    Ik betaal dus voor 42,5 werkuren aan 54 EUR +BTW. Dit aantal werkuren komt uiteraard niet overeen met de tijd die ze gestoken hebben in de herstelling van mijn wagen, maar dat lijkt mij ook normaal: bij elk probleem dienen ze eerst tijd te steken in de diagnose en die wordt de klant aangerekend.
    Ik neem daar vrede mee... tot op het punt dat de verhouding tussen diagnose-uren en uren probleemoplossing zo scheef groeit als op deze factuur. Dan worstel ik toch met een paar bedenkingen.

    En vandaar dus deze post.
    Wat is jullie inschatting van deze situatie?
    Moet ik als klant de garage dankbaar zijn voor de tegemoetkoming die ze al deden?
    Of ben ik een brave idioot als ik de factuur betaal voor al die uren "leergeld", waarvan de kost, nog meer dan nu het geval is, door de garage op zich genomen zou moeten worden?

  • #2
    Bij mijn Lancia Y10 hield mijn motor soms in met een ploffende uitlaat tot gevolg. Binnen gebracht voor onderhoud en een paar dagen later terug opgehaald. Garagist vertelde dat hij heel lang had moeten zoeken naar de oorzaak en uiteindelijk de kostprijs daarvan niet zou doorrekenen.

    Ik betaal de factuur (die stevig was) en een 2-tal weken kreeg ik de tweede voor destijds 30000 frankskes. Heb de garagist even gebeld wat de bedoeling was. Hij vond uiteindelijk toch dat de zoektocht naar het probleem betaald moest worden.
    Hem hem even duidelijk gemaakt dat ik niet verantwoordelijk was voor zijn onkunde en heb de factuur nooit betaald. En hij ging me voor de rechtbank trekken en si en la. Prima zei ik, ik heb een bewijs van betaling van de eerste factuur en daarmee was de kous voor mij af. Nooit meer iets van gehoord.

    Wat uw probleem betreft, een garage hoort de eigenaar ervan op de hoogte te brengen als de reparatie een bepaald prijsniveau overstijgt. Dat hebben ze hier niet gedaan en dat is niet netjes.

    Er zijn hier op het forum enkele Mercedes eigenaars die geen goed woord over hebben voor hun dealers. Deze dealer is imo waardeloos.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
      Er zijn hier op het forum enkele Mercedes eigenaars die geen goed woord over hebben voor hun dealers. Deze dealer is imo waardeloos.
      U heeft geroepen! Een bende oplichters is zacht uitgedrukt!

      Nuja, in dit geval kan je niet veel bewijzen, hoewel de manier waarop schandalig is. Zo'n grote herstelling en dan niet verwittigen We hebben het laatste nog niet gezien blijkbaar, het wordt alsmaar erger daar

      Ik zou mijn 12 jaar oude wagen al zeker niet bij een MB dealer in België achterlaten, er zijn betere oplossingen bij competente garages en/of mecaniciens.

      Ik zou in ieder geval nog niet te vlug betalen en heel vervelend gaan doen. Neem eventueel ook eens contact op met Mercedes Belgium.


      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4
        Ik zeg altijd bel mij als de kost boven X komt.
        Maar in uw geval zou ik zeggen leergeld, gezien ze al een redelijk stuk van de kosten doen vallen. Auto oprijden nu.
        Polo 6n 1.4

        Comment


        • #5
          Jij hebt meegemaakt wat wij met onze B klasse hebben tegen gekomen. Elektronica gremlins die de auto deden stilvallen, de dealer vond het probleem niet en er moest zelf een expert uit Duitsland komen. Na drie weken krijgen we hem terug en een factuur waar 1500eur is aangerekend aan werkuren. Gezien wij niet willen opdraaien voor de lesuren die hun mechaniekers hebben gekregen dan ook beslist om dat bedrag niet te betalen. Na een paar keer over en weer te bellen is er dan ingestemd met 10%.


          Mercedes heeft echt wat problemen hier in België als het aankomt op klanten feeling.

          Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

          Comment


          • #6
            Bellen doen ze niet, van alle merken dat we al gehad hebben zijn ze bij Mercedes er nog niet achter gekomen dat je best belt bij grote bedragen. Zij gaan ervan uit dat als je een ster op je wagen hebt die dikke factuur ook wel kan betalen.

            Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
              Bellen doen ze niet, van alle merken dat we al gehad hebben zijn ze bij Mercedes er nog niet achter gekomen dat je best belt bij grote bedragen. Zij gaan ervan uit dat als je een ster op je wagen hebt die dikke factuur ook wel kan betalen.
              Dat is ook iets wat enkel in België bestaat imo. Zelfs voor een klein onderhoud hier in Polen weet ik op een paar Euro meer of minder na exact wat het mij gaat kosten. Auto wordt eerst uitgelezen in een aparte ruimte en naargelang het soort onderhoud wordt een prijs geprikt. Dus nooit verrassingen.

              Bij bepaalde diagnoses zal dat inderdaad moeilijker zijn maar ze zullen nooit dure herstellingen gaan doen zonder verwittigen.

              In België denken ze door hun leasesuccessen dat ze zich alles kunnen permitteren, de verwaandheid loopt aan hun showroom uit tegenwoordig

              En plots komt daar dan toch nog wel eens een onnozele privé klant binnen zeker die durft te twijfelen aan onze louche praktijken en dito prijzen

              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • #8
                Heb je een rechtsbijstand? Leg hen jouw probleem voor. Ze zijn er om je bij te staan.
                “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten
                  Heb je een rechtsbijstand? Leg hen jouw probleem voor. Ze zijn er om je bij te staan.
                  Die komen daar niet in tussen, zien ze als een contractueel geschil en houden hun handen daar van af.
                  Been there done that.

                  Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk


                  Comment


                  • #10
                    ik wil niet oordelen, maar gewoon wat bedenkingen, tis een forum

                    *ofwel ga je ervan uit dat ze je in't zak willen zetten en zomaar uurloon wat op factuur zetten, ik wil zo niet denken want dan kun je je auto nergens meer met een gerust hart afzetten, maar das natuurlijk niet onmogelijk

                    *als de garage effectief zoveel moeite heeft gedaan voor het probleem te vinden - als ze ter goeder trouw hebben gehandeld en gezocht hebben naar de speld in de hooiberg - doen ze al een ferme geste, vind ik...personeel moet betaald worden, niemand werkt gratis

                    *ben zelf okkazie-koper en vind ook alles veel geld, te duur is nog wat anders dan veel geld...maar het feit dat het over een okkazie gaat van €13000 verandert niets aan de zaak, de uurlonen van de garage hangen niet samen met de waardevermindering van een dure auto, die door ouder te worden er niet betrouwbaarder op wordt

                    *zuiver speculatie, want ik weet niet waarom dat moet, vooraleer ik de sleutels afgeef, moet ik bij benz altijd handtekenen, vlg mij is dat de toestemming om de auto te laten servicen naar hun regels, ze dekken zich ook maar in

                    *afspreken om te bellen als de reparatiekosten hoog oplopen had eea kunnen vermijden, uiteindelijk is een factuur van 2770 in die garages iets alledaags


                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                      Die komen daar niet in tussen, zien ze als een contractueel geschil en houden hun handen daar van af.
                      Been there done that.

                      Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

                      In onze rechtsbijstand zit contractuele geschillen. Is een rechtsbijstand los van de autoverzekering.
                      “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                      Comment


                      • #12
                        Fantastische verhalen toch weer van bij een MB-garage...NOT!
                        Zelfs met een loep vind je die speld (lees goede dealer) in dat hopeloze dealers-netwerk van België niet terug.

                        Zulke problemen komen mij dan ook niet onbekend voor...

                        Erg, zéér zéér erg!


                        Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                        Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                        Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                        Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                        Comment


                        • #13
                          hoe lang heb jij rondgereden met dat brandend motordiagnoselampje ?

                          Comment


                          • #14
                            Als ik die verhalen lees van MB, begin ik al schrik te krijgen voor er ooit eentje te kiezen
                            Ne maat van mij zit wel goed, maar die heeft m in NL gekocht omdat de grote baas van die groep ook klant is bij hem. En hij gaat ook in NL ermee op onderhoud. Tot nu toe geen klagen, maar vermoedelijk zit daar ook den band met de zaakvoerder voor iets tussen.

                            Vroeger bij een bedrijf gewerkt waar 3 mercedessen van Claes in Sint-Truiden reden. Zo ooit een factuurke onder ogen gekregen waarbij ze bij een onderhoudje meer dan €1000 moesten betalen. Normaal staan de prijzen er vast in en moet ge gewoon hoeveelheden invullen, maar toch kregen ze het klaar om de komma te verschuiven van de eenheidsprijs van de olie, waardoor alleen al die olie voor meer dan €1000 was. Daar werd het nagekeken, maar kan me best voorstellen bij bedrijven waar enorm veel auto's rijden, zoiets er wel eens door gaat en dat is kassa kassa voor een garage.

                            Comment


                            • #15
                              Er was hier een lid dat voor zijn remblokjes + remschijven vooraan meer dan 6000€ heeft betaald op zijn S63AMG.
                              “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten
                                Er was hier een lid dat voor zijn remblokjes + remschijven vooraan meer dan 6000€ heeft betaald op zijn S63AMG.
                                Ja maar die kosten meer of evenveel op een AUDI RS4 /6 met ceramische schijven.
                                Polo 6n 1.4

                                Comment


                                • #17
                                  Er bestaat zoiets als de informatieplicht.
                                  ik zat dit voorjaar met een compleet verstopt toilet (oh joy!) en heb dan ook de eerste ontstopper die me te binnen schoot gebeld. Die is het probleem komen verhelpen. Goed werk geleverd.
                                  En toen kreeg ik de factuur in huis. 2350 euro! Ik viel van m'n stoel, heb online en telefonisch heel wat prijzen van andere bedrijven gechekt. De normale prijs voor dergelijke werken kwam op 1000-.1500 euro max. Mijn aangetekende brief werd direct beantwoord door een brief van zijn advocaat. Uiteindelijk via mijn advocaat op 1.600 uitgekomen. Nog te veel maar ik wilde er van af zijn. Ik was intussen ook te weten gekomen dat die firma berucht is voor dergelijke praktijken.

                                  We hebben dat uiteindelijk bekomen door hem met heel wat bewijs te wijzen op de informatieplicht. Als een job veel meer werk kost, of een stuk duurder is dan je als consument kan verwachten, dan heeft de uitvoerder de plicht je daar op te wijzen.
                                  In dit geval lijkt die plicht hier ook van toepassing. De garage had duidelijk moeten overleggen en toestemming vragen om verder te mogen zoeken ook als dit veel zou kosten.
                                  Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                                  Comment


                                  • #18
                                    Wat heeft die gedaan, daar een gouden toilet terug geplaatst?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                                      Wat heeft die gedaan, daar een gouden toilet terug geplaatst?
                                      Dat vraag ik mij ook in godsnaam af. Voor dat bedrag is uwe WC niet zomaar ff compleet verstopt. Voor dat geld hebt ge 9 nieuwe WC's.

                                      Voor ontstoppingen vroeger altijd RRS voor ons werk. Zitten overal en nooit onaangename verrassingen mee gehad.

                                      En de laatste jaren JNR Technics, waar ex Rode Duivel Jacky Peeters medezaakvoerder is

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                                        Wat heeft die gedaan, daar een gouden toilet terug geplaatst?
                                        Bandieten werden aan de lopende band geboren enkele jaren terug. Wij vertoeven momenteel kanten van de franse atlantische oceaan , dan merk je pas hoe duur het leven in het klotebelgie geworden is .

                                        Comment

                                        Working...
                                        X